Spis Treści
Social Media Optimization, w skrócie SMO, oznacza optymalizację kont w mediach społecznościowych i jest jedną ze strategii marketingu internetowego, która dąży do zwiększenia świadomości marki i jej zasięgów. Optymalizacja ta obejmuje najpopularniejsze platformy, takie jak: Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn.
Tak jak wspominaliśmy, SMO dąży do zwiększenia zasięgów i budowania świadomości marki. Są to jedne z głównych motywacji, które jednak w zależności od rodzaju działalności i wyznaczonych celów danej firmy mogą się znacznie różnić. Do najważniejszych i najczęściej spotykanych celów optymalizacji social media należą:
Posiadanie konta na pewno będzie atutem i nigdy nie wpłynie negatywnie na postrzeganie marki. Niektóre branże nie docierają do swojego grona Klientów przez social media, ponieważ mogą być zorientowane głównie na sprzedaż produktu lub usługi przez stronę internetową, platformy zakupowe bądź stacjonarnie. Nie znaczy to jednak, że dla takich firm konto na social mediach jest zbędne i nie przyniesie korzyści.
Dzięki kanałom social media potencjalny Klient może pozyskać opinie o danym produkcie, skontaktować się w szybki i łatwy sposób, a przede wszystkim lepiej poznać markę i utożsamić się z nią.
Poniżej wymieniamy 10 kluczowych elementów, na które warto zwrócić uwagę podczas prowadzenia swoich kanałów social media. Musisz jednak pamiętać, że nadrzędne aspekty to sumienna praca na profilach firmy, aktywność oraz podejmowanie interakcji z użytkownikami.
Pierwszym i niezaprzeczalnie najważniejszym krokiem jest pełne uzupełnienie profilu firmy, w tym:
Pamiętaj! Informacje na wszystkich kanałach social media muszą być jednakowe i w przypadku zmian na bieżąco aktualizowane.
Drugim najważniejszym krokiem jest wyznaczenie celów biznesowych dla konkretnych kanałów. Każdy kanał może być ukierunkowany na inny cel – przykładowo Facebook i Instagram mogą być zorientowane na sprzedaż i budowanie relacji z użytkownikami a LinkedIn na zwiększanie świadomości biznesowej marki oraz tworzenie wizerunku stabilnego i atrakcyjnego pracodawcy.
Wybierz kilka sposobów komunikacji, które najlepiej sprawdzają się w Twojej branży i zachęcają użytkowników do interakcji z firmą. Możesz wybierać spośród takich opcji, jak:
Wybierz te, dzięki którym komunikacja z Twoimi odbiorcami spełni ich oczekiwania i przyniesie najwięcej korzyści.
Nie bój się eksperymentować i wypróbuj każdą z opcji. Tylko w ten sposób dowiesz się, jakie komunikaty szczególnie trafiają do Twojej grupy odbiorców!
Ten punkt dotyczy głównie zaplanowania częstotliwości i ilości dodawanych treści na kanały social media. Dobrym sposobem jest również zaplanowanie tematyki w nawiązaniu do planowanych promocji na sklepie, promocji nowych produktów, szczególnych okazji czy też w kontekście budowania świadomości marki przed konkretną kampanią.
Jest to świetne uzupełnienie dla działań marketingowych prowadzonych na stronie internetowej. Zaplanowany content to bardziej jakościowy content – nie marnuj potencjału!
Pamiętaj, że publikacja postów to nie artykuł blogowy. Skup się na najważniejszych informacjach pisanych językiem korzyści. Wszelkiego rodzaju emotikony, listy i wypunktowania sprawdzą się tutaj rewelacyjnie. Natomiast ściany tekstu są automatycznie odrzucane przez użytkowników, którzy po prostu ich nie czytają.
Treść powinna być krótka i zachęcająca. Jeśli jednak temat wymaga dłużej wypowiedzi, to jest to jak najbardziej słuszne – wtedy po prostu zadbaj o atrakcyjne otoczenie całego tekstu, w tym odpowiednie formatowanie.
Najważniejszym punktem każdej publikacji jest dodanie zachęcającej grafiki. W większości przypadków to ona decyduje o tym, czy użytkownik zatrzyma się na chwilę i zapozna się z publikacją.
Ważne, aby grafiki były:
W zależności od kanału rozmiary grafik mogą się różnić, dlatego jeżeli chcesz wykorzystać ten sam obraz na wszystkich profilach social media, dostosuj go według poniższych zaleceń:
Rodzaj grafiki | Wymiary |
grafika kwadratowa | 1200 x 1200 px |
grafika pozioma | 1200 x 800 px |
grafika pionowa | 640 x 960 px |
karuzela | 1200 x 1200 px |
relacja | 1080 x 1920 px |
zdjęcie profilowe | 800 x 800 px |
zdjęcie w tle | 820 x 312 px |
Rodzaj grafiki | Wymiary |
grafika kwadratowa | 1080 x 1080 px |
grafika pozioma | 1080 x 608 px |
grafika pionowa | 1080 x 1350 px |
stories (relacja) | 1080 x 1920 px |
Rodzaj grafiki | Wymiary |
zdjęcie profilowe | 400 x 400 px |
zdjęcie w tle (profil osobisty) | 1584 x 396 px |
zdjęcie w tle (profil firmowy) | 1128 x 191 px |
post „kwadratowy” | 1200 x 1200 px |
post „prostokątny” | 1200 x 628 px |
stories (relacja) | 1080 x 1920 px |
W każdym poście warto dodać link – do strony internetowej, konkretnego produktu, usługi czy nawet do pełnej treści artykułu blogowego. Takie linki powinny zawierać atrybuty UTM, aby móc śledzić liczbę kliknięć i odesłań z danych kanałów.
Jeżeli linki są bardzo długie, warto skorzystać z narzędzi do ich skracania, aby wyglądały bardziej przyjaźnie i nie odstraszały użytkowników.
W obrębie każdego linka zawsze warto umieścić zachęcające call to action, czyli wezwanie do działania. Baw się tym i sprawdź, jakie aktywności Twoi użytkownicy podejmują najchętniej.
Pozostając w temacie call to action – tak jak wspominaliśmy wyżej, należy sprawdzić i przetestować kilka różnych pomysłów na CTA. Warto stosować te, które najczęściej spełniają swoją rolę. Używanie wszelkiego rodzaju emotikonów jest tutaj dobrze odbierane.
Na każdym z kanałów oraz na stronie internetowej warto umieszczać linki i odsyłać do pozostałych kont. Możesz to zrobić poprzez dodanie:
Dodatkowo warto również wzajemnie promować swoje konta w obrębie publikowanych postów czy relacji.
Odpowiadanie na komentarze – nie tylko na te pozytywne, ale i na te zawierające konstruktywną krytykę – jeszcze bardziej wzmocni zaufanie do marki. Prowadzenie dyskusji, zachęcanie użytkowników do wyrażania swoich opinii czy dodawania zdjęć z Twoim produktem wpływa na budowanie trwałej relacji. Dzięki takim działaniom dajesz znać, że nie boisz się krytyki, bo jesteś pewien wartości swojego produktu lub usługi.
Warto być aktywnym również na tematycznych forach i grupach, gdzie możesz dodatkowo wykazać się wiedzą i doświadczeniem jako osoba specjalizująca się w danej dziedzinie, a przy okazji zachęcać do odwiedzenia Twojego profilu.
Poprzez świadomą optymalizację mediów społecznościowych możemy budować profil linków zwrotnych odsyłających do strony internetowej – przede wszystkim poprzez umieszczanie w postach odpowiednich odnośników. Dzięki takiemu działaniu zwiększamy również ruch na stronie, co może pośrednio wpływać na poprawę widoczności serwisu.
Skuteczność działań w zakresie optymalizacji mediów społecznościowych możemy mierzyć na różne sposoby w zależności od celów przyjętych na początku procesu. Do takich wskaźników skuteczności można zaliczyć:
Optymalizacja mediów społecznościowych to dość łatwy i tani sposób na pozyskanie większego grona odbiorców, a także możliwość trafienia do różnych grup demograficznych. Siła przebicia w social mediach zależy od zainteresowania daną tematyką i jej konkurencyjności na rynku. Musisz brać pod uwagę fakt, że konkurencja również prowadzi takie działania i dba o swoje portale społecznościowe. Dlatego obserwuj, wyciągaj wnioski i proponuj nowe rozwiązania, aby zawsze być o jeden krok przed konkurencją.