Dobre praktyki programowania – nadmiarowość kodu

| czas czytania: 5 min | Web Design
programowanie i seo

Pracując nad własnym oprogramowaniem lub przystępując do optymalizacji istniejącego kodu, bardzo często stykamy się z jego nadmiarowością. Czasami wynika to z dobrych intencji programisty, który chcąc uczynić oprogramowanie lepszym, rozbudowuje projekt o dodatkowe funkcje, a czasami z niewiedzy, mało optymalnego kodu lub niepotrzebnego kopiowania tego samego kawałka kodu w wielu miejscach.

Im więcej kodu zawiera projekt, tym bardziej z założenia jest on skomplikowany, a każda jego późniejsza rozbudowa jest bardziej czasochłonna. Wpływa to również na wymagania sprzętowe i liczbę potencjalnych błędów w oprogramowaniu (np. strony internetowej). O ile duża ilość kodu wynikająca z wymaganej funkcjonalności oprogramowania i jego specyfikacji jest zrozumiała, o tyle kod, który jest redundantny lub który został napisany ponad określone potrzeby jest już zbędny.

Powielanie kodu jest wygodne i bezpieczne; właśnie dlatego pojawia się w wielu aplikacjach. Jest pozornie wygodne, ponieważ kiedy musimy wykorzystać kawałek kodu z jakiejś funkcji w innym miejscu, po prostu go przeklejamy zamiast odseparować do oddzielnej funkcji, która może być wykorzystana w wielu miejscach. Często też nie chce nam się po prostu szukać czy w kodzie istnieje funkcja, która już realizuje to, czego potrzebujemy, a jeżeli takowa istnieje i została napisana przez kogoś innego, to wychodzimy z założenia, że lepiej jej nie modyfikować, bo jeszcze coś może przestać  działać. I tutaj pojawia się pojęcie bezpieczeństwa i obawa, żeby czegoś nie zepsuć.

Powielanie kodu

Zazwyczaj dobrą praktyką jest, aby nie ruszać tego, co działa, o ile nie musimy tego zmodyfikować. Jeżeli przystępujemy tylko do rozbudowy oprogramowania, piszmy kod optymalnie, twórzmy optymalny kod i funkcje, które będzie można później wykorzystać w innych miejscach, ale pod żadnym pozorem nie ruszajmy tego, co działa, choćby nie wiadomo jak nas korciło, żeby to poprawić – nie takie jest nasze zadanie. Jeżeli jednak naszym celem jest optymalizacja lub poprawa jakiegoś błędu w kodzie, który powielono w kilku miejscach, nie powinniśmy korygować tego błędu tyle razy, ile razy został on powielony. Taki kod należy wydzielić do jednej funkcji i dokonać poprawki w jednym miejscu. Wydaje się to oczywiste, ale nie wszyscy tak robią.

programowanie przy laptopieInnym czynnikiem wpływającym na nadmiarowość kodu są dobre intencje i ambicje programisty, czyli pisanie funkcji, która nie została uwzględniona nigdzie w specyfikacji. Jest to zazwyczaj domena młodych programistów, którzy chcą się wykazać i wręcz rwą się do pisania kodu, który mógłby się kiedyś przydać lub stanowi furtkę do późniejszego rozwoju oprogramowania. Nie jest on jednak na chwilę tworzenia oprogramowania potrzebny i statystycznie, w większości przypadków prawdopodobnie nie zostanie nigdy wykorzystany. Istnieje powiedzenie, że doświadczonego programistę można odróżnić od swojego mniej doświadczonego kolegi po fachu właśnie po ilości kodu.

Ostatnie artykuły

This will close in 0 seconds