Dziś, aby aktywność fundacji czy stowarzyszenia była widoczna dla obecnych i potencjalnych darczyńców, nie wystarczy po prostu mieć stronę internetową oraz raz w roku zorganizować akcję charytatywną. Odbiorcy stają się coraz bardziej wymagający i oczekują jawnych oznak działania w imię konkretnej sprawy. Warto więc postawić na efektywną komunikację, która będzie szła w parze z interesami organizacji. Prezentujemy 5 wskazówek, jak zadbać o promocję fundacji lub stowarzyszenia.
Określ cel strony internetowej i działań marketingowych
Aby promocja fundacji lub stowarzyszenia miała szansę na powodzenie, musi opierać się na jasno określonych celach. Dobrze jest więc w pierwszym kroku zastanowić się, jakie założenia mają przyświecać planowanym działaniom. Przygotowując strategię marketingową, rozważmy takie zagadnienia jak:
- sposób, w jaki fundacja lub stowarzyszenie zarabia na cel charytatywny – np. 1 procent podatku, darowizna, dochód ze sprzedaży gadżetów;
- chęć pozyskiwania do współpracy przedsiębiorstw w ramach koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR);
- chęć zaangażowania wolontariuszy do działań w organizacji;
- wola dotarcia do potencjalnych beneficjentów, którzy potrzebują pomocy.
W zależności od codziennej pracy organizacji możemy wytyczyć kilka kierunków (lub ograniczyć się do jednego), na których będziemy budować komunikację z otoczeniem. Jeśli brakuje nam wolontariuszy do współtworzenia akcji charytatywnych, a jednocześnie pragniemy zachęcić użytkowników do wpłacania datków np. na zbiórki publiczne dla podopiecznych, bez problemu możemy realizować oba dążenia za pośrednictwem strony internetowej.
Zadbaj o podstawowe elementy serwisu fundacji lub stowarzyszenia
Na podstawie ustalonych celów warto skonstruować układ strony internetowej, która ułatwi użytkownikom poszukiwanie istotnych informacji. Zanim jednak przystąpimy do tego etapu, musimy jeszcze przeprowadzić analizę słów kluczowych, aby w publikowanych treściach oraz strukturze strony posługiwać się powiązanymi frazami. W tym celu przydatne okażą się intuicyjne narzędzia online – m.in. Planer słów kluczowych od Google, aplikacja Ubersuggest, Answer The Public lub bezpośrednie podpowiedzi w wyszukiwarce.