Wyszukiwanie głosowe Google, czyli czym jest Voice Search?

| czas czytania: 9 min | SEO
voice search

Google dostarcza nam coraz więcej możliwości związanych z szybkim wyszukiwaniem informacji. Nie chodzi wyłącznie o prawie idealne dostosowanie wyników wyszukiwania do intencji użytkownika, ale również o sam sposób wyszukiwania. Jedną ze stale rozwijających się funkcji, która z roku na rok zyskuje coraz większą popularność, jest wyszukiwanie głosowe Google. O tym, czym jest wyszukiwanie głosowe i jak z niego korzystać, dowiesz się z poniższego artykułu.

Czym jest wyszukiwanie głosowe Google?

Voice Search Google, czyli wyszukiwanie głosowe, to jedna z wielu funkcji Google, która umożliwia wyszukiwanie za pomocą wydawanych komend głosowych. Dzięki sztucznej inteligencji wyszukiwarka rozpoznaje komendy, przetwarza je i wykonuje. Wyszukiwanie głosowe możliwe jest zarówno z poziomu wyszukiwarki na komputerze stacjonarnym, jak i na tablecie oraz innych urządzeniach mobilnych. Najczęściej funkcja ta wykorzystywana jest na telefonie, szczególnie w sytuacji, kiedy potrzebujemy szybko coś znaleźć, a obie ręce mamy zajęte, np. podczas jazdy samochodem.

Jak włączyć wyszukiwanie głosowe?

Wyszukiwanie głosowe można włączyć na 2 różne sposoby:

Z poziomu wyszukiwarki Google

Przy polu wyszukiwania po prawej stornie umieszczony jest mikrofon, który po naciśnięciu umożliwia wyszukiwanie za pomocą głosu. Wypowiedz to, czego szukasz, a po chwili otrzymasz pełną listę wyników wyszukiwania oraz informację głosową.

voice search google

Źródło: Google

Poprzez aplikację Google Home i konfigurację funkcji OK Google

Funkcja OK Google pozwala na wyszukiwanie głosowe nawet z poziomu zablokowanego ekranu telefonu bądź tabletu. Aby uruchomić tę funkcję, postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:

1. Otwórz aplikację Google Home.

2. Wejdź w Ustawienia (poprzez zdjęcie profilowe w górnym prawym rogu lub 3 kropki znajdujące się na dolnym pasku menu w aplikacji).

3. Wejdź w Wyszukiwanie głosowe → w sekcji OK Google kliknij w Voice Match.

voice search

4. W sekcji Voice Match włącz funkcję OK Google poprzez przesunięcie suwaka, a następnie skonfiguruj Asystenta Google.

voice search

Wyszukiwanie głosowe a Asystent Google

Tradycyjne wyszukiwanie głosowe z poziomu wyszukiwarki Google jest możliwe za pomocą funkcji mikrofonu na wszystkich urządzeniach stacjonarnych i mobilnych. Asystent Google umożliwia Ci natomiast korzystanie z wyszukiwania głosowego dzięki funkcji OK Google bez użycia rąk, także przy zablokowanym ekranie telefonu bądź tabletu.

Jak mogę wykorzystać Asystenta Google?

Wyszukiwanie głosowe jest dynamicznie rozwijającą się funkcją i obecnie umożliwia wykonywanie takich operacji, jak:

  • otwieranie i zmienianie ustawień konta Google,
  • tworzenie wszelkich przypomnień, dodawanie ich do kalendarza, ustawianie budzików, np.:

ustaw budzik na dzisiaj na godzinę 18.00

dodaj do kalendarza wyjście do kina w środę o 20.00

ustaw przypomnienie o wizycie jutro o 9.00

  • ułatwienie komunikacji poprzez wykonywanie połączeń głosowych i video, pisanie i odczytywanie wiadomości, wysyłanie wiadomości e-mail czy też odsłuchiwanie poczty głosowej, np.:

zadzwoń do Moniki

wyślij wiadomość do mamy, że spóźnię się na obiad

voice search

·       wyszukiwanie i uruchamianie wszelkiego rodzaju filmów, muzyki, podcastów, czytanie e-booków oraz rozpoznawanie utworów, np.:

co to za utwór?

wyszukaj najpopularniejsze filmy z 2020 roku

odtwórz playlistę …

  • wyszukiwanie obrazów, nagrywanie filmów i robienie zdjęć, np.:

pokaż zdjęcie Wrocławia z lotu ptaka

  • wyznaczanie drogi na Google Maps oraz wyszukiwanie informacji związanych z danym miejscem, np.:

wyznacz drogę do domu

pokaż trasę do Warszawy

  • sprawdzanie informacji ze świata, wyszukiwanie odpowiedzi na nurtujące pytania, ciekawostki, fakty, tłumaczenie słów, np.:

przetłumacz skrót SEO

pogoda na cały tydzień

czy w pobliżu znajduje się jakieś kino?

jaka jest obecnie pogoda w Dubaju?

Możliwości wyszukiwania głosowego nie kończą się wyłącznie na powyższych przykładach. Zachęcam do skonfigurowania Asystenta Google i wypróbowania jego możliwości. Kto wie, może za chwilę nie będziesz w stanie się z nim rozstać!

baner artefakt

Wyszukiwanie głosowe (voice search) a SEO

Czy pozycjonowanie ma wpływ na wyniki wyszukiwania głosowego? Wyszukanie kilku przypadkowych haseł z pomocą obu z tych metod (ręcznej i głosowej) pokazuje, że wyniki w większości pokrywają się ze sobą. Różnice, które można jednak zauważyć, wynikają z następujących przyczyn:

Geolokalizacja

Wyszukiwanie głosowe zawsze bierze pod uwagę Twoją obecną lokalizację, chyba że definitywnie określisz, jakie miejsce bądź miejscowość masz na myśli.

Forma pytania

Wpisując zapytanie, używamy prostych haseł (np. wrocław atrakcje), natomiast podczas wyszukiwania głosowego zapytanie z reguły jest bardziej naturalne i rozbudowane – np. jakie atrakcje i miejsca warto odwiedzić we Wrocławiu. Mówienie zajmuje nam mniej czasu, dlatego jesteśmy w stanie wypowiedzieć większą ilość słów. To sprawia, że podczas wyszukiwania głosowego możemy otrzymać nieco różniące się wyniki, ponieważ wypowiadane zapytanie może zawierać więcej szczegółów.

Optymalizacja strony pod kątem voice search

Pozycjonowanie słów kluczowych wpisywanych w tradycyjny sposób w większości przypadków przekłada się na wyniki wyszukiwania głosowego. Aby jednak jeszcze lepiej dostosować swoją stronę pod tym kątem, podczas jej optymalizacji należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników.

  1. Dostosuj stronę do urządzeń mobilnych

Wyszukiwanie głosowe skupia się głównie na urządzeniach mobilnych, dlatego responsywność strony oraz dostosowanie jej pod kątem obsługi na telefonieto tutaj najważniejsze czynniki.

  1. Używaj fraz long tail

Podczas wyszukiwania głosowego używa się bardziej naturalnych, rozbudowanych pytań, czyli tzw. fraz o długim ogonie (long tail). Tego typu frazy świetnie sprawdzą w przypadku wpisów blogowych, serwisów informacyjnych czy w sekcjach FAQ. Zachęcamy do rozszerzenia contentu strony oraz budowaniu sekcji dla użytkowników.

  1. Zoptymalizuj treści pod kątem Featured Snippets

Featured Snippets to tzw. wyniki polecane lub wyniki zerowe, inaczej mówiąc pozycja „0”. Tego typu wyniki są jednoznaczną odpowiedzią na zadawane pytanie. Polecany fragment odpowiedzi umieszczony jest w sekcji direct answer, która wyświetla się na samej górze, ponad wszystkimi wynikami. Nie jest to pozycja, która ściąga ogromny ruch na stronę, z uwagi na to, że poszukiwana odpowiedź znajduje się już na poziomie wyszukiwarki, aczkolwiek jest to bardzo dobry sposób na zwiększenie zaufania i rozpoznawalności marki.

Aby znaleźć się na pozycji „0”, poznaj potrzeby swoich użytkowników oraz zadbaj o naturalny, jakościowy content w oparciu o proste i rzeczowe odpowiedzi na dane pytania. Stosuj również wszelkiego rodzaju podkreślenia i wypunktowania.

  1. Popraw szybkość działania strony

Wyszukiwanie głosowe często wiąże się z brakiem czasu oraz potrzebą szybkiego uzyskania odpowiedzi.Dlatego też strona, którą użytkownik odwiedza w wyniku wyszukiwania głosowego, musi ładować się sprawnie i zapewnić jak najlepsze doświadczenie.

  1. Optymalizuj grafiki

Wyniki wyszukiwania głosowego często przyjmują postać grafik. Warto więc zadbać o optymalizację wszelkich obrazów w obrębie serwisu poprzez użycie fraz długiego ogona w nazwach plików, alternatywnych opisach czy też tytułach grafik.

Czytaj dalej: Jak pozycjonować się w Google Grafika?

  1. Dodaj dane strukturalne do strony

Wszelkiego rodzaju rozszerzone dane dodane do strony wpływają na bardziej precyzyjne dostosowanie wyników wyszukiwania głosowego. Szczególnie zalecane jest dodanie danych FAQ, opinii i ocen.

  1. Zoptymalizuj wizytówkę Google

Z uwagi na fakt, że spora część wyników wyszukiwania głosowego jest wynikami lokalnymi, to konieczna jest optymalizacja profilu Google Moja Firma. Tutaj szczególnie ważne jest pozyskiwanie opinii, a także dodawanie zdjęć oraz elementów dodatkowych, jak np. menu czy dostępne usługi.

Podsumowanie

Asystent Google i wyszukiwanie głosowe nie są nowymi rozwiązaniami – polska wersja jest dostępna od 2019 roku. Zainteresowanie tą funkcją z roku na rok rośnie, a sam Asystent ulega licznym modyfikacjom i zmianom algorytmicznym, dzięki czemu dynamicznie się rozwija i dostosowuje do wymagań i potrzeb użytkowników.

Można śmiało powiedzieć, że jesteśmy dopiero na początku tej drogi – trend korzystania z Asystenta Google prawdopodobnie będzie rósł z upływem kolejnych lat. Dlatego warto już teraz zapoznać się jego możliwościami i testować na własnych urządzeniach.