Wychodzenie z filtra – jak zdjąć kary od Google? - Blog Artefakt

Wychodzenie z filtra – jak zdjąć kary od Google?

/ SEO
Algorytm Pingwin w wyszukiwarce Google

Ostatnie 2 lata to okres nasilonych działań Google w walce ze spamem w wynikach wyszukiwania. W tym czasie mieliśmy ważne aktualizacje algorytmu (Pingwin) oraz sporo akcji wysyłania powiadomień o nienaturalnym linkowaniu (kary manualne). Działania, które wcześniej przynosiły efekty, nagle stały się przyczyną dostania od Google kary, tzw. filtr Google. Jak wygląda wychodzenie z filtra w praktyce?

Identyfikacja kary

Są dwa rodzaje filtrów:

  • algorytmiczny, czyli nałożony przez algorytm
  • manualny, czyli kara nałożona ręcznie przez pracownika Google

Kary ręczne

Jeśli mamy podejrzenie nałożenia kary na stronę, należy w pierwszej kolejności zidentyfikować jej rodzaj. W tym celu w Narzędziach dla Webmasterów sprawdzamy zakładkę Ruch związany z wyszukwianiem i Działania ręczne. Jeśli na stronę została nałożona kara ręczna, to w tym dziale będzie powiadomienie.

Dopasowanie częściowe

Są różne rodzaje kar ręcznych, więc należy się wczytać dokładnie w wiadomość w panelu. Najczęściej będzie to wiadomość o wykryciu wzorca nienaturalnych linków przychodzących, ale kara może być nałożona za inne działania niezgodne z wytycznymi Google (jeśli tak będzie, to wiadomość o tym znajdzie się w komunikacie).

Kary algorytmiczne

W przypadku kary algorytmicznej nigdzie nie będzie o tym informacji. Najczęściej jest ona widoczna po zmianach w pozycjach i ruchu.

Przykład: jeśli nałożymy wykres odwiedzin z Google Analytics na daty update’ów algorytmicznych (http://moz.com/google-algorithm-change) i zauważymy nagły spadek ruchu w dniu, w którym była aktualizacja, to jest duże prawdopodobieństwo, że stronę dotknęła kara algorytmiczna.

Można tu wspomóc się gotowym narzędziem jak http://www.barracuda-digital.co.uk/panguin-tool/

Wykres

Podobną analizę robi się z pozycjami strony – jeśli nagle pozycje spadły szeroko i wyraźnie, to znak, że możliwa jest kara algorytmiczna.

 

Przyczyna nałożenia kary

Najczęściej kary nałożone są za nienaturalne linki. Dotyczy to zarówno kary manualnej, jak i algorytmicznej. Nienaturalne linki cechują się:

  • nienaturalnym anchorem, o typowo sprzedażowym wydźwięku jak np. „pizza Warszawa”, „przeprowadzki wrocław”, „mieszkania na sprzedaż warszawa” itp.
  • nienaturalnym pochodzeniem – lokalizacje jak seokatalogi, precle, linki z komentarzy. Tu zatrzymajmy się na chwilę i przypatrzmy się dokładniej konkretnym przykładom. Po wszystkich aktualizacjach nadal niektórzy nie widzą nic złego w katalogowaniu strony (przykładowa oferta: do kilkuset katalogów za 39,90zł).

Przykłady nienaturalnych linków:

  • katalogi (tzw. seokatalogi), tworzone typowo pod pozycjonowanie, często niemoderowane, na domenach o niskiej lub żadnej wartości;
  • precle, czyli strony gdzie publikowane są artykuły typowo po to, by zdobyć linki na potrzeby SEO;
  • linki z komentarzy – nadal popularne ze względu na łatwość zdobycia ich za pomocą automatycznych narzędzi;
  • linki profilowe – zakładane na różnych forach, praktycznie nieskuteczne, ale nadal stosowane ze względu na łatwość zdobycia.

Bardzo często występujacym i wspólnym elementem nienaturalnych linków jest to, że tworzone są przy użyciu automatycznych narzędzi. Pozwalają one na utworzenie dużej liczby linków tanim sposobem, są to jednak linki niskiej jakości.

Usuwanie kary

 

1. Lokalizacja linków

Pierwszym krokiem przy usuwaniu kar jest lokalizacja adresów podstron ze wszystkimi linkami, do których mamy podejrzenia, że mogą być przyczyną kary. Główną listą powinna być lista linków z Narzędzi dla Webmasterów. Przechodzimy do Ruch związany z wyszukiwaniem -> Linki do twojej witryny -> Źródła największej liczby linków -> Pobierz więcej przykładowych linków. Tu dostaniemy spory wycinek linków od Google. Nie jest to kompletna lista, ale na start wystarczy.

Narzędzia dla webmasterów

Alternatywnie można użyć też programów jak MajesticSeo czy Ahrefs, by również pobrać listę podstron, na których są do nas linki.

2. Sortowanie linków – wybór linków nienaturalnych

Gdy mamy listę linków, należy ją przejrzeć i pozostawić wszystkie nienaturalne linki. Brzmi łatwo, trudniej to zrobić. Tu pozostaje zdać się na doświadczenie i zdrowy rozsądek. Jak zostało wspomniane, nienaturalność linku może wynikać z:

  • pochodzenia (seokatalogi, precle, strony które powstały tylko po to, by być źródłem linków)
  • anchora („pizza wrocław”, „nieruchomości warszawa”)

Jeśli link pochodzi z domeny seokatalognr1.pl to najprawdopodobniej jest to link nienaturalny. Jak jednak poradzić sobie, gdy linków jest dużo, np. kilkadziesiąt tysięcy? Można posortować linki po kotwicy (anchor text). Istnieje wtedy duża szansa na to, że w ten sposób uda się wyłapać większość nienaturalnych linków.

3. Próba manualnego usuwania linków

Z gotową listą złych linków czas przejść do działania. Wszędzie, gdzie to możliwe, należy podjąć próbę kontaktu z właścicielami witryn i przesłać prośby o usunięcie. W Internecie pojawiły się przykłady, kiedy takie prośby miały charakter groźby i straszenia sprawą w sądzie. To zbędne. Zachowajmy zdrowy rozsądek przy kontaktach z webmasterami. Często zwykła prośba będzie wystarczająca.

Niestety, tylko część naszych maili z prośbą o usunięcie doprowadzi do usunięcia linków. Mimo to warto notować, na których domenach linki zostały usunięte.

W przypadku pozostałych domen, gdzie nie ma kontaktu do właściciela albo po kontakcie link nie został usunięty, pozostaje sporządzenie pliku disavow.

4. Przygotowanie i zgłoszenie pliku disavow

Przygotowanie pliku do zrzeczenia się jest bardzo proste. W pliku tekstowym zamieszczamy listę wszystkich bezpośrednich lokalizacji podstron, gdzie są linki lub listę samych domen. Lepiej jest zamieścić listę samych domen – jeśli z danej domeny prowadzi kilka lub więcej linków zwrotnych do nas, to wystarczy jeden wiersz, żeby je wykluczyć.

Linki zrzeczenia się

Szczegóły przygotowania i zgłoszenia pliku disavow opisane zostały pod adresem https://support.google.com/webmasters/answer/2648487?hl=pl

5. Dalsze kroki – kara algorytmiczna

Jeśli celem jest zdjęcie kary algorytmicznej, to tu działania dobiegają końca i pozostaje czekanie. Często dopiero po większej aktualizacji algorytmu widać efekty wcześniejszych działań (tak jest np. przy próbach wyjścia z Pingwina).

W międzyczasie warto podejmować dalsze próby z właścicielami witryn, by usunąć jak najwięcej złych linków. Dobrym pomysłem jest też poprawienie profilu linków, zadbanie o to, by stronę wskazywało więcej naturalnych linków z dobrych domen. Gdy algorytm zauważy, że linki złe ubywają, a przybywają linki wartościowe, nasze szanse na zdjęcie kary rosną.

6. Dalsze kroki – kara manualna

W przypadku kary manualnej, po wgraniu pliku w narzędziu Disavow, należy wysłać prośbę o ponowne rozpatrzenie. W prośbie warto wspomnieć, co udało się usunąć (podać przykłady) oraz zaznaczyć, że części linków nie udało się usunąć i dlatego zostały zgłoszone w narzędziu Disavow.

Jeśli prośba zostanie odrzucona, to dostaniemy przykłady nienaturalnych linków, do których są zastrzeżenia. Trzeba podjąć próbę ich usunięcia. Warto również sprawdzić raz jeszcze listę naszych linków, czy podobne linki do tych z przykładu od Google’a nie zostały przez nas pominięte przy przygotowywaniu listy nienaturalnych linków.

Czas wychodzenia z filtra

Czas wychodzenia z filtra jest różny dla każdego przypadku. Czasem udaje się zdjąć kary manualne już przy pierwszym rozpatrzeniu, jednak w wielu przypadkach zajmuje to wiele miesięcy. Dużo zależy od liczby nienaturalnych linków i ich rodzaju (gdy są to linki, które łatwo usunąć, to mamy więszke szanse).

 

Czas na nową domenę?

Nie ma jednej sprawdzonej metody przy wychodzeniu z filtra. Są beznadziejne przypadki, gdzie nieumiejętne pozycjonowanie przez dłuższy czas sprawiło, że domeny są praktycznie spalone w oczach Google’a. Przykładowo, na domenę wskazuje kilkaset tysięcy nienaturalnych linków, tworzonych z automatu, a więc praktycznie niemożliwych do usunięcia. Możemy słać rozpatrzenie za rozpatrzeniem, zgłaszać wszystko w narzędziu Disavow, a kara i tak nie zostanie zdjęta. Wtedy należy się zastanowić, czy nie lepiej zacząć budować swoją pozycję w wyszukiwarce od nowa, na świeżej domenie.

 

Podsumowanie

Jak widać, wychodzenie z filtra nie jest procesem łatwym ani przyjemnym. Każdy przypadek wymaga osobnej analizy i innego podejścia. Podstawą jest zawsze usunięcie i zgłoszenie jak największej liczby złych linków. Dlatego warto zwracać uwagę na to, kto linkuje nasz serwis i z jakiego zaplecza.

Również na naszym blogu
Stworzenie persony wpływa pozytywnie na działalność firmy lub rozwój konkretnego projektu. Ułatwia...
Rynek sklepów z internetowych z wyposażeniem wnętrz nieustannie się powiększa. Właściciele...
Dobrze skonfigurowane reklamy Google Ads pomogą rozwinąć biznes i wyróżnić się na tle konkurentów...
Prowadzisz biuro architektoniczne? Sprawdź, jakie działania promocyjne warto podjąć, aby promować...
Przed rozpoczęciem analizy ruchu na stronie w Google Analytics sprawdź, czy statystyki tworzone są...