Nagłe pogorszenie się pozycji domeny w wynikach wyszukiwania dla kilkunastu lub nawet wszystkich monitorowanych fraz? Gwałtowny spadek liczby wyświetleń i kliknięć z wyszukiwarki Google? Tego typu problemy nie oznaczają od razu, że domena została ukarana filtrem, ale są pierwszym sygnałem, że powinniśmy jak najszybciej przyjrzeć się kondycji naszej witryny. Szukanie przyczyny pogorszenia wyników warto rozpocząć od analizy danych w Google Search Console. Często okazuje się, że już po zalogowaniu do naszego profilu natrafimy na powiadomienie od Google dotyczące problemów z funkcjonowaniem witryny w sieci.
Jak poradzić sobie z karą nałożoną przez wyszukiwarkę? Czy możliwe jest całkowite zniwelowanie jej skutków? Ile może potrwać „ściąganie filtra”? Dlaczego czasami domena nawet po cofnięciu ręcznych działań nie wraca na wcześniejsze, wysokie pozycje? Te pytania najczęściej zadają sobie właściciele witryn lub osoby odpowiedzialne za ich promocje. Poniżej prezentujemy kilka odpowiedzi, krótki przewodnik i trzy możliwe scenariusze.
Punkt wyjścia: potwierdzenie nałożenia kary na domenę – diagnoza przyczyny
By mieć pewność, że niepokojące wyniki (takie jak np. spadki pozycji, mniejsza niż dotąd liczba wyświetleń i kliknięć z wyników organicznych Google) faktycznie są skutkiem otrzymania kary ręcznej, warto od razu zalogować się do Google Search Console i sprawdzić aktualne dane w sekcji Ruch związany z wyszukiwaniem -> Ręczne działania. Jeśli znajdziemy tam komunikat: „W witrynie nie znaleziono ręcznych działań przeciwspamowych”, musimy dalej szukać przyczyn pogorszenia się statystyk. Jeśli jednak natrafimy tam na informację o tym, że w odniesieniu do całej witryny lub jej części zostały podjęte dziania ręczne, jest to ostateczne potwierdzenie nałożenia filtra.
Bardzo często, równolegle do pojawienia się informacji w sekcji Ręczne działania, właściciel konta za pośrednictwem GSC otrzymuje wiadomość dotyczącą kary nałożonej na witrynę. Z treści powiadomienia jednoznacznie wynika, z jakiego powodu domena została ukarana i jakie kroki należy podjąć, aby filtr został zdjęty.
Na tym etapie uzyskamy pewność, że na domenę faktycznie został nałożony filtr, jak również dowiemy się, czy problem dotyczy całej witryny czy tylko niektórych podstron, sekcji lub linków (tzw. dopasowanie częściowe). Dodatkowo z treści powiadomienia będzie jednoznacznie wynikało za jakie „przewinienia” zespół Google ds. walki ze spamem postanowił nałożyć karę. Najczęściej filtr ręczny dotyczy co najmniej jednej kwestii: wykrycia spamu, naruszenia zasad bezpieczeństwa i/lub złamania wytycznych wyszukiwarki.
Powiadomienia o działaniach ręcznych
Przykładów powiadomień, które możemy otrzymać od Google, jest co najmniej kilka – niektóre z nich zestawiłam w poniższej tabeli. Od przyczyny nałożenia kary zależy nie tylko to, jakie kroki trzeba podjąć, by działania ręczne zostały cofnięte, ale i jakie są szanse na to, że domena znów będzie osiągała wyniki porównywalne do tych sprzed otrzymania filtra. Właściciele witryn często nie zdają sobie sprawy, że zespół Google może ukarać witrynę wielokrotnymi działaniami ręcznymi (skutek kilku przewinień), a sankcje mogą zostać nałożone również na skutek aktywności poprzedniego właściciela.
kara za spam | kara za naruszenie zasad bezpieczeństwa | kara za naruszenie wytycznych wyszukiwarki w odniesieniu do treści | kara za linki |
---|---|---|---|
– Czysty spam – Spam tworzony przez użytkowników – Spamerskie darmowe hosty – Spamerska struktura znaczników – Maskowanie i/lub podstępne przekierowania | – Witryna zaatakowana przez hakerów | – Mało treści, w dodatku o niewielkiej lub żadnej wartości – Ukryty tekst i/lub mnożenie słów kluczowych – Niezgodność grafik | – Nienaturalne linki z Twojej witryny – Nienaturalne linki do Twojej witryny |
Kara ręczna za spam
Ten rodzaj powiadomień związany jest z wykryciem przez Google nieprawidłowych informacji, które zostały uznane za spam. Mogą one dotyczyć zawartości całej witryny lub jej poszczególnych sekcji.
Czysty spam
Jeśli prezentowane na stronach treści są bezwartościowe (w ocenie algorytmu Google), generowane w sposób automatyczny, nieunikalne (skopiowane z innych stron) lub też maskowane, możemy spodziewać się ich zakwalifikowania jako czysty spam.