Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Jak przygotować wartościowy i zgodny z SEO opis kategorii do sklepu internetowego? Poradnik opisywania kategorii produktów

/ SEO
opisy kategorii pod seo

Wielu właścicieli sklepów internetowych z dużą niechęcią podchodzi do redagowania opisów kategorii. Wychodzą z założenia, że na listingu użytkownika interesują jedynie estetycznie zaprezentowane produkty, które można przeglądać za pomocą użytecznych filtrów i opcji sortowania. Trudno się z tym nie zgodzić, jednak warto pamiętać, w jaki sposób potencjalni klienci trafiają na naszą stronę. Najczęściej sprowadza ich do nas wyszukiwarka Google, analizując, czy opublikowane treści odpowiadają zapytaniu internauty. Opisy kategorii znajdują się na jednym z pierwszych etapów generowania konwersji. Dobrze opracowane mogą także wspierać sprzedaż, wpływając pozytywnie na podjęcie decyzji zakupowej.

Rola opisów kategorii – SEO, konwersja, sprzedaż

Prześledźmy rolę opisów kategorii produktów na poszczególnych etapach ścieżki zakupowej klienta:

  • Pozyskanie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania – Google jest wyszukiwarką tekstową. Opisy kategorii wskazują, czy strona pasuje do zapytania użytkownika,
  • Zaprezentowanie zawartości kategorii – czasami nazwa kategorii lub pierwsze pojawiające się użytkownikowi produkty jasno nie wskazują, co można w niej znaleźć. Opis doprecyzowuje asortyment, a klient zyskuje pewność, co pojawi się na danej podstronie,
  • Edukacja i przekazanie informacji dot. produktów – opisy kategorii mogą także odpowiadać na pytania internautów i rozwiewać wątpliwości dotyczące użytkowania produktów, ich cech czy zalet.

Treści opublikowane pod lub nad listingiem produktów wykorzystywane są także w celach związanych z rozplanowaniem architektury informacji oraz wspieraniem procesu pozycjonowania:

  • Ułatwienie nawigacji po sklepie (linkowanie wewnętrzne) – umieszczając odnośniki do innych kategorii lub podkategorii, można skierować zarówno użytkownika, jak i roboty wyszukiwarek do innych podstron serwisu,
  • Promowanie strony na zapytania długoogonowe – najlepiej konwertują użytkownicy wpisujący do wyszukiwarki frazy z tzw. długiego ogona (np. płyta indukcyjna do zabudowy Amica), którzy są już zdecydowani na zakup określonych produktów.

Większość dużych sklepów internetowych inwestuje w rozbudowane teksty publikowane na stronach kategorii, dlatego aby nie pozostać w tyle, warto również podążać za tym trendem.

Redagowanie i optymalizowanie pod SEO treści na kategorie w sklepie online

Przejdźmy zatem do sedna, czyli konkretnych wytycznych i wskazówek dotyczących przygotowania opisów kategorii. Zabierając się do pisania, musimy mieć z tyłu głowy dwie postaci: użytkownika oraz robota wyszukiwarki. Najbardziej skuteczne teksty to takie, które wypozycjonują nasz serwis na ważne dla nas frazy, a następnie przekonają do dokonania konwersji. By tego dokonać, należy zwrócić uwagę na 3 aspekty: UX, merytoryczność oraz SEO.

UX a SEO – poszukiwanie idealnego miejsca na stronie na opis kategorii

Strona kategorii to miejsce, w którym użytkownik podejmuje decyzję o bliższym poznaniu poszczególnych produktów. Z tego względu dużą uwagę należy poświęcić na zaprojektowanie listingu zachęcającego do przeglądania dostępnego asortymentu – wyraźne zdjęcia, filtry i sortowanie mają istotne znaczenie. Gdzie pośród tych wszystkich użytecznie zaplanowanych elementów zamieścić opis?

Specjalista SEO powie, że treść powinna znajdować się jak najwyżej w kodzie strony, czyli najlepiej nad listingiem produktów. Z kolei osoby odpowiedzialne za UX serwisu będą nalegały, aby na początku pojawiły się kafelki z produktami odpowiedzialne za generowanie konwersji. W takim przypadku trzeba pójść na kompromis i zmieść w tzw. above the fold (części strony, która pojawia się użytkownikowi na ekranie bez skrolowania) zarówno opis, jak i listing produktów.

Biorąc pod uwagę kwestie użyteczności i SEO, mamy do wyboru następujące rozwiązania dotyczące lokalizacji opisu na stronie kategorii:

  • Krótki tekst nad listingiem i dłuższy pod,
opis kategorii nad listingiem

Opis kategorii zamieszczony w above the fold w sklepie Scandi Poster

opis kategorii pod listingiem kontynuacja

Kontynuacja treści na kategorii w Scandi Poster

  • Krótki tekst nad listingiem i przycisk Czytaj więcej,
opis kategorii nad listingiem czytaj więcej

    Treść na kategorii w sklepie Świat-Obrazów.pl

    • Tekst w sitebarze obok listingu produktów (najmniej polecana opcja).
    opis kategorii sitebar

    Opis kategorii na stronie Domodi

    Jeśli kwestie związane z użytecznością sklepu internetowego mają dla nas największe znaczenie i nie chcemy psuć układu listingu blokiem tekstu, warto zdecydować się na dodanie treści poniżej kafelków z produktami. Lepiej zamieścić zoptymalizowany pod SEO opis nieco niżej w strukturze strony niż w ogóle z niego zrezygnować.

    opis kategorii pod listingiem

      Opis kategorii pod listingiem produktów w sklepie eobuwie.pl

      Optymalizacja opisu kategorii pod SEO

      Przygotowując opisy kategorii, aby wspierały proces pozycjonowania strony, należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:

      1. Długość opisu – nie istnieją ściśle określone wytyczne dotyczące obszerności treści publikowanych na kategoriach produktów. Należy przyjąć zasadę, że nasz opis powinien być co najmniej tak samo długi jak teksty znajdujące się w konkurencyjnych serwisach pojawiających się w TOP10,

      Więcej informacji:

      Krótkie czy długie teksty na stronie internetowej?

      1. Unikalność treści – opis każdej kategorii musi być unikalny. Nie wolno zamieszczać takich samych tekstów na poszczególnych podkategoriach naszego serwisu ani posiłkować się treściami udostępnianymi przez producentów, a tym bardziej przez konkurencję! Duplikaty nie tylko nie wspierają procesu pozycjonowania, ale dodatkowo mogą zaszkodzić widoczności naszej domeny w organicznych wynikach wyszukiwania,

      Więcej informacji znajdziesz w poradnikach dotyczących duplicate content:

      Wewnętrzna duplikacja treści

      Duplicate content – kompleksowy poradnik o zewnętrznej duplikacji treści

      1. Tematyka tekstu – redagując opisy kategorii, należy skoncentrować się na ogólnym zaprezentowaniu zawartości danego działu bez wdawania się w szczegóły dotyczące samych produktów lub podkategorii asortymentowych, które zostaną opisane na odrębnych podstronach serwisu,
      2. Struktura treści – tekst dzielimy na akapity (nie dłuższe niż 500-600 zzs),
      3. Nagłówki H1-H3 – stosujemy śródtytuły wskazujące użytkownikom, o czym będą traktowały poszczególne sekcje treści. Z punktu widzenia SEO należy zastosować na stronie jeden nagłówek H1 (uzupełniając go o najważniejsze słowo kluczowe) oraz nagłówki H2 i H3 (również wzbogacone o frazy ogóle lub z długiego ogona),

      Więcej informacji:

      Poprawna hierarchia nagłówków

      1. Słowa kluczowe – skuteczne opisy kategorii powinny zawierać słowa kluczowe w dokładnym dopasowaniu (np. buty do biegania) oraz w odmianie (butom do biegania), na które pozycjonujemy nasz serwis i którymi posługują się internauci podczas wyszukiwania interesującego ich asortymentu,

      Wytyczne dot. fraz:

      • nie upychamy słów kluczowych na siłę,
      • brak konkretnych wytycznych dot. nasycenia treści – można przyjąć ogólną zasadę: 1 fraza w dokładnym dopasowaniu na 1000 zzs,
      • frazy muszą ściśle pasować do danej kategorii produktowej,
      1. Frazy z długiego ogona – kilkuwyrazowe słowa kluczowe mają największy potencjał do generowania konwersji, ponieważ stosują je użytkownicy przekonani do zakupu określonego asortymentu. Takie wyrażenia warto umieszczać np. w nagłówkach,
      2. Grafika – długie opisy warto wzbogacić tematyczną grafiką. Pamiętajmy o uzupełnieniu atrybutu alt obrazka słowami kluczowymi,
      3. Formatowanie treści – tekst na podstronie kategorii powinien pasować do ogólnie przyjętej koncepcji estetycznej (justowanie lub nie, stosowanie nagłówków o określonej wielkości, dobór czcionki itp.). W miarę możliwości w treści należy stosować wypunktowania, tabele, pogrubienia (boldujemy fragmenty ważne z punktu widzenia użytkownika, nie pogrubiamy fraz!),
      4. Linkowanie wewnętrzne – opisy kategorii warto także wykorzystać w odsyłaniu użytkowników i robotów wyszukiwarki do innych podstron serwisu. Warto linkować:
        • Z głównej kategorii do podkategorii,
        • Z podkategorii do kategorii głównej,
        • Do kategorii uzupełniających na zasadzie cross-sellingu (np. z kategorii rowery szosowe do kategorii koła do rowerów szosowych),
        • Z kategorii głównej do podstron producentów itp.

      *Uwaga na kanibalizację!

      Pisanie treści na kategorie produktowe wymaga przede wszystkim odpowiedniego rozplanowania słów kluczowych, którymi będą nasycane poszczególne podstrony. Jeśli np. wszystkie podkategorie z kategorii kobieta w sklepie online z ubraniami zostaną uzupełnione o ogólne wyrażenie odzież damska, może powstać zjawisko kanibalizacji fraz.

      W takiej sytuacji w wynikach wyszukiwania pojawi się podstrona, nie do końca dopasowana tematycznie do hasła wpisanego przez użytkownika. To spowoduje wydłużenie ścieżki zakupowej, a także rywalizację pomiędzy podstronami o pozycje w wyszukiwarce i wartościowy ruch.

      Więcej o kanibalizacji: artefakt.pl/blog/seo/kanibalizacja-slow-kluczowych

      Uwzględnienie merytoryczności w tekstach na kategoriach

      Opracowując opisy kategorii, nie należy również zapominać o użytkownikach i ich potrzebach informacyjnych, a także dopasowaniu tekstów do pozostałych treści znajdujących się już w serwisie. Wielu właścicieli internetowych biznesów traktuje taki content po macoszemu, upatrując w nim jedynie korzyści dla SEO. A to błąd – warto wykorzystać go również do generowania konwersji.

      • Merytoryczność opisów kategorii – ogólne teksty mające na celu wypozycjonowanie podstrony na określone frazy z pewnością nie zostaną uznane za wartościowe przez użytkowników. Należy skoncentrować się na zaprezentowaniu posiadanego asortymentu,
      • Konkretność informacji – klienci lubią otrzymywać najważniejsze informacje, które przekonają ich do dokonania zakupu, np. rodzaj produktów, ich przeznaczenie, cechy wyróżniające. Pamiętajmy, aby jednak nie wchodzić za bardzo w szczegóły dotyczące poszczególnych towarów, a skupić się na zrobieniu swoistego przeglądu kluczowych wyróżników oferty,
      • Wskazanie na przewagę konkurencyjną – opowiedzmy także klientom, w czym nasz sklep jest lepszy od innych platform sprzedażowych, dlaczego warto kupić buty Adidas u nas, a nie oficjalnej stronie marki,
      • Call to action – zachęcajmy do przeglądania produktów, zadawania pytań obsłudze klienta,
      • Styl i język tekstu – uspójnijmy komunikację we wszystkich treściach na stronie: zawsze zwracajmy się na Państwo/Ty, stosujmy wyrażenia oddziałujące na emocje, wykorzystajmy lub też zrezygnujmy z barwnych opisów.

      Skuteczne opisy kategorii wymagają spojrzenia na nie oczami klientów – zastanówmy się, jakich informacji poszukuje użytkownik i co przekona go do dalszej interakcji z naszym sklepem internetowym.

      Jakie kategorie w sklepie internetowym warto opisać?

      W pierwszej kolejności należy zająć się przygotowaniem treści dla kluczowego asortymentu. Jeśli zależy nam na zwiększeniu widoczności serwisu na frazy związane z odzieżą damską do biegania, poświęćmy czas na opisanie podstron z butami, legginsami/spodenkami, topami/koszulkami, bluzami itd. Następnie na tapetę powinniśmy wziąć kolejne działy naszego sklepu, wypełniając wszystkie wartościowymi i zoptymalizowanymi pod SEO tekstami. Nie zapomnijmy także o kategoriach ogólnych/zbiorczych takich jak:

      • Kobieta / Mężczyzna / Dziecko,
      • Kuchnia / Łazienka / Jadalnia,
      • Perfumy / Make-up / Pielęgnacja paznokci.

      Czasami może także zajść potrzeba opisania dodatkowych, do tej pory niefunkcjonujących w strukturze strony kategorii. Ich stworzenie wynika z fraz, którymi posługą się użytkownicy podczas wyszukiwania. Przykładem mogą być np. złożenia: typ asortymentu + producent (buty do biegania Nike). Takie twory nie muszą być widoczne dla użytkownika z poziomu głównej kategorii, ale ich obecność w strukturze sklepu wspiera mocno proces pozycjonowania na konkretne frazy.

      Skuteczne opisy produktów – poszukiwanie złotego środka pomiędzy SEO, UX i wartościowością treści

      Pisanie opisów kategorii nie należy do najłatwiejszych zadań. Redagując ciekawą dla użytkowników treść, z tyłu głowy musimy mieć słowa kluczowe, uwzględnienie linkowania wewnętrznego oraz stosowanie nagłówków. Kolejnym problemem może okazać się zamieszczenie 5, 6 czy nawet 10 tysięcy znaków ze spacjami na podstronie tak, aby nie przytłoczyć nią listingu produktów. Im poważniej podejdziemy do zaplanowania contentu na kategoriach, tym lepszy efekt osiągniemy, nawet bez konieczności pójścia na kompromis.

      Najnowsze artykuły na blogu:
      Zacząłeś prowadzić firmowy blog i zastanawiasz się, w jakim stylu powinny być publikowane teksty?...
      Marketing konwersacyjny wykorzystuje rozmowę z klientem do generowania konwersji. W jaki sposób?...
      Doradzamy, jak zachować work-life balance, pracując zdalnie. 13 wskazówek od copywriterów...
      Reklama online zyskuje czy traci w dobie koronawirusa? Przedstawiamy trendy i prognozy na temat...
      Strona "O nas" także może angażować użytkowników i przekonywać ich do dokonania konwersji. Poznaj 7...