Recykling treści – dbaj o środowisko contentowe na swojej stronie internetowej

| czas czytania: 5 min | SEO
recycling treści

Na stronę internetową, którą chcemy rozwijać, ciągle musimy tworzyć nowe, unikalne teksty. Pracę nad contentem serwisu można sobie nieco ułatwić, stosując taktykę recyklingu treści. Dzięki temu zwiększamy efektywność prowadzonych działań w zakresie copywritingu, a także spożytkujemy potencjał artykułów, które podobają się naszym użytkownikom.

Recykling treści – co to takiego?

Recykling contentu polega na ponownym wykorzystaniu stworzonych już uprzednio treści w celu przygotowania nowego, oryginalnego contentu. Może przyjmować różne formy, np. zaktualizowanie artykułu, posłużenie się danymi zebranymi podczas przeprowadzanych badań, przygotowanie filmiku lub grafiki na obszerny temat opisany na blogu firmowym.

Powtórne wykorzystanie tej samej treści nie jest równoznaczne z jej kopiowaniem i zjawiskiem duplikacji contentu – stosując recycling, korzystamy z wcześniejszych pomysłów, zgromadzonych informacji i danych, przygotowując nową wartość dla użytkownika.

Formy recyklingu contentu

Treść można zmodyfikować na kilka sposobów w zależności od tego, jakim contentem dysponujemy i jakie cele chcemy osiągnąć. Re-publikacja contentu najczęściej polega na:

  • Aktualizacji popularnego artykułu,
  • Rozbudowie tekstu dotyczącego obszernego zagadnienia,
  • Złączeniu kilku artykułów poświęconych temu samemu tematowi,
  • Przerobieniu zdezaktualizowanych treści newsowych w teksty informacyjne,
  • Ujęciu opisanego tematu z innego punktu widzenia.

Recykling obejmuje również zmianę formy treści – opracowanie infografiki na podstawie artykułu, nagranie filmiku, przygotowanie poradnika w oparciu o materiały z prezentacji multimedialnej ze szkolenia dla klientów.

Dlaczego warto zainteresować się recyclingiem treści?

Stosowanie re-publikacji nie oznacza, że jesteś monotematyczny, niekreatywny i koncentrujesz się w kółko na tych samych tematach. Recycling contentu pomaga uporządkować zawartość bloga oraz strony internetowej – treści nieaktualne są usuwane a popularne artykuły, generujące duży ruch i rozwiązujące problemy użytkowników (czyli wartościowe) inspirują do tworzenia podobnej, konwertującej reści.

Korzyści recyklingu treści:

  • Pomaga znaleźć pomysły na nowe artykuły,
  • Wspiera proces pozycjonowania strony – Google lubi „żyjące” serwisy, gdzie content jest regularnie aktualizowany i rozbudowywany,
  • Umożliwia wykorzystanie potencjału różnych form treści – wideo marketing oraz infografiki angażują użytkowników o wiele bardziej niż teksty,
  • Zaspokaja potrzeby informacyjne użytkowników,
  • Sprzyja „produkowaniu” konwertującej treści.

6 pomysłów na recycling treści

Przejrzyj poniższą listę sprawdzonych sposobów re-publikacji. Wśród naszych inspiracji z pewnością znajdziesz rodzaje recyklingu contentu, które możesz zastosować na swojej stronie internetowej.

Recykling artykułów

Przejrzyj artykuły opublikowane na swoim blogu. Z pomocą Google Analytics wytypuj teksty cieszące się największą popularnością i je:

  • Rozbuduj,
  • Zaktualizuj,
  • Promuj w social media.

Zidentyfikuj także teksty o słabej jakości i zastanów się, czy je usunąć, czy je tak zmodyfikować, aby stały się wysokiej jakości treścią. Szczególnie dbaj o evergreen content, czyli artykuły poradnikowe, które w długim okresie są w stanie generować wysoki ruch w Twoim serwisie. Zastanów się także nad zmianą formy treści. Teksty blogowe mogą posłużyć do stworzenia:

  • Infografiki,
  • Filmiku wideo,
  • Prezentacji multimedialnej,
  • Podcastu,
  • Postów do mediów społecznościowych,
  • E-booka,
  • Webinaru.

Temat opisany w jednym artykule może stać się inspiracją dla wielu treści angażujących uwagę użytkowników.

Infografiki i zdjęcia

Skoro grafika o wiele bardziej angażuje odbiorców niż tekst, to czy warto użyć ją do recyklingu? Tak. Zawsze można stworzyć nową wartość, która będzie zwiększała uzyskiwane korzyści. Co możemy zrobić z obrazami?

  • Infografika najczęściej edukuje klientów, prezentując syntetycznie zestawione informacje. Nie zawsze uda się za jej pomocą przekazać wszystkie dane – w tym celu sprawdzi się prezentacja multimedialna. SlideShare lub Prezi to programy warte przetestowania.
  • Autorskie zdjęcia wykorzystaj nie tylko do urozmaicenia tekstu na blogu. Publikuj je w social media, przygotuj galerię obrazów lub twórz z nich zabawne memy, które pokażą ludzką twarz Twojej firmy.
  • Twórz lookbooki, czyli katalogi produktów lub e-booki skupione na grafice. Tego typu content sprawdza się doskonale, jeśli prowadzisz sklep lub stronę internetową z branży fashion, beauty lub design.

User-generated content

Zadowoleni klienci rzadko kiedy dają o sobie znać, ale jeśli to robią, najczęściej są wylewni i chętnie opisują swoje doświadczenia związane ze skorzystaniem z Twoich usług. Opinie użytkowników mogą posłużyć jako rekomendacje, zamieść je na swojej stronie internetowej. Podobnie możesz postąpić w przypadku komentarzy publikowanych pod wpisami blogowymi – w tych treściach często znajdziesz informacje, o które warto rozbudować tekst, a także inspirację do nowych artykułów.

Czasami klient pokusi się o przygotowanie rozbudowanej relacji opowiadającej o tym, jak współpraca z Tobą wpłynęła na jego życie. Takie pozytywne historie użytkowników to nie tylko darmowa treść, którą możesz opublikować na swojej stronie, ale także doskonały sposób na budowanie reputacji. Spontaniczne i szczerze polecenia klientów najlepiej wpływają na tworzenie wizerunku.

Raporty, e-booki, poradniki dla klientów

Dane i informacje zebrane podczas przygotowywania poradnika dla użytkowników lub raportu możesz użyć we wpisach na blogu. Oczywiście publikacja całej treści nie jest wskazana, ale warto posłużyć się jej fragmentami, by przekazać klientom najistotniejsze zagadnienia z opracowania. A jeśli prezentowane dane pochodzą z przeprowadzonego przez Ciebie badania, tym bardziej warto się nimi pochwalić w różnych formach contentu – infografikach, prezentacjach SlideShare, materiałach wideo.

Webinary, podcasty, live’y i filmiki wideo

Video content marketing ma ogromny potencjał do angażowania użytkowników i „konwertowania” ich zainteresowania w konwersje. Ta forma marketingu treści uważana jest za jedną z najdroższych oraz najbardziej pracochłonnych, więc jeśli już posiadasz gotowe materiały wideo, to warto je wykorzystać w recyclingu contentu:

  • Webinar lub szkolenie online opublikuj na swoim kanale YouTube. W ten sposób trafisz do użytkowników, którzy nie mogli uczestniczyć na żywo w Twoim wydarzeniu,
  • Podobnie podstąp z podcastami i live’ami (transmisjami na żywo). Rep-publikacja tego rodzaju treści przyniesie Ci ruch na stronę,
  • Wideo-poradnik przerób na tekst blogowy. Dzięki temu użytkownik będzie mógł wybrać preferowany przez siebie rodzaj contentu.

Recycling sekcji FAQ

Na stronie formowej warto opublikować sekcję FAQ, rozwiązując najczęstsze pytania i problemy klientów. Jeśli jej nie posiadasz, użyj część wpisów blogowych, aby wypełnić ją treścią. Pamiętaj jednak, aby nie kopiować cały zdań, ponieważ wtedy przyczynisz się do wewnętrznej duplikacji contentu. I w drugą stronę – skorzystaj także z Frequently asked questions do re-publikacji: twórz dłuższe artykuły rozwiewające wątpliwości użytkowników, poradniki PDF, wideo instruktażowe.

Podczas re-publikacji nie zapomnij o SEO!

Stosując recycling treści, pamiętaj o optymalizacji contentu pod SEO. Jeśli tworzysz tekst, zadbaj o nagłówki, słowa kluczowe, ustawienie atrybutów alt w obrazkach, stosowanie wypunktowań i list. Przy filmach publikowanych na YouTube zwróć uwagę na podstawowe zasady SEO video, aby wykorzystać potencjał płynący z tego kanału social media. A podczas aktualizacji artykułu blogowego nie zmieniaj jego adresu URL lub gdy koniecznie musisz to zrobić, zastosuj przekierowanie 301 dla starego adresu na nowy. Szkoda, abyś stracił linki zwrotne prowadzone do zmienianej treści.