Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
09.10.2014 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Flagowe algorytmy Google – Panda i Pingwin

Flagowe algorytmy Google – Panda i Pingwin

Liczba stron internetowych rośnie lawinowo z roku na rok. Szacuje się, że jest ich obecnie ponad pół miliarda. Niestety, na pierwszych stronach wyszukiwarki Google jest (zazwyczaj) tylko 10 miejsc. Właściciele witryn podejmują różne działania, często nieetyczne, by znaleźć się na jednym z nich. Liczą na pozyskanie ruchu, który wpłynie na sprzedaż i zyski z ich działalności.

Flagowe algorytmy Google – Panda i Pingwin

 

Firma Google stanęła w ostatnim czasie przed dwoma dużymi problemami:

  • Ogromna liczba stron sprawia, że dużo trudniej jest ułożyć strony w rankingu tak, by na pierwszej stronie zaprezentować użytkownikowi najtrafniejsze wyniki.
  • Wiele stron jest pozycjonowanych nieetycznymi metodami (jak Systemy Wymiany Linków), by oszukać algorytm Google i dostać się na pierwszą stronę, co pogarsza ogólną trafność i jakość wyników.

Są to duże przeszkody w dążeniu do celu wyszukiwarki Google, którym jest prezentacja jak najbardziej dopasowanych wyników do zapytania użytkownika oraz wybrania wśród nich stron najbardziej wartościowych.

Do pomocy wkracza Panda i Pingwin

Rozwój technologii i dynamiczne zmiany w sposobie, w jaki użytkownicy korzystają z Internetu, skłoniły gigantów takich jak Google do ciągłego doskonalenia swoich algorytmów wyszukiwania, aby zapewnić jak najbardziej trafne i wysokiej jakości wyniki. W tym kontekście narodziły się dwa kluczowe algorytmy – Panda i Pingwin, które odgrywają zasadniczą rolę w kształtowaniu wyników wyszukiwania i w rankingach stron internetowych. Jeśli właściciele stron chcą osiągnąć czołowe wyniki, powinni zapoznać się z opisami tych algorytmów, bo to one kryją odpowiedź do tego, jak można przekonać Google, że nasza strona jest wartościowa i zasługuje na wysokie miejsce.

 

Algorytm Google Panda

W Polsce wprowadzona w sierpniu 2011 roku (aktualizacja Panda 4.2 ). Jak można było przeczytać w komunikatach Google, Panda ma służyć do zwiększenia widoczności witryn wysokiej jakości. Jaka zatem jest to witryna? Przede wszystkim taka, która prezentuje treść lub inną zawartość, która może usatysfacjonować użytkownika. Najlepiej można zobaczyć różnicę na przykładzie trzech portali filmowych:

  • Serwis A publikował na swoich stronach recenzje filmów, seriali i nowości ze świata filmowego. Były one bardzo krótkie, czasem miały tylko po 50 słów. Właściciele kładli jednak nacisk na liczbę podstron i klikalność reklam, jakość była na drugim miejscu.
  • Serwis B publikował długie, rzetelne recenzje filmów, ale były one skopiowane z innych portali i blogów. Właściciele serwisu wypełniali go sztucznie treścią, nie przykładając się do stworzenia zawartości samodzielnie. Ponownie liczyły się tu tylko liczba wyświetleń i klikalność reklam.
  • Serwis C skupił się na prezentacji recenzji napisanych przez własny zespół redakcyjny. Recenzje publikowane są rzadziej, ale są dłuższe i na ich podstawie użytkownik może ocenić czy warto zobaczyć dany film.

Przed wejściem w życie algorytmu Panda serwisy A i B dość łatwo mogły prześcignąć serwis C i dostać się na pierwsze pozycje wyszukiwarki. Takie wyniki były oczywiście klikane, ale użytkownicy nie znajdowali tego, czego szukali. Po wprowadzeniu algorytmu Panda, serwisy A i B zaliczyły duże spadki pozycji i odwiedzalności, natomiast lepsze pozycje zajął serwis C. Jako jedyny z całej trójki prezentował wartościową, oryginalną treść, której szukał użytkownik i która była dla niego pomocna.

To dobrze obrazuje, na co zwraca uwagę Google przy ocenianiu stron. Gdy postaramy się o oryginalną, wartościową treść, napisaną przede wszystkim dla użytkownika, to algorytm Panda nie powinien zagrozić stronie.

Algorytm Google Pingwin

Blisko rok po Pandzie Google wprowadziło kolejny ważny algorytm o nazwie Pingwin. Obniża on pozycje stron, które pozycjonowane są nieetycznymi metodami. Jakie to metody? Jest to szereg działań, niezgodnych z wytycznymi Google jak m.in.

  • stosowanie nienaturalnych linków zwrotnych z serwisów o niskiej jakości (na celowniku głównie systemy wymiany linków)
  • przeoptymalizowanie strony
  • upychanie słów kluczowych w treści

Algorytm Google Pingwin zwraca uwagę na linki wskazujące na daną domenę, analizuje je pod kątem jakości. Natomiast popularne w Polsce Sytemy Wymiany Linków to najlepszy sposób, by wpędzić domenę w kłopoty. Oferują one dużą liczbę linków zwrotnych za niewielkie pieniądze, ale z witryn o marnej jakości, co obecnie algorytm wyszukiwarki Google dość łatwo wychwytuje. Aby uniknąć ukarania strony przez algorytm Pingwin, należy unikać niskiej jakości, nienaturalnych linków i zadbać o zawartość strony zgodną z wytycznymi Google.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że podobnie jak przy algorytmie Panda, brana jest pod uwagę zawartość strony, z tą różnicą, że algorytm Pingwin Google ocenia stronę pod kątem nadużyć niezgodnych z wytycznymi.

Wnioski na podstawie działań Google

Nie warto oszukiwać Google, stosując niedozwolone metody jak upychanie słów kluczowych, wspomniane systemy wymiany linków czy inne źródła odnośników zwrotnych niskiej jakości. Ostatecznie są bardzo duże szanse, że takie działania będą wykryte. Google regularnie dokonuje aktualizacji swoich algorytmów, by jeszcze skuteczniej wykrywać strony łamiące regulamin. Łącznie w ciągu roku jest około 500 aktualizacji, z czego kilkadziesiąt z nich jest wysokiej rangi.

Ostatnie zmiany w algorytmach to wyraźna wskazówka od Google, jakie witryny mają szanse osiągnąć wysokie miejsca. Strona o dopracowanej zawartości, bogatej i pomocnej dla użytkownika treści już na początku jest dobrze oceniana. Jeśli dodatkowo wskazują na nią zaufane, wartościowe linki pochodzące z różnych domen, również dobrze postrzeganych przez Google, to witryna ma duże szanse na znalezienie się na wysokich pozycjach. Szukanie drogi na skróty za jak najmniejsze koszty jest po prostu nieopłacalne.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

strona na fb 13.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | social media

Jak stworzyć stronę na FB krok po kroku? Przewodnik dla początkujących

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak założyć stronę firmową na Facebooku, która naprawdę przyciąga klientów? Wielu przedsiębiorców tworzy fanpage bez strategii, czego efektem jest profil, który ma kilka polubień i żadnego zapytania ofertowego. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak utworzyć stronę biznesową na Facebooku, ustawić wszystkie jej główne elementy i prowadzić ją tak, by działała jak skuteczne narzędzie marketingowe. Po tej lekturze będziesz wiedzieć, jak prowadzić firmowy fanpage w sposób profesjonalny, zwiększając rozpoznawalność marki i sprzedaż, bez przepalania budżetu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt