Spis treści:
Chcąc nadążyć za potrzebami i oczekiwaniami klientów, właściciele sklepów internetowych wdrażają coraz to nowe rozwiązania, ułatwiające dokonywanie zakupów. Jednym z elementów mocno wpływających na konwersje są szybkie płatności online, pozwalające na błyskawiczną zapłatę za wybrane produkty i sfinalizować transakcję. Które systemy płatności uwielbiają internetowi konsumenci? Jakie bramki płatności opłacają się najlepiej? Porównujemy najpopularniejsze systemy transakcyjne funkcjonujące na polskim rynku e-commerce.
Systemy płatności elektronicznych – dlaczego warto je wdrożyć w swoim sklepie internetowym?
Coraz więcej osób chętnie kupuje w internecie. Według Raportu E-commerce w Polsce 2019 62% internautów robi zakupy online. 60% badanych korzysta z polskich, a 26% z zagranicznych sklepów internetowych. Głównymi czynnikami zachęcającymi do transakcji jest dostępność platformy sprzedażowej przez całą dobę, brak konieczności odwiedzania placówki stacjonarnej oraz nieograniczony czas na podjęcie decyzji zakupowej. Doceniamy wygodę płynącą z e-commerce, porzucając większość obaw dotyczących bezpieczeństwa zakupów online.
Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2019, Badanie Gemius dla e-Commerce Polska
Jak lubimy płacić za zakupy w sklepach internetowych za pomocą urządzeń desktopowych? Większość z nas chętnie wybiera szybkie płatności, zwane także Pay-By-Link, obsługiwane np. przez Przelewy24, PayU, Dotpay, tpay albo eCard. Często korzystamy także z tradycyjnych przelewów. Preferujemy również płatność gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie stacjonarnym. Płatności BLIK czy kartą kredytową na razie nie cieszą się aż tak dużym zainteresowaniem jak popularne systemy płatności internetowych.
Źródło: Płatności cyfrowe 2019, Raport Izby Gospodarki Elektronicznej
A jak wygląda ranking sposobów płatności, kiedy korzystamy z urządzeń mobilnych podczas zakupów online? Tak samo często decydujemy się na uiszczenie opłaty za pomocą systemu transakcyjnego, jak i na pobranie przy odbiorze. Dużą popularność zyskuje także karta kredytowa, BLIK oraz przelewy tradycyjne. Najrzadziej sięgamy po płatności SMS premium, Google lub Apple Pay albo aplikację bankową z wykorzystaniem kodu QR.
Źródło: Płatności cyfrowe 2019, Raport Izby Gospodarki Elektronicznej
Bramki płatności, systemy transakcyjne oraz innowacyjne rozwiązania banków przyspieszające przelew środków na konto sprzedającego obdarzamy coraz większym zaufaniem. Wygoda, bezpieczeństwo oraz szybkość w realizacji transakcji przemawiają za wyborem pośrednika płatności zamiast logowania się na swoje konto online w banku i wykonywania tradycyjnego przelewu. W takiej sytuacji właściciele sklepów, by nadążyć za potrzebami użytkowników, powinni zaoferować kilka metod zapłaty za zamówienie, decydując się na rozwiązania dobre pod względem kosztowym dla siebie oraz chętnie wybierane przez e-konsumentów.
Najpopularniejsze sposoby płatności w Polsce
Zanim przejdziemy do rankingu płatności internetowych, przyjrzyjmy się, z których pośredników płatności korzystają klienci e-commerce. PrestaShop ze wsparciem serwisu CyberSource przygotował zestawienie 35 najpopularniejszych sposobów płatności w 51 krajach. W Polsce do najpowszechniej wykorzystywanych w sklepach internetowych systemów transakcyjnych należą:
- Sofort Online banking,
- eWallets,
- Paypal,
- G2A Pay,
- Dotpay,
- Strategic Funding,
- Karta płatnicza, np. Skrill, YourPay, HiPay, BlueSnap.
Dla porównania niemieccy konsumenci online chętnie korzystają z:
- PayPal,
- Skrill,
- Payone,
- Paymill,
- Klarna,
- Ingenico,
- Sofort,
- Stripe,
- Mollie,
- BlueSnap,
- Amazon Payments.
Z kolei Brytyjczycy ograniczają się do:
- Paypal,
- Amazon Payments,
- eWallets,
- G2A Pay,
- Divido,
- Karta płatnicza, np. Worldline, SagePay, Optimal Payments, SagePay.
Wiedząc, jakie systemy płatności elektronicznych interesują naszych rodzimych konsumentów, można spośród nich wybrać opcje najlepsze biznesowo.
Porównanie systemów płatności internetowych
Poszukując najlepszych bramek płatności, musimy rozważyć kilka kryteriów, składających się na ofertę poszczególnych firm pośredniczących w transakcjach. Do istotnych czynników należą:
- Opłata aktywacyjna – większość pośredników płatności prosi o zapłatę symbolicznych kwot (do 10 zł); wyjątkiem jest np. PayU, w przypadku którego koszt dołączenia do systemu wynosi ok. 200 zł,
- Wysokość prowizji pobierana przy transakcji – od każdego zakupu system transakcyjny będzie pobierać określoną kwotę, obniżając tym samym marżę ze sprzedaży. Z tego względu prowizja od transakcji należy do najważniejszych elementów wpływających na podjęcie dobrego wyboru,
- Częstotliwość/szybkość wypłaty środków – niektóre bramki płatności ograniczają liczbę lub częstotliwość przelewania środków na firmowe konto,
- Koszty wypłaty środków z konta – kolejne opłaty obniżające marżę ze sprzedaży. Ich gruntowane przeanalizowanie pozwoli uchronić się od dodatkowych kosztów,
- Opłata pobierana za zwrot środków przy odstąpieniu od umowy (tzw. opłata chargeback) – przedsiębiorcy muszą respektować prawo konsumentów do zwrotu towaru w ciągu ustawowych 14 dni. Niektórzy pośrednicy zajmą się za nas przelewem środków na konto nabywcy, ale może się to wiązać z dodatkową opłatą,
- Obsługiwane karty – najpopularniejsze są oczywiście Visa i MasterCard. Obie warto obsługiwać w swoim sklepie internetowym,
- Konieczność prowadzenia działalności – jedynie Dotpay pozwala osobom nieposiadającym zarejestrowanej działalności na skorzystanie z ich usług do realizacji szybkich płatności online,
- Certyfikaty i normy bezpieczeństwa – warto zdecydować się na bramki płatności, które zarówno konsumenci, jak i instytucje publiczne (np. KNF) obdarzają zaufaniem,
- Łatwość integracji ze sklepem – większość pośredników płatności dostarcza wtyczki do najpopularniejszych systemów CMS ułatwiających konfigurację bramki płatności. Im prostsza obsługa, tym lepiej,
- Wersje językowe – prowadząc sklep w kilku wersjach językowych, warto od razu posiadać przetłumaczone elementy/podstrony odpowiadające za dokonanie płatności,
- Konto testowe – możliwość skorzystania z wersji demo lub okresu próbnego nie stanowi standardu w branży systemów płatności elektronicznych.
.
Płatności online – porównanie 3 gigantów: Dotpay, Przelewy24, PayU
Dotpay | Przelewy24 | PayU | |
---|---|---|---|
Opłata aktywacyjna | 10 zł | 1,50 zł (zwracana) | 199 zł (częste promocje) |
Prowizja | 1,9% | 1,9% | 2,3% |
Koszt wypłaty środków | 0 zł | 0 zł* | 0 zł |
Opłata chargeback | 100 zł (negocjowane) | 0 zł** | 0 zł |
Konieczność prowadzenia firmy |
Nie | Tak | Tak |
Łatwość integracji z CMS | Prosta konfiguracja z większością CMS-ów |
Wtyczki do najpopularniejszych CMS-ów, prosta konfiguracja |
Prosta konfiguracja, wtyczki do CMS-ów |
Wersje językowe | 10 języków*** |
18 języków**** | polski, angielski |
* wypłata środków na konto w PLN w danym dniu, każda kolejna wypłata 2 zł/przelew
** w przypadku wysyłki przekazu pieniężnego tradycyjną pocztą opłatę chargeback powiększa się o koszty przekazu pieniężnego wg cennika Poczty Polskiej. Koszty zwrotu w walucie pokrywa właściciel sklepu
*** polski, niemiecki, angielski, hiszpański, francuski, włoski, węgierski, rumuński, czeski, rosyjski
**** polski, bułgarski, czeski, niemiecki, angielski, francuski, hiszpański, chorwacki, węgierski, włoski, holenderski, portugalski, szwedzki, słowacki, rosyjski, rumuński, litewski, grecki
Tabela: Płatności online – ranking, 19.02.2020 r.
Porównanie zawiera najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę, wybierając bramkę płatności. Oceniliśmy tylko 3 systemy cieszące się największą popularnością wśród internetowych przedsiębiorców. Tylko jeden z nich (Dotpay) znalazł się na liście najpopularniejszych dostawców szybkich płatności przygotowanej przez PrestaShop.
Bramki płatności – ukłon w stronę konwersji i użyteczności strony
Korzystanie z pośredników płatności wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów, które obniżają marżę uzyskiwaną ze sprzedawanych produktów. Systemy transakcyjne są jednak wygodne dla użytkowników, przyspieszają finalizację transakcji zakupowej i zwiększają użyteczność sklepu internetowego. Czy warto oszczędzać na takich korzyściach? Decyzję musisz podjąć samodzielnie, przeliczając wszystkie wydatki i analizując swoje możliwości budżetowe. Zawsze możesz potestować, czy wybrany system płatności online sprawdzi się w Twojej działalności, a w przypadku braku widocznych efektów sprzedażowych, zrezygnować z niego. Bądź otwarty na nowości i podążaj za utartymi trendami, jeśli chcesz odnieść sukces w e-commerce.