Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
17.11.2017 | czas czytania: 5 min | SEM | autor: Artefakt

Jak mierzyć ROI działań marketingowych?

Jak mierzyć ROI działań marketingowych?

Inwestując w pozycjonowanie, reklamę AdWords lub social media marketing, należałoby mierzyć efektywność podejmowanych działań promocyjnych. W tym celu można posłużyć się wskaźnikiem ROI, który sprawdzi się zarówno dla liderów branży e-commerce, jak i niewielkich przedsiębiorców rozpoczynających działających na lokalnym rynku.

Jak obliczyć ROI (wskaźnik zwrotu z inwestycji)?

Wskaźnik zwrotu z inwestycji, w skrócie ROI (ang. Return on Investement) służy do weryfikacji rentowności przedsięwzięć biznesowych, w tym kampanii marketingowych. Dzięki niemu można m.in. ocenić, czy inwestycja w promocję opłaciła się oraz wybrać najefektywniejszą formę reklamy przynoszącą największe korzyści biznesowe.

ROI oblicza się według wzoru:

Przykład obliczenia wskaźnika ROI

Sklep internetowy zainwestował w kampanię AdWords, na którą przeznaczono 300 zł. W czasie trwania akcji marketingowej sprzedanych zostało 10 produktów po cenie 100 zł. Jednostkowe koszty produkcji wynosiły 50 zł. Wskaźnik zwrotu z inwestycji jest następujący:

ROI = ((10*100) – (10*50 +300)) / (10*50 + 300) *100% =  25%

Akcja marketingowa opłaciła się: za każdą wydaną złotówkę na produkcję i reklamę produktu, właściciel sklepu otrzymał 1,25 zł.

Wykorzystanie ROI do pomiaru efektywności reklamy w wyszukiwarce

Obliczenie wskaźnika zwrotu z inwestycji wymaga posiadania konkretnych danych liczbowych – kosztów i przychodów. O ile wydatki poniesione na promocję w internecie łatwo określić (jest to np. budżet na kampanie AdWords lub kwota za pozycjonowanie strony), o tyle trudniejsze może być ustalenie przychodów w przypadku niektórych typów serwisów. Z problemem zdefiniowania korzyści finansowych będą musieli zmierzyć się właściciele portali informacyjnych nastawionych na generowanie ruchu. Jak wycenić wejście na stronę, które nie przekłada się na zakup produktu lub wykonanie usługi?

W takiej sytuacji jeśli chcemy mierzyć ROI, powinniśmy ustalić wartość konwersji na stronie internetowej. Np. gdy przygotowaliśmy interesujący e-book i nasz cel to wzrost jego popularności, wyceńmy wartość pobrania takiego pliku. Przychody będą w tym przypadku jak najbardziej umowne, ale taka metoda pozwoli nam zamienić korzyści niefinansowe w konkretne dane liczbowe.

Kolejna kwestia do rozważenia to źródła przychodów, które będziemy brać do obliczenia ROI, jeśli prowadzimy działalność w internecie i sklepach stacjonarnych albo zawieramy transakcje przez telefon. Niestety, nie można dokładnie zbadać, czy reklama w wyszukiwarce albo wysoka pozycja serwisu w rankingu Google przyczyniła się do zakupu dokonanego w fizycznej placówce. Działając w sprzedaży wielokanałowej, mamy dwa wyjścia:

  • Brać pod uwagę przychody uzyskiwane wyłącznie przez sklep internetowy,
  • Uwzględniać wszystkie źródła przychodów.

Chcąc sprawdzić efektywność reklamy internetowej, polecamy analizować wyłącznie kanał sprzedaży internetowej, ponieważ pozycjonowanie lub reklamy AdWords z większym prawdopodobieństwem przyczyniają się do zakupów online niż transakcji zawieranych w sklepie stacjonarnym. Plusem uwzględniania tylko przychodów z e-sklepu podczas obliczania ROI jest możliwość automatycznego ewidencjonowania wpływów za pomocą narzędzi analitycznych takich jak Google Analytics. Dzięki takim aplikacjom nie tylko poznamy wartość konwersji, ale również np. co miesiąc otrzymamy wygenerowany raport z pełnym zestawem danych.

Wskaźnik ROI a słowa kluczowe

Współczynnik zwrotu z inwestycji pomoże nam sprawdzić rentowność działań marketingowych, opłacalność poszczególnych form reklamy internetowej, a nawet efektywność konkretnych słów kluczowych. Najłatwiej obliczyć ROI dla kolejnych fraz, jeśli mamy uruchomione kampanie AdWords. W googlowskim systemie reklamowym otrzymamy informacje na temat konwersji i kosztów wygenerowanych przez słowa kluczowe, co ułatwi przeprowadzenie obliczeń. W ten sposób poznamy słowa kluczowe przynoszące największe korzyści.

Analizę ROI możemy jeszcze bardziej uprościć dzięki integracji Google AdWords z Google Analytics. Po połączeniu tych dwóch aplikacji istnieje możliwość skonfigurowania automatycznych raportów zawierających wskaźnik zwrotu z inwestycji dla poszczególnych transakcji i słów kluczowych. Dodatkowo wprowadzając odpowiednie ustawienia na swoim koncie AdWords, system bez naszego udziału będzie optymalizować kampanie, przenosząc budżet z fraz o niskim współczynniku ROI na te, które cieszą się większą efektywnością.

Optymalizuj kampanie marketingowe za pomocą ROI

Monitorowanie wskaźnika ROI pomaga trzymać rękę na pulsie i sprawdzać, czy promocja w internecie jest opłacalna i przekłada się na zyski przedsięwzięcia. Bieżąca analiza współczynnika zwrotu z inwestycji pozwala wybrać te formy reklamy, które nie tylko są skuteczne, ale i efektywne. Dodatkowo dzięki temu możesz w łatwy sposób rozplanować jaki budżet możesz przeznaczyć na dalsze pozycjonowanie strony. W ten sposób zyskujemy pewność, że budżet przeznaczony na marketing został przekuty w sukces finansowy przedsiębiorstwa.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt