Jak zdobyć followersów na Instagramie? Promocja marki i firmy na Insta 

| czas czytania: 5 min | EPR
social media 2018

Instagram to jeden z portali społecznościowych, którego możliwości promocyjne dość szybko odkryły duże i znane marki. Przyjęcie odpowiedniej strategii komunikacji, publikowanie ciekawych, ładnych, a czasem i zabawnych zdjęć, a także dobranie odpowiednich hashtagów potrafi przynieść spore korzyści sprzedażowe oraz wizerunkowe. Nie wiesz, jak działa Insta, a chciałbyś na nim zaistnieć? Podpowiadamy, jak zdobyć obserwatorów na Instagramie i zamienić ich w potencjalnych klientów.

Zasięg i potencjał promocji marki na Instagramie

Komunikacja w internecie coraz częściej opiera się na zdjęciach, emotikonach, gifach i materiałach wideo. YouTube goni Facebooka, a tuż za nimi skrada się Instagram, który w czerwcu 2018 r. osiągnął miliard aktywnych użytkowników miesięcznie, a jeszcze dwa lata temu portal cieszył się dwa razy mniejszą popularnością.

Instagram liczba użytkowników

Źródło: techcrunch.com

W Polsce Instagram (aplikacja i serwis) z roku na rok zyskuje coraz większą liczbę followersów. Od stycznia 2017 r. do czerwca 2018 r. przybyło prawie 2 miliony nowych użytkowników, którzy dodają swoje zdjęcia, przeglądają fotografie znajomych i śledzą celebrytów oraz znane marki.

pop[ularność instagrama

Źródło: Badanie Gemius/PBI, styczeń 2017 – czerwiec 2018, Raport Instagram i jego polscy użytkownicy

Na przestrzeni ostatnich kilku lat zmienił się także profil użytkownika. Dwa lata temu na Instagramie przeważały kobiety (60% aktywnych użytkowników), a już w czerwcu ubiegłego roku nieznaczną większość stanowili mężczyźni.

wiek użytkowników Instagrama

Źródło: Badanie Gemius/PBI, czerwiec 2018, Raport Instagram i jego polscy użytkownicy

Na Instagramie przebywają osoby w wieku 15-24 i 25-34 lat. Jest to doskonała grupa docelowa dla marek nastawionych na młodych odbiorców, aktywnie korzystających z mediów społecznościowych. Odkąd Mark Zuckerberg dokonał przejęcia tego portalu, można za jego pomocą prowadzić płatne kampanie reklamowe, trafiając do użytkowników uwielbiających piękny, wysublimowany i estetyczny przekaz marketingowy.

Jak zdobyć obserwujących na Instagramie? Postaw na ciekawą komunikację wizualną

Żadne magiczne social mediowe sztuczki nie sprawią, że nagle zyskasz miliony followersów, jeśli zdjęcia i sposób prowadzenia komunikacji na Twoim profilu nie będzie angażował użytkowników. Jak we wszystkich portalach społecznościowych również na Instagramie nie możesz działać od przypadku do przypadku – przemyślana strategia, ciekawy pomysł na kreację wizualną, dobrze zrobione zdjęcia stanowią drogę do sukcesu.

posty na instagramie

Pamiętaj także o tym, aby nie powielać treści z innych serwisów społecznościowych – jeśli coś publikujesz na Facebooku, nie kopiuj tego na Instagramie. Każdy portal służy do czegoś innego i pozwala Ci realizować nieco inne cele. Na Insta postaw przede wszystkim na obraz – używaj filtrów, twórz ciekawe scenerie, zaskakuj swoich użytkowników tym, co masz do powiedzenia za pomocą ujmujących fotografii.

Promocja na Instagramie – wykorzystuj umiejętnie hashtagi i zyskuj nowych obserwatorów

Podstawą promowania marki na Instagramie i zwiększania jej zasięgu są hashtagi, czyli wyrażenia poprzedzone znakiem #. Działają na zasadzie tagów na blogu internetowym, tematycznie kategoryzując zdjęcie. Dzięki takiemu zabiegowi trafiamy do grupy osób zainteresowanych danym tematem.

Zasady korzystania z hashtagów:

  • Maksymalnie można umieścić 30 hashtagów, jednak optymalnie wpisuj do 15 wyrażeń,
  • Posługuj się nazwą swojej marki,
  • Wybieraj słowa cieszące się popularnością, często wyszukiwane przez użytkowników,
  • Twórz nowe hashtagi, jeśli chcesz zaskoczyć klientów nową kolekcją, usługą, produktem, ale jednocześnie pamiętaj o stosowaniu wyszukiwanych fraz,
  • Postaw na bardziej ogólne wyrażenia, by dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, np. #bieganie, #running, #10kmbieg.

Lista 25 najpopularniejszych polskich hashtagów w 2019 r.:

  1. #polishgirl
  2. #polska
  3. #worldcup
  4. #poland
  5. #warszawa
  6. #polskadziewczyna
  7. #love
  8. #polishboy
  9. #wroclaw
  10. #fit
  11. #warsaw
  12. #krakow
  13. #fashion
  14. #poznan
  15. #gdansk
  16. #katowice
  17. #relax
  18. #gdynia
  19. #weekend
  20. #instamama
  21. #food
  22. #instagood
  23. #instamatki
  24. #foodporn
  25. #nail

Pełny raport hashtagów aktualizowany na bieżąco przez Brand 24 znajdziesz Data Studio. Pamiętaj także, że istnieją zakazane wyrażenia, za które Instagram może zbanować Twój post lub bardzo mocno ograniczyć jego zasięg. By sprawdzić, czy dane słowo poprzedzone # zalicza się do tej listy, najlepiej zweryfikować to za pomocą samego serwisu społecznościowego:

  • Wpisz wybrany hashtag w opcji Eksploruj. 
  • Brak wyników oznacza, że hashtag jest zbanowany.
  • Jeśli pojawiły się jakieś wyniki, upewnij się, czy wyrażenie nie jest zablokowane. W tym celu:
  • Przejdź do zakładki Znaczniki,
  • Zablokowany # nie pokaże żadnych wyników, a na ekranie pojawi się informacja, że posty zostały schowane.

Lista zakazanych hashtagów zaskakuje, ponieważ znajdują się na niej wyrażenia zupełnie niewinne, które nie należą do wulgaryzmów, np. #books. Trudno powiedzieć, dlaczego filtry Instagrama wyłapują takie wyrażenia, dlatego zanim zdecydujesz się na użycie jakiegoś #, zweryfikuj, czy nie stracisz przez niego zasięgu lub nie zostaniesz zbanowany.

Hashtagi można wyszukiwać za pomocą samego Instagrama lub specjalistycznych narzędzi, np. Hashtracking, Tagomatic, TagsForLikes.

Jak promować markę na Instagramie dzięki organizowanym konkursom?

Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami to jedna z najskuteczniejszych technik promocji marki. A skoro Instagram opiera się na zdjęciach, zachęcaj użytkowników do publikacji ciekawych fotografii o określonej tematyce, powiązanych z Twoją marką lub eksponujących sprzedawane przez Ciebie produkty. Nie zapomnij wspomnieć, żeby uczestnicy dodali specjalnie wymyślony przez Ciebie, charakterystyczny dla Twojego brandu lub organizowanego eventu hashtag, np. #herbatajestkobieta #taksmakujaemocje (konkurs Teekanne). Możesz także poprosić o polubienie i śledzenie swojego profilu na Insta.

konkurs na instagramie

Pamiętaj, aby odpowiednio otagować swój post konkursowy. W ten sposób za pomocą hashtagów trafisz do użytkowników poszukujących konkursów na Instagramie. Skorzystaj np. z takich oznaczeń jak:

#konkurs #konkursy #rozdajemy #rozdanie #konkurs #giveawaypolska

W porywie instagramowej euforii nie zapomnij o kwestiach formalnych – przygotuj regulamin konkursu, odpowiednio opisz zasady uczestnictwa, wyjaśnij wszystkie kwestie, o które mogą pytać uczestnicy.

Zachęcaj do dialogu, by zyskać followersów na Instagramie

Prowadząc profile w social media, powinniśmy zabiegać o pozyskanie zaangażowania użytkowników. Konstruuj swoje posty w postaci pytań, prowokuj do komentowania i wypowiadania się o kwestiach powiązanych z Twoją marką. Sam także bądź aktywny – odpisuj swoim followersom, reaguj na ich posty, śledź także inne marki, influencerów i liderów opinii. Wchodź w interakcje, zabieraj głos w ważnych dla Ciebie kwestiach i sprawach. Dzięki temu Twój brand oraz instagramowe konto staną się bardziej widoczne w sieci.

Promocja marki na Instagramie poprzez publikację zdjęć o odpowiednich godzinach

Algorytm Instagrama działa tak, że stara się wybierać użytkownikom treści ciekawe i aktualne. Pierwszeństwo zawsze zyskują zdjęcia najświeższe, więc jeśli uda nam się trafić z czasem publikacji w szczyt aktywności naszych followersów, mamy szansę dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Przeprowadzono już wiele badań nt. idealnej pory zamieszczenia wpisu na Insta, jednak tak naprawdę powinieneś analizować zachowania swoich obserwatorów, by trafić na najlepszy moment udostępnienia fotografii.

kiedy publikować wpisy na instagramie

Źródło: later.com/blog/best-time-to-post-on-instagram

Oczywiście, zawsze dobrze jest też przyjrzeć się danym dotyczącym aktywności użytkowników na Instagramie przez zewnętrzne portale, by zidentyfikować trendy i potestować najlepszy czas na publikację wpisu. Np. serwis Later zbadał 12 milionów instagramowych wpisów, określając 3 najlepsze momenty w każdym dniu tygodnia na zamieszczenie zdjęcia. Czy pokrywają się z największą aktywnością Twoich użytkowników? Przeanalizuj infografikę i wyciągnij własne wnioski!

Współpraca z influencerami to dobry sposób, by mieć dużo obserwujących na Instagramie

Twoją markę na Instagramie mogą także polecać inni użytkownicy. Zawarcie współpracy z influencerem może przynieść Ci wiele korzyści. Wybierając osobę lub firmę do promocji, nie kieruj się jedynie liczbą osób, które obserwują profil. Ważne jest także, aby odbiorcy wpisywali się w grupę Twoich docelowych klientów. Zwróć uwagę, czy followersi są zaangażowani i w jaki sposób reagują na „posty sponsorowane”. Znalezienie autentycznego lidera opinii to często najtrudniejszy etap influencer marketingu.

Promuj Instagram na swojej stronie i w innych mediach społecznościowych

Instagram to bardzo specyficzny portal społecznościowy, ponieważ opiera się na komunikacji wizualnej. Z powodzeniem możesz promować go na swojej stronie internetowej – zainstalowanie widgetu pokazującego kilka pierwszych wpisów z Insta zachęci użytkowników do zapoznania się z całą zawartością profilu. Dodatkowo swoje zdjęcia z Instagrama polecaj na facebookowym fanpage’u, docierając do fanów zgromadzonych na wciąż najpopularniejszym serwisie społecznościowym.