W branży SEO nie można się nudzić. Niezapowiedziane zmiany algorytmu, pojawiające się co kilka miesięcy, spędzają sen z powiek specjalistów. Rozwiązania, które dawniej przynosiły korzyść, stają się przestarzałe.
Czy w tak szybko zmieniających się okolicznościach istnieje coś takiego, jak pewne wskazówki dotyczące poprawy widoczności? Na szczęście, tak. Trendy nie zmieniają się z dnia na dzień. Za pomocą testów i wyraźnych wskazówek udostępnianych przez producenta wyszukiwarki, możemy dobrze przewidzieć, jak zwiększyć widoczność strony w Google.
Jak poprawić widoczność strony za pomocą contentu?
Jednym ze skuteczniejszych, a zarazem najszybszych, sposobów zwiększania widoczności w rankingu Google jest tworzenie artykułów czy opisów kategorii. Pisanie poradników, opisów i optymalizacja starych treści to klucz do zwiększenia pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Dzięki odpowiednio dobranym frazom jesteśmy w stanie dotrzeć do klientów dopiero poszukujących informacji o produkcie czy usłudze. Świetnie napisany content może przyciągnąć, zatrzymać i skłonić do zakupu. Co więcej, specjalistyczne, godne zaufania treści to sposób lojalizowania klienta. Lubimy korzystać z usług profesjonalistów, prawda?
Tyle w teorii, a jak jest w praktyce? Z jednej strony powinniśmy pamiętać o jakości i dostarczać użytkownikom Google lepszą treść niż robi to konkurencja na wysokich pozycjach organicznych. Z drugiej strony ważnym czynnikiem rankującym jest sposób prezentacji artykułów czy opisów – m.in. czytelna czcionka, rozmieszczenie elementów graficznych i tekstowych. Równie istotna jest optymalizacja – uzupełnianie altów zdjęć, meta danych (w tym meta title, description) czy zadbanie o właściwą strukturę treści (H1-H6). Ostatnim elementem jest dobór odpowiednich słów (fraz) kluczowych do artykułu czy opisu. W efekcie skuteczny content to taki, który łączy działania marketingowe, UX i SEO.
Warto pamiętać, że widoczność artykułów nie zawsze jest natychmiastowa. Aby Google nabrał zaufania do naszej strony, powinniśmy pisać dużo, jakościowej treści związanej z naszą branżą. Bywa, że dopiero po 20-30 artykule zaczynamy pojawiać się w wynikach organicznych. Drugą istotną kwestią jest kanibalizacja, która skutecznie blokuje widoczność strony w rankingu Google. Podczas tworzenia contentu warto zadbać o unikatowość nie tylko w doborze tematów, ale i samej treści.
Jak zwiększyć widoczność strony w Google za pomocą contentu?
- unikatowość treści,
- wysoka jakość merytoryczna treści,
- czytelność,
- optymalizacja nagłówków, zdjęć, meta danych.
Nagłówki – dla lepszej widoczności treści
Struktura treści ma znaczenie w zwiększaniu widoczności strony w rankingu Google. Określa przede wszystkim najważniejszą zawartość podstrony. Znaczniki nagłówkowe od H1 do H6 służą nie tylko uporządkowaniu treści, ale i są istotnym czynnikiem rankingowym. Nagłówek pierwszego rzędu, czyli tzw. H1, jest najważniejszy. Zazwyczaj informuje, o czym jest podstrona i na jaki problem odpowiada. Kolejne pod względem ważności występują H2, H3 itd. Nagłówki najłatwiej przyrównać do tytułu (H1) i śródtytułów (H2-H6) w obrębie jednej podstrony. Oczywiście nie ma nakazu korzystania ze wszystkich tagów – bardzo często wystarczy jedna H1 i kilka H2. H4, H5 i H6 rzadko się używa.
Każda podstrona najlepiej, aby zawierała jedną H1. Warto też zwrócić uwagę na strukturę – jeżeli w artykule czy opisie produktów nie występują nagłówki wyższych rzędów, np. H2, to nie powinniśmy stosować nagłówków niższych rzędów, np. H3.
H1 to często tytuł naszego artykułu, nazwa produktu, kategorii produktowej, usługi itd. To najważniejsza informacja dla Googlebota co zawiera podstrona. Dobrą praktyką jest więc optymalizacja nagłówków pod wyszukiwarkę Google. Warto zatem stosować słowa kluczowe czy synonimy i dopasowywać je do intencji wyszukiwania. Optymalizacja nagłówków powinna być poprzedzona dobrą analizą fraz kluczowych.
Jak zwiększyć widoczność strony w rankingu Google nagłówkami?
- zachowanie hierarchii nagłówków,
- jedna H1 na podstronę,
- naturalne korzystanie z fraz kluczowych w nagłówkach.
Więcej w artykule: Poprawna hierarchia nagłówków, czyli jak skutecznie stosować nagłówki H1-H6
Tytuł strony (meta title) – dla jeszcze lepszej widoczności i klikalności
Jednym z kroków poprawy widoczności strony jest meta title, czyli tytuł strony. Element ten znajduje się w kodzie między znacznikami <title></title> w sekcji <head>. Dla użytkownika będzie on widoczny po dodaniu do zakładki czy w przeglądarce Google.
Dlaczego meta title jest istotny? Przede wszystkim nadaje kierunek treści. Z jednej strony zachęca użytkownika do kliknięcia i przejścia na stronę. Z drugiej to świetne miejsce na optymalizację contentu, bo działa niezależnie od naszego adresu url i H1. W efekcie możemy wykorzystać bardzo zbliżone frazy i jeszcze lepiej podbić naszą stronę w wynikach wyszukiwania. Przykład? Modne wnętrza 2020 vs. Trendy wnętrzarskie 2020 – intencja wyszukiwania jest bardzo zbliżona, dlatego jedną frazę możemy wykorzystać przy tworzeniu H1 i adresu url, a drugą do stworzenia chwytliwego meta title.
Jak najlepiej zoptymalizować meta title? Pierwsza zasada to unikatowość – każdy tytuł powinien być oryginalny. Konkretną frazę warto wykorzystać tylko raz. W przeciwnym razie osiągniemy efekt przeciwny do zamierzonego, bo Google nie promuje duplikacji. Ważna jest także długość meta title, która powinna wynosić ok. 60-70 znaków ze spacjami. Reszta tytułu będzie ucinana. Dobrą praktyką jest umiejscawianie fraz kluczowych jak najbliżej początku, a nazwę marki na końcu meta title. Ostatnią ważną informacją jest zawartość strony, która zawsze powinna być adekwatna względem tytułu. Nie możemy obiecywać użytkownikowi, że znajdzie interesującą go treść, gdy jej tam nie ma.