Kalendarz redakcyjny content marketera i narzędzia do planowania publikacji treści

/ SEO
kalendarz redakcyjny content marketing

Prowadzenie działań content marketingowych polegające na rozwoju cyklicznych treści (blog, sekcja FAQ, poradnik) wymaga posiadania harmonogramu publikacji. Dzięki niemu nie tylko podział obowiązków staje się jasny – można mierzyć efektywność i skuteczność contentu oraz rozsądniej dysponować budżetem przeznaczanym na prace redakcyjne. Wbrew pozorom kalendarz content marketingowy nie musi przybrać formy skomplikowanego narzędzia – proste rozwiązania spełnią swoją rolę. Pomocne są także aplikacje służące do planowania publikacji treści, o których opowiem nieco w poniższym artykule.

Harmonogram publikacji w content marketingu

Kalendarz redakcyjny w przypadku blogów internetowych stanowi zestawienie najważniejszych informacji związanych z publikacją artykułów. Content marketerzy spisują w nim pomysły na kolejne wpisy, dodają zalecenia optymalizacyjne, wskazują osoby odpowiedzialne za kreację i produkcję treści, osadzając poszczególne projekty contentowe w ramach czasowych. Harmonogram publikacji w wielu przypadkach wykorzystywany jest nie tylko jako narzędzie utrzymujące w ryzach proces tworzenia tekstów na stronę internetową, ale także jako podwaliny do przeprowadzenia audytu skuteczności podejmowanych działań contentowych.

Wprowadzenie kalendarza pomaga uporządkować content marketing i copywriting w firmie, która nie posiada osobnego działu lub stanowiska odpowiedzialnego za przygotowywanie treści. Jest to element, dzięki któremu redakcja tekstów nie zejdzie na drugi plan i nie zostanie potraktowana po macoszemu, co się niestety bardzo często zdarza. Jeśli angażujemy się w ten obszar marketingu internetowego, musimy traktować go na takim samym poziomie ważności jak np. prowadzenie kampanii Google Ads czy wystawianie aukcji na Allegro. Przyjęcie i weryfikowanie określonej strategii ma kluczowe znaczenie dla sukcesu całego zespołu redakcyjnego.

Jakie informacje powinny pojawić się w kalendarzu publikacji?

Harmonogram wpisów blogowych można prowadzić w dowolnej formie, jednak warto zawrzeć w nim takie informacje jak:

  • Temat i zarys tekstu – czyli po prostu krótki opis pomysłu na artykuł blogowy. Bardziej szczegółowe wytyczne są szczególnie przydatne wtedy, gdy osoby planujące tematy zlecają ich realizację zewnętrznym copywriterom,
  • Wskazówki optymalizacyjne – meta tagi (Title, Description), słowa kluczowe do umieszczenia w treści, rozkład nagłówków, zalecenia dot. linkowania wewnętrznego, alty do grafiki itp. W przypadku współpracy ze specjalistami SEO nad widocznością strony w wynikach wyszukiwania warto poprosić o wsparcie, aby wykorzystać tworzony content do wspierania procesu pozycjonowania,
  • Osoby odpowiedzialne za:
    • Pisanie,
    • Korektę i optymalizację,
    • Oprawę graficzną,
    • Publikację.
  • Status tekstu:
    • Zaplanowany,
    • W realizacji,
    • Do sprawdzenia,
    • Do publikacji,
    • Opublikowany,
    • Do optymalizacji/zmiany/aktualizacji (przydaje się podczas audytowania treści i stosowania strategii recyklingu contentu),
  • Planowana data publikacji – warto opracować swój własny plan publikacji wpisów na stronie, zachowując regularność dodawania treści na bloga,
  • Kanały dystrybucji – Facebook, Twitter, serwisy partnerskie, reklamy Google Ads – wszystkie miejsca, w których jesteśmy w stanie „promować” nasz tekst,
  • Artykuły powiązane – można je wykorzystać do linkowania wewnętrznego albo po prostu zbierać informacje o tematach już poruszanych na naszej stronie, co w przyszłości pozwala tworzyć np. kompleksowe poradniki z tekstów opisujących wąski temat.

Jak wspomniałam, kalendarz publikacji powinien zawierać informacje potrzebne dla Twojego zespołu redakcyjnego. Ważna jest także jego stała aktualizacja (zmiana statusów realizacji tekstów, dodawanie nowych pomysłów, uaktualnianie dat). Pamiętaj także, aby udostępnić go wszystkim osobom zaangażowanym w proces tworzenia treści. Jasny przepływ informacji pozwoli Ci uniknąć np. opracowywania tego samego tematu przez dwóch copywriterów lub specjalistów CM.

Dlaczego warto korzystać z planera redakcyjnego?

Wiem, że formalizowanie procesu tworzenia treści u niektórych twórców rodzi przekonanie o zabijaniu kreatywności, ale harmonogramowanie oraz planowanie bardzo ułatwiają przygotowywanie contentu na stronę internetową. Oto kilka korzyści z posiadania kalendarza publikacji:

  • Motywacja do systematycznego produkowania treści,
  • Przygotowywanie z wyprzedzeniem tekstów odpowiadających potrzebom użytkowników (rankingi prezentów świątecznych, porady użytkowania odnoszące się do określonej pory roku, instruktaże itp.),
  • Jasny podział obowiązków osób odpowiedzialnych za redakcję i optymalizację treści,
  • Możliwość weryfikowania skuteczności podejmowanych działań contentowych,
  • Mierzenie efektywności content marketingu i copywritingu,
  • Regularne wspieranie procesu pozycjonowania oraz zwiększania widoczności marki w internecie,
  • Łatwiejsze generowanie nowych pomysłów na wpisy blogowe (zestawienie dotychczasowych artykułów może zainspirować do kolejnych tematów wartych omówienia),
  • Podstawa do audytu treści i optymalizacji contentu – listę opublikowanych tekstów można z łatwością rozbudować o wskaźniki efektywności: liczbę użytkowników, czas spędzony na stronie, konwersje itp., które udało się wygenerować poszczególnym wpisom.

Korzyści harmonogramu contentowego są dość spore w porównaniu z czasem, jaki należy poświęcić na jego przygotowanie oraz prowadzenie.

Narzędzia do planowania publikacji treści – 5 aplikacji

Czy pracę twórczą można zorganizować? Oczywiście, jak każdy projekt powinniśmy zamknąć ją w ramach terminów, odpowiedzialnych osób i wytycznych, co wcale nie oznacza rezygnacji z wykorzystywania wyobraźni i kreatywności. Przetestuj 5 poniższych narzędzi, które polecane są najczęściej content marketerom do planowania pracy.

Trello

Aplikacja sprawdza się do organizowania pracy zespołu – pozwala na tworzenie zadań w ramach określonych projektów, oznaczanie ich statusów, dołączanie załączników, zamieszczanie komentarzy. Darmowa wersja daje nam dość dużo funkcji, choć nie wszystkie są intuicyjne. W przypadku wielu tablic (projektów) można się pogubić, więc to narzędzie wymaga uporządkowanej pracy.

Asana

Plusem tego oprogramowania jest możliwość podpięcia wielu dodatkowych aplikacji, np. narzędzi mierzących czas pracy na projekcie (nie wszystkie dostępne w darmowej wersji). W porównaniu do Trello zadania można przypisywać do konkretnych osób, dzięki czemu zachowujemy większą przejrzystość podziału obowiązków.

Excel i inne arkusze kalkulacyjne

Najprostsze rozwiązania są czasem najlepsze – arkusz kalkulacyjny możesz zbudować w dowolny sposób, kolumny i wiersze opisać tak, aby z kalendarzem publikacji pracowało Ci się wygodnie. Niestety w tym przypadku zlecanie zadań będzie musiało odbywać się poza plikiem, w którym jedynie zaznaczysz, kto zajmuje się danym tekstem. Poza stacjonarnymi aplikacjami (Microsoft Excel) warto także wypróbować te online’owe (Google Sheets).

Jira

Narzędzie bardzo podobne do Asany i Trello, od tego drugiego jest zdecydowanie czytelniejsze. Bezpłatne konto pozwala na sprawne działanie kilkuosobowego zespołu. Rozwiązaniem, które w przypadku tej aplikacji znacząco ułatwia pracę, jest możliwość odpowiadania/komentowania zadań bezpośrednio ze swojego maila. Przyjęcie zwinnej metodologii pracy sprawdza się również w contencie.

Todoist

Przydzielanie zadań, osadzanie ich w czasie, połączenie z Dropboxem czy Kalendarzem Google nie stanowi większego problemu dla tego oprogramowania. Dodatkowo ze strony „producenta” można pobrać szablony panelu, dedykowane poszczególnym rodzajom zespołów, np. Content Calendar. Koszt wersji płatnej wynosi 3$ miesięcznie, więc w zasięgu ręki nawet niewielkiej ekipy contentowej znajduje się pełen zakres funkcjonalności.

Korzystaj z kalendarza publikacji, by wykorzystać pełen potencjał content marketingu!

Zdecydowanie zachęcam Cię do prowadzenia harmonogramu publikacji, ponieważ już samo jego posiadanie pomoże Ci w sformalizowaniu strategii content marketingowej. Planer pomoże zorganizować pracę zespołu redakcyjnego, zmierzy jego wydajność oraz postawi cele do zrealizowania w przyszłości. I pamiętaj – wygląd i funkcjonalności kalendarza zależą tylko od Ciebie, ponieważ to Tobie musi się wygodnie pracować z tym narzędziem.

Najnowsze artykuły na blogu:
Jednym z najczęstszych pytań zadawanych przez początkujących użytkowników narzędzia Google AdWords...
Ukryte polubienia na Instagramie stanowią szansę, a może zagrożenie dla specjalistów social media?...
Archetypy marki pozwalają zbudować określony wizerunek w oczach klientów. Poznaj 12 archetypów...
Podcasty to jedna z form marketingu treści, która może skutecznie promować działalność lub edukować...
Czy w obliczu epidemii koronawirusa warto podejmować działania marketingowe? Tak! Podajemy listę...