Social media w branży fashion – 5 działań, które zainteresują odbiorców

| czas czytania: 5 min | EPR
social media instagram

Trudno dziś wyobrazić sobie markę modową nieobecną w mediach społecznościowych. Facebook czy Instagram to przecież kreatywna przestrzeń do wymiany myśli i kontaktu z odbiorcami. Zwykłe bycie w social media jednak nie wystarczy. Doskonale wiedzą o tym firmy, dlatego realizują coraz to nowe pomysły, by przyciągnąć użytkowników. Prezentujemy 5 działań chętnie podejmowanych w branży fashion.

Style guide, czyli podręcznik stylu

Aktywna strona na Facebooku i profil na Instagramie stanowią doskonałą okazję do tego, aby zaprezentować letnią kolekcję lub ubrania z sezonowej wyprzedaży. Klienci sklepów odzieżowych uwielbiają śledzić nowości i oglądać dostępne produkty, jednak nikogo nie zainteresują zwyczajne zdjęcia elementów garderoby na szarym tle. Co więcej, ujęcie koszuli na wieszaku nigdy nie odda jej rzeczywistego wyglądu tak dobrze jak na człowieku.

Aby przedstawić odbiorcom nie tylko sam produkt, ale również szerszy kontekst jego użytkowania, marki przygotowują tzw. style guides. Dzięki temu odbiorcy mogą zobaczyć m.in.: jak tworzyć niepowtarzalne stylizacje, w jakich sytuacjach sprawdzą się konkretne buty lub kurtka, jakie dodatki dobierać do stroju. Podręczniki stylu mogą być sezonowe (moda na wiosnę, lato, jesień, zimę), na specjalne okazje (sylwester, wesele) albo tematyczne, prezentujące ubrania np. na plażę czy festiwal muzyczny.

reserved kampania na facebooku

Post na Facebooku sklepu Reserved o kolekcji Reserved for Festival

Całe kolekcje typu style guide najczęściej znajdziemy na stronach internetowych sklepów. Marki wykorzystują jednak część zdjęć do publikacji w social media, uzupełniając je opisami zachęcającymi użytkowników do reakcji, komentarzy czy udostępnień. Mogą również opatrzyć post odnośnikami, które prowadzą bezpośrednio do oferty akcesoriów widocznych na fotografii. Jeśli używają sekcji Sklep na Facebooku, bez problemu umieszczą także karuzelę z produktami.

Zdjęcia zza kulis zwiększające wiarygodność

Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi. Lubią wiedzieć nie tylko, co kupują, ale również od kogo. Z tego względu cenią przede wszystkim marki, które otwarcie opowiadają o swojej działalności. Sklepy odzieżowe mogą w tym celu tworzyć treści na bloga firmowego, opisując np. poszczególne etapy powstawania ubrań. Dla tego typu contentu świetnie sprawdzają się jednak przede wszystkim zdjęcia oraz filmy publikowane na Facebooku i Instagramie, gdzie czeka szerokie grono odbiorców.

Polska marka Elementy komunikuje wysoką jakość proponowanego asortymentu. W tym celu często publikuje zdjęcia, które przedstawiają proces powstawania płaszczy dostępnych w sklepie:

Elementy wear post na facebooku

Dlaczego warto pokazywać firmę od kuchni? Obrazy wychodzące poza kadr samych produktów, ale prezentujące również wartości, pomagają budować zaufanie wśród klientów. Podkreślają również unikalność marki, która zaczyna się wyróżniać z tłumu anonimowych konkurentów (dzięki widocznemu zespołowi pracowników czy jawnemu procesowi produkcji). Oprócz tego, stanowią niemal nieskończone źródło pomysłów na angażujące treści.

User-generated content w modzie!

Nic tak nie skłania do sięgnięcia po produkt jak opinie innych użytkowników, zadowolonych z zakupów. Jeszcze lepiej niż słowo pisane w tym przypadku działają zdjęcia. Nie dziwi więc, że firmy z branży fashion aktywnie zapraszają swoich klientów w social media do dzielenia się contentem powiązanym z marką. Jak to robią? Często posługują się formułą konkursu, zachęcając użytkowników do publikowania zdjęć z określonym hashtagiem.

Nie tylko wola zwycięstwa lub rywalizacji może skłaniać do działania. Publikując fotografię czy wideo, odbiorcy skupieni wokół marek modowych nierzadko sami oznaczają konkretny profil i okołotematyczne hashtagi. Nagrodą dla nich bywa sam fakt, że zostają dostrzeżeni przez ulubioną firmę za pośrednictwem np. reakcji, lajka czy komentarza. User-generated content poszerza zasób publikowanych materiałów, a przede wszystkim – zwiększa zasięg dla prowadzonego profilu.

Kreatywna współpraca z influencerami

Innym rodzajem treści wpływających na decyzje zakupowe użytkowników są posty publikowane przez influencerów. Marki chętnie podejmują współpracę z blogerami i vlogerami modowymi, którzy cieszą się zaufaniem szerokiej rzeszy oddanych fanów. Firmy najczęściej angażują takie osoby do współpracy przy konkretnej kampanii albo promocji jednego produktu za pośrednictwem unikalnego contentu. Pozytywna rekomendacja od influencera nie tylko wzbudza zainteresowanie obecnych użytkowników, ale także pomaga pozyskać nowych klientów.

Informacje o aktualnych promocjach

Każda okazja jest dobra, aby zaoferować rabat. Święta Bożego Narodzenia, przyjęcia karnawałowe, pełnia lata czy urodziny marki – to tylko kilka przykładów okoliczności, które warto wykorzystać, aby skusić klientów atrakcyjną promocją. W jaki sposób przekazać im dobre wieści? Najlepiej na Facebooku i Instagramie. Ciekawe komunikaty z pewnością zwiększą świadomość marki wśród szerokiej grupy odbiorców i zachęcą ich do natychmiastowych zakupów.

post na facebooku Mr. Gugu & Miss Go

Akcja promocyjna polskiej marki Mr. Gugu & Miss Go

Sklepy z ubraniami znają siłę hashtagów, dlatego często wykorzystują je do sygnowania akcji promocyjnych. Takie oznaczenie można stosować za każdym razem, gdy publikowane materiały będą dotyczyły np. wyprzedaży, dostarczając fanom precyzyjny schemat działań. Co więcej, social media są też świetnym kanałem do zaprezentowania nowych produktów, które znajdują się jeszcze w fazie projektu. W łatwy sposób pozwalają uzyskać informację zwrotną od przyszłych klientów.

Inspiruj i wzbudzaj reakcje – zawsze w zgodzie ze strategią!

Twórcy Facebooka wiele razy podkreślali, jak duże znaczenie ma zaangażowanie użytkowników pod publikowanymi postami. Od pewnego czasu to jeden z głównych czynników zwiększających zasięgi. Działając w social media, postaw na unikalne treści, które zagwarantują komentarze, lajki i udostępnienia, ale zawsze trzymaj się ustalonej strategii. Pamiętaj, aby wpisy dostosowywać do określonej grupy docelowej oraz charakteru marki. Na bieżąco obserwuj też działania konkurencji, a bez wątpienia znajdziesz ciekawą inspirację. Jako właściciel sklepu internetowego z odzieżą, dbaj również o przemyślane działania z zakresu pozycjonowania oraz content marketingu.