Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
06.04.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Mobilna czy responsywna wersja strony – jak dostosować serwis do urządzeń mobilnych?

Mobilna czy responsywna wersja strony – jak dostosować serwis do urządzeń mobilnych?

W ostatnich latach możemy zaobserwować wyraźny wzrost liczby użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. W związku z tym treści, które do tej pory wyświetlano tylko na desktopie, coraz częściej przeglądane są na smartfonach i tabletach. Dlatego ważne jest dostosowanie witryny  internetowej do urządzeń, z których korzysta coraz większa liczba osób. Jeśli strona nie wyświetla się poprawnie na smartfonie, co wiąże się z ciągłym przesuwaniem ekranu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przeglądający opuści ją i poszuka odpowiedzi na nurtujące go pytania na innej domenie. Skutkiem takich działań może być odwrócenie się od danej marki.  Poza tym Google preferuje strony, które są mobile-friendly.

Strona mobilna czy responsywna? Którą wybrać?

Z myślą o użytkownikach smartfonów i tabletów należy przygotować wersję serwisu, która będzie dedykowana ich urządzeniom. Do wyboru mamy następujące możliwości – wersja mobilna strony lub responsywna (RWD). urządzenia mobilne

Mobilna wersja jest zbudowana na osobnych plikach z inną ścieżką dostępu, zatem można powiedzieć, że jest to „osobny byt”. Posiada ona własną strukturę pod katalogiem lub subdomeną, występując pod adresem np. m.nazwa.pl lub nazwa.pl/mobile. Mobilna wersja strony była kiedyś powszechna, głównie z powodu słabszych smartfonów i wolniejszego internetu. Jest to uboższa wersja serwisu, pozbawiona elementów, które długo się wczytują np. różne ciężkie, graficzne dodatki.  Ponadto podczas aktualizacji danych na stronie należy skorzystać z osobnego CMS-a.

Wersja responsywna, w skrócie zwana RWD (Responsive Web Design), polega na przystosowaniu treści do różnych ekranów – od desktopów i laptopów, po smartfony i tablety różnych wielkości.  Elementy, które na desktopie zajmują 60% szerokości strony, na ekranie urządzeń mobilnych wyświetlą się jedno pod drugim w podobnej do siebie wielkości.

Przyjrzyjmy się plusom i minusom obu wersji:

Strony responsywne dają większe możliwości pod kątem SEO. Przy stronach mobilnych należy przede wszystkim uważać na kopie treści wynikające z istnienia dwóch takich samych stron postawionych na różnych domenach.

A może technologia AMP?

Alternatywą dla wyżej wymienionych wersji strony może być coraz prężniej rozwijająca się technologia AMP (Accelerated Mobile Pages), czyli szybkie strony mobilne. Jest ona rozwijana w środowisku open source (każdy ma do niej dostęp, a deweloperzy posiadają możliwość wprowadzania autorskich poprawek). Standard AMP polega on na tym, że strony, które posiadają statyczne treści, są szybko renderowane. Można dzięki temu dopasować wyświetlaną zawartość do rozdzielczości dowolnego ekranu, przez co przeglądanie serwisów jest bardzo płynne i wygodne.

Strony AMP budowane są oczywiście za pomocą kodu HTML, jednak zastosowanie tej technologii może wiązać się z unikaniem jednych, a wdrażaniem innych elementów.  Złą wiadomością jest to, że nie wszystkie wyszukiwarki (szczególnie starsze wersje) poradzą sobie z odczytaniem treści zgodnej z wymogiem AMP. Należy też pamiętać – pomimo że AMP daje możliwości zbliżone do RWD, nie jest jego substytutem.

Celuj w responsywną wersję strony

Podsumowując, responsywna strona powinna stać się absolutnym standardem, który wkrótce może stanowić o „być albo nie być” w sieci.  Nie od dziś wiadomo, że Google lubi strony responsywne, więc prędzej czy później dostosowanie swojego portalu do nowych wytycznych i tak stanie się wymogiem. W przypadku tworzenia strony od podstaw dobrze jest od razu kłaść nacisk na RWD, niż dopuścić do zmniejszenia widoczności firmy, produktu lub usługi online. Warto też przyglądać się rozwojowi technologii AMP, której jest aktywnie wspierana przez Google.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt