Każdy kolejny rok w branży SEO to krok w stronę jakości. Wynika to z rosnącej konkurencyjności, świadomości klientów i zmian zachodzących w środowisku działań, czyli w wyszukiwarkach. Znaczenia nabiera kompleksowe podejście do działań z zakresu marketingu online i przeznaczane na ten cel budżety. Pozwala to stale rozwijać ofertę pozycjonowania oraz efektywnie łączyć działania w różnych kanałach e-marketingu.
Rok 2017 to kolejne zmiany. Te drobne – zamknięcie katalogów Dmoz i Onet, rozszerzenie długości Description, rezygnacja z funkcji instant search i te ważniejsze, np. ostrzeżenia Chrome o braku zabezpieczeń na stronach bez certyfikatów SSL.
Optymalizacja SERP
Oznaczenie danych strukturalnych nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, mimo to coraz ważniejsza staje się optymalizacja wyglądu wyników wyszukiwania i zwiększanie CTR z SERP, a przy tym:
- tworzenie optymalnych Title (zawierających frazy mające znaczenie w SEO oraz zachęcające do kliknięcia),
- przygotowywanie Description (zawierających frazy pogrubiane na stronie wyników wyszukiwania oraz zachęcające do kliknięcia), których długość pod koniec roku została zwiększona,
- wdrożenie danych strukturalnych pozwalających na wyróżnienie wyniku wyszukiwania w wyszukiwarce, rozbudowanie go.
Ponadto niezmiennie kluczowa jest optymalizacja treści trafiającej do wyników wyszukiwania poprzez lepsze dopasowywanie do zapytań. Szersze spojrzenie na treści pozwala m.in. na:
- dostarczanie wyników w postaci filmów, grafik, infografik,
- odpowiadanie na pytania w direct answers z definicjami i rich snippets z danymi o firmie,
- wsparcie lokalnych interakcji „firma-użytkownik” dzięki sekcji Q&A w Google Moja Firma,
- docieranie z ofertą przez serwisy branżowe, tematyczne (co pozwala nie tylko wpasować się w ścieżkę zakupową klienta, ale umożliwia jej kreowanie i sterowanie zachowaniami użytkowników).
Wyzwaniem w roku 2018 będzie takie tworzenie treści w wynikach wyszukiwania, które nie wyczerpie tematu, ale zainicjuje interakcję i wskaże na źródło, poszukiwane przez użytkownika.
Rozbudowana komunikacja z użytkownikami
Już w zeszłym roku wskazywałam na wzrost znaczenia zaangażowania użytkowników. W 2016 roku coraz więcej firm rozszerzyło zakres komunikacji online, włączając w jej zakres nie tylko podstawowe elementy jak:
- opisanie oferty,
- formularz kontaktowy,
- blog firmowy / poradnik branżowy,
ale też podejmując kompleksowe działania w ramach:
- kreowania potrzeb (np. publikacjami branżowymi, kontaktem z influencerami),
- kierowania zachowaniami użytkowników na etapie podejmowania decyzji (np. optymalizując ścieżkę zakupową, dodając widget kontaktowy czy wykorzystując remarketing),
- opieki posprzedażowej (np. e-mail marketing, komunikacja w social media).
Nie mały udział w nakierowywaniu przedsiębiorców na tę ścieżkę mają cały czas działania Google. Rozbudowanie Google Moja Firma o sekcję Q&A dostarczyło kolejnych narzędzi komunikacji z klientami.
W 2018 roku najważniejsze będzie zwrócenie uwagi na to, że każda możliwość interakcji między firmą a klientem to miecz obosieczny. Źle zarządzana komunikacja może tak samo zaszkodzić, jak dobrze prowadzona pomóc w rozwoju działalności.
Mobile First Index
Ciężko wróżyć, że 2018 to kolejny rok mobile, ale na pewno w tym roku podobnie jak w minionym, pojęcie mobile-freindly dalej będzie rosło na znaczeniu w związku z wdrażaniem Mobile First Index. A wraz z nim ważne stanie się:
- dostosowanie stron do wyświetlania na urządzeniach mobilnych,
- optymalizacja czasu ładowania stron internetowych (jako czynnika rankingowego),
- optymalizacja user experience stron w urządzeniach mobilnych.
Analityka i SXO
Na znaczeniu będzie zyskiwać również analiza zachowań użytkowników i sposób ich przepływu w serwisie. Coraz większy wpływ na pozycje stron w rankingu mają dane wskazujące na użyteczność serwisu jak CTR wyniku czy natychmiastowy powrót do wyników wyszukiwania.
Same pozycje to nie wszystko, a optymalizacja witryny pod konwersję stanowi naturalne przedłużenie kampanii SEO i pomoc w zapewnieniu jej efektywności.
Więcej o analityce w artykule: Analityka internetowa w 2017 r. oraz trendy w analityce danych na 2018 r.
Linkbuilding
Linkbuilding w 2017 roku ewoluował w stronę wypadkowej działań: SEO, content marketingu i social media oraz ogólnie pojętych działań promocyjnych firmy. Kupowanie linków w masowych ilościach, katalogowanie, SWL-e nie tylko mogą zaszkodzić, ale przynoszą coraz bardziej ograniczone (jeśli w ogóle) efekty. Uważać trzeba też z publikacjami sponsorowanymi.
Podstawą działań z zakresu budowy profili linków w 2018 r. będzie kreatywne wykorzystanie całego spektrum działań online w kontekście SEO takich jak:
- infografiki, checklisty,
- artykuły eksperckie, poradnikowe,
- raporty, e-booki,
- filmy instruktażowe, recenzujące, poradnikowe,
- porady eksperckie na forach branżowych, dyskusyjnych,
- kooperacja z serwisami partnerskimi,
- konkursy,
- optymalizacja broken links.
W dłuższej perspektywie czasu pozyskiwanie linków wysokiej jakości jest coraz bardziej opłacalne.
Coraz częściej pojawia się też temat wyszukiwania głosowego i chociaż z językiem polskim pewnie jeszcze poczekamy na prawdziwy przełom, warto myśleć o optymalizacji również w tym kontekście.
Poszczególne trendy w branży SEO zazębiają się z trendami w branżach komplementarnych. Dostosowanie do urządzeń mobilnych wymusza wdrożenie rozwiązań UX na tych urządzeniach, a większa konkurencja w branży wzmaga znaczenie optymalizacji konwersji podnoszącej lojalność interakcji z potencjalnym klientem. Użytkownicy wyszukiwarek (firmy, agencje, jak i internauci) kierowani są w stronę wzajemnych relacji, wspólnego tworzenia contentu nastawionego na kompletne informacje i szybkie odpowiedzi oraz poprawiania efektywności sprzedaży (zarówno on-site jak i off-site).
2018 to rok kreatywnego i szerokiego podejścia do marketingu online oraz wychodzenia o jeden krok przed konkurencję.