Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Meta title i jego wpływ na pozycjonowanie. Jak stworzyć dobry tytuł strony internetowej?

/ SEO
optymalizacja

Niepozorny, często niezauważalny i bagatelizowany. Tytuł podstrony, pojawiający się w zakładce okna przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania przeglądarek, stanowi nieocenioną pomoc w procesie pozycjonowania. Określa, czego dotyczy dana podstrona i pomaga Google ustalić kontekst treści. Umiejętnie wplecione w tytuł strony słowa kluczowe pozwalają uzyskać lepszą widoczność. 

Co to jest meta title?

Tytuł to jeden z podstawowych znaczników w HTML, który określa nazwę danej strony. Umieszczamy go w początkowej części kodu <head>, która zawiera najważniejsze informacje o witrynie: wykorzystywany język, sposób kodowania znaków, czy też krótki opis meta description. Te dane nie pojawiają się nigdzie na stronie, dlatego też często traktowane są jako zbędny dodatek.

Tytuł strony internetowej wraz z meta description pojawiają się jednak w wynikach wyszukiwania – choćby z tego powodu warto przemyśleć zawartość obu elementów. Title strony to element, który nie tylko zachęca użytkownika do kliknięcia w wynik wyszukiwania, ale i wpływa na zwiększenie widoczności strony.

Jak wygląda znacznik title w HTML? 

<head>

<title>Pozycjonowanie stron internetowych 🥇 darmowy audyt SEO www | Artefakt</title>

</head>

Gdzie pojawia się tytuł strony internetowej?

Jeśli wszystko będzie dobrze zaimplementowane, tytuł powinien pojawić się w zakładce przeglądarki. Dodatkowo Google zaciągnie title do wyników wyszukiwania i wyświetli na niebiesko jako link do strony. Jeśli zachowaliśmy odpowiednią ilość znaków (maksymalna długość na 2020 rok to ok. 65-70), meta title pokaże się w całości. To dlatego tak ważne jest, by tytułu nie sporządzać bez zastanowienia. Od niego między innymi zależy, czy użytkownik wyszukujący informacje w internecie zostanie zachęcony do przejścia na stronę.

meta title

Meta title a pozycjonowanie – czy tytuł strony ma znaczenie?

Dzięki optymalizacji tytułów zwiększa się widoczność strony. Google lubi jasno ustaloną strukturę oraz klarowny opis treści. Do tego między innymi służy tag title w pozycjonowaniu SEO. To jeden z pierwszych znaczników, które napotyka robot wchodząc na stronę. Dlatego już na początku mamy szansę precyzyjnie określić tematykę podstrony oraz wpleść ważne słowa kluczowe.

Zobacz więcej: Jak zwiększyć widoczność strony w rankingu Google? 8 wskazówek

Aby stworzyć dobry tytuł, należy stosować się do kilku prostych reguł:

  • Title powinno być maksymalnie zwięzłe. Staraj się nie budować długich lub skomplikowanych zdań. Wystarczy krótki i spójny tytuł podstrony.
  • Zadbaj o czytelność. Stosuj kropki, przecinki czy inne znaki oddzielające, np. „-„, „/”, „|”.
  • Pamiętaj o brandzie, czyli nazwie swojej firmy. Zazwyczaj pojawia się ona na końcu każdego tytułu. To dzięki niej Google wie, że wszystkie podstrony powinny być powiązane z tą samą firmą.
tytuł strony w wynikach wyszukiwania
  • Zidentyfikuj najważniejsze słowo kluczowe i wpleć je w tytuł strony internetowej. Nie spamuj i nie wypisuj fraz po przecinku. Spróbuj ułożyć sensowne i naturalne zdanie zawierające najważniejszą frazę.
  • Uważaj na długość. Nie ma żadnego maksymalnego limitu znaków. Zbyt długi tytuł po prostu nie wyświetli się w całości w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz tego uniknąć uważnie zaplanuj title lub umieść najważniejsze informacje na początku zdania.
  • Tytuły nie powinny się powtarzać między podstronami, podobnie jak frazy kluczowe. Czasem chcesz pomóc witrynie, wplatając najważniejsze słowo w każdy title na stronie. Dzięki temu Google całkowicie gubi kontekst treści. Zadbaj o różnorodność i strategiczne rozplanowanie fraz kluczowych we wszystkich tytułach.
  • Tytuł strony powinien określać zawartość strony. Oznacza to, że musi być zgodny z treścią strony, a także intencją wyszukiwania użytkowników.
title strony
  • Tworząc tytuł, możesz sięgać po proste triki związane z call to action czy aktualnością treści. Może to być bieżący rok czy obietnica korzyści dostępnej na stronie np. najniższe ceny, tanie, promocje, ranking 2021 itp. Oczywiście, jeżeli jest to zgodne z prawdą.

Meta title a H1 – jaka jest różnica?

Obie nazwy bardzo często traktuje się wymiennie. To nie to samo! Najprostsza różnica polega na ich widoczności na stronie. Meta title nie pojawia się w żadnym miejscu w witrynie. H1 to najważniejszy nagłówek, rzucający się w oczy od razu po otwarciu podstrony. Podczas gdy tytuł powinien zachęcać do kliknięcia w wynikach wyszukiwania, celem H1 jest zwięzłe poinformowanie użytkownika o tym, czego dotyczy dana strona.

Chociaż oba znaczniki opisują w kilku słowach zawartość podstrony, nie powinieneś kopiować ich między sobą. Zadbaj o zróżnicowanie – skorzystaj z możliwości wplecenia słów kluczowych w odmianie lub innych wariantów. Przykład? Modne wnętrza 2021 a trendy wnętrzarskie 2021 –  intencja wyszukiwania jest taka sama, można więc wykorzystać jedną frazę do stworzenia H1 a drugą do meta title.

Kilka wskazówek na koniec

Meta name=title to nie to samo, co zwykły znacznik <title>. Do określania nazwy swojej podstrony powinieneś używać drugiego z nich. Pierwszy jest jedynie informacją dla crawlerów, z której algorytm może skorzystać – lecz nie musi. Niektóre roboty wyszukiwarek mogą całkowicie pominąć jego zawartość. Jeśli chcesz, by tytuł pojawiał się w wynikach wyszukiwania, korzystaj ze zwykłego tagu.

Mówiąc o limicie znaków w Title, mamy najczęściej na myśli maksymalną ilość tekstu, która pojawi się w całości w wynikach wyszukiwania. Choć przy poradach dotyczących meta title długość maksymalna to zazwyczaj ok. 70 znaków, to tylko umowna granica. Litery mają różną szerokość, zajmują mniej lub więcej miejsca. W wynikach może zatem pojawić się zdanie długie na 75 znaków, a krótsze – zostać ucięte. Bardziej miarodajna jest granica 600 px, która jednoznacznie podaje limit widocznej treści. To, ile znaków użyjesz, jest nieistotne – póki nie przekroczysz tej granicy.

Samodzielne pisanie kodu i ręczna implementacja w HTML mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Na szczęście dla użytkowników najpopularniejszych CMS-ów, istnieje wiele pluginów pomagających w odpowiednim uzupełnieniu znaczników ważnych dla SEO. W nich możesz nawet określić wygodne reguły, by dla kategorii lub grupy produktów tytuły generowały się według przyjętych zasad. Z takimi narzędziami meta title i jego zawiłości nie stanowią problemu.

Czytaj więcej: 3 narzędzia do pomiaru długości Title i Description w wynikach wyszukiwania

Meta title to znacznik, od którego każdy specjalista SEO zaczyna optymalizację on-site. Bez odpowiedniego opisania struktury zarówno roboty Google, jak i użytkownicy błądzą we mgle. Dlatego tak ważna jest wiedza o meta title co to umożliwia i jakie korzyści daje jego prawidłowa optymalizacja. Czas spędzony nad uzupełnieniem tytułów nie będzie zmarnowany. Przełoży się na wyniki i lepsze pozycje.

Najnowsze artykuły na blogu:
Jak wyglądają nowe raporty w Google Search Console? Przeczytaj krótki przewodnik po najważniejszych...
Jakie są najpopularniejsze modele rozliczeń reklamy internetowej? Zobacz wyjaśnienie...
Co nowego znajdziemy w Google Analytics 4? Jak włączyć nową usługę? Zobacz krótkie wprowadzenie do...
Sprawdź, jak w kilku krokach założyć darmową wizytówkę w Google Moja Firma....
Czy zwiększanie ruchu na stronę z Google Discover ma sens? Przeczytaj, jak zwiększyć szansę na...