Podsumowanie roku 2017 i prognozy na rok 2018 w branży SEO

| czas czytania: 5 min | SEO
trendy seo 2018

Każdy kolejny rok w branży SEO to krok w stronę jakości. Wynika to z rosnącej konkurencyjności, świadomości klientów i zmian zachodzących w środowisku działań, czyli w wyszukiwarkach. Znaczenia nabiera kompleksowe podejście do działań z zakresu marketingu online i przeznaczane na ten cel budżety. Pozwala to stale rozwijać ofertę pozycjonowania oraz efektywnie łączyć działania w różnych kanałach e-marketingu.

Rok 2017 to kolejne zmiany. Te drobne – zamknięcie katalogów Dmoz i Onet, rozszerzenie długości Description, rezygnacja z funkcji instant search i te ważniejsze, np. ostrzeżenia Chrome o braku zabezpieczeń na stronach bez certyfikatów SSL.

Optymalizacja SERP

Oznaczenie danych strukturalnych nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, mimo to coraz ważniejsza staje się optymalizacja wyglądu wyników wyszukiwania i zwiększanie CTR z SERP, a przy tym:

  • tworzenie optymalnych Title (zawierających frazy mające znaczenie w SEO oraz zachęcające do kliknięcia),
  • przygotowywanie Description (zawierających frazy pogrubiane na stronie wyników wyszukiwania oraz zachęcające do kliknięcia), których długość pod koniec roku została zwiększona,
  • wdrożenie danych strukturalnych pozwalających na wyróżnienie wyniku wyszukiwania w wyszukiwarce, rozbudowanie go.

Ponadto niezmiennie kluczowa jest optymalizacja treści trafiającej do wyników wyszukiwania poprzez lepsze dopasowywanie do zapytań. Szersze spojrzenie na treści pozwala m.in. na:

  • dostarczanie wyników w postaci filmów, grafik, infografik,
  • odpowiadanie na pytania w direct answers z definicjami i rich snippets z danymi o firmie,
  • wsparcie lokalnych interakcji „firma-użytkownik” dzięki sekcji Q&A w Google Moja Firma,
  • docieranie z ofertą przez serwisy branżowe, tematyczne (co pozwala nie tylko wpasować się w ścieżkę zakupową klienta, ale umożliwia jej kreowanie i sterowanie zachowaniami użytkowników).

Wyzwaniem w roku 2018 będzie takie tworzenie treści w wynikach wyszukiwania, które nie wyczerpie tematu, ale zainicjuje interakcję i wskaże na źródło, poszukiwane przez użytkownika.

Rozbudowana komunikacja z użytkownikami

Już w zeszłym roku wskazywałam na wzrost znaczenia zaangażowania użytkowników. W 2016 roku coraz więcej firm rozszerzyło zakres komunikacji online, włączając w jej zakres nie tylko podstawowe elementy jak:

  • opisanie oferty,
  • formularz kontaktowy,
  • blog firmowy / poradnik branżowy,

ale też podejmując kompleksowe działania w ramach:

  • kreowania potrzeb (np. publikacjami branżowymi, kontaktem z influencerami),
  • kierowania zachowaniami użytkowników na etapie podejmowania decyzji (np. optymalizując ścieżkę zakupową, dodając widget kontaktowy czy wykorzystując remarketing),
  • opieki posprzedażowej (np. e-mail marketing, komunikacja w social media).

Nie mały udział w nakierowywaniu przedsiębiorców na tę ścieżkę mają cały czas działania Google. Rozbudowanie Google Moja Firma o sekcję Q&A dostarczyło kolejnych narzędzi komunikacji z klientami.

W 2018 roku najważniejsze będzie zwrócenie uwagi na to, że każda możliwość interakcji między firmą a klientem to miecz obosieczny. Źle zarządzana komunikacja może tak samo zaszkodzić, jak dobrze prowadzona pomóc w rozwoju działalności.

Mobile First Index

Ciężko wróżyć, że 2018 to kolejny rok mobile, ale na pewno w tym roku podobnie jak w minionym, pojęcie mobile-freindly dalej będzie rosło na znaczeniu w związku z wdrażaniem Mobile First Index. A wraz z nim ważne stanie się:

  • dostosowanie stron do wyświetlania na urządzeniach mobilnych,
  • optymalizacja czasu ładowania stron internetowych (jako czynnika rankingowego),
  • optymalizacja user experience stron w urządzeniach mobilnych.

 

Analityka i SXO

Na znaczeniu będzie zyskiwać również analiza zachowań użytkowników i sposób ich przepływu w serwisie. Coraz większy wpływ na pozycje stron w rankingu mają dane wskazujące na użyteczność serwisu jak CTR wyniku czy natychmiastowy powrót do wyników wyszukiwania.

Same pozycje to nie wszystko, a optymalizacja witryny pod konwersję stanowi naturalne przedłużenie kampanii SEO i pomoc w zapewnieniu jej efektywności.

Więcej o analityce w artykule: Analityka internetowa w 2017 r. oraz trendy w analityce danych na 2018 r.

Linkbuilding

Linkbuilding w 2017 roku ewoluował w stronę wypadkowej działań: SEO, content marketingu i social media oraz ogólnie pojętych działań promocyjnych firmy. Kupowanie linków w masowych ilościach, katalogowanie, SWL-e nie tylko mogą zaszkodzić, ale przynoszą coraz bardziej ograniczone (jeśli w ogóle) efekty. Uważać trzeba też z publikacjami sponsorowanymi.

Podstawą działań z zakresu budowy profili linków w 2018 r. będzie kreatywne wykorzystanie całego spektrum działań online w kontekście SEO takich jak:

  • infografiki, checklisty,
  • artykuły eksperckie, poradnikowe,
  • raporty, e-booki,
  • filmy instruktażowe, recenzujące, poradnikowe,
  • porady eksperckie na forach branżowych, dyskusyjnych,
  • kooperacja z serwisami partnerskimi,
  • konkursy,
  • optymalizacja broken links.

W dłuższej perspektywie czasu pozyskiwanie linków wysokiej jakości jest coraz bardziej opłacalne.

Coraz częściej pojawia się też temat wyszukiwania głosowego i chociaż z językiem polskim pewnie jeszcze poczekamy na prawdziwy przełom, warto myśleć o optymalizacji również w tym kontekście.

Poszczególne trendy w branży SEO zazębiają się z trendami w branżach komplementarnych. Dostosowanie do urządzeń mobilnych wymusza wdrożenie rozwiązań UX na tych urządzeniach, a większa konkurencja w branży wzmaga znaczenie optymalizacji konwersji podnoszącej lojalność interakcji z potencjalnym klientem. Użytkownicy wyszukiwarek (firmy, agencje, jak i internauci) kierowani są w stronę wzajemnych relacji, wspólnego tworzenia contentu nastawionego na kompletne informacje i szybkie odpowiedzi oraz poprawiania efektywności sprzedaży (zarówno on-site jak i off-site).

2018 to rok kreatywnego i szerokiego podejścia do marketingu online oraz wychodzenia o jeden krok przed konkurencję.

Ostatnie artykuły