Wyszukiwanie w Google jest intuicyjne. Wystarczy wpisać hasło, a po chwili wyświetlone zostaną strony dopasowane do fraz, którymi się posłużyliśmy. Niestety, nie zawsze wyszukiwarka zrozumie nasze intencje i znalezienie odpowiednich informacji może zająć sporo czasu. Aby efektywniej docierać do serwisów spełniających nasze potrzeby informacyjne, warto posłużyć się operatorami i komendami, które ułatwiają zawężanie wyników wyszukiwania. Poznaj 13 sposobów wyszukiwania w Google!
1. Dopasowanie ścisłe – fraza w cudzysłowie
Po wpisaniu frazy np. kołdra merynos w wyszukiwarce pojawią się adresy podstron zawierające te wyrazy w dowolnej formie: rozdzielonej lub odmienionej, a czasami w wynikach wyszukiwania wyświetlają się serwisy, które nie posiadają w treści jednego ze słów kluczowych. Jeśli zależy nam na znalezieniu dokładnego dopasowania, posłużmy się cudzysłowem – „kołdra merynos”. W tym przypadku Google wskaże podstrony, na których znaleziona została fraza w poszukiwanej przez nas formie.
Porównanie wyszukiwania tradycyjnego i ścisłego dopasowania do słów kluczowych.
2. Szukanie określonych rodzajów plików – filetype
Pliki PDF są indeksowane przez wyszukiwarkę Google, więc bez problemu wyszukamy ustawy, instrukcje obsługi, e-booki zamieszczone w sieci w tym formacie. Korzystając z operatora filetype:rodzaj.pliku słowo kluczowe, błyskawicznie dotrzemy do interesujących nas treści.
Poszukując prac magisterskich w internecie, posłuż się operatorem filetype:pdf praca magisterska.
3. Wyszukiwanie słów kluczowych w konkretnej domenie – site
Jeśli chcesz szybko odnaleźć tekst, o którym czytałeś ostatnio na blogu, nie musisz korzystać z wewnętrznej wyszukiwarki zaimplementowanej na stronie. Wpisz w Google komendę site:nazwa.domeny słowo kluczowe, aby szybko dotrzeć do artykułów poruszających dany temat.
4. Wyświetlanie treści zaindeksowanej przez Google – cache
Skorzystaj z operatora cache:nazwa.domeny, aby sprawdzić, które z podstron znajdują się już w indeksie wyszukiwarki. Dzięki temu sposobowi na wyszukiwanie w Google przekonasz się także, jak roboty wyszukiwarki widzą serwis i które z elementów są dla nich niewidoczne.
5. Zawężanie wyszukiwania do fraz w treści strony – allintext
Wyszukiwarka poszukuje słów kluczowych we wszystkich elementach witryny – treściach strony, metatagach, znaczniku Title, Descripton. Jeśli zależy Ci, aby wyszukiwana fraza znalazła się w tekście zamieszczonym na stronie internetowej, posłuż się wyrażeniem allintext:słowo kluczowe.