Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
03.11.2014 | czas czytania: 5 min | Web Design | autor: Artefakt

Dobre praktyki programowania – nadmiarowość kodu

Dobre praktyki programowania – nadmiarowość kodu

Pracując nad własnym oprogramowaniem lub przystępując do optymalizacji istniejącego kodu, bardzo często stykamy się z jego nadmiarowością. Czasami wynika to z dobrych intencji programisty, który chcąc uczynić oprogramowanie lepszym, rozbudowuje projekt o dodatkowe funkcje, a czasami z niewiedzy, mało optymalnego kodu lub niepotrzebnego kopiowania tego samego kawałka kodu w wielu miejscach.

Im więcej kodu zawiera projekt, tym bardziej z założenia jest on skomplikowany, a każda jego późniejsza rozbudowa jest bardziej czasochłonna. Wpływa to również na wymagania sprzętowe i liczbę potencjalnych błędów w oprogramowaniu (np. strony internetowej). O ile duża ilość kodu wynikająca z wymaganej funkcjonalności oprogramowania i jego specyfikacji jest zrozumiała, o tyle kod, który jest redundantny lub który został napisany ponad określone potrzeby jest już zbędny.

Powielanie kodu jest wygodne i bezpieczne; właśnie dlatego pojawia się w wielu aplikacjach. Jest pozornie wygodne, ponieważ kiedy musimy wykorzystać kawałek kodu z jakiejś funkcji w innym miejscu, po prostu go przeklejamy zamiast odseparować do oddzielnej funkcji, która może być wykorzystana w wielu miejscach. Często też nie chce nam się po prostu szukać czy w kodzie istnieje funkcja, która już realizuje to, czego potrzebujemy, a jeżeli takowa istnieje i została napisana przez kogoś innego, to wychodzimy z założenia, że lepiej jej nie modyfikować, bo jeszcze coś może przestać  działać. I tutaj pojawia się pojęcie bezpieczeństwa i obawa, żeby czegoś nie zepsuć.

powielanie kodu

Zazwyczaj dobrą praktyką jest, aby nie ruszać tego, co działa, o ile nie musimy tego zmodyfikować. Jeżeli przystępujemy tylko do rozbudowy oprogramowania, piszmy kod optymalnie, twórzmy optymalny kod i funkcje, które będzie można później wykorzystać w innych miejscach, ale pod żadnym pozorem nie ruszajmy tego, co działa, choćby nie wiadomo jak nas korciło, żeby to poprawić – nie takie jest nasze zadanie. Jeżeli jednak naszym celem jest optymalizacja lub poprawa jakiegoś błędu w kodzie, który powielono w kilku miejscach, nie powinniśmy korygować tego błędu tyle razy, ile razy został on powielony. Taki kod należy wydzielić do jednej funkcji i dokonać poprawki w jednym miejscu. Wydaje się to oczywiste, ale nie wszyscy tak robią.

programowanie przy laptopie

Innym czynnikiem wpływającym na nadmiarowość kodu są dobre intencje i ambicje programisty, czyli pisanie funkcji, która nie została uwzględniona nigdzie w specyfikacji. Jest to zazwyczaj domena młodych programistów, którzy chcą się wykazać i wręcz rwą się do pisania kodu, który mógłby się kiedyś przydać lub stanowi furtkę do późniejszego rozwoju oprogramowania. Nie jest on jednak na chwilę tworzenia oprogramowania potrzebny i statystycznie, w większości przypadków prawdopodobnie nie zostanie nigdy wykorzystany. Istnieje powiedzenie, że doświadczonego programistę można odróżnić od swojego mniej doświadczonego kolegi po fachu właśnie po ilości kodu.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt