Analiza nagrań zachowań użytkowników – idealny sposób na poprawę użyteczności strony?

| czas czytania: 5 min | Analityka
Analityka wyszukiwania

Dostosowanie strony do potrzeb i umiejętności technicznych grupy docelowej to podstawa w poprawie konwersji. Skomplikowany proces zakupowy, mało widoczne kolory kluczowych przycisków call to action lub zbyt rozbudowany formularz kontaktowy to jedne z najbardziej oczywistych elementów wymagających udoskonalenia. Jak jednak wykryć niuanse decydujące o tym, że nasza witryna nie sprzedaje? Można skorzystać z map ciepła albo ze skuteczniejszych nagrań zachowań użytkowników.

Nagrywanie sesji użytkowników – na czym to polega?

Nagrywanie sesji pozwala na zbadanie, jak użytkownicy poruszają się po naszej stronie internetowej. Za pomocą dedykowanych narzędzi do visitor recordings można prześledzić całą podróż internauty – od wejścia aż do wyjścia z serwisu. Dzięki temu poznajemy wszystkie miejsca, które są zarówno problematyczne, jak i interesujące dla naszych klientów. Patrząc na witrynę oczami użytkowników zdecydowanie łatwiej zrozumieć, na czym im tak naprawdę zależy, jakie potrzeby realizujemy, a jakim oczekiwaniom niestety nie udaje nam się sprostać.

Jak to wygląda od strony technicznej? Aplikacja zainstalowana na naszej stronie przygotowuje nagranie ruchów kursora użytkownika. Po zakończeniu sesji otrzymujemy filmik, na którym zobaczymy, w jaki sposób przemieszczał się po naszej domenie konkretny internauta. Jedyny problem z punktu widzenia czasu i kosztów może stanowić rzetelna analiza vistor recordings – danych o zachowaniach użytkowników w odróżnieniu np. do map ciepła nie dostaniemy w zbiorczej tabeli/infografice/statystyce. Każdą nagraną sesję należy przeanalizować indywidualnie, notując swoje wnioski oraz spostrzeżenia.

Do czego można wykorzystać visitor recordings?

Analizowanie nagrań zachowań użytkowników przydaje się do poprawy użyteczności strony internetowej. Możemy badać wszystkie funkcjonalności serwisu, które nas interesują. Dodatkowo przy okazji przeglądania wideo z kolejnych sesji natrafimy na ważne dla użytkowników elementy naszej witryny, pominięte przez nas lub uznane za mało istotne.

Przykładowe zastosowanie wniosków z analizy nagranych sesji:

  • Uproszenie nawigacji w serwisie i ułatwienie dotarcia do najistotniejszych sekcji/informacji – jeśli użytkownicy zjeżdżają do stopki, aby znaleźć adres podstrony z kosztami dostawy, sposobami płatności, jest to sygnał, że należy przenieść takie podstrony wyżej w strukturze strony,
  • Zwiększenie liczby kliknięć w button call to action – pomijanie przycisków akcji może być sygnałem, że nie są one wyeksponowane lub nie wyróżniają się kolorystycznie w porównaniu do layoutu strony,
  • Zmniejszenie liczby porzuconych koszyków – przyjrzenie się dokładnie procesowi zakupowemu pozwala na wykrycie etapów sprawiających największą trudność naszym klientom,
  • Zoptymalizowanie tekstów na blogu z punktu widzenia ich długości/rozpiętości – analiza nagrań pomaga także w znalezieniu odpowiedzi na pytanie, czy użytkownicy czytają artykuły blogowe. Podążenie za kursorem przemieszczającym się po tekście podpowie, czy jego długość jest wystarczająca dla większości internautów,
  • Stworzenie dobrze dopasowanych produktów do cross- i upsellingu – odkrycie potrzeb zakupowych internautów poprzez zaobserwowanie listy przeglądanych towarów pozwoli na przygotowanie zestawów asortymentu sprzedającego się razem najlepiej.

Nagrywanie sesji użytkowników może obywać się zawsze, nawet gdy nie myślimy o wprowadzaniu udoskonaleń na stronie. Zebrane dane pozwolą w późniejszym czasie na przeprowadzenie wnikliwej analizy. Przed przystąpieniem do wyciągania konstruktywnych wniosków warto ustalić sobie cel, który chcemy osiągnąć, by przede wszystkim wykrywać te „usterki” naszej witryny w pierwszej kolejności wymagające poprawy.

Analiza nagrań sesji użytkowników skuteczniejsza niż analiza map ciepła?

Śledzenie zachowania użytkowników na stronie jest możliwe za pomocą mapy kliknięć i mapy scrollowania. Na tego typu mapach ciepła za pomocą różnych kolorów uzyskujemy informację, ile procent użytkowników dociera pod poszczególnych sekcji podstrony oraz które z elementów cieszą się największym zainteresowaniem. To także bardzo pomocne narzędzie do analizy użyteczności strony. W tym przypadku dane o sposobie poruszania się internautów otrzymujemy w postaci zbiorczych statystyk, co znacząco ułatwia wyciąganie wniosków.

Niestety, mapy ciepła stanowią statyczny obraz sytuacji, to znaczy zobaczymy tylko, ile osób przescrollowało się do danego miejsca na stronie, ale już nie sprawdzimy, jak długo użytkownicy tam zostali i co sprawiło im problem lub co wzbudziło ich zainteresowanie. Odpowiedzi na takie pytania znajdziemy w nagranych sesjach – na wideo możemy dokładnie przeanalizować, jakie działania podejmował klient na kolejnych etapach podróży po naszej witrynie.

Mapy ciepła i visitor recordings bardzo dobrze się uzupełniają – pierwsze narzędzie umożliwia przeprowadzenie szybkiej analizy, natomiast drugie sprawdza się do wnikliwego prześledzenia zachowania użytkownika na stronie.

Narzędzia do nagrywania sesji i zachowań użytkowników

Przygotowanie nagrań sesji wymaga skorzystania z dedykowanego narzędzia. Mamy do dyspozycji wiele tego typu rozwiązań, część dostępnych jest bezpłatne, inne posiadają rozbudowaną wersję trialową, a za bardziej wyspecjalizowane aplikacje trzeba zapłacić dość spore kwoty. Zanim zdecydujemy się na jeden z programów, najlepiej dobrze wczytać się w jego dokumentację, zapoznać się z funkcjonalnościami i przetestować jego działanie.

Najpopularniejsze narzędzia do analizy nagrań sesji użytkowników:

  • Hotjar,
  • Smartlook,
  • Yandex Metrica,
  • Mouseflow,
  • Clicktale,
  • FullStory.

Instalacja oprogramowania do tworzenia map cieplnych i nagrań zachowań użytkowników nie powinna sprawić większych problemów – zwykle polega na wklejeniu dodatkowej linijki kodu do sekcji head lub body w kodzie źródłowym strony.

Wypróbuj analizę nagrań użytkowników, by poprawić użyteczność strony

Poprawa użyteczności i intuicyjności serwisu internetowego wymaga pracy z użytkownikami. Tradycyjne sposoby pozyskiwania opinii konsumentów – badania ankietowe oraz wywiady – można spokojnie zastąpić nagrywaniem sesji. Podejrzenie „na żywo”, jak internauci poruszają się po stronie, może przynieść wiele, ciekawych wniosków!