Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Coraz więcej osób chętnie kupuje w internecie. Według Raportu E-commerce w Polsce 2019 62% internautów robi zakupy online. 60% badanych korzysta z polskich, a 26% z zagranicznych sklepów internetowych. Głównymi czynnikami zachęcającymi do transakcji jest dostępność platformy sprzedażowej przez całą dobę, brak konieczności odwiedzania placówki stacjonarnej oraz nieograniczony czas na podjęcie decyzji zakupowej. Doceniamy wygodę płynącą z e-commerce, porzucając większość obaw dotyczących bezpieczeństwa zakupów online.
Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2019, Badanie Gemius dla e-Commerce Polska
Jak lubimy płacić za zakupy w sklepach internetowych za pomocą urządzeń desktopowych? Większość z nas chętnie wybiera szybkie płatności, zwane także Pay-By-Link, obsługiwane np. przez Przelewy24, PayU, Dotpay, tpay albo eCard. Często korzystamy także z tradycyjnych przelewów. Preferujemy również płatność gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie stacjonarnym. Płatności BLIK czy kartą kredytową na razie nie cieszą się aż tak dużym zainteresowaniem jak popularne systemy płatności internetowych.
Źródło: Płatności cyfrowe 2019, Raport Izby Gospodarki Elektronicznej
A jak wygląda ranking sposobów płatności, kiedy korzystamy z urządzeń mobilnych podczas zakupów online? Tak samo często decydujemy się na uiszczenie opłaty za pomocą systemu transakcyjnego, jak i na pobranie przy odbiorze. Dużą popularność zyskuje także karta kredytowa, BLIK oraz przelewy tradycyjne. Najrzadziej sięgamy po płatności SMS premium, Google lub Apple Pay albo aplikację bankową z wykorzystaniem kodu QR.
Źródło: Płatności cyfrowe 2019, Raport Izby Gospodarki Elektronicznej
Bramki płatności, systemy transakcyjne oraz innowacyjne rozwiązania banków przyspieszające przelew środków na konto sprzedającego obdarzamy coraz większym zaufaniem. Wygoda, bezpieczeństwo oraz szybkość w realizacji transakcji przemawiają za wyborem pośrednika płatności zamiast logowania się na swoje konto online w banku i wykonywania tradycyjnego przelewu. W takiej sytuacji właściciele sklepów, by nadążyć za potrzebami użytkowników, powinni zaoferować kilka metod zapłaty za zamówienie, decydując się na rozwiązania dobre pod względem kosztowym dla siebie oraz chętnie wybierane przez e-konsumentów.
Zanim przejdziemy do rankingu płatności internetowych, przyjrzyjmy się, z których pośredników płatności korzystają klienci e-commerce. PrestaShop ze wsparciem serwisu CyberSource przygotował zestawienie 35 najpopularniejszych sposobów płatności w 51 krajach. W Polsce do najpowszechniej wykorzystywanych w sklepach internetowych systemów transakcyjnych należą:
Dla porównania niemieccy konsumenci online chętnie korzystają z:
Z kolei Brytyjczycy ograniczają się do:
Wiedząc, jakie systemy płatności elektronicznych interesują naszych rodzimych konsumentów, można spośród nich wybrać opcje najlepsze biznesowo.
Poszukując najlepszych bramek płatności, musimy rozważyć kilka kryteriów, składających się na ofertę poszczególnych firm pośredniczących w transakcjach. Do istotnych czynników należą:
.
* wypłata środków na konto w PLN w danym dniu, każda kolejna wypłata 2 zł/przelew ** w przypadku wysyłki przekazu pieniężnego tradycyjną pocztą opłatę chargeback powiększa się o koszty przekazu pieniężnego wg cennika Poczty Polskiej. Koszty zwrotu w walucie pokrywa właściciel sklepu *** polski, niemiecki, angielski, hiszpański, francuski, włoski, węgierski, rumuński, czeski, rosyjski **** polski, bułgarski, czeski, niemiecki, angielski, francuski, hiszpański, chorwacki, węgierski, włoski, holenderski, portugalski, szwedzki, słowacki, rosyjski, rumuński, litewski, grecki
Tabela: Płatności online – ranking, 19.02.2020 r.
Porównanie zawiera najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę, wybierając bramkę płatności. Oceniliśmy tylko 3 systemy cieszące się największą popularnością wśród internetowych przedsiębiorców. Tylko jeden z nich (Dotpay) znalazł się na liście najpopularniejszych dostawców szybkich płatności przygotowanej przez PrestaShop.
Korzystanie z pośredników płatności wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów, które obniżają marżę uzyskiwaną ze sprzedawanych produktów. Systemy transakcyjne są jednak wygodne dla użytkowników, przyspieszają finalizację transakcji zakupowej i zwiększają użyteczność sklepu internetowego. Czy warto oszczędzać na takich korzyściach? Decyzję musisz podjąć samodzielnie, przeliczając wszystkie wydatki i analizując swoje możliwości budżetowe. Zawsze możesz potestować, czy wybrany system płatności online sprawdzi się w Twojej działalności, a w przypadku braku widocznych efektów sprzedażowych, zrezygnować z niego. Bądź otwarty na nowości i podążaj za utartymi trendami, jeśli chcesz odnieść sukces w e-commerce.