Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
13.03.2024 | czas czytania: 9 | SEO | autor: Artefakt

Pozycjonowanie wielokanałowe – czym jest i czy warto się na nie zdecydować? 

Pozycjonowanie wielokanałowe – czym jest i czy warto się na nie zdecydować? 

Obecnie znaczna część działań marketingowych przeniosła się do sieci, a firmy szukają nowych strategii dotarcia do odbiorców, by maksymalizować zwrot inwestycji w działania promocyjne. Istnieje wiele różnych kanałów, przez które potencjalni klienci mogą zetknąć się z marką. Pozycjonowanie wielokanałowe, jak sama nazwa wskazuje, zakłada jednoczesne wykorzystanie przynajmniej kilku z nich. Jakie miejsca na reklamę możemy wyróżnić i co sprawia, że jest to kwestia warta rozważenia dla praktycznie każdej firmy?

banerPunkty styku a pozycjonowanie wielokanałowe 

Z biegiem popularyzacji sklepów internetowych oraz możliwością dokonywania zakupów on-line zmieniła się również ścieżka zakupowa klientów. Popularny stał się efekt ROPO, czyli Research Offline Purchase Online, który oznacza rozpoczęcie procesu zakupowego w sklepie stacjonarnym, a następnie jego sfinalizowanie w sklepie internetowym. Przykładową sytuacją może być przymierzenie koszulki w przymierzalni, by następnie zamówić ją przez Internet. Żaden z tych kroków nie jest bez znaczenia, a raczej oba są równie ważne. 

Punkty styku, czyli tzw. touchpointy, to miejsca, w którym Twoja marka łączy się z potencjalnym klientem – może to być wizyta w sklepie stacjonarnym, wejście na stronę internetową, Facebooka, Instagrama, dokonanie zakupu, zapisanie do newslettera czy nawet zobaczenie reklamy na billboardzie. Każdy z nich może służyć czemuś innemu, dlatego pośród punktów styku możemy między innymi wyróżnić następujące etapy: 

  • Etap budowania świadomości marki wśród potencjalnych klientów. 
  • Etap, w którym klient poszukuje informacji bądź produktu. 
  • Etap, w którym klient dokonuje zakupu. 
  • Opieka posprzedażowa, dzięki której możemy stworzyć więź z klientem i zachęcić go do ponownych zakupów. 

Korzystanie z wielu możliwych punktów styku możemy określić pozycjonowaniem wielokanałowym. 

seo wielokanałoweCzym jest pozycjonowanie wielokanałowe? 

Pozycjonowanie wielokanałowe jest strategią marketingową, która zakłada spójną komunikację przy wykorzystaniu wielu kanałów do promocji marki. Poza możliwymi, wynikającymi z pozycjonowania wielokanałowego, korzyściami finansowymi, wiążą się z tym również korzyści wizerunkowe. Tworzenie konsekwentnego obrazu marki w oczach potencjalnego klienta wiążę się z łatwiejszą możliwością nawiązania z nim więzi, a tym samym zbudowania lojalności wobec Twojej firmy czy produktu. 

Pozycjonowanie wielokanałowe a SEO 

Wiele punktów styku związanych z pozycjonowaniem wielokanałowym może mieć również znaczący wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarkach lub nawet nim jest. Na internetowe kanały komunikacji bowiem składają się między innymi: YouTube, blog, sklep internetowy, a nawet mapy Google. Jak wygląda prowadzenie działań marketingowych na każdym z nich? 

pozycjonowanie wielokanałowe

Pozycjonowanie wielokanałowe – YouTube 

Mówiąc „wyszukiwarka”, najczęściej mamy na myśli wyszukiwarkę Google. Nic dziwnego, ponieważ jest najpopularniejsza na świecie. Na drugim miejscu natomiast, co nie wydaje się zbyt oczywiste, znajduje się wyszukiwarka na platformie YouTube. Tworzenie wideo może przekładać się na konwersję, jednak w dużej mierze pozwala budować wizerunek eksperta w branży. Spora część użytkowników używa YouTube w celach edukacyjnych, informacyjnych lub rozrywkowych. Skupimy się jednak na warstwie edukacyjnej. Prowadząc sklep internetowy, na przykład z elektroniką, możemy prowadzić kanał, na którym będziemy wstawiać recenzje produktów, instrukcje używania lub porady ogólne dotyczące branży. Dzięki temu nasz punkt styku z potencjalnym klientem będzie mógł pojawić się już na etapie budowania świadomości marki, co docelowo ma prowadzić do konwersji. 

Nie można zapomnieć o tym, iż pozycjonowanie dla YouTube również istnieje – musimy zadbać o dobry tytuł, opis, a nawet miniaturkę filmu, która przyciągnie uwagę użytkowników. ZPonadto link z YouTube do naszej witryny i w drugą stronę – link ze strony do naszego kanału YouTube – może zbudować bardziej naturalny profil linków w oczach Google, a także wpłynąć na wiarygodność naszego serwisu. 

Pozycjonowanie wielokanałowe – blog 

Prowadzenie bloga powinno być naturalnym następstwem tworzenia strony internetowej, a tym samym działań związanych z pozycjonowaniem. Blog pozwala nam na ciągłe rozwijanie serwisu i, podobnie jak prowadzenie kanału na YouTube, budowanie wizerunku eksperta w branży. Ponadto doprowadzenie do konwersji w obrębie tego samego serwisu – czyli przejścia z wpisu blogowego do strony zakupowej – powinno być łatwiejsze niż taka sama ścieżka, która zaczynałaby się na YouTube. 

Oprócz wymienionych korzyści prowadzenie bloga ma również szereg zalet związanych z pozycjonowaniem w wyszukiwarkach. Dzięki kolejnym wpisom serwis będzie wyświetlany na więcej fraz, na przykład fraz z długiego ogona (które składają się przynajmniej z 3 słów), a dodatkowo rozwiniemy linkowanie wewnętrzne, które również jest kluczowe dla pozycjonowania. 

Pozycjonowanie wielokanałowe – sklep internetowy 

Prowadzenie sklepu internetowego to możliwość zarezerwowana dla poszczególnych branż – w odróżnieniu od bloga czy YouTube, które może prowadzić dosłownie każdy. Jest to jednak kolejny dobry sposób na poprawę widoczności serwisu. Każda kategoria czy nawet konkretny produkt to okazja do pozycjonowania strony na większą liczbę słów kluczowych oraz rozwinięcie linkowania wewnętrznego – podobnie jak we wpisach blogowych. 

W tym przypadku jednak o wiele łatwiej o konwersję. Intencja użytkownika, który następnie trafi na bloga, jest prawdopodobnie informacyjna. Potencjalny klient jest na etapie, w którym poszukuje informacji bądź produktu – czyta recenzje, porównania, opisy różnych produktów i tak dalej. W momencie, kiedy natrafia na kartę produktu lub konkretną kategorię, istnieje większe prawdopodobieństwo, że jego zapytanie jest już transakcyjne – użytkownik chce dokonać zakupu i mniej więcej lub na pewno wie, który produkt chce nabyć. Natrafienie na sklep internetowy, w którym może tego dokonać jest sporym ułatwieniem, dlatego warto o niego zadbać – w kwestiach związanych z jego widocznością, a także kwestiami User Experience.   

Pozycjonowanie wielokanałowe – mapy Google 

Mapy Google również mogą stać się ważnym punktem w procesie pozycjonowania wielokanałowego. Głównymi odbiorcami w tym przypadku będą zapewne użytkownicy mobilni, poszukujący lokalnego usługodawcy bądź sklepu. Warto zadbać o dobrze zoptymalizowaną wizytówkę Google Moja Firma, abyśmy na kluczowe frazy mogli pojawiać się na mapach, a także wysoko w wynikach wyszukiwania – ponieważ tam również mogą pokazać się wyniki z map. 

Ponadto wizytówka może mieć również pozytywny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce, a oprócz tego także pozwala na budowanie wizerunku. Nasi klienci mogą wstawiać zdjęcia i opinie – warto by na nie odpowiadać (również, a może przede wszystkim, na te negatywne!) i tym samym tworzyć więź z odbiorcami. Dodatkowo w wizytówce Google możemy znajdują się informacje, dotyczące godzin pracy czy numeru telefonu, co ułatwia użytkownikom dotarcie do naszej firmy.

seo moon

Podsumowanie 

Prowadzenie pozycjonowania wielokanałowego wydaje się być w dzisiejszych czasach koniecznością. Co raz częściej cały nasz proces zakupowy ogranicza się do Internetu – tym samym warto wyjść naprzeciw użytkownikom i być dostępnym w różnej postaci na różnych portalach, a do tego trafnie identyfikować intencje, z jakimi użytkownicy mogą wpisywać frazy związane z naszą działalnością. Z prowadzeniemi komunikacji wielokanałowej wiąże się szereg zalet– od zbudowania świadomości marki u potencjalnych klientów, przez korzyści wizerunkowe, aż po efekty finansowe.  

Zadbamy o wysokie pozycje Twojej strony.

Punkty styku a pozycjonowanie wielokanałowe

Z biegiem popularyzacji sklepów internetowych oraz możliwością dokonywania zakupów on-line zmieniła się również ścieżka zakupowa klientów. Popularny stał się efekt ROPO, czyli Research Offline Purchase Online, który oznacza rozpoczęcie procesu zakupowego w sklepie stacjonarnym, a następnie jego sfinalizowanie w sklepie internetowym. Przykładową sytuacją może być przymierzenie koszulki w przymierzalni, by następnie zamówić ją przez Internet. Żaden z tych kroków nie jest bez znaczenia, a raczej oba są równie ważne.

Punkty styku, czyli tzw. touchpointy, to miejsca, w którym Twoja marka łączy się z potencjalnym klientem – może to być wizyta w sklepie stacjonarnym, wejście na stronę internetową, Facebooka, Instagrama, dokonanie zakupu, zapisanie do newslettera czy nawet zobaczenie reklamy na billboardzie.

Każdy z nich może służyć czemuś innemu, dlatego pośród punktów styku możemy między innymi wyróżnić następujące etapy:

  • Etap budowania świadomości marki wśród potencjalnych klientów.
  • Etap, w którym klient poszukuje informacji bądź produktu.
  • Etap, w którym klient dokonuje zakupu.
  • Opieka posprzedażowa, dzięki której możemy stworzyć więź z klientem i zachęcić go do ponownych zakupów.

Korzystanie z wielu możliwych punktów styku możemy określić pozycjonowaniem wielokanałowym.

wielokanalowe-foto-3-1024x575

Czym jest pozycjonowanie wielokanałowe?

Pozycjonowanie wielokanałowe jest strategią marketingową, która zakłada spójną komunikację przy wykorzystaniu wielu kanałów do promocji marki. Poza możliwymi, wynikającymi z pozycjonowania wielokanałowego, korzyściami finansowymi, wiążą się z tym również korzyści wizerunkowe. Tworzenie konsekwentnego obrazu marki w oczach potencjalnego klienta wiążę się z łatwiejszą możliwością nawiązania z nim więzi, a tym samym zbudowania lojalności wobec Twojej firmy czy produktu.


Pozycjonowanie wielokanałowe a SEO

Wiele punktów styku związanych z pozycjonowaniem wielokanałowym może mieć również znaczący wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarkach lub nawet nim jest. Na internetowe kanały komunikacji bowiem składają się między innymi: YouTube, blog, sklep internetowy, a nawet mapy Google. Jak wygląda prowadzenie działań marketingowych na każdym z nich?

wielokanalowe-foto-2-1024x575

Pozycjonowanie wielokanałowe – YouTube

Mówiąc „wyszukiwarka”, najczęściej mamy na myśli wyszukiwarkę Google. Nic dziwnego, ponieważ jest najpopularniejsza na świecie. Na drugim miejscu natomiast, co nie wydaje się zbyt oczywiste, znajduje się wyszukiwarka na platformie YouTube. Tworzenie wideo może przekładać się na konwersję, jednak w dużej mierze pozwala budować wizerunek eksperta w branży. Spora część użytkowników używa YouTube w celach edukacyjnych, informacyjnych lub rozrywkowych. Skupimy się jednak na warstwie edukacyjnej. Prowadząc sklep internetowy, na przykład z elektroniką, możemy prowadzić kanał, na którym będziemy wstawiać recenzje produktów, instrukcje używania lub porady ogólne dotyczące branży. Dzięki temu nasz punkt styku z potencjalnym klientem będzie mógł pojawić się już na etapie budowania świadomości marki, co docelowo ma prowadzić do konwersji.

Nie można zapomnieć o tym, iż pozycjonowanie dla YouTube również istnieje – musimy zadbać o dobry tytuł, opis, a nawet miniaturkę filmu, która przyciągnie uwagę użytkowników. ZPonadto link z YouTube do naszej witryny i w drugą stronę – link ze strony do naszego kanału YouTube – może zbudować bardziej naturalny profil linków w oczach Google, a także wpłynąć na wiarygodność naszego serwisu.


Pozycjonowanie wielokanałowe – blog

Prowadzenie bloga powinno być naturalnym następstwem tworzenia strony internetowej, a tym samym działań związanych z pozycjonowaniem. Blog pozwala nam na ciągłe rozwijanie serwisu i, podobnie jak prowadzenie kanału na YouTube, budowanie wizerunku eksperta w branży. Ponadto doprowadzenie do konwersji w obrębie tego samego serwisu – czyli przejścia z wpisu blogowego do strony zakupowej – powinno być łatwiejsze niż taka sama ścieżka, która zaczynałaby się na YouTube.

Oprócz wymienionych korzyści prowadzenie bloga ma również szereg zalet związanych z pozycjonowaniem w wyszukiwarkach. Dzięki kolejnym wpisom serwis będzie wyświetlany na więcej fraz, na przykład fraz z długiego ogona (które składają się przynajmniej z 3 słów), a dodatkowo rozwiniemy linkowanie wewnętrzne, które również jest kluczowe dla pozycjonowania.


Pozycjonowanie wielokanałowe – sklep internetowy

Prowadzenie sklepu internetowego to możliwość zarezerwowana dla poszczególnych branż – w odróżnieniu od bloga czy YouTube, które może prowadzić dosłownie każdy. Jest to jednak kolejny dobry sposób na poprawę widoczności serwisu. Każda kategoria czy nawet konkretny produkt to okazja do pozycjonowania strony na większą liczbę słów kluczowych oraz rozwinięcie linkowania wewnętrznego – podobnie jak we wpisach blogowych.

W tym przypadku jednak o wiele łatwiej o konwersję. Intencja użytkownika, który następnie trafi na bloga, jest prawdopodobnie informacyjna. Potencjalny klient jest na etapie, w którym poszukuje informacji bądź produktu – czyta recenzje, porównania, opisy różnych produktów i tak dalej. W momencie, kiedy natrafia na kartę produktu lub konkretną kategorię, istnieje większe prawdopodobieństwo, że jego zapytanie jest już transakcyjne – użytkownik chce dokonać zakupu i mniej więcej lub na pewno wie, który produkt chce nabyć. Natrafienie na sklep internetowy, w którym może tego dokonać jest sporym ułatwieniem, dlatego warto o niego zadbać – w kwestiach związanych z jego widocznością, a także kwestiami User Experience.


Pozycjonowanie wielokanałowe – mapy Google

Mapy Google również mogą stać się ważnym punktem w procesie pozycjonowania wielokanałowego. Głównymi odbiorcami w tym przypadku będą zapewne użytkownicy mobilni, poszukujący lokalnego usługodawcy bądź sklepu. Warto zadbać o dobrze zoptymalizowaną wizytówkę Google Moja Firma, abyśmy na kluczowe frazy mogli pojawiać się na mapach, a także wysoko w wynikach wyszukiwania – ponieważ tam również mogą pokazać się wyniki z map.

Ponadto wizytówka może mieć również pozytywny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce, a oprócz tego także pozwala na budowanie wizerunku. Nasi klienci mogą wstawiać zdjęcia i opinie – warto by na nie odpowiadać (również, a może przede wszystkim, na te negatywne!) i tym samym tworzyć więź z odbiorcami. Dodatkowo w wizytówce Google możemy znajdują się informacje, dotyczące godzin pracy czy numeru telefonu, co ułatwia użytkownikom dotarcie do naszej firmy.

car-stationary-on-a-lunar-landscape-vast-quiet-of-space-around

Podsumowanie

Prowadzenie pozycjonowania wielokanałowego wydaje się być w dzisiejszych czasach koniecznością. Co raz częściej cały nasz proces zakupowy ogranicza się do Internetu – tym samym warto wyjść naprzeciw użytkownikom i być dostępnym w różnej postaci na różnych portalach, a do tego trafnie identyfikować intencje, z jakimi użytkownicy mogą wpisywać frazy związane z naszą działalnością. Z prowadzeniemi komunikacji wielokanałowej wiąże się szereg zalet– od zbudowania świadomości marki u potencjalnych klientów, przez korzyści wizerunkowe, aż po efekty finansowe.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak ocen

Nowoczesne koncepcje marketingowe – jak zmieniają się zasady gry w erze AI? 12.09.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Nowoczesne koncepcje marketingowe – jak zmieniają się zasady gry w erze AI?

Jeszcze dekadę temu nowoczesne koncepcje marketingowe opierały się głównie na digitalizacji działań i obecności w internecie. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej – mamy do czynienia z rewolucją, której głównym napędem jest sztuczna inteligencja. Automatyzacja, hiperpersonalizacja i zaawansowana analityka danych sprawiają, że zasady gry w marketingu zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Nowi gracze zdobywają rynek, a tradycyjne firmy muszą się dostosować, aby nie zostać w tyle. W tym artykule pokażemy, jak Marketing 4.0, Marketing 5.0, a także klasyczne modele – od Koncepcji 4P po Koncepcję 7P – łączą się dziś z narzędziami AI, aby tworzyć skuteczne działania marketingowe i budować przewagę konkurencyjną. Dowiesz się również, jak Ty, jako przedsiębiorca, możesz z nich korzystać w swojej codziennej pracy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

Zastosowanie AI w kampaniach e-mail marketingowych – jak zwiększyć skuteczność mailingu? 08.09.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Zastosowanie AI w kampaniach e-mail marketingowych – jak zwiększyć skuteczność mailingu?

Czy wiesz, że e-mail marketing wciąż generuje średnio 42 zł przychodu z każdej wydanej złotówki? To czyni go jednym z najskuteczniejszych kanałów komunikacji z klientami. Problem w tym, że rynek jest przesycony wiadomościami, a skrzynki odbiorcze użytkowników pękają w szwach. Rozwiązaniem okazuje się sztuczna inteligencja, która nie tylko zwiększa skuteczność kampanii, ale też pozwala tworzyć doświadczenia dopasowane do indywidualnych potrzeb odbiorców. W tym artykule pokażemy, jak zastosowanie AI w automatyzacji marketingu odmienia oblicze mailingu. Dowiesz się, jak działa automatyzacja e-mail marketingu, w jaki sposób tworzenie spersonalizowanych kampanii wpływa na konwersje oraz jakie narzędzia warto znać. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

etyka w AI 01.09.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Etyka w wykorzystaniu AI w strategiach marketingowych – krok po kroku

Czy sztuczna inteligencja naprawdę może być etyczna? To pytanie zadaje sobie coraz więcej przedsiębiorców wdrażających nowoczesne rozwiązania do swoich działań marketingowych. Z jednej strony technologia sztucznej inteligencji rewolucjonizuje kampanie reklamowe, zwiększa skuteczność kampanii marketingowych i pozwala lepiej zrozumieć zachowania klientów. Z drugiej – pojawiają się wyzwania związane z ochroną danych osobowych, zapobieganiem manipulacji czy przestrzeganiem norm społecznych. W tym artykule pokażemy, jak etyczne wykorzystanie AI w strategiach marketingowych może wspierać rozwój firmy, budować zaufanie klientów i wzmacniać reputację marki, jednocześnie pozostając w zgodzie z kodeksem etycznym AI oraz obowiązującymi regulacjami prawnymi. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt