Wielu właścicieli sklepów internetowych z dużą niechęcią podchodzi do redagowania opisów kategorii. Wychodzą z założenia, że na listingu użytkownika interesują jedynie estetycznie zaprezentowane produkty, które można przeglądać za pomocą użytecznych filtrów i opcji sortowania. Trudno się z tym nie zgodzić, jednak warto pamiętać, w jaki sposób potencjalni klienci trafiają na naszą stronę. Najczęściej sprowadza ich do nas wyszukiwarka Google, analizując, czy opublikowane treści odpowiadają zapytaniu internauty. Opisy kategorii znajdują się na jednym z pierwszych etapów generowania konwersji. Dobrze opracowane mogą także wspierać sprzedaż, wpływając pozytywnie na podjęcie decyzji zakupowej.
Rola opisów kategorii – SEO, konwersja, sprzedaż
Prześledźmy rolę opisów kategorii produktów na poszczególnych etapach ścieżki zakupowej klienta:
- Pozyskanie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania – Google jest wyszukiwarką tekstową. Opisy kategorii wskazują, czy strona pasuje do zapytania użytkownika,
- Zaprezentowanie zawartości kategorii – czasami nazwa kategorii lub pierwsze pojawiające się użytkownikowi produkty jasno nie wskazują, co można w niej znaleźć. Opis doprecyzowuje asortyment, a klient zyskuje pewność, co pojawi się na danej podstronie,
- Edukacja i przekazanie informacji dot. produktów – opisy kategorii mogą także odpowiadać na pytania internautów i rozwiewać wątpliwości dotyczące użytkowania produktów, ich cech czy zalet.
Treści opublikowane pod lub nad listingiem produktów wykorzystywane są także w celach związanych z rozplanowaniem architektury informacji oraz wspieraniem procesu pozycjonowania:
- Ułatwienie nawigacji po sklepie (linkowanie wewnętrzne) – umieszczając odnośniki do innych kategorii lub podkategorii, można skierować zarówno użytkownika, jak i roboty wyszukiwarek do innych podstron serwisu,
- Promowanie strony na zapytania długoogonowe – najlepiej konwertują użytkownicy wpisujący do wyszukiwarki frazy z tzw. długiego ogona (np. płyta indukcyjna do zabudowy Amica), którzy są już zdecydowani na zakup określonych produktów.
Większość dużych sklepów internetowych inwestuje w rozbudowane teksty publikowane na stronach kategorii, dlatego aby nie pozostać w tyle, warto również podążać za tym trendem.
Redagowanie i optymalizowanie pod SEO treści na kategorie w sklepie online
Przejdźmy zatem do sedna, czyli konkretnych wytycznych i wskazówek dotyczących przygotowania opisów kategorii. Zabierając się do pisania, musimy mieć z tyłu głowy dwie postaci: użytkownika oraz robota wyszukiwarki. Najbardziej skuteczne teksty to takie, które wypozycjonują nasz serwis na ważne dla nas frazy, a następnie przekonają do dokonania konwersji. By tego dokonać, należy zwrócić uwagę na 3 aspekty: UX, merytoryczność oraz SEO.
UX a SEO – poszukiwanie idealnego miejsca na stronie na opis kategorii
Strona kategorii to miejsce, w którym użytkownik podejmuje decyzję o bliższym poznaniu poszczególnych produktów. Z tego względu dużą uwagę należy poświęcić na zaprojektowanie listingu zachęcającego do przeglądania dostępnego asortymentu – wyraźne zdjęcia, filtry i sortowanie mają istotne znaczenie. Gdzie pośród tych wszystkich użytecznie zaplanowanych elementów zamieścić opis?
Specjalista SEO powie, że treść powinna znajdować się jak najwyżej w kodzie strony, czyli najlepiej nad listingiem produktów. Z kolei osoby odpowiedzialne za UX serwisu będą nalegały, aby na początku pojawiły się kafelki z produktami odpowiedzialne za generowanie konwersji. W takim przypadku trzeba pójść na kompromis i zmieść w tzw. above the fold (części strony, która pojawia się użytkownikowi na ekranie bez skrolowania) zarówno opis, jak i listing produktów.
Biorąc pod uwagę kwestie użyteczności i SEO, mamy do wyboru następujące rozwiązania dotyczące lokalizacji opisu na stronie kategorii:
- Krótki tekst nad listingiem i dłuższy pod,