Google Maps – co to jest i jak może pomóc twojej firmie

| czas czytania: 6 min | SEO
google maps

Mapy Google (ang. Google Maps) to, najprościej rzecz ujmując, internetowa mapa świata. Narzędzie posiada wiele dodatkowych funkcji, jak na przykład możliwość oglądania map z poziomu ulicy, przenosząc małego, żółtego ludzika w dane miejsce, czy wyznaczania trasy do miejsca docelowego wraz z zakładaną godziną dotarcia. Ponadto ułatwia również wyszukiwanie lokalne, pokazując atrakcje, miejsca czy wizytówki firm z danej okolicy. I na tym ostatnim skupimy się właśnie w tym artykule – jak Google Maps może pomóc twojej firmie.

baner kontaktowyJak działa Google Maps?

W sposobie działania Google Maps nie różni się znacząco od tradycyjnego wyszukiwania w Google. Różnicą są informacje, które otrzymujemy na dane zapytanie. Zamiast stron www, zobaczymy konkretne miejsca w danej lokalizacji (o ile nie wpisaliśmy żadnej, będzie to po prostu nasza lokalizacja), które pasują do tej frazy. Dla przykładu, po wpisaniu w wyszukiwarkę Google słowa kluczowego „piekarnia” otrzymamy listę piekarni w naszej okolicy:

google maps screenJak dodać firmę do map Google?

Aby nasza firma była widoczna na mapach Google, należy założyć bezpłatną wizytówkę Google Moja Firma. Pełną instrukcję stworzenia wizytówki znajdziesz tutaj. Po jej założeniu nasza firma będzie widoczna pod podanym adresem. W tym miejscu zalecamy również zoptymalizować wizytówkę, ustawiając kategorię podstawową, opcjonalnie kategorię dodatkową, tytuł oraz opis, zawierający odpowiednie frazy kluczowe. Więcej wskazówek na temat jej optymalizacji znajdziesz tutaj.

Google Maps – jakie korzyści przynoszą firmie?

podróż google mapsWyszukiwanie lokalne

Najważniejszą korzyścią płynącą z obecności w mapach Google jest pozycjonowanie się na frazy lokalne. Jeśli posiadamy punkt stacjonarny, a ktoś w naszej okolicy wpisze w wyszukiwarkę słowo kluczowe związane z naszą działalnością, istnieje spora szansa, że trafi właśnie na naszą wizytówkę. Wyniki z Google Maps pojawiają się ponad wynikami organicznymi (czyli stronami www), dzięki czemu mają szansę ściągnąć o wiele większy ruch.

Wyszukiwanie mobilne

Nieustannie rosnąca popularność urządzeń mobilnych spowodowała, iż niejako jesteśmy zmuszeni do dostosowania swoich stron pod telefony komórkowe. Przed takim samym wyzwaniem stoi Google z wynikami wyszukiwania. Tam również – dla fraz lokalnych – wyniki Google Maps pojawiają się ponad wynikami organicznymi. Użytkownicy mobilni, jeszcze bardziej niż ci używający komputera, skłonni są kliknąć w pierwsze wyniki – czyli te z map Google. Dodajmy do tego fakt, iż często, wyszukując coś za pomocą telefonu, nie używają do tego wyszukiwarki, a od razu przechodzą do aplikacji map Google. Obecność naszej firmy jest więc obowiązkowa, jeśli chcemy ściągać ruch i z tego kanału.

Możliwość zaprezentowania swojej firmy

Do swojej wizytówki, a tym samym do naszej firmy w Google Maps, możemy dodać zdjęcia – te z wewnątrz, jak i z zewnątrz. Jest to spore ułatwienie dla potencjalnych klientów, którzy jeszcze wcześniej nas nie odwiedzili. Za pomocą funkcji „Street View” użytkownicy mogą z poziomu ulicy zobaczyć wejście do naszej firmy, a tym samym zyskać pewność, że na pewno do nas trafią. Ponadto za pomocą zdjęć od wewnątrz możemy zaprezentować w jaki sposób pracujemy.

Bezpośredni kontakt z klientami

Do wizytówki naszej firmy możemy dodać numer telefonu. Dzięki temu ułatwiamy klientom skontaktowanie się z nami. Wystarczy jedno kliknięcie z poziomu map Google, aby przejść do połączenia, a tym samym np. zarezerwować stolik czy dopytać o produkt lub godziny otwarcia.

Budowanie reputacji

Obecność w Google Maps pozwala na zbieranie opinii od użytkowników. Jest to ważna część pozycjonowania wizytówki Google Moja Firma – internauci niemal od razu widzą liczbę gwiazdek w skali 1-5 obok nazwy naszej firmy, która jest średnią wystawionych opinii. Ważne by w miarę możliwości reagować na większość opinii, a na pewno te negatywne. Pozostawione bez odpowiedzi mogą pokazać, że nie zależy nam na naszych klientach. Odpowiedź, nawet jeśli będzie przyznaniem się do błędu, oceniana będzie pozytywnie przez potencjalnych klientów. Każdemu zdarzają się błędy – najważniejsze, że jesteśmy gotów je naprawić, a być może nawet zrekompensować!

Budowanie ruchu na naszej stronie

Aplikacja Google Maps pozwala również na dodanie adresu naszej strony do wizytówki firmowej. Bardzo prawdopodobne, że użytkownicy, których przyciągnie nasza nazwa, opis czy zdjęcia, będą chcieli dowiedzieć się na temat naszej działalności, a także nas samych. Jednym prostym kliknięciem z poziomu map Google mogą przenieść się na naszą stronę, a następnie stać się naszym klientem.

google maps nawigacjaCzy obecność firmy w Google Maps się opłaca?

Bez wątpienia! Ocenia się, że około 46% zapytań wpisywanych w Google to wyszukiwania powiązane z lokalizacją. Bez obecności w mapach Google, masz utrudnione zadanie, aby dotrzeć do potencjalnych klientów. Nawet gdy na daną frazę Twoja firma pojawia się na pierwszej pozycji w wynikach organicznych, to spora część użytkowników i tak zatrzyma się na mapie. Dodajmy do tego nieustannie rosnące znaczenie urządzeń mobilnych – z roku na rok co raz więcej zapytań wykonywanych jest z telefonów komórkowych. W tym przypadku obecność w mapach Google również buduje przewagę. Korzyści jest o wiele więcej, a prowadząc lokalny biznes, warto priorytetowo traktować takie rozwiązania, jak Google Maps.