12 sposobów na ocieplenie wizerunku firmy w internecie

| czas czytania: 5 min | SEM
kreowanie wizerunku

Budowa reputacji w internecie to proces wymagający wytrwałości, cierpliwości i czasu. Z dnia na dzień nie można wypracować silnej, rozpoznawalnej oraz dobrze kojarzonej marki. Zadowolonych klientów zdecydowanie trudniej jest zaangażować w tworzenie i promowanie wizerunku firmy, ponieważ to niezadowoleni użytkownicy robią więcej „szumu” w sieci, dzieląc się złymi doświadczeniami, obawami, wątpliwościami. Dlatego nie należy czekać, aż ktoś napisze dobrą opinię o naszej firmie, a aktywnie pracować nad reputacją przedsiębiorstwa w internecie, m.in. sięgając po poniższych 12 sposobów.

Wdróż na stronie system ocen i komentowania

Pracę nad wizerunkiem rozpocznij od własnej strony internetowej. Zadbaj o social-proof, czyli elementy, które przekonają użytkownika do zakupu produktów lub usług w Twojej firmie. Najprostszym rozwiązaniem jest wdrożenie systemu oceniania i komentowania. Aby uniknąć spamu i fałszywych opinii publikowanych przez nieuczciwą konkurencję, możesz umożliwić wystawianie ocen dopiero po dokonaniu transakcji. Gwiazdki, punkty, oceny również dobrze wyglądają w wynikach wyszukiwania, dlatego warto zadbać o implementację stosownych mikrodanych, aby wyróżnić link do serwisu w wynikach wyszukiwania.

Prezentuj firmy, które miałeś przyjemność obsługiwać

Posiadanie w portfolio dużych i znanych marek to sygnał dla potencjalnych klientów, że jesteś godnym zaufania przedsiębiorcą. Nie ukrywaj swoich zleceniodawców (oczywiście, jeśli umowa współpracy na to pozwala) i zamieść ich logotypy na swojej stronie internetowej. Możesz napisać kilka zdań na temat realizowanego projektu albo dodać opinię firmy, dla której wykonywałeś usługi.

Chwal się rekomendacjami i dobrymi opiniami

Na swojej stronie internetowej znajdź miejsce na podstronę lub sekcję, w której opublikujesz referencje pozyskane od klientów. W biznesie nie bądź skromny – chwal się swoimi sukcesami i zadowolonymi klientami. Pozytywne opinie, szczególnie jeśli zostały wyrażone przez znane marki, mają moc przekonywania nowych użytkowników do nawiązania współpracy. Jeśli świadczysz usługi dla wielu branż, zamieszczając rekomendacje, zadbaj o to, aby pojawiły się polecenia od przedstawicieli różnych sektorów, co pozwoli Ci dotrzeć do klientów prowadzących różne przedsiębiorstwa.

Prezentuj projekty zrealizowane z sukcesem (success case study)

W kształtowaniu dobrego wizerunku w internecie pomogą Ci także historie sukcesów Twoich klientów. Przygotuj atrakcyjną prezentację, PDF, infografikę lub artykuł w sekcji blogowej, w którym zaprezentujesz, jak Twoje usługi lub produkty przyczyniły się do rozwoju działalności innych przedsiębiorców. Nie skupiaj się tylko na danych – współczynniku konwersji, wzroście przychodów, optymalizacji kosztów. Pokaż także, jakie cele biznesowe udało się dzięki Twojemu wsparciu zrealizować kontrahentom, jak zwiększyli swoje kompetencje i umiejętności.

Stań się ekspertem w tym, co robisz

Klienci, zanim zdecydują się na zakup określonego produktu lub usługi, poszukują firmy będącej ekspertem w swojej dziedzinie. Swój wizerunek opieraj na posiadanych kompetencjach, wiedzy i umiejętności. Prezentuj swoje kwalifikacje za pomocą:

  • Filmów wideo oraz eksperckiego kanału na YouTube,
  • Wyczerpujących, merytorycznych tekstach publikowanych na blogu firmowym,
  • Webinarów, transmisjach live, szkoleniach online,
  • Podcastów.

Różne formy contentu doskonale uzupełniają się nawzajem, pomagając nie tylko budować spójny wizerunek Twojej marki osobistej i reputacji firmy, ale wpływają także pozytywnie na zwiększanie widoczności strony internetowej, wspierając m.in. proces pozycjonowania.

Działaj offline, by pozyskać online – szkolenia, spotkania i targi branżowe

Na skuteczną promocję wizerunku w internecie składają się także działania podejmowane „offline”. Konferencje i targi branżowe, szkolenia, kursy, spotkania biznesowe pozwolą Ci nawiązywać nowe relacje. Osoby zainteresowane Twoją firmą, wyszukają ją w internecie, zapoznają się z ofertą i być może dokonają konwersji. Dlatego poza działaniami online warto koncentrować się również na kształtowaniu osobistych kontaktów biznesowych.

Informuj o akcjach społecznych i swojej strategii CSR (corporate social responsibility)

Obecnie coraz większą wagę przykłada się do pokazywania ludzkiej twarzy firmy oraz angażowania się w akcje społeczne. Duże marki tworzą strategie CSR – społecznej odpowiedzialności biznesu – biorąc udział w kampaniach i działaniach poprawiających najczęściej poziom życia lokalnej społeczności. Jeśli co roku kupujesz karmę dla schroniska dla zwierząt, dofinansowujesz lokalną drużynę piłkarską, wspierasz kobiecą przedsiębiorczość, koniecznie opowiedz o tym swoim klientom. Takie pozabiznesowe działalności również wpłyną na budowę dobrego wizerunku w internecie.

Pokaż się jako dobry pracodawca

Na reputację firmy składa się również to, jak odbierają ją byli i obecni pracownicy. Zatrudnione osoby mają duży wpływ na budowanie pozytywnego lub negatywnego wizerunku, chociażby poprzez publikację dobrych lub złych komentarzy na forach internetowych i serwisach branżowych. Zadbaj więc o ludzi pracujących w Twojej firmie, urealniając w życiu wartości, które deklarujesz np. na stronie internetowej lub w dokumencie formalizującym kulturę organizacyjną.

Buduj wizerunek za pomocą opiniotwórczych serwisów internetowych

Opinie, komentarze i polecenia możesz zbierać również poza własną stroną internetową lub kontami na portalach społecznościowych. Korzystaj z platform służących do opiniowania transakcji e-commerce (np. Opineo) oraz portali branżowych (np. Znany Lekarz). Tego typu serwisy oferują widgety, które można zaimplementować na swojej witrynie – takie rozwiązania to kolejne elementy social – proof. Gwiazdki, procenty i wysokie średnie ocen skutecznie budują wartość marki w internecie.

Prowadź sprzedaż za pomocą zaufanych serwisów sprzedażowych

Ceneo, Google Shopping, Allegro i inne platformy pośredniczące w sprzedaży to dobry pomysł na promocję nowego brandu w internecie. Dla wielu użytkowników zakupy w sklepie internetowym, którego nazwy nie kojarzą, jest dość ryzykowne. Dlatego skorzystanie z marki pośrednika zwiększa szansę na konwersje. Serwisy aukcyjne mogą także stanowić dodatkowy kanał dystrybucji, choć z pewnością będą wymagały zmiany polityki cen ze względu na prowizje od sprzedaży, ogłoszeń, dodatkowych promocji.

Nawiąż współpracę z opiniotwórczym blogerem

Znajdź wiarygodnego ambasadora swojego sklepu i rozpocznij współpracę ze znanym w danej branży blogerem lub influencerem. Niezależni twórcy prowadzący swoje strony internetowe mają większą moc przekonywania niż opinie na formach internetowych, które coraz częściej kojarzone są z marketingiem szeptanym.

Reaguj w czasie rzeczywistym na opinie o swojej marce

Na opinie (w szczególności te negatywne) najlepiej reagować od razu. Oferując natychmiastową rekompensatę niezadowolonemu użytkownikowi, można pozyskać jego sympatię i zapobiec rozprzestrzenianiu się negatywnych opinii o firmie. W celu monitorowania wzmianek o marce, warto korzystać z wyspecjalizowanych narzędzi (Google Alerts, Brand24, Hootsuite), które pomogą w czasie rzeczywistym opanować kryzys w social media lub wykorzystać pozytywne komentarze do intensywnej promocji wizerunku w sieci.

Budowa wizerunku wymaga podejmowania regularnych działań

O wizerunek marki w internecie należy dbać regularnie. Jedna wpadka może popsuć dobrą reputację budowaną skutecznie przez kilka miesięcy, ponieważ informacje w sieci rozchodzą się błyskawicznie. Najczęściej na negatywny komentarz wystarczy odpowiednio szybko zareagować, by zatrzymać lawinę krytyki i mimo wpadki wyjść z twarzą z konfliktu lub kryzysu.