Podsumowanie roku 2017 i prognozy na rok 2018 w branży SEO

/ SEO
trendy seo 2018

Każdy kolejny rok w branży SEO to krok w stronę jakości. Wynika to z rosnącej konkurencyjności, świadomości klientów i zmian zachodzących w środowisku działań, czyli w wyszukiwarkach. Znaczenia nabiera kompleksowe podejście do działań z zakresu marketingu online i przeznaczane na ten cel budżety. Pozwala to stale rozwijać ofertę pozycjonowania oraz efektywnie łączyć działania w różnych kanałach e-marketingu.

Rok 2017 to kolejne zmiany. Te drobne – zamknięcie katalogów Dmoz i Onet, rozszerzenie długości Description, rezygnacja z funkcji instant search i te ważniejsze, np. ostrzeżenia Chrome o braku zabezpieczeń na stronach bez certyfikatów SSL.

Optymalizacja SERP

Oznaczenie danych strukturalnych nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, mimo to coraz ważniejsza staje się optymalizacja wyglądu wyników wyszukiwania i zwiększanie CTR z SERP, a przy tym:

  • tworzenie optymalnych Title (zawierających frazy mające znaczenie w SEO oraz zachęcające do kliknięcia),
  • przygotowywanie Description (zawierających frazy pogrubiane na stronie wyników wyszukiwania oraz zachęcające do kliknięcia), których długość pod koniec roku została zwiększona,
  • wdrożenie danych strukturalnych pozwalających na wyróżnienie wyniku wyszukiwania w wyszukiwarce, rozbudowanie go.

Ponadto niezmiennie kluczowa jest optymalizacja treści trafiającej do wyników wyszukiwania poprzez lepsze dopasowywanie do zapytań. Szersze spojrzenie na treści pozwala m.in. na:

  • dostarczanie wyników w postaci filmów, grafik, infografik,
  • odpowiadanie na pytania w direct answers z definicjami i rich snippets z danymi o firmie,
  • wsparcie lokalnych interakcji „firma-użytkownik” dzięki sekcji Q&A w Google Moja Firma,
  • docieranie z ofertą przez serwisy branżowe, tematyczne (co pozwala nie tylko wpasować się w ścieżkę zakupową klienta, ale umożliwia jej kreowanie i sterowanie zachowaniami użytkowników).

Wyzwaniem w roku 2018 będzie takie tworzenie treści w wynikach wyszukiwania, które nie wyczerpie tematu, ale zainicjuje interakcję i wskaże na źródło, poszukiwane przez użytkownika.

Rozbudowana komunikacja z użytkownikami

Już w zeszłym roku wskazywałam na wzrost znaczenia zaangażowania użytkowników. W 2016 roku coraz więcej firm rozszerzyło zakres komunikacji online, włączając w jej zakres nie tylko podstawowe elementy jak:

  • opisanie oferty,
  • formularz kontaktowy,
  • blog firmowy / poradnik branżowy,

ale też podejmując kompleksowe działania w ramach:

  • kreowania potrzeb (np. publikacjami branżowymi, kontaktem z influencerami),
  • kierowania zachowaniami użytkowników na etapie podejmowania decyzji (np. optymalizując ścieżkę zakupową, dodając widget kontaktowy czy wykorzystując remarketing),
  • opieki posprzedażowej (np. e-mail marketing, komunikacja w social media).

Nie mały udział w nakierowywaniu przedsiębiorców na tę ścieżkę mają cały czas działania Google. Rozbudowanie Google Moja Firma o sekcję Q&A dostarczyło kolejnych narzędzi komunikacji z klientami.

W 2018 roku najważniejsze będzie zwrócenie uwagi na to, że każda możliwość interakcji między firmą a klientem to miecz obosieczny. Źle zarządzana komunikacja może tak samo zaszkodzić, jak dobrze prowadzona pomóc w rozwoju działalności.

Mobile First Index

Ciężko wróżyć, że 2018 to kolejny rok mobile, ale na pewno w tym roku podobnie jak w minionym, pojęcie mobile-freindly dalej będzie rosło na znaczeniu w związku z wdrażaniem Mobile First Index. A wraz z nim ważne stanie się:

  • dostosowanie stron do wyświetlania na urządzeniach mobilnych,
  • optymalizacja czasu ładowania stron internetowych (jako czynnika rankingowego),
  • optymalizacja user experience stron w urządzeniach mobilnych.

 

Analityka i SXO

Na znaczeniu będzie zyskiwać również analiza zachowań użytkowników i sposób ich przepływu w serwisie. Coraz większy wpływ na pozycje stron w rankingu mają dane wskazujące na użyteczność serwisu jak CTR wyniku czy natychmiastowy powrót do wyników wyszukiwania.

Same pozycje to nie wszystko, a optymalizacja witryny pod konwersję stanowi naturalne przedłużenie kampanii SEO i pomoc w zapewnieniu jej efektywności.

Więcej o analityce w artykule: Analityka internetowa w 2017 r. oraz trendy w analityce danych na 2018 r.

Linkbuilding

Linkbuilding w 2017 roku ewoluował w stronę wypadkowej działań: SEO, content marketingu i social media oraz ogólnie pojętych działań promocyjnych firmy. Kupowanie linków w masowych ilościach, katalogowanie, SWL-e nie tylko mogą zaszkodzić, ale przynoszą coraz bardziej ograniczone (jeśli w ogóle) efekty. Uważać trzeba też z publikacjami sponsorowanymi.

Podstawą działań z zakresu budowy profili linków w 2018 r. będzie kreatywne wykorzystanie całego spektrum działań online w kontekście SEO takich jak:

  • infografiki, checklisty,
  • artykuły eksperckie, poradnikowe,
  • raporty, e-booki,
  • filmy instruktażowe, recenzujące, poradnikowe,
  • porady eksperckie na forach branżowych, dyskusyjnych,
  • kooperacja z serwisami partnerskimi,
  • konkursy,
  • optymalizacja broken links.

W dłuższej perspektywie czasu pozyskiwanie linków wysokiej jakości jest coraz bardziej opłacalne.

Coraz częściej pojawia się też temat wyszukiwania głosowego i chociaż z językiem polskim pewnie jeszcze poczekamy na prawdziwy przełom, warto myśleć o optymalizacji również w tym kontekście.

Poszczególne trendy w branży SEO zazębiają się z trendami w branżach komplementarnych. Dostosowanie do urządzeń mobilnych wymusza wdrożenie rozwiązań UX na tych urządzeniach, a większa konkurencja w branży wzmaga znaczenie optymalizacji konwersji podnoszącej lojalność interakcji z potencjalnym klientem. Użytkownicy wyszukiwarek (firmy, agencje, jak i internauci) kierowani są w stronę wzajemnych relacji, wspólnego tworzenia contentu nastawionego na kompletne informacje i szybkie odpowiedzi oraz poprawiania efektywności sprzedaży (zarówno on-site jak i off-site).

2018 to rok kreatywnego i szerokiego podejścia do marketingu online oraz wychodzenia o jeden krok przed konkurencję.

Najnowsze artykuły na blogu:
Zamierzasz zorganizować promocję w sklepie internetowym? Skorzystaj z naszych wskazówek i...
Google Tag Manager to narzędzie ułatwiające wdrażanie kodów śledzących na stronę internetową bez...
Opracowana strategia content marketingowa pomaga budować rozpoznawalność marki, zwiększać...
Google przoduje na rynku wyszukiwarek. Czy Chrome może pochwalić się tak samo wysoką pozycją wśród...
Nie tylko analitycy internetowi korzystają z Google Analytics - narzędziem wspierają się także...