Linki dzieli się na wewnętrze i zewnętrzne (backlinki, linki zwrotne, linki przychodzące). Linki wewnętrzne (ang. internal linking) to te, które odsyłają użytkownika na inną podstronę tej samej witryny. Z kolei z linkami zewnętrznymi (ang. external linking) mamy do czynienia wtedy, gdy jedna strona odsyła do drugiej. Przede wszystkim to drugie, wymagające współpracy między właścicielami co najmniej dwóch witryn bądź zaangażowania internautów, sprawia, że dana strona staje się wiarygodna – zarówno dla Google’a, jak i dla użytkowników Internetu.
Warto więc odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania dotyczące linków zewnętrznych takie jak: Czym są wartościowe linki przychodzące? Jak pozyskiwać linki zwrotne (backlinki)? Zanim udzielimy odpowiedzi, chcemy zaznaczyć, że linki zwrotne to nie tylko podlinkowany (czyli klikalny) tekst na blogu (choć jest to najpopularniejsze rozwiązanie), to także banery na stronie, loga, zdjęcia, szeroko pojęte grafiki. Linki znajdują się więc pod postacią tekstową bądź graficzną.
Czym są wartościowe linki zewnętrzne?
Wiemy już, czym są linki zewnętrzne. Należy jednak pamiętać o tym, że – najprościej rzecz ujmując – link linkowi nierówny. Tego typu odsyłacze do strony dzielą się na dobre linki i złe linki. O ile pierwsze wymienione wzmacniają stronę i sprawiają, że jest wyżej w wynikach wyszukiwania w Google’u, o tyle te drugie mogą nie tylko nie pomóc stronie, lecz nawet jej zaszkodzić – osłabić ją i sprawić, że Google oceni ją jako mało wiarygodną. Jak więc odróżnić dobre linki od złych linków?
Mocne linki – cechy
Dobrej jakości linki przychodzące, zwane mocnymi linkami, najczęściej pochodzą po pierwsze – ze stron o podobnej tematyce, po drugie – z dużych, znanych, cieszących się autorytetem, a co za tym idzie – zaufaniem serwisów. W pierwszym przypadku istnieje spora szansa, że użytkownik Internetu, który czyta bloga kulinarnego (strona, na której znajduje się link), chętnie odwiedzi innego bloga, gdzie można poczytać o winach (strona, do której odsyła link) – np. o tym, jak dobrać wino do potrawy. W drugim przypadku link docenią i Google, i internauci.
Linki umieszczone na popularnych portalach internetowych (typu Onet, Wirtualna Polska), w serwisach wyższych uczelni (UW.EDU, UJ.EDU) czy na stronie rządowej (Gov) sprawią, że strona, do której odsyłają, zostaje uznana za źródło sprawdzonych, rzetelnych informacji.
Słabe linki – cechy
Złej jakości linki, zwane słabymi linkami, to przeciwieństwo wyżej opisanych mocnych linków. Pochodzą one z serwisów niecieszących się uznaniem czy zaufaniem, mało znanych i odbiegających tematycznie. Niezwykle ważne jest też to, że dodając tego typu linki zewnętrzne, możemy nie tylko nie pomóc swojej domenie, ale też jej zaszkodzić, sprawić, że znajdzie się niżej w wynikach wyszukiwania w Google’u niż przed linkowaniem, a użytkownicy sieci utożsamią treści znajdujące się na niej z treściami zawartymi na niskiej jakości stronie, gdzie został umieszczony link. Warto więc dobrze przemyśleć to, z jakimi stronami nawiązuje się współpracę i kierować się zasadą mówiącą o tym, że jakość jest zawsze ważniejsza od ilości.
Uwaga! W skrajnych przypadkach podczas działań mających na celu pozyskanie jak największej liczby niekoniecznie wartościowych linków zewnętrznych możemy narazić się nawet na karę od Google’a. Na domeny, które umieszczają linki na tzw. „prymitywnych farmach linków”, czyli „link spam”, Google nierzadko nakłada filtry obniżające pozycję tej domeny w wynikach wyszukiwania.