Skuteczne pozycjonowanie – jaką wybrać strategię SEO - Blog Artefakt

Skuteczne pozycjonowanie – jaką wybrać strategię SEO?

/ SEO
strategia pozycjonowania

Co tak naprawdę oznacza skuteczne pozycjonowanie stron? Czy to tylko posiadanie wysokich pozycji dla określonego zestawienia wyrażeń? A może zwiększenie ruchu na stronie poprzez pozycjonowanie dużej ilości wyrażeń – tzw. pozycjonowanie na długi ogon? W niniejszym artykule postaram się przedstawić kilka, mam nadzieję, przydatnych wskazówek, które pomogą Państwu w wyborze odpowiedniej strategii SEO.

„Profesjonalne” pozycjonowanie

Jeszcze nie tak dawno pozycjonowanie stron w większości wypadków polegało (w dużym uproszczeniu) na:

  1. na wytypowaniu kilku, nie zawsze odpowiednich fraz,

  2. ustaleniu ceny za pozycje,

  3. pobieżnej optymalizacji (np. tylko strona główna),

  4. masowym, automatycznym linkowaniu.

W chwili obecnej tego typu praktyki są rzadziej spotykane. Z jednej strony zmienia się charakter zapytań użytkowników, którzy wpisują coraz bardziej zaawansowane słowa kluczowe, a z drugiej Google wprowadza poprawki w swojej wyszukiwarce, które mają na celu eliminację smaperskich serwisów z indeksu.

Algorytmy Google

Algorytmy GoogleDbając o jakość wyników wyszukiwania gigant z Mountain View systematycznie wdraża ulepszenia w mechanizmie oraz samym wyglądzie wyników wyszukiwania. Pomoc mu w tym mają sympatyczne zwierzątka – Panda, Pingwin, Koliber i Gołąb – którymi nazwano najważniejsze algorytmy Google. Pierwsze dwa w głównej mierze odpowiedzialne są za walkę o wartościowe SERP-y (ang. Search Engine Results Position – Wyniki wyszukiwania):

  • Google Panda – zwraca uwagę na jakość treści prezentowanych na stronie,

  • Google Pingwin – skupia się na jakości link popularity

Więcej na temat „flagowców Google” znajdą Państwo tutaj.

 

Natomiast oba pozostałe algorytmy są wyjściem naprzeciw wspomnianym zmianom preferencji wyszukiwania:

  • Koliber – w skrócie można powiedzieć, że ten algorytm odpowiada za dostarczenie odpowiedzi na zapytanie, a nie ogranicza się tylko do podania stron zawierających dane frazy,

  • Gołąb – zajmuje się głównie lokalnymi wynikami wyszukiwania (mapki, lokalne usługi, itp.).

Powyższe zmiany spowodowały, że do każdego serwisu należy dobrać bardziej indywidualne metody.

Strategia pozycjonowania

Strategia pozycjonowaniaStopień zaawansowania SEO wzrósł, gdy planujemy skuteczne i profesjonalne pozycjonowanie należy zwrócić uwagę nie tylko na kilka fraz i ich cenę, ale również na inne elementy, od których zależeć będzie sukces naszych działań:

  1. Dobór słów kluczowych

  2. Optymalizacja serwisu

  3. Link building

  4. Mierzenie skuteczności działań

  5. Inne kanały marketingowe

 

Ad. 1. Dobór słów kluczowych

Jak już wcześniej wspomniałem – wybranie kilku/kilkunastu fraz i ich pozycjonowanie nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Taką taktykę można, a nawet należy zastosować przy niewielkich stronach, gdzie usługi czy też produkty, które są oferowane można zdefiniować poprzez nieduży zestaw fraz.

Również ważny jest charakter naszej działalności. Jeśli nasz biznes to lokalna działalność, na określonym obszarze – najlepiej jest frazy związane z miejscowością (miejscowościami), województwem (regionem). Nie ma sensu pozycjonować się na frazy ogólnopolskie, bo nawet jeśli otrzymamy zapytanie ofertowe, to ciężko nam będzie je wykonać, bądź zaproponować atrakcyjną cenę, gdy w jej skład musimy wkalkulować zazwyczaj uciążliwy dojazd do klienta. Pozycjonowanie lokalne charakteryzuje się również innym sposobem wyświetlania wyników (wspomniany algorytm Gołąb), ten rodzaj działań SEO opisujemy w innym artykule.

Kolejnym typem stron są serwisy B2B charakteryzujące się bardzo specjalistycznymi produktami i usługami, a co za tym idzie słownictwem. Bez dokładnej analizy, wdrożenia się w branżę klienta firmie SEO ciężko jest dobrać najlepsze słowa kluczowe korzystając jedynie z zewnętrznych narzędzi. Z drugiej strony, bardzo często się zdarza, że nasi klienci proponują zbyt szczegółowe wyrażenia. Dlatego wspólnie należy znaleźć „złoty środek” i dobrać wyrażenia z jednej strony specjalistyczne, a z drugiej takie, które (w miarę często) wpisują nasi potencjalni kontrahenci.

W przypadku sklepów internetowych słowami kluczowymi mogą być kategorie, podkategorie, produkty, marki producentów oraz oczywiście główne, generyczne wyrażenia. Dlatego w przypadku pozycjonowania sklepów, które oferują większą ilość produktów, zalecamy tzw. pozycjonowanie szerokie, które jest naszym sztandarowym rozwiązaniem dla branży e-commerce. Ofertę na tę usługę znajdą Państwo pod tym adresem.

Podobne rozwiązanie zalecamy w przypadku pozycjonowania portali czy też wortali tematycznych, gdzie każdy artykuł, każda kategoria to potencjalnie kilka słów kluczowych.

Ad.2. Optymalizacja serwisu

King ContentAnalogicznie do procesu doboru słów kluczowych optymalizacja strony jest sprawą zindywidualizowaną, zależną od charakteru strony. Poza standardowymi, stałymi punktami zaleceń optymalizacyjnych, czyli takimi aspektami jak znaczniki meta, nagłówki, mapa strony, itp. kluczową rolę odgrywa content.

Wymagania wspomnianej wcześniej Pandy powodują, że przy profesjonalnym pozycjonowaniu powinniśmy pamiętać o wdrożeniu sporej ilości treści, która powinna być unikalna. Unikalna – to znaczy nie występująca nigdzie indziej w sieci. O ile w przypadku małych serwisów lub branży b2b nie powinno być z tym problemu, bo przecież każdy może własnymi słowami opisać swoją firmę, produkty czy usługi, o tyle właściciele sklepów internetowych czy portali/wortali mają twardszy orzech do zgryzienia.

W przypadku artykułów na portalach zalecam sprawdzać artykuły pod kątem duplicate content. W sieci istnieje sporo darmowych narzędzi służących do analiz oryginalności treści.

Natomiast przy pozycjonowaniu sklepów internetowych należy się przygotować na sporo pracy przy optymalizacji serwisu, zarówno od tej technicznej strony, jak i części dot. treści. Poza dostosowaniem podstawowych, wcześniej wspomnianych elementów bardzo wiele nakładów zajmuje zadbanie o unikalność treści. Dotyczy to przede wszystkim opisów produktów, które zazwyczaj pochodzą od producenta/dystrybutora, więc wykorzystywane są w wielu serwisach jednocześnie oraz samą strukturę serwisu, która nie przewiduje miejsca na zaawansowane opisy kategorii. Więcej na temat treści na stronie znajdą Państwo w tym artykule.

Ad.3. Link building

I w tym aspekcie indywidualne rozwiązania, czyli strategia pozyskiwania odnośników jest koniecznością. Planując strategię link building trzeba wziąć pod uwagę m.in.:

  • Wiek domeny
  • Dotychczasowe działania SEO
  • Analizę odnośników
  • Analizę Google Analytics i Google Search Console
  • Skalę trudności fraz
  • Charakter tych fraz (np. „sezonowe” słowa kluczowe, lokalne wyrażenia)
  • Budżet
  • itp.

 

Niestety pełnego planu pozyskiwania odnośników nie da się dokładnie opracować na początku pozycjonowania. Można na starcie nakreślić główne założenia, ale należy je na bieżąco korygować. Przydatnymi narzędziami do nadzorowania budowania popularności witryny są przede wszystkim Google Search Console (dawne Google Webmaster Tools) oraz zewnętrzne serwisy takie jak MajesticSEO czy Ahrefs.

 

Ad.4. Mierzenie skuteczności działań

Dochodzimy w sumie do sedna skutecznego pozycjonowania. Jak już na wstępie wspomniałem wysokie pozycje dla kilku fraz nie zawsze oznaczają, że do czynienia mamy z profesjonalnym pozycjonowaniem strony. Pozycja frazy to jedno, a korzyści z niej płynące to drugie. Zawsze zwracajmy uwagę na przynajmniej dwa, trzy mierniki:

    1. Wspomniane wcześniej pozycje fraz z zastrzeżeniem, że wysokie miejsca przekładają się na

    2. Wzrost ruchu na stronie

    3. A ten ruch powoduje zwiększenie zainteresowania ofertą, czyli np. wzrost.

      • liczby odwiedzin strony kontaktowej

      • zapytań mailowych / telefonicznych

      • odsłon artykułów czy

      • ilości zamówień (w przypadku e-commerce).

    4. Lifetime value, czyli ile transakcji dokonamy z klientem nie tylko po pierwszym kontakcie, ale w ciągu całej współpracy.

Zwłaszcza ten ostatni punkt jest często pomijany bądź marginalizowany.

 

Ad.5. Inne kanały marketingowe

Warto planować SEO równolegle z innymi kanałami marketingowymi, zarówno w internecie, jak i poza nim. Można przy tym osiągnąć całkiem niezły efekt synergii, zwłaszcza łącząc SEO i SEM, co przedstawiamy w artykule dotyczącym sukcesu naszego klienta – firmy R-Gol.

 

Efektywne pozycjonowanie

Profesjonalne i efektywne SEO to przede wszystkim:

  • indywidualnie dobrane rozwiązania (słowa kluczowe, optymalizacja)
  • systematyczna praca nad domeną (link building)
  • bieżąca optymalizacja serwisu (content)
  • ciągłe mierzenie skuteczności
  • korzystanie z efektu synergii.

Gdy powyższe czynniki będziemy mieć pod kontrolą – profesjonalne pozycjonowanie stron na pewno przyniesie wymierne korzyści.

W przypadku pytań zachęcamy do kontaktu poprzez poniższy formularz bądź bezpośrednio pod adresem email firma@artefakt.pl.

 

Również na naszym blogu
Stworzenie persony wpływa pozytywnie na działalność firmy lub rozwój konkretnego projektu. Ułatwia...
Rynek sklepów z internetowych z wyposażeniem wnętrz nieustannie się powiększa. Właściciele...
Dobrze skonfigurowane reklamy Google Ads pomogą rozwinąć biznes i wyróżnić się na tle konkurentów...
Prowadzisz biuro architektoniczne? Sprawdź, jakie działania promocyjne warto podjąć, aby promować...
Przed rozpoczęciem analizy ruchu na stronie w Google Analytics sprawdź, czy statystyki tworzone są...