Jak zwiększyć widoczność strony w rankingu Google? 8 wskazówek

Aktualizacja 04.01.2024 | czas czytania: 5 min | SEO
zwiększanie ruchu organicznego

W branży SEO nie można się nudzić. Niezapowiedziane zmiany algorytmu, pojawiające się co kilka miesięcy, spędzają sen z powiek specjalistów. Rozwiązania, które dawniej przynosiły korzyść, stają się przestarzałe.

Czy w tak szybko zmieniających się okolicznościach istnieje coś takiego, jak pewne wskazówki dotyczące poprawy widoczności? Na szczęście, tak. Trendy nie zmieniają się z dnia na dzień. Za pomocą testów i wyraźnych wskazówek udostępnianych przez producenta wyszukiwarki, możemy dobrze przewidzieć, jak zwiększyć widoczność strony w Google.

Jak poprawić widoczność strony za pomocą contentu?

Jednym ze skuteczniejszych, a zarazem najszybszych, sposobów zwiększania widoczności w rankingu Google jest tworzenie artykułów czy opisów kategorii. Pisanie poradników, opisów i optymalizacja starych treści to klucz do zwiększenia pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Dzięki odpowiednio dobranym frazom jesteśmy w stanie dotrzeć do klientów dopiero poszukujących informacji o produkcie czy usłudze. Świetnie napisany content może przyciągnąć, zatrzymać i skłonić do zakupu. Co więcej, specjalistyczne, godne zaufania treści to sposób lojalizowania klienta. Lubimy korzystać z usług profesjonalistów, prawda?

Tyle w teorii, a jak jest w praktyce? Z jednej strony powinniśmy pamiętać o jakości i dostarczać użytkownikom Google lepszą treść niż robi to konkurencja na wysokich pozycjach organicznych. Z drugiej strony ważnym czynnikiem rankującym jest sposób prezentacji artykułów czy opisów – m.in. czytelna czcionka, rozmieszczenie elementów graficznych i tekstowych. Równie istotna jest optymalizacja – uzupełnianie altów zdjęć, meta danych (w tym meta title, description) czy zadbanie o właściwą strukturę treści (H1-H6). Ostatnim elementem jest dobór odpowiednich słów (fraz) kluczowych do artykułu czy opisu.  W efekcie skuteczny content to taki, który łączy działania marketingowe, UX i SEO.

Warto pamiętać, że widoczność artykułów nie zawsze jest natychmiastowa. Aby Google nabrał zaufania do naszej strony, powinniśmy pisać dużo, jakościowej treści związanej z naszą branżą. Bywa, że dopiero po 20-30 artykule zaczynamy pojawiać się w wynikach organicznych. Drugą istotną kwestią jest kanibalizacja, która skutecznie blokuje widoczność strony w rankingu Google. Podczas tworzenia contentu warto zadbać o unikatowość nie tylko w doborze tematów, ale i samej treści.

Jak zwiększyć widoczność strony w Google za pomocą contentu?

  • unikatowość treści,
  • wysoka jakość merytoryczna treści,
  • czytelność,
  • optymalizacja nagłówków, zdjęć, meta danych.

Nagłówki – dla lepszej widoczności treści

Struktura treści ma znaczenie w zwiększaniu widoczności strony w rankingu Google. Określa przede wszystkim najważniejszą zawartość podstrony. Znaczniki nagłówkowe od H1 do H6 służą nie tylko uporządkowaniu treści, ale i są istotnym czynnikiem rankingowym. Nagłówek pierwszego rzędu, czyli tzw. H1, jest najważniejszy. Zazwyczaj informuje, o czym jest podstrona i na jaki problem odpowiada. Kolejne pod względem ważności występują H2, H3 itd. Nagłówki najłatwiej przyrównać do tytułu (H1) i śródtytułów (H2-H6) w obrębie jednej podstrony. Oczywiście nie ma nakazu korzystania ze wszystkich tagów – bardzo często wystarczy jedna H1 i kilka H2. H4, H5 i H6 rzadko się używa.

Każda podstrona najlepiej, aby zawierała jedną H1. Warto też zwrócić uwagę na strukturę – jeżeli w artykule czy opisie produktów nie występują nagłówki wyższych rzędów, np. H2, to nie powinniśmy stosować nagłówków niższych rzędów, np. H3.

H1 to często tytuł naszego artykułu, nazwa produktu, kategorii produktowej, usługi itd. To najważniejsza informacja dla Googlebota co zawiera podstrona. Dobrą praktyką jest więc optymalizacja nagłówków pod wyszukiwarkę Google. Warto zatem stosować słowa kluczowe czy synonimy i dopasowywać je do intencji wyszukiwania. Optymalizacja nagłówków powinna być poprzedzona dobrą analizą fraz kluczowych.

Jak zwiększyć widoczność strony w rankingu Google nagłówkami?

  • zachowanie hierarchii nagłówków,
  • jedna H1 na podstronę,
  • naturalne korzystanie z fraz kluczowych w nagłówkach.

Więcej w artykule: Poprawna hierarchia nagłówków, czyli jak skutecznie stosować nagłówki H1-H6

Tytuł strony (meta title) – dla jeszcze lepszej widoczności i klikalności

Jednym z kroków poprawy widoczności strony jest meta title, czyli tytuł strony. Element ten znajduje się w kodzie między znacznikami <title></title> w sekcji <head>. Dla użytkownika będzie on widoczny po dodaniu do zakładki czy w przeglądarce Google.

Dlaczego meta title jest istotny? Przede wszystkim nadaje kierunek treści. Z jednej strony zachęca użytkownika do kliknięcia i przejścia na stronę. Z drugiej to świetne miejsce na optymalizację contentu, bo działa niezależnie od naszego adresu url i H1. W efekcie możemy wykorzystać bardzo zbliżone frazy i jeszcze lepiej podbić naszą stronę w wynikach wyszukiwania. Przykład? Modne wnętrza 2024 vs. Trendy wnętrzarskie 2024 – intencja wyszukiwania jest bardzo zbliżona, dlatego jedną frazę możemy wykorzystać przy tworzeniu H1 i adresu url, a drugą do stworzenia chwytliwego meta title.

Jak najlepiej zoptymalizować meta title? Pierwsza zasada to unikatowość – każdy tytuł powinien być oryginalny. Konkretną frazę warto wykorzystać tylko raz. W przeciwnym razie osiągniemy efekt przeciwny do zamierzonego, bo Google nie promuje duplikacji. Ważna jest także długość meta title, która powinna wynosić ok. 60-70 znaków ze spacjami. Reszta tytułu będzie ucinana. Dobrą praktyką jest umiejscawianie fraz kluczowych jak najbliżej początku, a nazwę marki na końcu meta title. Ostatnią ważną informacją jest zawartość strony, która zawsze powinna być adekwatna względem tytułu. Nie możemy obiecywać użytkownikowi, że znajdzie interesującą go treść, gdy jej tam nie ma.

jak wygląda meta title

Jak zwiększyć widoczność strony w rankingu Google przy pomocy meta title?

  • oryginalność tytułu (jeden tytuł w obrębie jednej strony),
  • mała ilość słów kluczowych (maksymalnie 2-3 frazy),
  • wypełnienie meta title (ok. 60-70 znaków ze spacjami),
  • tytuł adekwatny do zawartości treści,
  • nazwa marki widoczna na końcu meta title,
  • naturalność tytułu.

Meta description (opis strony) – zachęcający do kliknięcia

Mówi się, że meta description to jeden z elementów, który warto tworzyć i optymalizować. Chociaż Google różnie traktuje tę treść i często ją ignoruje, wybierając fragmenty treści odpowiadające zapytaniu użytkownika, na pewno nie można jej pominąć podczas optymalizacji.

Meta description to krótki opis strony widoczny w wynikach wyszukiwania Google. Element ten znajduje się w kodzie między znacznikami <META name=”Description” content=”opis strony”> w sekcji <head>.  Jego długość wynosi 150-160 znaków ze spacjami.

Jak tworzyć skuteczny opis strony? Meta description powinien zawierać minimum jedną frazę kluczową (mimo że nie ma to wpływu na widoczność w Google), być unikalny oraz zachęcać do kliknięcia w link strony. Warto stosować w nim call to action, czyli chwytliwy slogan – zobacz, przeczytaj, sprawdź, dowiedz się więcej itp.

Meta tagi

Jak zwiększyć widoczność strony w rankingu Google przy pomocy meta description?

  • krótki opis na 150-160 znaków,
  • treść zachęcająca do kliknięcia (call to action),
  • opis zawierający minimum jedną frazę kluczową,
  • opis mówiący prawdę o tym, co znajduje się na podstronie.

Więcej w artykule: Jak przygotować dobre description? Skorzystaj z porad Google!

Obrazy i grafiki – optymalizowane pod wyszukiwarkę Google

Pierwsza strona wyszukiwania składa się z kilku segmentów. Zależnie od wpisanego słowa kluczowego, ponad wynikami tekstowymi mogą pojawić się reklamy, zdjęcia, konkretne produkty i filmy. Często użytkownik bardziej zainteresowany jest filmem lub zdjęciem, które szybciej udzieli odpowiedzi na żądane pytanie.

By zwiększyć szansę na kliknięcie, zadbajmy o zdjęcia, które również mogą pojawić się na pierwszej stronie wyszukiwania. Jak zoptymalizować grafikę i znaleźć się wysoko w Grafice Googla? Przede wszystkim zadbajmy o nazwę pojedynczych zdjęć jeszcze przed wgraniem na stronę. Nazwa powinna składać się z polskich znaków (bez polskich liter – ą, ę, ł, ź, ż, ń itp.) i myślników np. sukienka-w-kwiaty, malowanie-scian. Dobrą praktyką jest także unikatowość nazw plików oraz korzystanie tylko z jednej frazy przy nazewnictwie jednej, konkretnej grafiki czy zdjęcia.

Gdy grafika czy zdjęcie znajdzie się na stronie, skorzystajmy także z atrybutu alt. Czym jest opis alternatywny? To niewidoczny dla użytkownika opis zdjęcia tworzony z małych liter, bez znaków specjalnych – kropki, znaku zapytania itp. Jego zadaniem jest skierowanie użytkownika i zwrócenie uwagi Googla, że dany obrazek obrazuje konkretne zagadnienie. Ważne, aby alt zdjęcia odzwierciedlał treść, czyli nie był oderwany od tematyki opisu produktu/usługi czy artykułu. Przykład? Piszemy artykuł: jak malować ściany – zatem altem obrazka może być: malowanie ścian wałkiem, malowanie ścian pistoletem itp. Podczas tworzenia altów pamiętajmy, aby korzystać ze słów kluczowych, dbać o oryginalność każdego opisu i nie nadużywać ilości słów kluczowych.

Ostatnim elementem zwiększającym skuteczność grafiki w wyszukiwarce jest opis widoczny dla użytkownika. Warto wiedzieć, że kontekst obrazka, czyli jego otoczenie, również może wpłynąć na jego widoczność. Tutaj również korzystajmy ze słów kluczowych, ale w naturalny i przyjazny dla odbiorcy sposób.

Jak zwiększyć widoczność strony w rankingu Google przy pomocy optymalizacji obrazków/grafik/zdjęć?

  • tworzenie odpowiednich nazw plików,
  • pisanie altów i opisów,
  • korzystanie ze słów kluczowych w nazwach i opisach,
  • krótkie, konkretne nazwy i alty.

Linkowanie wewnętrzne dla lepszej indeksacji

Linkowanie wewnętrzne odgrywa dużą rolę w pozycjonowaniu i prawidłowym indeksowaniu. W każdym artykule czy opisie warto stosować powiązania linkowe pomiędzy różnymi podstronami. Linkowanie wewnętrzne to nie tylko link znajdujący się w tekście, ale i nawigacja menu, breadcrumbs, ostatnio oglądane produkty, czyli wszystkie klikalne elementy strony. Tworząc linkowanie wewnętrzne, z artykułu, opisu produktu czy kategorii, należy zadbać o ścisłe powiązanie tematyczne pomiędzy podstronami tzw. exact match. Tworząc artykuł np. o modnych o sukienkach, nie powinniśmy linkować do spodni i odwrotnie. Unikajmy również linkowania do podstron niskiej jakości.

Jak zwiększyć widoczność strony w rankingu Google przy pomocy linkowania?

  • dodawanie minimum jednego linku wewnętrznego w artykule czy opisie,
  • ścisłe powiązanie pomiędzy linkowanymi podstronami,
  • linkowanie do podstron wysokiej jakości.

Więcej w artykule: Jak wdrożyć linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej? Praktyczne wskazówki SEO

Podbijanie strony w Google za pomocą wizytówki GMF

Wszystkie powyższe wskazówki dotyczyły optymalizacji contentu. Jednak coraz więcej użytkowników korzysta z wizytówki Google, by sprawdzić godziny otwarcia, lokalizację i dane kontaktowe placówki. Nieprawidłowe informacje mogą spowodować wzrost negatywnych opinii. Wyjdźmy naprzeciw trendom i dokładnie uzupełnijmy profil Google Moja Firma. Dodatkowe informacje, takie jak zdjęcia, opis firmy czy dodatkowe atrybuty pomogą użytkownikowi w podjęciu decyzji. Sprawią też, że firma zacznie budzić zaufanie.

Poprośmy zadowolonych klientów o wystawienie pozytywnych opinii. Dobre oceny to kolejny aspekt wzmacniający autorytet marki. Nic tak nie zachęca do skorzystania z usługi, jak one.

Nie zapominajmy także o optymalizacji. Postarajmy się zwięźle opisać naszą działalność w taki sposób, by zawrzeć najważniejsze słowa kluczowe – także w nazwie. Kolejnym krokiem jest umieszczenie wizytówki na stronie. Osadzenie mapy to szybki sposób, dzięki któremu Google łatwiej powiąże lokalizację biznesu ze stroną. Efekt? Lepsze wyniki na frazy lokalne.

Jak zwiększyć widoczność strony w rankingu Google przy pomocy wizytówki GMF?

  • aktualne dane firmy,
  • odpowiadanie na pytania, skargi i opinie użytkowników.

Więcej w artykule: Pozycjonowanie w Google Maps, czyli optymalizacja wizytówki Google Moja Firma

Zadbanie o Podstawowe Wskaźniki Internetowe (Core Web Vitals)

Jeszcze do niedawna napisalibyśmy o tym, jak ważna jest szybkość strony – zwłaszcza na wersji mobilnej. Dziś do akcji wkracza nowy czynnik nazwany Core Web Vitals (Podstawowe Wskaźniki Internetowe). To bardziej złożony wskaźnik, sprawdzający (poza szybkością strony) czas, w jakim witryna zaczyna być interaktywna. Dodatkowo bierze pod uwagę stabilność layoutu. Ile razy zdarzyło się nam wejść na stronę, która ładowała się szybko, lecz przy okazji elementy zmieniały swoje miejsce? Zbyt szybkie kliknięcie powodowało przejście na zupełnie inną podstronę.

Dzieje się tak najczęściej w przypadku reklam, znienacka pojawiających się podczas ładowania serwisu. W efekcie sfrustrowany klient przez pomyłkę klika w baner, natychmiast opuszczając naszą stronę.

Zadbajmy też o to, by strona szybko zaczynała reagować na działania użytkowników. Być może wszystkie elementy pojawiają się na czas, ale najważniejsze przyciski nie działają, dopóki nie załaduje się kod JS? To działa na naszą niekorzyść. Google podaje szczegółowe wytyczne, jak zoptymalizować stronę pod Core Web Vitals. W skrócie strona powinna być nie tylko szybka, ale również interaktywna, a jej wygląd stabilny.

Oficjalnie czynnik będzie wpływał na ranking i pozycję stron dopiero w 2021 roku. Istnieją jednak przesłanki, że część stron już doświadczyła skutków braku optymalizacji. Poprawa pozycji strony w Google nie jest możliwa bez pracy nad szybkością serwisu. Zadbajmy o jak najlepsze wrażenia użytkownika, a wyszukiwarka nas polubi.

Jak poprawić pozycjonowanie strony w Google? Podsumowanie

Stosując się do tych wskazówek, zapewniamy sobie wyższe miejsce w rankingu. Z każdym rokiem algorytm Google staje się coraz bardziej wyrafinowany, rośnie też lista czynników branych pod uwagę. Gdy poszerzamy naszą wiedzę i aplikujemy nowe rozwiązania w serwisie, mamy szansę wyprzedzić konkurencję. Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych wymaga ciągłej pracy nad rozwojem witryny.