Kategorie i tagi na stronie internetowej w służbie SEO – Blog Artefakt

Kategorie i tagi na stronie internetowej w służbie SEO – jak tagować, aby nie zaszkodzić pozycjonowaniu

/ SEO
pozycjonowanie vs. reklamy Google

Użytkownikom tagowanie kojarzy się z tematycznym połączeniem poszczególnych wpisów, podstron lub produktów w sklepie internetowym. Z kolei specjaliści SEO traktują je jako metodę na wzmocnienie pozycjonowanych słów kluczowych, poprawę linkowania wewnętrznego, uporządkowanie struktury strony. Niestety nieumiejętne umieszczanie tagów przynosi więcej kłopotów niż korzyści – duplikację treści, kanibalizację fraz, stworzenie niewartościowych podstron z punktu widzenia wyszukiwarki Google. Jak prawidłowo tagować na stronie internetowej, blogu lub platformie sprzedażowej, by nie utracić wypracowanej pozycji w wynikach wyszukiwania? Przeczytaj nasz poradnik.

Tagi a kategorie w serwisie internetowym

Do uporządkowania np. artykułów na blogu firmowym służą kategorie. Można je określić ogólnymi grupami tematycznymi, dzięki którym użytkownik odnajdzie treści poruszające określone zagadnienia. Np. na stronie sklepu sportowego dla biegaczy można wyróżnić takie kategorie jak:

  • Odzież dla biegania,
  • Obuwie do biegania,
  • Doskonalenie techniki biegania,
  • Wydarzenia biegowe.

W przypadku serwisów o szerokiej tematyce można tworzyć podkategorie, aby jeszcze bardziej uporządkować wpisy blogowe i precyzyjnie skierować użytkownika do sekcji, w której znajdzie interesujące go informacje. Większość systemów CMS (np. WordPress) wymaga przypisania każdego artykułu do jednej z kategorii. Jeśli nie wybierzemy jej ręcznie, nowy adres zostanie przypisany do domyślnej kategorii.

Czy wpis może należeć do kilku kategorii?

Może, jeśli takie działanie jest logicznie uzasadnione. Trzeba jednak pamiętać o dwóch sprawach:

  • Jeśli często przypisujesz artykuł do kilku kategorii, zastanów się, czy nie trzeba pozmieniać struktury serwisu i np. połączyć niektóre sekcje w szersze grupy,
  • Upewnij się, że Twój system CMS nie tworzył dwóch adresów URL (i tym samym dwóch podstron) dla tego samego wpisu. Wtedy będziemy mieć do czynienia z duplikacją treści.

domena.pl/odziez-do-biegania/koszulka-termiczna
domena.pl/wydarzenia-biegowe/koszulka-termiczna

Nasza rekomendacja: każdy wpis powinien należeć do jednej kategorii. Unikniemy wewnętrznych kopii treści i utrzymamy porządek w strukturze serwisu.

Porządek w serwisie zapewniają także tagi, które doprecyzowują tematykę treści przypisanych do poszczególnych kategorii. Można je porównać do indeksu książki wskazującego, gdzie znajdziemy wzmiankę o interesującym nas zagadnieniu albo do haseł trafnie podsumowujących zawartość artykułu.

W przypadku sklepu dla biegaczy tagi mogą być następujące:

  • Bieg w Warszawie,
  • Maraton,
  • Buty do biegania w terenie,
  • Buty z wysoką amortyzacją,
  • Odzież termoaktywna,
  • Bieganie zimą,
  • Bieganie latem itp.

Tagi należy tworzyć w celu uzupełnienia kategorii i innych podstron w obrębie sklepu (np. podstrony marek). Powstałe strony powinny być wartościowe merytorycznie dla użytkowników oraz wyszukiwarek internetowych. Zarówno tagi, jak i kategorie stosuje się przede wszystkim, by ułatwić użytkownikowi odnalezienie interesujących treści.

Jak stosować tagi na stronie internetowej?

Najskuteczniejszym podejściem jest przygotowanie strategii tagowania. W pierwszym kroku należy zastanowić się nad celem tworzenia tagów (ułatwienie użytkownikom poruszania się w serwisie vs. usprawnienie procesu indeksowania strony przez roboty wyszukiwarki). Następnie należy wyeksportować listę produktów dostępnych w sklepie lub artykułów opublikowanych na blogu i na ich podstawie stworzyć ograniczoną listę tagów, która nie duplikuje się z nazwami kategorii lub innymi podstronami witryny oraz będzie miała wartość merytoryczną zarówno dla internautów, jak i wyszukiwarki Google.

Podstawowe zasady tworzenia tagów

  • Tagi stanowią dodatkowy sposób pogrupowania treści – nazwy tagów nie mogą powielać nazw kategorii ani innych podstron serwisu. Lista tagów powinna zawierać unikalne wyrażenia.
  • Nazwy tagów wybierajmy w oparciu o wyszukiwane słowa kluczowe – tagi powinny być hasłami, które użytkownicy wyszukują. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie fraz z długiego ogona. Wtedy można liczyć, że do zajęcia wysokich pozycji w wyszukiwarce wystarczy odpowiednie linkowanie wewnętrzne, np. z kart produktów przypisanych do danych tagów.
  • Twórz ograniczoną listę tagów – w przypadku tagowania mniej znaczy lepiej. Już na etapie konstruowania struktury serwisu najlepiej zapisać wyrażenia, które pomogą uporządkować treści (lub produkty) publikowane na stronie internetowej. Zawęź listę tagów do najważniejszych słów kluczowych związanych z tematyką Twojej witryny.
  • Wybieraj tagi grupujące jak największą liczbę treści lub produktów – warto stosować tagi, które można przypisać do większej liczby produktów lub wpisów blogowych. Niewłaściwą praktyką jest tworzenie kolejnych tagów dla nowo dodanych treści.
  • Nie używaj synonimów, odmian, wyrazów bliskoznacznych tagów – żadnej korzyści z punktu widzenia SEO i użyteczności strony nie przynoszą tagi takie jak krzesło i krzesła. Nie są to słowa kluczowe, których odmian należy tworzyć na potęgę, aby poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
  • Ogranicz liczbę tagów przypisywanych do danej podstrony – podpinanie kilkudziesięciu tagów do jednego wpisu lub produktu w e-sklepie nie jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ nie przynosi żadnej wartości użytkownikom ani nie wspiera procesu indeksowania strony.
  • Przygotuj unikalne opisy dla podstron grupujących treści przypisane do danych tagów – tagowanie powoduje powstanie nowych podstron, które najczęściej będą zawierały zduplikowane teksty (zajawki artykułów), pojawiające się również na podstronie kategorii czy listingu bloga. Jaką tutaj przyjąć strategię? Najlepiej dopisać unikalne opisy dla każdej podstrony tagu, co pozwoli zmniejszyć współczynnik oryginalnego do zduplikowanego contentu.
  • Nie pokazuj rozbudowanej chmury tagów na stronie głównej – zamieszczenie tagów na stronie głównej wspomoże proces indeksowania serwisu, ale nadmiar linków wewnętrznych może zaszkodzić pozycjom strony w wynikach wyszukiwania (duża liczba odnośników wychodzących często traktowana jest przez algorytmy wyszukiwarki jako black hat seo). Inną kwestią jest użyteczność serwisu – ogromna chmura tagów może odstraszyć użytkowników.
  • Optymalizuj adresy URL – zadbaj także o w miarę krótki, czytelny i jasny dla użytkownika adres podstrony z tagiem. Przyjazne URL-e ładniej wyglądają w wynikach wyszukiwania, mogą zostać zapamiętane przez użytkowników, dobrze prezentują się podlinkowane na innych stronach internetowych.

Np. https://www.artefakt.pl/tag/content-marketing

Problemy, które można napotkać przy tworzeniu tagów:

  • Traktowanie tagów jak słowa kluczowe, hasztagi – wielu właścicieli stron internetowych i blogów myśli, że tagi należy traktować jak hasztagi służące do skategoryzowania i opisania tematyki danego wpisu lub podstrony jak najbardziej precyzyjnie. W związku z tym artykuły otrzymują nawet kilkadziesiąt tagów, będących często synonimami (np. sukienka i sukienki). Tagi są bliższe kategoriom niż słowom kluczowym, dlatego należy ograniczyć ich liczbę i stosować je na stronie internetowej z umiarem.
  • Kanibalizacja słów kluczowych – gdy w serwisie istnieje kategoria Odżywki i dodatkowo tag odżywka, roboty wyszukiwarki nie będą w stanie obiektywnie określić, którą podstronę najlepiej wyświetlić jako pierwszą. Niestety nie zawsze wybrana zostanie strona, gdzie chcielibyśmy kierować ruch organiczny. W takiej sytuacji kanibalizacji słów kluczowych najczęściej występują regularne wahania pozycji danej frazy wynikające z tego, że co chwilę w wynikach wyszukiwania pojawia się inna podstrona.
  • Duża liczba tagów dostępna w serwisie – przekłada się na dużą liczbę podstron ubogich w treść (jeśli nie stworzyliśmy unikalnych treści dla każdej podstrony z tagiem). Zaindeksowanych zostanie wiele podstron tagów albo o zbliżonych nazwach, albo po prostu z przypisanymi pojedynczymi produktami, co może negatywnie wpłynąć na ocenę całego serwisu przez wyszukiwarki internetowe.
  • Tagi o małej wartości dla użytkowników – tagi, które najczęściej zostały stworzone przez przypadek, np. „99”, „cool”, „fix”, „do” nie poprawie użyteczności strony, ani jej pozycjonowaniu.
  • Brak strategii tagowania – lepiej nie tagować wpisów na blogu lub produktów w sklepie internetowym, jeśli nie mamy czasu lub zasobów, aby przygotować przemyślaną strategię tagowania.

Indeksowanie tagów w serwisie internetowym

Przypomnijmy raz jeszcze – jeśli opracowałeś taktykę tagowania, ograniczyłeś listę tagów, które są wartościowe dla użytkowników, nie powielają kategorii serwisu oraz zawierają wyszukiwane słowa kluczowe (najlepiej z długiego ogona), spokojnie możesz zaindeksować podstrony z tagami. Takie działanie przyniesie Ci korzyści, ponieważ będzie wspierało proces indeksowania strony.

Jednak jeśli każdy z Twoich wpisów zawiera nowe tagi, które dublują się z kategoriami, zastanów się nad wyindeksowaniem podstron z tagami. Dlaczego? Z dwóch podstawowych powodów:

  • Google dysponuje ograniczonymi możliwościami dziennego skanowania stron internetowych, dlatego każdy serwis otrzymuje tzw. crawl budget, czyli limit podstron, które zostaną zaindeksowane. Przy dużej liczbie podstron z tagami pojawia się ryzyko, że najważniejsze podstrony witryny (strona główna, kategorie, sklep) nie zostaną zaindeksowane, bo nie starczy zasobów Google na ich przecrawlowanie.
  • Roboty wyszukiwarki starają się przede wszystkim pokazać wysoko w wynikach wyszukiwania te strony, które będą użyteczne dla użytkowników. Podstrony z tagami najczęściej posiadają zduplikowaną treść, więc są uznawane przez Google za niższej jakości. Cóż z tego, że posiadasz 100 podstron z tagami, skoro żadna z nich nie zostanie zaindeksowana, ani nie pojawi się w wynikach wyszukiwania?

Tagowanie w sklepie internetowym

W przypadku sklepów internetowych rzadko kiedy można spotkać się z tagowaniem kart produktów. Najczęściej w celu uporządkowania treści w serwisie stosuje się podkategorie i podpodkategorie. Rozwijane, odpowiednio zaprojektowane menu doskonale poprawi użyteczność strony, pomagając użytkownikowi odnaleźć się w serwisie.

Stosowanie tagów na platformie sprzedażowej jest uzasadnione wtedy, gdy właściciel nie chce dodać nowych kategorii – wtedy podstrony z tagami pozwalają wypozycjonować określony asortyment na dane frazy, a także poprawić funkcjonalność serwisu internetowego.

Tagowanie w serwisie internetowym – podsumowanie

Tagi na stronie internetowej poprawiają jej indeksowanie tylko wtedy, gdy zostały przemyślane i ujęte w strategii struktury serwisu. Tworzenie chmury tagów, która nie pomaga użytkownikom dotrzeć do interesujących ich treści, nie ma sensu z punktu widzenia procesu pozycjonowania oraz tworzenia witryny przyjaznej dla internautów. Tagowanie ma moc poprawy konwersji, jeśli jest przemyślane i wdrożone z realizacją określonego celu – poprawy indeksacji lub zwiększenia użyteczności strony.

Również na naszym blogu
Wskazówki Google dla Webmasterów to rozbudowany dokument, w którym zawarte są dobre praktyki...
Semantyczne słowa kluczowe pomagają nasycić treść frazami, które wspomogą pozycjonowanie serwisu...
Pozycjonowanie sezonowe pomaga zwiększyć współczynnik konwersji w szczycie sezonu. Jak realizować...
Pisanie tekstów na nową stronę internetową to nie lada wyzwanie. Podpowiadamy, jak zaplanować...
Prowadząc stronę na Facebooku należy unikać 13 kardynalnych błędów, które utrudniają budowanie...