Najpopularniejsze systemy płatności w sklepach online – jakie bramki płatności warto wdrożyć w e-commerce?

| czas czytania: 5 min | SEM
ranking systemy platności online

Chcąc nadążyć za potrzebami i oczekiwaniami klientów, właściciele sklepów internetowych wdrażają coraz to nowe rozwiązania, ułatwiające dokonywanie zakupów. Jednym z elementów mocno wpływających na konwersje są szybkie płatności online, pozwalające na błyskawiczną zapłatę za wybrane produkty i sfinalizować transakcję. Które systemy płatności uwielbiają internetowi konsumenci? Jakie bramki płatności opłacają się najlepiej? Porównujemy najpopularniejsze systemy transakcyjne funkcjonujące na polskim rynku e-commerce.

Systemy płatności elektronicznych – dlaczego warto je wdrożyć w swoim sklepie internetowym?

Coraz więcej osób chętnie kupuje w internecie. Według Raportu E-commerce w Polsce 2019 62% internautów robi zakupy online. 60% badanych korzysta z polskich, a 26% z zagranicznych sklepów internetowych. Głównymi czynnikami zachęcającymi do transakcji jest dostępność platformy sprzedażowej przez całą dobę, brak konieczności odwiedzania placówki stacjonarnej oraz nieograniczony czas na podjęcie decyzji zakupowej. Doceniamy wygodę płynącą z e-commerce, porzucając większość obaw dotyczących bezpieczeństwa zakupów online.

 

zakupy online 2019

Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2019, Badanie Gemius dla e-Commerce Polska

Jak lubimy płacić za zakupy w sklepach internetowych za pomocą urządzeń desktopowych? Większość z nas chętnie wybiera szybkie płatności, zwane także Pay-By-Link, obsługiwane np. przez Przelewy24, PayU, Dotpay, tpay albo eCard. Często korzystamy także z tradycyjnych przelewów. Preferujemy również płatność gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie stacjonarnym. Płatności BLIK czy kartą kredytową na razie nie cieszą się aż tak dużym zainteresowaniem jak popularne systemy płatności internetowych.

systemy płatności w sklepach

Źródło: Płatności cyfrowe 2019, Raport Izby Gospodarki Elektronicznej

A jak wygląda ranking sposobów płatności, kiedy korzystamy z urządzeń mobilnych podczas zakupów online? Tak samo często decydujemy się na uiszczenie opłaty za pomocą systemu transakcyjnego, jak i na pobranie przy odbiorze. Dużą popularność zyskuje także karta kredytowa, BLIK oraz przelewy tradycyjne. Najrzadziej sięgamy po płatności SMS premium, Google lub Apple Pay albo aplikację bankową z wykorzystaniem kodu QR.

systemy platności mobile

Źródło: Płatności cyfrowe 2019, Raport Izby Gospodarki Elektronicznej

Bramki płatności, systemy transakcyjne oraz innowacyjne rozwiązania banków przyspieszające przelew środków na konto sprzedającego obdarzamy coraz większym zaufaniem. Wygoda, bezpieczeństwo oraz szybkość w realizacji transakcji przemawiają za wyborem pośrednika płatności zamiast logowania się na swoje konto online w banku i wykonywania tradycyjnego przelewu. W takiej sytuacji właściciele sklepów, by nadążyć za potrzebami użytkowników, powinni zaoferować kilka metod zapłaty za zamówienie, decydując się na rozwiązania dobre pod względem kosztowym dla siebie oraz chętnie wybierane przez e-konsumentów.

Najpopularniejsze sposoby płatności w Polsce

Zanim przejdziemy do rankingu płatności internetowych, przyjrzyjmy się, z których pośredników płatności korzystają klienci e-commerce. PrestaShop ze wsparciem serwisu CyberSource przygotował zestawienie 35 najpopularniejszych sposobów płatności w 51 krajach. W Polsce do najpowszechniej wykorzystywanych w sklepach internetowych systemów transakcyjnych należą:

  • Sofort Online banking,
  • eWallets,
  • Paypal,
  • G2A Pay,
  • Dotpay,
  • Strategic Funding,
  • Karta płatnicza, np. Skrill, YourPay, HiPay, BlueSnap.

Dla porównania niemieccy konsumenci online chętnie korzystają z:

  • PayPal,
  • Skrill,
  • Payone,
  • Paymill,
  • Klarna,
  • Ingenico,
  • Sofort,
  • Stripe,
  • Mollie,
  • BlueSnap,
  • Amazon Payments.

Z kolei Brytyjczycy ograniczają się do:

  • Paypal,
  • Amazon Payments,
  • eWallets,
  • G2A Pay,
  • Divido,
  • Karta płatnicza, np. Worldline, SagePay, Optimal Payments, SagePay.

Wiedząc, jakie systemy płatności elektronicznych interesują naszych rodzimych konsumentów, można spośród nich wybrać opcje najlepsze biznesowo.

skorzystaj-z-oferty

 

Porównanie systemów płatności internetowych

Poszukując najlepszych bramek płatności, musimy rozważyć kilka kryteriów, składających się na ofertę poszczególnych firm pośredniczących w transakcjach. Do istotnych czynników należą:

  • Opłata aktywacyjna – większość pośredników płatności prosi o zapłatę symbolicznych kwot (do 10 zł); wyjątkiem jest np. PayU, w przypadku którego koszt dołączenia do systemu wynosi ok. 200 zł,
  • Wysokość prowizji pobierana przy transakcji – od każdego zakupu system transakcyjny będzie pobierać określoną kwotę, obniżając tym samym marżę ze sprzedaży. Z tego względu prowizja od transakcji należy do najważniejszych elementów wpływających na podjęcie dobrego wyboru,
  • Częstotliwość/szybkość wypłaty środków – niektóre bramki płatności ograniczają liczbę lub częstotliwość przelewania środków na firmowe konto,
  • Koszty wypłaty środków z konta – kolejne opłaty obniżające marżę ze sprzedaży. Ich gruntowane przeanalizowanie pozwoli uchronić się od dodatkowych kosztów,
  • Opłata pobierana za zwrot środków przy odstąpieniu od umowy (tzw. opłata chargeback) – przedsiębiorcy muszą respektować prawo konsumentów do zwrotu towaru w ciągu ustawowych 14 dni. Niektórzy pośrednicy zajmą się za nas przelewem środków na konto nabywcy, ale może się to wiązać z dodatkową opłatą,
  • Obsługiwane karty – najpopularniejsze są oczywiście Visa i MasterCard. Obie warto obsługiwać w swoim sklepie internetowym,
  • Konieczność prowadzenia działalności – jedynie Dotpay pozwala osobom nieposiadającym zarejestrowanej działalności na skorzystanie z ich usług do realizacji szybkich płatności online,
  • Certyfikaty i normy bezpieczeństwa – warto zdecydować się na bramki płatności, które zarówno konsumenci, jak i instytucje publiczne (np. KNF) obdarzają zaufaniem,
  • Łatwość integracji ze sklepem – większość pośredników płatności dostarcza wtyczki do najpopularniejszych systemów CMS ułatwiających konfigurację bramki płatności. Im prostsza obsługa, tym lepiej,
  • Wersje językowe – prowadząc sklep w kilku wersjach językowych, warto od razu posiadać przetłumaczone elementy/podstrony odpowiadające za dokonanie płatności,
  • Konto testowe – możliwość skorzystania z wersji demo lub okresu próbnego nie stanowi standardu w branży systemów płatności elektronicznych.

.

Płatności online – porównanie 3 gigantów: Dotpay, Przelewy24, PayU

Dotpay Przelewy24 PayU
Opłata aktywacyjna 10 zł 1,50 zł (zwracana) 199 zł (częste promocje)
Prowizja 1,9% 1,9% 2,3%
Koszt wypłaty środków 0 zł 0 zł* 0 zł
Opłata chargeback 100 zł (negocjowane) 0 zł** 0 zł
Konieczność prowadzenia firmy
Nie Tak Tak
Łatwość integracji z CMS Prosta konfiguracja z większością CMS-ów
Wtyczki do najpopularniejszych CMS-ów, prosta konfiguracja
Prosta konfiguracja, wtyczki do CMS-ów
Wersje językowe 10 języków***
18 języków**** polski, angielski

* wypłata środków na konto w PLN w danym dniu, każda kolejna wypłata 2 zł/przelew
** w przypadku wysyłki przekazu pieniężnego tradycyjną pocztą opłatę chargeback powiększa się o koszty przekazu pieniężnego wg cennika Poczty Polskiej. Koszty zwrotu w walucie pokrywa właściciel sklepu
*** polski, niemiecki, angielski, hiszpański, francuski, włoski, węgierski, rumuński, czeski, rosyjski
**** polski, bułgarski, czeski, niemiecki, angielski, francuski, hiszpański, chorwacki, węgierski, włoski, holenderski, portugalski, szwedzki, słowacki, rosyjski, rumuński, litewski, grecki

Tabela: Płatności online – ranking, 19.02.2020 r.

Porównanie zawiera najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę, wybierając bramkę płatności. Oceniliśmy tylko 3 systemy cieszące się największą popularnością wśród internetowych przedsiębiorców. Tylko jeden z nich (Dotpay) znalazł się na liście najpopularniejszych dostawców szybkich płatności przygotowanej przez PrestaShop.

Bramki płatności – ukłon w stronę konwersji i użyteczności strony

Korzystanie z pośredników płatności wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów, które obniżają marżę uzyskiwaną ze sprzedawanych produktów. Systemy transakcyjne są jednak wygodne dla użytkowników, przyspieszają finalizację transakcji zakupowej i zwiększają użyteczność sklepu internetowego. Czy warto oszczędzać na takich korzyściach? Decyzję musisz podjąć samodzielnie, przeliczając wszystkie wydatki i analizując swoje możliwości budżetowe. Zawsze możesz potestować, czy wybrany system płatności online sprawdzi się w Twojej działalności, a w przypadku braku widocznych efektów sprzedażowych, zrezygnować z niego. Bądź otwarty na nowości i podążaj za utartymi trendami, jeśli chcesz odnieść sukces w e-commerce.