Jak zostać specjalistą SEO? Mini poradnik

| czas czytania: 7 min | SEO

Branża marketingu internetowego rozwija się prężnie od dobrych kilkunastu lat i nic nie wskazuje na to, by proces ten miał się zatrzymać. Wręcz przeciwnie – prace związane z działalnością w sieci wskazywane są jako zawody przyszłości. Jednym z nich jest niezmiennie specjalista SEO. Z tego artykułu dowiesz się, jak zacząć karierę w SEO, ile zarabia SEO Specialist i na czym dokładnie polega jego praca.

SEO praca – na czym polega?

Zacznijmy zatem od samego początku, czyli od wyjaśnienia, kim jest i czym zajmuje się specjalista ds. SEO. Otóż jest to osoba, która zajmuje się pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron i sklepów internetowych. Jego celem jest zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google oraz umieszczenie strony na jak najwyższych pozycjach w rankingu. Aby to osiągnąć, ekspert SEO wykonuje każdego dnia różne zadania. Do najważniejszych z nich należą m.in.:

  • analiza konkurencji danej strony internetowej,
  • link building, czyli zdobywanie wartościowych linków prowadzących do witryny docelowej,
  • przygotowywanie raportów SEO,
  • analiza konwersji, monitorowanie ruchu oraz KPI,
  • dbałość o dostarczanie właściwych treści na strony (np. opisów produktów i kategorii w sklepie, wpisów blogowych, poradników, artykułów itp.),
  • dobór odpowiednich słów kluczowych,
  • współuczestnictwo w opracowywaniu strategii marketingowej,
  • wyszukiwanie nisz tematycznych,
  • systematyczne sprawdzanie pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania, analiza postępów związanych z pozycjonowaniem oraz wprowadzanie zmian służących poprawie wyników.

Cechy dobrego specjalisty SEO

Dobry specjalista SEO wyróżnia się konkretnymi cechami. W zawodzie tym odnajdą się zatem osoby cierpliwe, dokładne i wytrwałe, a jednocześnie kreatywne i twórcze. Ważne, aby ekspert z tej dziedziny posiadał otwarty umysł, nie bał się myśleć nieszablonowo i szukać nowych rozwiązań. Bardzo istotne są także umiejętności analityczne, ponieważ analiza danych, budowanie strategii, tworzenie raportów i wyciąganie wniosków są podstawą codziennej pracy pozycjonera. Przydatna okaże się również przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu informatyki, programowania oraz marketingu.

cechy-specjalisty-seo

Co powinien wiedzieć i umieć specjalista SEO?

W pracy specjalisty SEO najistotniejsze są doświadczenie i umiejętności praktyczne zdobyte w wyniku pozycjonowania dziesiątek, a nawet setek serwisów. Istotna jest także wiedza teoretyczna, która pozwala uporządkować posiadane informacje, opracować dobrą strategię pozycjonowania oraz samodzielnie wdrożyć niektóre zmiany optymalizacyjne w serwisie.

Osoba zajmująca się SEO powinna mieć przynajmniej podstawową wiedzę informatyczną, a najlepiej również programistyczną. Musi wiedzieć m.in. z czego składa się adres URL, czym jest DNS, serwer pośredniczący, Pagerank, http, https, http2 czy dane strukturalne. Powinna dobrze znać platformę Google Analytics, będącą podstawowym i najważniejszym źródłem danych analitycznych, a także inne narzędzia służące np. odczytaniu szybkości i innych parametrów strony internetowej.

Specjalista SEO musi mieć rozbudowaną i aktualną wiedzę na temat najważniejszych czynników wpływających na ranking Google, wytycznych wyszukiwarki, a także aktualizacji algorytmu Google w zakresie SEM i SEO. Bardzo ważna jest też wiedza dotycząca kar od Google – znajomość wymogów zapobiega bowiem naruszaniu wytycznych, a tym samym nałożeniu bana przez algorytmy wyszukiwarki. Pozycjoner powinien ponadto znać przynajmniej podstawy link buildingu, zaawansowane operatory wyszukiwania oraz wszystkie pojęcia SEO. Dobry specjalista ds. SEO musi na bieżąco śledzić nowinki branżowe, a zwłaszcza informacje z zakresu SEO od samego Google. W tym zadaniu pomoże regularne odwiedzanie najważniejszych blogów i serwisów branżowych.

Wymienione wymagania dotyczą przede wszystkim wiedzy. Ponadto pozycjoner powinien również wykazać się odpowiednimi umiejętnościami praktycznymi. Dobry specjalista musi łączyć umiejętności z różnych dziedzin, w tym zwłaszcza marketingu, analityki, copywritingu i techniki. Do najważniejszych z nich należą:

  • optymalizowanie wizytówek Google Moja Firma,
  • korzystanie z FTP klienta,
  • umiejętność posługiwania się w przynajmniej podstawowym stopniu językiem HTML i CSS,
  • napisanie poprawnego językowo i ciekawego tekstu zoptymalizowanego pod słowa kluczowe,
  • korzystanie z różnych narzędzi, takich jak Power Point, Google Sheets czy Excel,
  • wyszukiwanie, analiza i dobór odpowiednich fraz kluczowych pod kątem ich potencjału, przy użyciu różnych narzędzi SEO,
  • umiejętność zmniejszania wagi zdjęć, przyspieszania wczytywania się strony i innych prac optymalizacyjnych serwisu,
  • obsługa najpopularniejszych CMS-ów i skryptów sklepów internetowych, np. Woo, Presta czy Shoper.

Jak widać, specjalista musi posiadać bogatą wiedzę i umiejętności z rozmaitych dziedzin. Możliwe więc, że w tej chwili zadajesz sobie pytanie: czy SEO jest trudne i warto się go uczyć? Mimo że zestaw wymogów jest dość spory, to nauka pozycjonowania nie jest uznawana za bardzo trudną. Wymaga natomiast cierpliwości, precyzji i chęci poznawania nowych rzeczy.

Narzędzia SEO, które każdy pozycjoner musi znać

Jak już wspomniano wcześniej, specjalista SEO musi umieć posługiwać się różnymi narzędziami i programami, które nie tylko ułatwiają pracę, ale wręcz stanowią jej niezbędny element każdego dnia. Do najważniejszych narzędzi, z których na co dzień korzystają setki pozycjonerów w swojej pracy i które z pewnością warto znać, należą: Google Analytics, SemStorm, Screaming Frog, Ahrefs, Senuto, Stat4SEO, Planer słów kluczowych czy Google Search Console. Bardzo przydatne są także różne wtyczki do przeglądarki Chrome.

Specjalista SEO – jakie powinien mieć wykształcenie?

Jak zostać specjalistą SEO? Czy trzeba mieć konkretne wykształcenie, aby pozycjonować strony? To częste pytania zadawane przez osoby zainteresowane karierą pozycjonera. Odpowiedź jest prosta – specjalistą SEO może zostać każdy, niezależnie od wykształcenia. Obecnie żadna polska uczelnia nie prowadzi zresztą specjalistycznych studiów kierunkowych w tym zakresie. Osobom chcącym rozwijać się w branży marketingu internetowego przyda się natomiast wiedza informatyczna zdobyta na studiach na tym kierunku. Nie jest to jednak warunek niezbędny do wykonywania tego zawodu.

Skąd zatem czerpać wiedzę i gdzie nauczyć się podstaw SEO? Obecnie najlepszym źródłem wiedzy na temat pozycjonowania oraz optymalizacji stron www są profesjonalne kursy i szkolenia.

Jak zostać pozycjonerem? Wybierz się na kurs SEO

Możesz samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu pozycjonowania, czytając dziesiątki książek, przeglądając setki stron internetowych i wybierając z nich najważniejsze informacje. Możesz także zdecydować się na kurs, podczas którego doświadczeni eksperci SEO przekażą Ci najbardziej aktualną, rzetelną i niezbędną wiedzę z zakresu pozycjonowania.

Decydując się na kurs SEO, pamiętaj, aby wybrać szkolenie obejmujące nie tylko teoretyczną, ale i praktyczną naukę. Na przykład, podczas kursu SEO w Coders Lab, organizowanego we współpracy z agencją Artefakt oraz innymi najlepszymi agencjami SEO w Polsce, w zaledwie 9 tygodni opanujesz kompleksową wiedzę i umiejętności konieczne do rozpoczęcia pracy na stanowisku Młodszego Specjalisty SEO. Podczas zaawansowanego szkolenia nauczysz się podstaw HTML, CSS i SQL. Poznasz obsługę CMS i Google Search Console oraz techniki i narzędzia SEO, takie jak Senuto, Ahrefs i Screaming Frog. Dowiesz się, jak planować i wdrażać strategię SEO, jak przygotować wytyczne dotyczące optymalizacji oraz w jaki sposób optymalizować strony www. To jedyny kurs na rynku, na którym poznasz SEO, WordPress i PHP.

coderslab-plan-kursu

Źródło: https://coderslab.pl/pl/specjalista-seo

W ramach kursu otrzymasz materiały do nauki własnej, które pomogą Ci przygotować się do zajęć z wykładowcą i utrwalić nowe umiejętności po zajęciach. Na zakończenie kursu, w oparciu o zdobytą wiedzę, przygotujesz audyt SEO zawierający zalecenia optymalizacyjne dla konkretnej strony internetowej. W ten sposób w praktyce zastosujesz zdobyte umiejętności i wiedzę.

Program kursu bazuje na wymogach przyszłych pracodawców. Jego ukończenie pozwoli Ci zwiększyć swoje szanse na karierę w branży marketingowej. Na specjalistów SEO czekają agencje pozycjonerskie i marketingowe, software house’y, a także wewnętrzne działy marketingu w przedsiębiorstwach. To jednak nie wszystko. Na najlepszych absolwentów czeka gwarancja zatrudnienia w agencji Artefakt lub innych firmach współtworzących kurs.

kurs-korzysci

Źródło: https://coderslab.pl/pl/specjalista-seo

Od juniora do eksperta, czyli jak zacząć pracę w SEO i awansować

Jeśli nie masz żadnego doświadczenia marketingowego i chcesz rozpocząć pracę w SEO, możesz złożyć swoje CV u wybranych pracodawców. Zapewne rozpoczniesz swą karierę od stanowiska stażysty. Ukończenie profesjonalne kursu znacząco zwiększa Twoje szanse na dobry start. Mając już rzetelną wiedzę na podstawowym poziomie oraz przygotowane pierwsze projekty zaleceń optymalizacyjnych dla stron www, którymi możesz się pochwalić w portfolio, możesz zacząć pracę na stanowisku Junior Specialist SEO.

Kolejne miesiące to zdobywanie doświadczenia i doskonalenie umiejętności w zakresie pozycjonowania. W tym czasie w dobrej agencji SEO czekają na Ciebie również szkolenia i webinaria podnoszące poziom wiedzy. Poznasz lepiej narzędzia SEO, nauczysz się budować prawidłową analizę słów kluczowych wraz z określeniem ich potencjału, zaczniesz samodzielnie przygotowywać pierwsze audyty techniczne i nietechniczne oraz projekty z zakresu link buildingu. Zazwyczaj po kilku miesiącach możesz awansować na specjalistę SEO.

A jak zostać ekspertem SEO? Aby być najlepszym, potrzebujesz kolejnych lat nauki i zdobywania doświadczenia. Osoby, które mają na swoim koncie mnóstwo analiz, audytów i wdrożonych strategii SEO, a tym samym ogromną wiedzę i umiejętności z zakresu pozycjonowania, mogą o sobie mówić, że są prawdziwymi ekspertami.