Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
13.01.2021 | czas czytania: | SEM | autor: Artefakt

Czy stosowanie nazw firm konkurencyjnych w kampaniach Google Ads jest legalne?

Czy stosowanie nazw firm konkurencyjnych w kampaniach Google Ads jest legalne?
W kampaniach PPC można zauważyć trend związany z używaniem przez niektóre firmy znaków towarowych konkurencji. Sytuacje te dotyczą najczęściej dwóch przypadków: wykorzystywania nazwy konkurencji w reklamie Google Ads oraz używania innych brandów jako słów kluczowych, na które ma wyświetlać się reklama. Obie metody postępowania budzą spore kontrowersje. Są już pierwsze wyroki sądów, które jednoznacznie określają, czy reklama na nazwę konkurencji jest legalna.

Reklama na brand konkurencji w praktyce

Kwestie związane z wykorzystywaniem konkurencyjnych nazw w kampanii SEM interesują wielu reklamodawców. Niektórzy sami rozważają takie działania, inni chcą wiedzieć, czy ich własne znaki towarowe mogą być używane przez konkurencyjne marki.

Przykładem takiego działania może być sytuacja, w której strona oferująca jedzenie na wynos z wielu lokali wykorzystuje nazwy swoich klientów w reklamie Google Ads. Jeśli któraś z tych restauracji nie korzysta z kampanii PPC, jej strona wyświetli się tylko w wynikach organicznych, a więc niżej niż promowany w Google serwis rezerwacyjny. Nietrudno domyślić się, że w tej sytuacji mniej osób odwiedzi stronę restauracji, przez którą można bezpośrednio zamówić posiłek. Zamiast tego klienci dokonają rezerwacji za pośrednictwem lepiej widocznego, zewnętrznego serwisu, któremu ta sama firma będzie musiała zapłacić prowizję.

Co o reklamie na brand konkurencji mówi prawo?

Tego, że spory o reklamy z nazwą konkurencyjnej marki, nie są błahostkami i nie należą do rzadkości, dowodzi wyrok Sądu Okręgowego w Rzeszowie. Uznał on, że używanie nazwy konkurencyjnego e-sklepu w kampanii PPC w celu przekierowania klientów na własną platformę sprzedażową stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Co ważne, wymiar sprawiedliwości orzekł, że pozwany nie jest zwolniony z odpowiedzialności nawet w sytuacji, gdy nie użył brandu innej marki świadomie, tylko skorzystał z automatycznych sugestii wyszukiwarki. Reklamodawca powinien bowiem wykluczyć sporne frazy z wyników kontekstowych. Sąd uznał winę nieuczciwego właściciela serwisu, nakazując publikację przeprosin oraz wpłatę 5 000 zł na cel charytatywny.

Google Ads a nieuczciwa konkurencja

Twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie podkreślają, że Google stosuje się do lokalnych przepisów w zakresie zwalczania nieuczciwej konkurencji oraz ochrony znaków towarowych. Firma zapewnia, że rozpatruje każdą skargę wnoszoną przez podmiot dysponujący prawami do znaku i w razie potrzeby nakłada na jego stosowanie odpowiednie ograniczenia. Jednocześnie właściciele wyszukiwarki podkreślają, że reklama na brand konkurencji nie może być publikowana bez zezwolenia właściciela znaku, nawet wtedy, gdy jej celem jest np. porównanie konkurencyjnych usług.

Nazwa firmy konkurencyjnej jako słowo kluczowe

W przypadku używania nazw innych firm jako słów kluczowych, stanowisko Google nie jest już tak jednoznaczne. Jeżeli reklama na nazwę konkurencji użytą w tej formie wprowadza w błąd lub jest myląca w inny sposób, wyszukiwarka może ograniczyć lub zablokować kampanię. W tym kontekście należy przywołać również orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 2011 roku, zgodnie z którym istnieje możliwość posługiwania się cudzym znakiem towarowym w handlu lub przemyśle, jednak pod warunkiem, że działania te nie wyczerpują znamion nieuczciwej konkurencji. Za taką uważa się np. sprzedaż podrabianych towarów znanych marek.

Czy warto reklamować się na nazwę konkurencji?

W przypadku pozycjonowania czy kampanii Google Ads nieuczciwa konkurencja często próbuje wykorzystywać potencjał marketingowy innych marek z tej samej branży do promocji własnych produktów. O ile zarówno Google, jak i sądy uznają, że reklama na brand konkurencji nie jest działaniem uczciwym, o tyle stosowanie nazw marek w formie słów kluczowych nie jest jednoznacznie zabronione. Jednak i w tym przypadku należy bardzo uważać, by wykorzystanie konkurencyjnych brandów nie zostało uznane za działanie na ich szkodę.

Co robić, by inni nie wykorzystywali Twojej nazwy w kampaniach Gogole Ads?

Najlepszy sposób na to, by chronić się przed łamiącą prawo konkurencją, stanowi zastrzeżenie nazwy firmy w odpowiednim Urzędzie Patentowym w Polsce lub na terenie Unii Europejskiej. Właściciel zarejestrowanego znaku towarowego ma prawo dochodzić swoich praw zarówno na drodze sądowej, jak i u właścicieli wyszukiwarki, w której wyświetlają się sporne reklamy. Bez świadectwa ochronnego nie ma możliwości zgłoszenia skargi poprzez specjalny formularz Google, ponieważ jedną z najważniejszych informacji do wypełnienia jest numer prawa ochronnego.

Warto pamiętać, że rejestracja znaku towarowego słownego nie daje pełnego monopolu na nazwę firmy w reklamach Gogole Ads. Identycznym fonetycznie znakiem towarowym może przecież posługiwać się wielu przedsiębiorców z różnych branż i jest to zgodne z prawem. Pod jedną nazwą może zatem działać sieć restauracji, producent pralek czy architekt. Dopóki nie następuje konflikt interesów lub wprowadzanie osób trzecich w błąd, takie sytuacje są możliwe i w pełni legalne.

Podsumowanie

Google Ads nie ogranicza używania znaków towarowych jako słów kluczowych. Problem zaczyna się w momencie, gdy nazwa marki pojawia się w treści reklamy konkurenta. Niedopuszczalne jest użycie jej z naruszeniem zasady uczciwej konkurencji. Takie reklamy będą usuwane z sieci Google.

Czy zastrzeżenie znaku towarowego zawsze wiążę się z brakiem możliwości reklamowania się na konkretną nazwę brandu w Google Ads? Niekoniecznie, ponieważ zgodnie z regulaminem Google Ads reklamodawca może używać znaku towarowego w tekście reklamy w przypadku gdy właściciel udzieli mu upoważnienia.

Czytaj więcej: https://support.google.com/adspolicy/answer/2562124

Może zdarzyć się sytuacja, że właściciel znaku towarowego słownego zablokuje reklamę na nazwę marki w reklamach Google Ads, pozbawiając innych przedsiębiorców możliwości reklamowania się na to konkretne słowo. W takim przypadku warto wysłać prośbę o sprawdzenie kampanii pod względem jej zgodności z zasadami reklam Google Ads. Jeżeli reklama jest przygotowana prawidłowo, firma Google umożliwi jej wyświetlanie.

Więcej informacji o znakach towarowych można znaleźć na oficjalnej stronie pomocy Google Ads: https://support.google.com/adspolicy/answer/6118

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

założenie sklepu internetowego 18.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak i gdzie założyć sklep online?

Być może masz sklep stacjonarny i zastanawiasz się, czy założyć sklep internetowy, bo klienci coraz częściej pytają o możliwość zamówienia „przez internet”. A może już działasz w sieci, ale masz wrażenie, że Twój sklep online nie wykorzystuje pełnego potencjału, a sprzedaż stoi w miejscu. Jedno jest pewne - konkurencja w sprzedaży online rośnie każdego dnia na Twoich oczach. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, to uruchomienie sklepu internetowego jest konieczne, aby wyjść jej naprzeciw, a jeśli już działasz w e-commerce, to warto rozważyć efektywne zarządzanie sklepem internetowym. W tym poradniku pokażemy, jak założyć sklep online, gdzie go postawić, jak go uruchomić i co zrobić, aby faktycznie zarabiał. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

strona na fb 13.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | social media

Jak stworzyć stronę na FB krok po kroku? Przewodnik dla początkujących

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak założyć stronę firmową na Facebooku, która naprawdę przyciąga klientów? Wielu przedsiębiorców tworzy fanpage bez strategii, czego efektem jest profil, który ma kilka polubień i żadnego zapytania ofertowego. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak utworzyć stronę biznesową na Facebooku, ustawić wszystkie jej główne elementy i prowadzić ją tak, by działała jak skuteczne narzędzie marketingowe. Po tej lekturze będziesz wiedzieć, jak prowadzić firmowy fanpage w sposób profesjonalny, zwiększając rozpoznawalność marki i sprzedaż, bez przepalania budżetu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt