Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
26.08.2015 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Skuteczne pozycjonowanie. Jaką strategię SEO wybrać?

Skuteczne pozycjonowanie. Jaką strategię SEO wybrać?

Co tak naprawdę oznacza skuteczne pozycjonowanie stron? Czy to tylko posiadanie wysokich pozycji dla określonego zestawienia wyrażeń? A może zwiększenie ruchu na stronie poprzez pozycjonowanie dużej ilości wyrażeń – tzw. pozycjonowanie na długi ogon? W niniejszym artykule postaram się przedstawić kilka, mam nadzieję, przydatnych wskazówek, które pomogą Państwu w wyborze odpowiedniej strategii SEO.

Profesjonalne pozycjonowanie

Jeszcze nie tak dawno pozycjonowanie stron w większości wypadków polegało (w dużym uproszczeniu) na:

  1. na wytypowaniu kilku, nie zawsze odpowiednich fraz,

  2. ustaleniu ceny za pozycje,

  3. pobieżnej optymalizacji (np. tylko strona główna),

  4. masowym, automatycznym linkowaniu.

W chwili obecnej tego typu praktyki są rzadziej spotykane. Z jednej strony zmienia się charakter zapytań użytkowników, którzy wpisują coraz bardziej zaawansowane słowa kluczowe, a z drugiej Google wprowadza poprawki w swojej wyszukiwarce, które mają na celu eliminację smaperskich serwisów z indeksu.

Algorytmy Google

Dbając o jakość wyników wyszukiwania gigant z Mountain View systematycznie wdraża ulepszenia w mechanizmie oraz samym wyglądzie wyników wyszukiwania. Pomoc mu w tym mają sympatyczne zwierzątka – Panda, Pingwin, Koliber i Gołąb – którymi nazwano najważniejsze algorytmy Google. Pierwsze dwa w głównej mierze odpowiedzialne są za walkę o wartościowe SERP-y (ang. Search Engine Results Position – Wyniki wyszukiwania):

  • Google Panda – zwraca uwagę na jakość treści prezentowanych na stronie,

  • Google Pingwin – skupia się na jakości link popularity

Algorytmy Google

Więcej na temat „flagowców Google” znajdą Państwo tutaj.

 

Natomiast oba pozostałe algorytmy są wyjściem naprzeciw wspomnianym zmianom preferencji wyszukiwania:

  • Koliber – w skrócie można powiedzieć, że ten algorytm odpowiada za dostarczenie odpowiedzi na zapytanie, a nie ogranicza się tylko do podania stron zawierających dane frazy,

  • Gołąb – zajmuje się głównie lokalnymi wynikami wyszukiwania (mapki, lokalne usługi, itp.).

Powyższe zmiany spowodowały, że do każdego serwisu należy dobrać bardziej indywidualne metody.

Strategia pozycjonowania

Stopień zaawansowania SEO wzrósł, gdy planujemy skuteczne i profesjonalne pozycjonowanie stron należy zwrócić uwagę nie tylko na kilka fraz i ich cenę, ale również na inne elementy, od których zależeć będzie sukces naszych działań:

  1. Dobór słów kluczowych

  2. Optymalizacja serwisu

  3. Link building

  4. Mierzenie skuteczności działań

  5. Inne kanały marketingowe

Strategia pozycjonowania

 

Dobór prawidłowych słów kluczowych

Jak już wcześniej wspomniałem – wybranie kilku/kilkunastu fraz i ich pozycjonowanie nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Taką taktykę można, a nawet należy zastosować przy niewielkich stronach, gdzie usługi czy też produkty, które są oferowane można zdefiniować poprzez nieduży zestaw fraz.

Również ważny jest charakter naszej działalności. Jeśli nasz biznes to lokalna działalność, na określonym obszarze – najlepiej jest frazy związane z miejscowością (miejscowościami), województwem (regionem). Nie ma sensu pozycjonować się na frazy ogólnopolskie, bo nawet jeśli otrzymamy zapytanie ofertowe, to ciężko nam będzie je wykonać, bądź zaproponować atrakcyjną cenę, gdy w jej skład musimy wkalkulować zazwyczaj uciążliwy dojazd do klienta. Pozycjonowanie lokalne charakteryzuje się również innym sposobem wyświetlania wyników (wspomniany algorytm Gołąb), ten rodzaj działań SEO opisujemy w innym artykule.

Kolejnym typem stron są serwisy B2B charakteryzujące się bardzo specjalistycznymi produktami i usługami, a co za tym idzie słownictwem. Bez dokładnej analizy, wdrożenia się w branżę klienta firmie SEO ciężko jest dobrać najlepsze słowa kluczowe korzystając jedynie z zewnętrznych narzędzi. Z drugiej strony, bardzo często się zdarza, że nasi klienci proponują zbyt szczegółowe wyrażenia. Dlatego wspólnie należy znaleźć „złoty środek” i dobrać wyrażenia z jednej strony specjalistyczne, a z drugiej takie, które (w miarę często) wpisują nasi potencjalni kontrahenci.

W przypadku sklepów internetowych słowami kluczowymi mogą być kategorie, podkategorie, produkty, marki producentów oraz oczywiście główne, generyczne wyrażenia. Dlatego w przypadku pozycjonowania sklepów, które oferują większą ilość produktów, zalecamy tzw. pozycjonowanie szerokie, które jest naszym sztandarowym rozwiązaniem dla branży e-commerce.

Podobne rozwiązanie zalecamy w przypadku pozycjonowania portali czy też wortali tematycznych, gdzie każdy artykuł, każda kategoria to potencjalnie kilka słów kluczowych.

Optymalizacja serwisu

Analogicznie do procesu doboru słów kluczowych optymalizacja strony jest sprawą zindywidualizowaną, zależną od charakteru strony. Poza standardowymi, stałymi punktami zaleceń optymalizacyjnych, czyli takimi aspektami jak znaczniki meta, nagłówki, mapa strony, itp. kluczową rolę odgrywa content.

King Content

Wymagania wspomnianej wcześniej Pandy powodują, że przy profesjonalnym pozycjonowaniu powinniśmy pamiętać o wdrożeniu sporej ilości treści, która powinna być unikalna. Unikalna – to znaczy nie występująca nigdzie indziej w sieci. O ile w przypadku małych serwisów lub branży b2b nie powinno być z tym problemu, bo przecież każdy może własnymi słowami opisać swoją firmę, produkty czy usługi, o tyle właściciele sklepów internetowych czy portali/wortali mają twardszy orzech do zgryzienia.

W przypadku artykułów na portalach zalecam sprawdzać artykuły pod kątem duplicate content. W sieci istnieje sporo darmowych narzędzi służących do analiz oryginalności treści.

Natomiast przy pozycjonowaniu sklepów internetowych należy się przygotować na sporo pracy przy optymalizacji serwisu, zarówno od tej technicznej strony, jak i części dot. treści. Poza dostosowaniem podstawowych, wcześniej wspomnianych elementów bardzo wiele nakładów zajmuje zadbanie o unikalność treści. Dotyczy to przede wszystkim opisów produktów, które zazwyczaj pochodzą od producenta/dystrybutora, więc wykorzystywane są w wielu serwisach jednocześnie oraz samą strukturę serwisu, która nie przewiduje miejsca na zaawansowane opisy kategorii.

Link building

I w tym aspekcie indywidualne rozwiązania, czyli strategia pozyskiwania odnośników jest koniecznością. Planując strategię link building trzeba wziąć pod uwagę m.in.:

  • Wiek domeny
  • Dotychczasowe działania SEO
  • Analizę odnośników
  • Analizę Google Analytics i Google Search Console
  • Skalę trudności fraz
  • Charakter tych fraz (np. „sezonowe” słowa kluczowe, lokalne wyrażenia)
  • Budżet
  • itp.

 

Niestety pełnego planu pozyskiwania odnośników nie da się dokładnie opracować na początku pozycjonowania. Można na starcie nakreślić główne założenia, ale należy je na bieżąco korygować. Przydatnymi narzędziami do nadzorowania budowania popularności witryny są przede wszystkim Google Search Console (dawne Google Webmaster Tools) oraz zewnętrzne serwisy takie jak MajesticSEO czy Ahrefs.

 

Mierzenie skuteczności działań pozycjonowania

Dochodzimy w sumie do sedna skutecznego pozycjonowania. Jak już na wstępie wspomniałem wysokie pozycje dla kilku fraz nie zawsze oznaczają, że do czynienia mamy z profesjonalnym pozycjonowaniem strony. Pozycja frazy to jedno, a korzyści z niej płynące to drugie. Zawsze zwracajmy uwagę na przynajmniej dwa, trzy mierniki:

  1. Wspomniane wcześniej pozycje fraz z zastrzeżeniem, że wysokie miejsca przekładają się na
  2. Wzrost ruchu na stronie
  3. A ten ruch powoduje zwiększenie zainteresowania ofertą, czyli np. wzrost.
    • liczby odwiedzin strony kontaktowej

    • zapytań mailowych / telefonicznych

    • odsłon artykułów czy

    • ilości zamówień (w przypadku e-commerce).

    • Lifetime value, czyli ile transakcji dokonamy z klientem nie tylko po pierwszym kontakcie, ale w ciągu całej współpracy.

Zwłaszcza ten ostatni punkt jest często pomijany bądź marginalizowany.

 

Skuteczne pozycjonowanie

Profesjonalne i efektywne SEO to przede wszystkim:

  • indywidualnie dobrane rozwiązania (słowa kluczowe, optymalizacja)
  • systematyczna praca nad domeną (link building)
  • bieżąca optymalizacja serwisu (content)
  • ciągłe mierzenie skuteczności
  • korzystanie z efektu synergii.

Gdy powyższe czynniki będziemy mieć pod kontrolą – profesjonalne pozycjonowanie stron na pewno przyniesie wymierne korzyści.

W przypadku pytań zachęcamy do kontaktu poprzez poniższy formularz bądź bezpośrednio pod adresem email firma@www.artefakt.pl.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

indeksacja strony w Google 13.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?

Inwestując w stronę internetową, oczekujesz jednego — żeby klienci mogli ją znaleźć w Google. Jednak nawet najlepiej zaprojektowana witryna nie przyniesie efektów, jeśli nie została zaindeksowana. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać indeksowanie strony i wiedzieć, jak działa proces indeksowania w wyszukiwarce. W tym artykule wyjaśnimy, jak krok po kroku sprawdzić stan indeksacji strony w Google, jak przyspieszyć indeksowanie strony, co może blokować roboty indeksujące oraz jak korzystać z narzędzi takich jak Google Search Console czy Index Checker. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

wyszukiwanie obrazem 06.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak wyszukiwać obrazem? Poradnik

W świecie, w którym 90% informacji dociera do nas w formie wizualnej, szybkie odnajdywanie źródeł zdjęć czy podobnych grafik staje się nie tylko wygodą, ale i biznesową przewagą. Wyszukiwanie obrazem, czyli tzw. reverse image search, to narzędzie, które zrewolucjonizowało sposób korzystania z internetu – od identyfikacji przedmiotów i miejsc, po weryfikację praw autorskich. Dla sklepów internetowych to także dodatkowy kanał pozyskiwania klientów, bo optymalizacja zdjęć w e-commerce sprawia, że każde zdjęcie produktu może działać jak osobna strona wejściowa z Google. Z tego poradnika dowiesz się, jak wyszukiwać obrazem na różnych urządzeniach, jakie metody i funkcje są dostępne oraz w jaki sposób możesz wykorzystać to rozwiązanie w biznesie i codziennym życiu. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt