Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
06.05.2020 | czas czytania: 5:00 min | SEM | autor: Artefakt

Najlepsze marketplaces do prowadzenia sprzedaży internetowej

Najlepsze marketplaces do prowadzenia sprzedaży internetowej

Liczba zwolenników zakupów internetowych z roku na rok systematycznie rośnie. Obecnie szacuje się, że około 60% polskich użytkowników sieci (źródło: Gemius dla e-Commerce Polska: „E-commerce w Polsce 2019”) kupuje przez internet. To dane, których żaden przedsiębiorca nie może zignorować. Spora część obrotów generowanych przez rynek e-commerce pochodzi z tzw. market place’ów, czyli platform umożliwiającym sprzedaż dóbr setkom firm w jednym miejscu. Czym charakteryzują się tego typu strony, jakie są ich wady i zalety, a także którą z nich wybrać dla naszej działalności? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Czym jest marketplace?

Pojęcie marketplace’u w dosłownym znaczeniu oznacza rynek lub targowisko. Nazwa bardzo dobrze oddaje przeznaczenie tego typu stron tworzonych w internecie, ponieważ w pewnym sensie jest to internetowy bazar lub galeria handlowa, która zrzesza pod sobą szyldy wielu marek. Innymi słowy, twórca marketplace’u zapewnia obecnym sprzedawcom pełną infrastrukturę do prowadzenia biznesu, a klientom dostęp do wielu sklepów w jednym miejscu.

Marketplace’y tak samo jak inne platformy podlegają kategoryzacji ze względu na rodzaj sprzedawanych produktów. Mogą np. dotyczyć szeroko rozumianego rynku księgarniczego, np. Empik Marketplace, gdzie oprócz książek znajdziemy także gry planszowe, papeterię, czy prasę tematyczną. Wyspecjalizowanym marketplace’em jest także należące do koncernu Allegro OtoMoto sprzedające wszystko, co związane z motoryzacją. Innym przykład to działające w branży odzieżowej Zalando.

Zawężenie marketplace’a do określonej branży nie stanowi reguły istnienia na rynku e-commerce, ponieważ często segmentacja występuje wewnątrz samego serwisu. Takie rozwiązanie praktykuje Allegro, Amazon czy eBay, gdzie widzimy jasny podział na sekcje tematyczne.

Rynek market place’ów w Polsce

Szacuje się, że około 40% globalnych zakupów internetowych odbywa się na platformach typu marketplace (źródło: Elektroniczne platformy sprzedażowe w Polsce, raport GS1). Również w Polsce stanowią one duży rynek zbytu oraz prosty sposób na zdobycie większej liczby klientów. Stąd rodzimi przedsiębiorcy rozszerzają swoja działalność sprzedażową właśnie o marketplace’y. Obecnie w naszym kraju mamy dostęp do wszystkich globalnych serwisów oferujących internetowe zakupy. Które z nich Polacy wybierają najczęściej?

1. Allegro

Serwis Allegro to nie tylko największy polski marketplace, ale jednocześnie piąta platforma tego typu w Europie, a dziesiąta na świecie. To imponujący wynik, którego pewnie nikt się nie spodziewał w 1999 roku, kiedy strona powstawała. Allegro szybko rosło w siłę – w 2003 roku odnotowało pierwszy milion użytkowników, a dziś może się pochwalić 40% udziałem w polskim rynku e-commerce (źródło: PMR 2018, Handel internetowy w Polsce 2018). Spółka w swojej historii odnotowała dwa punkty zwrotne mające wpływ na jej rozwój i sukces. Pierwszym z nich było umożliwienie przedsiębiorcom zakładania własnych e-sklepów w 2007 roku. Drugim było wprowadzenie opcji Allegro Smart i połączenie jej z opcją dostawy Paczkomatami, która zmieniła reguły gry w polskim e-commerce.

Duże przyzwyczajenie Polaków do Allegro sprawia, że w większości stanowi pierwszy wybór w przypadku serwisów sprzedażowych. Stąd można zaryzykować stwierdzenie, że jeśli nie sprzedajesz na tej platformie, to nie istniejesz. Aktualnie na Allegro znajdziemy wszystko, o czym moglibyśmy tylko pomarzyć. Tak szeroki asortyment przekłada się na sukcesywny wzrost użytkowników, a także sprzedawców. Dlaczego warto prowadzić sprzedaż za pośrednictwem tego portalu, głównie ze względu na wielkość marketplace’u, liczbę użytkowników oraz dużą rozpoznawalność. Oprócz tego interfejs platformy jest prosty i intuicyjny w obsłudze.

2. Carrefour.pl

Rozwój serwisów sprzedażowych zachęcił francuski koncern do rozszerzenia działalności swojego sklepu internetowego. Z początku platforma oferowała tylko artykuły spożywcze i higieniczne dostarczane przesyłkami kurierskimi. Z czasem jednak asortyment zaczął się powiększać nie tylko o towary dostępne w stacjonarnych sklepach, ale też o produkty pochodzące od partnerów marki. Biorąc pod uwagę niedawne wycofanie się z rynku sieci Tesco, Carrefour marketplace stanowi prawie bezkonkurencyjny serwis sprzedażowy o charakterze internetowego supermarketu. Jeżeli nasza działalność dobrze wpisuje się w asortyment sklepu, warto rozważyć sprzedaż za pomocą tej platformy.

3. Amazon

Mimo że Amazon nie funkcjonuje jeszcze pod polską domeną, to w naszym kraju cieszy się dość sporą popularnością. Polacy sprawnie korzystają z niemieckiej wersji strony (Amazon.de), posiadającej tłumaczenie na język polski. Największym plusem platformy jest możliwość dotarcia do milionów zagranicznych klientów. Co więcej, Amazon oferuje wsparcie dla firm polegające na tłumaczeniu treści aukcji na różne języki. A to sprawia, że już w tym zagranicznym serwisie kilka tysięcy polskich sprzedawców prowadzi aktywną sprzedaż internetową. Niestety, są też minusy: wykorzystywanie Amazona jako kolejnego kanału dystrybucji wiąże się z ponoszeniem wysokich kosztów opłat i prowizji.

4. Morele.net

Innym popularnym marketplace’em jest serwis morele.net, który kiedyś kojarzyliśmy głównie ze sprzętem elektronicznym. Kilka lat temu to się jednak zmieniło – obecnie na platformie znajdziemy także zakładki z produktami kosmetycznymi, zabawkami czy artykułami dla zwierząt. Jeżeli myślimy o sprzedaży za pośrednictwem tego serwisu, na pewno zachęci nas  fakt, że Morele nie pobierają opłat za wystawienie przedmiotu czy za jego wyróżnienie. Dodatkowo dość mała liczba sprzedawców może stanowić korzyść szczególnie dla mniejszych biznesów, którym łatwiej będzie się wybić na tle konkurencji.

5. Facebook Marketplace

Ostatnim marketplace’em wartym uwagi jest stosunkowo młody serwis, będący dodatkiem do Facebooka. Wprowadzenie takiego rozwiązania przez internetowego giganta społecznościowego stanowiło tylko kwestię czasu, ponieważ w serwisie od lat pojawiały się kolejne grupy sprzedażowe typu Sprzedam/Kupię/Zamienię. Nic więc dziwnego, że Facebook postanowił umożliwić swoim użytkownikom opcję łatwej wymiany lub sprzedaży dóbr.

Facebook Marketplace to ciekawa opcja przede wszystkim dla przedsiębiorców lokalnych, a także dla osób zajmujących się rękodziełem nie na szeroką skalę. Wyszukiwarka automatycznie wyświetla oferty znajdujące się do 60 km od nas. Co warto zaznaczyć, portal nie pośredniczy w sprzedaży towarów oraz nie pobiera żadnych opłat związanych z użytkowaniem platformy.

Oprócz wymienionych serwisów Polacy często korzystają także z Aliexpress, Etsy czy eBay.

Dlaczego kochamy marketplace’y?

Platformy sprzedażowe to serwisy, których atuty możemy rozpatrywać w kilku aspektach.

  • Jednym z nich jest wygoda klienta, który korzystając z marketplace’ów, zyskuje dostęp do różnego rodzaju towarów w jednym miejscu.
  • Oprócz dużego wyboru konsument może bardzo łatwo porównać między sobą interesujące go produkty.
  • Komfort zakupów zwiększa się również ze względu na odgórną weryfikację sprzedających przed rozpoczęciem działalności na platformie, co gwarantuje kupującemu bezpieczeństwo transakcji.
  • Inną kwestią związaną z bezpieczeństwem jest fakt, że w przypadku np. nieotrzymania zamówienia, możemy odzyskać środki od zarządzających marketplace’em, nie wchodząc w dyskusję ze sklepem.
  • Klienci lubią korzystać z tego typu serwisów także ze względu na atrakcyjne programy lojalnościowe np. Allegro Smart.
  • Bardzo istotnym z punktu widzenia konsumenta elementem marketplace’ów są też opinie wystawiane przez użytkowników, które często stanowią impuls do zakupu spowodowany pozytywnymi recenzjami produktu.

W kolei do wad takich platform z punktu widzenia odbiorcy można zaliczyć utrudniony kontakt ze sprzedawcą, a także niejednolite zasady wysyłki paczek (każdy sklep oferuje różne koszty wysyłki i odmienny czas doręczenia). Jednak ze względu na wyniki sprzedażowe marketplace’ów widać, że te niedogodności nie stanowią widocznego problemu dla konsumentów, którzy korzystają z tego typu serwisów coraz częściej.

Wady i zalety marketplace’ów z punktu widzenia sprzedawcy

Marketplace to idealny sposób na rozszerzenie działalności w przypadku sklepów internetowych. Do największych zalet tego typu stron należy przede wszystkim bardzo duża liczba potencjalnych klientów. Im większy serwis, tym większa szansa na sprzedaż oferowanych towarów. Dzięki platformie można powiększyć również rozpoznawalność marki i budować swój wizerunek. Obecność na marketplace’ach stanowi niejako darmową reklamę.

W przypadku przedsiębiorców dopiero rozpoczynających działalność sprzedażową w sieci platformy tego typu również będą dobrym rozwiązaniem. Dużym plus stanowi brak konieczności inwestowania w stworzenie strony internetowej ze sklepem. Oprócz tego nowe marki zyskują też dostęp do nowoczesnych rozwiązań technologicznych, na które nie mogłyby pozwolić sobie samodzielnie.

Niestety, marketplace’y mają też swoje wady. Platforma zrzeszająca wielu sprzedawców tworzy silną wewnętrzną konkurencję, która widoczna jest nie tylko na poziomie cen, ale też zdjęć czy opisów produktowych. Negatywny aspekt stanowią też różnego rodzaju opłaty, które w zależności od serwisu mogą dotyczyć np. wystawienia produktu, prowizji od sprzedaży (nawet kilkanaście procent) czy wyróżnienia oferty na tle innych. Utrudnieniem mogą być także częste zmiany regulaminów i cenników, które wymuszają dostosowanie się do nowych warunków, jeżeli chcemy pozostać obecni w serwisie.

Najlepsze marketplace’y na polskim rynku – podsumowanie

Posiadanie sklepu na jednym lub wielu marketplace’ach przede wszystkim pozwala dotrzeć do szerokiego grona klientów. Nie trzeba zbyt wiele inwestować w promocję sklepu, aby dotrzeć z ofertą do użytkownika. Jednak prowadzenie sprzedaży na zewnętrznych platformach wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów opłat i prowizji oraz poświęcania czasu na moderowanie ogłoszeń, odnawianie aukcji. Z tego względu na początku działalności w e-commerce lepiej skupić się na własnej stronie internetowej oraz jednym serwisie sprzedażowym, aby utrzymać jakość świadczonych usług. Z czasem warto zweryfikować skuteczność online’owych kanałów dystrybucji i wybrać te sposoby docierania do konsumentów, które przynoszą największe korzyści biznesowe.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej
_ Jak zarezerwować domenę internetową 07.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Jak zarezerwować domenę internetową i po co?

Zaczynasz działalność w internecie i nie wiesz, od czego zacząć? Jednym z pierwszych kroków jest zarezerwowanie domeny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Bo w sieci, podobnie jak w świecie rzeczywistym, adres to fundament Twojej obecności. Oto przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces rejestracji domeny – prostym językiem, z przykładami i wskazówkami dla przedsiębiorców. Czytaj więcej
automatyzacja procesów marketingowych dzięki AI 04.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Automatyzacja procesów marketingowych za pomocą AI krok po kroku

Każda kampania marketingowa działa idealnie, treści tworzą się same, a Twoi klienci otrzymują dokładnie to, czego potrzebują, zanim jeszcze o to zapytają. Brzmi jak futurystyczna wizja? W rzeczywistości to już się dzieje. Dzięki automatyzacji procesów marketingowych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu, firmy zyskują przewagę konkurencyjną, zwiększają skuteczność kampanii i zmniejszają koszty. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku wdrożyć AI w działaniach marketingowych, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt