Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
13.12.2022 | czas czytania: 6 | Inne | autor: Artefakt

Google Doodles – co to jest i skąd się wzięło?

Google Doodles – co to jest i skąd się wzięło?

Każdy z nas chociaż raz w życiu, odwiedzając popularną wyszukiwarkę Google w celu znalezienia interesującej nas informacji w sieci, zauważył, że słynne czterokolorowe logo tego dnia wygląda nieco – a w niektórych przypadkach nawet bardzo – inaczej. Literki w postaci globusa, kredki, kleju i mikroskopu siedzące w szkolnych ławkach przed tablicą z okazji Dnia Nauczyciela, kreskówkowe głowy najsłynniejszych przedstawicielek płci pięknej w historii ludzkości z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet, a także słynne postacie historyczne, takie jak Maria Skłodowska-Curie czy Mikołaj Kopernik, występujące na naszych ekranach w rocznice ich narodzin czy legendarnych odkryć naukowych, a także wiele, naprawdę wiele innych.

Źródło: https://www.google.com/doodles/donald-pandiangans-77th-birthday

Te często dynamiczne grafiki zastępujące klasyczne logo Google to właśnie Doodles – specjalne, tymczasowe zmiany przeznaczone dla uczczenia nie tylko świąt i wydarzeń, ale także ludzi i ich osiągnięć. Jaka jest historia tych sympatycznych obrazków, skąd się wzięły i jakie statystyki ich dotyczące możemy odkryć? Czy mamy szansę pewnego dnia zobaczyć swój autorski Doodle, wchodząc na stronę główną Google? Jakie kontrowersje dotknęły tego pomysłu? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.  

Google Doodles – skąd się wzięły?

Pierwszy Google Doodle w historii był swojego rodzaju komunikatem do użytkowników wyszukiwarki. Larry Page oraz Sergey Brin – współzałożyciele Google – w 1988 roku wybrali się na festiwal Burning Man w Nevadzie. W humorystyczny sposób chcieli przekazać informację, że wzięli udział w wydarzeniu i tak oto za drugim „O” w logo Google stanął niebieski ludzik. Doodles nie stały się z dnia na dzień hitem, ale do 2000 roku powstawały nowe grafiki okolicznościowe. Susan Wojcicki – wtedy pracownica działu marketingu, dzisiaj znana przede wszystkim z pozycji CEO platformy YouTube (co ciekawe: z pochodzenia Polka) – trzymała pieczę nad kolejnymi doodle’ami, które powstawały głównie z okazji ważnych świąt. 

Zobacz: Stwórz skuteczny kanał na YouTube!

Do 2000 roku Google Doodles projektowane były przez zewnętrznego wykonawcę, później zaś współzałożyciele giganta poprosili ówczesnego stażystę firmy – Dennisa Hwanga – o przygotowanie grafiki z okazji Dnia Bastylii. Z początku obrazki miały powstawać tylko przy okazji najważniejszych świąt lub w reakcji na „widzimisię” właścicieli serwisu, jednak spotkały się z na tyle pozytywnym odbiorem wśród użytkowników Google, że powstawały coraz częściej. I tak dzisiaj, przyglądając się historycznym doodles, możemy zauważyć, że w skali globalnej wyświetlanych jest nawet kilka różnych grafik tego samego dnia – z okazji wszelakich rocznic czy wydarzeń. Płynnie możemy zatem przejść do statystyk dotyczących Google Doodles. [

Źródło: https://www.google.com/doodles/kazakhstan-independence-day-2015

Google Doodle – statystyki i ciekawostki

Zapewne wiele osób zastanawia się, ile doodles powstało w całej historii platformy. Dokładnej odpowiedzi niestety nie poznamy, ale jak możemy przeczytać na podstronie Google dotyczącej właśnie tych grafik, zespół grafików, inżynierów i marketerów stworzył ich już ponad 5000. To naprawdę sporo, jednak warto mieć na względzie fakt, iż zespół Google Doodles otrzymuje około 7000 propozycji nowych grafik rocznie. I tutaj warto się zatrzymać – owszem, na adres mailowy doodleproposals@google.com można wysłać propozycję grafiki, animacji czy też gry, która miałaby zastąpić któregoś dnia w roku klasyczne logo Google! Pamiętać trzeba jednak o tym, że zespół „doodlersów” otrzymuje ich dziennie setki, a niektóre z nich z pewnością są świetnie. Co za tym idzie – kolejka do „premiery” naszego pomysłu z całą pewnością jest długa. 

Jeśli zależy nam na podesłaniu do Google naszego pomysłu, ale nie do końca wiemy, co chcielibyśmy zawrzeć w opisie, możemy zainspirować się poprzednimi doodle’ami, które trafiły na stronę główną wyszukiwarki. Pod adresem https://www.google.com/doodles dostępne jest archiwum zwierające prawie wszystkie doodle w historii ułożone od najnowszego do najstarszego. 

Źródło: https://www.google.com/doodles 

Interesującym może być również fakt, że pierwszy animowany Doodle powstał z okazji Halloween w 2000 roku. Był on dziełem artystki Lorie Loeb, a od tamtego momentu doodles stały się coroczną tradycją animacji i wyczynów inżynierów, grafików i projektantów – nie tylko z okazji Halloween.  

Źródło: https://www.google.com/doodles/halloween-2000-by-guest-illustrator-lorie-loeb

Co do wyczynów zespołu doodlersów – największym ich zdaniem projektem, a dodatkowo tym, który zajął im najwięcej czasu, była seria gier „Champion Island Doodles” z 2021 roku. Sam zamysł powstał z okazji Igrzysk Olimpijskich i pierwotnie miał zadebiutować latem tamtego roku. Jednak z powodu pandemii całe Igrzyska Olimpijskie zostały opóźnione, a co za tym idzie – również omawiany projekt. Sama gra to dokładnie sześć minigier sportowych, 24 zadania poboczne oraz wiele możliwych zakończeń. Ponad trzy godziny rozgrywki to w opinii samego zespołu najbardziej rozbudowany doodle, jaki kiedykolwiek stworzono.  

Jednak doodlersi pokazali już wcześniej, że nie boją się wyzwań. „Najszybszy” Doodle w historii powstał w 2009 roku – tego samego dnia, kiedy odkryto wodę na Księżycu, o godzinie 9 rano czasu pacyficznego artystka Jennifer Hom przesłała informację o wydarzeniu do swojego zespołu w ramach ciekawostki. Gdy już zamierzała wgryźć się w swój lunch, otrzymała telefon z prośbą o naszkicowanie, ukończenie i opublikowanie doodle na wszystkich stronach głównych Google w ciągu czterech godzin. Jak sama mówi – „to był ekscytujący dzień dla doodlera i świata nauki!”. 

Ostatnim ciekawym faktem, o jakim wspomnimy, jest ten, że zespół Google Doodles ma specjalny zbiór zasad, którego przestrzegać musi każdy doodler – to również może być przydatne przy tworzeniu naszej propozycji. Główną regułą jest to, że doodles w swoim założeniu mają zachwycaćzaskakiwać ludzi – nie mogą być one zbyt oczywiste. Kolejną istotną zasadą jest to, że Doodles nigdy nie są dedykowane komuś, kto jeszcze żyje, ponieważ skupiają się one na uhonorowywaniu życiowych dokonań różnych postaci. 

Google Doodles – kontrowersje

Biorąc pod uwagę skalę, na jaką znany jest serwis Google i to, że doodles pojawiają się od kilkunastu lat w zasadzie codziennie, nietrudno domyślić się, że spotkały się one chociaż raz z falą krytyki. Pierwszym takim przypadkiem był ten z 13 września 2007 roku, kiedy to opublikowano grafikę na cześć autora Roalda Dahla w rocznicę jego urodzin. Ta data to również dzień święta w judaizmie Rosz ha-Szana, w Polsce znanego jako Święto Trąbek pierwszego dnia w roku w kalendarzu żydowskim. Firma natychmiast została zalana falą krytyki spowodowaną faktem, że wspomniany autor oskarżony był swojego czasu o poglądy antysemitystyczne. Głosy oburzenia poskutkowały usunięciem doodle do godziny 14:00 tego samego dnia, a do dzisiaj w oficjalnych raportach i archiwach nie znajdziemy wzmianki o grafice dotyczącej Dahla. 

Być może właśnie to było powodem ustaleń, na mocy których doodles nie odwołują się do żadnych świąt religijnych ani ich obchodów – grafiki i gry skupiają się na otoczce samego dnia, na przykład w przypadku Świąt Bożego Narodzenia na stronie głównej Google nie uświadczymy w zasadzie niczego, co mogłoby skojarzyć się z wiarą chrześcijańską, a zamiast tego naszym oczom ukaże się pięknie przystrojona choinka oraz dzieci bawiące się świeżo odpakowanymi prezentami. 

Zobacz: 6 wybitnie nieudanych kampanii marketingowych!

Z istotniejszych wydarzeń w historii Google Doodles przywołać możemy jeszcze rok 2014 i raport opublikowany przez organizację aktywistyczną SPARK Movement. Doszukała się ona dużej dysproporcji płci i rasy w doodles, twierdząc, iż w większości z nich honorowani są biali mężczyźni. Raport odbił się szerokim echem w mediach, a Google zapewniło, że „wyrówna” odsetek kobiet oraz przedstawicieli mniejszości rasowych w kolejnych grafikach. 

Google Doodles – podsumowanie 

Wiesz już, czym są „doodlesy” i jaka jest ich historia, a także jakie kontrowersje oraz statystyki się z nimi wiążą. Być może kiedyś zobaczysz na stronie głównej Google właśnie swój autorski pomysł? Zachęcamy do spróbowania swoich sił i życzymy powodzenia! 

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

W jakim programie warto zrobić stronę internetową? 28.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

W jakim programie warto zrobić stronę internetową?

Czy wiesz, że aż 71% małych firm posiada stronę internetową?* Dla wielu z nich to podstawowe źródło pozyskiwania klientów. Jeśli jeszcze nie masz własnej witryny albo planujesz nową, z pewnością zadajesz sobie pytanie: w jakim programie warto zrobić stronę internetową? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez najlepsze opcje, od kreatorów po edytory kodu i platformy CMS, abyś mógł wybrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb biznesowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

_ Jak zarezerwować domenę internetową 07.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Jak zarezerwować domenę internetową i po co?

Zaczynasz działalność w internecie i nie wiesz, od czego zacząć? Jednym z pierwszych kroków jest zarezerwowanie domeny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Bo w sieci, podobnie jak w świecie rzeczywistym, adres to fundament Twojej obecności. Oto przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces rejestracji domeny – prostym językiem, z przykładami i wskazówkami dla przedsiębiorców. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt