Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
17.04.2015 | czas czytania: 5 min | SEM | autor: Artefakt

Reklama kontekstowa w Google Display Network

Reklama kontekstowa w Google Display Network

Reklama kontekstowa to forma reklamy internetowej, która dopasowuje przekaz reklamowy do tematyki strony internetowej, na której się wyświetla. Oznacza to, że np. reklama odzieży damskiej będzie wyświetlać się na stronach z poradami modowymi. Takie dopasowanie reklamy do treści oglądanych przez użytkownika ma na celu zwiększenie efektywności działań marketingowych, poprzez docieranie do osób, które są aktualnie zainteresowane danym tematem. Jest to jedna z najbardziej popularnych obecnie form reklamy online, która bardzo precyzyjnie dociera do pożądanych odbiorców.

Przykład reklamy kontekstowej biura podróży na stronie z ofertami noclegów:

Reklama kontekstowa

Jak to działa?

Kampanie kontekstowe mogą być realizowane w różnych sieciach reklamowych. W Polsce najpopularniejsza jest Google Display Network, czyli sieć stron internetowych udostępniających przestrzeń reklamową w systemie Google AdSenseDoubleClick. Na rynku działają jednak również inne sieci, takie jak Adkontekst czy OnetKontekst. Najczęściej reklama kontekstowa rozliczana jest w modelu płatności za kliknięcie (CPC). Pozwala to osiągnąć szeroki zasięg reklamy przy ponoszeniu kosztów tylko w przypadku, kiedy użytkownik rzeczywiście zainteresuje się reklamą i w nią kliknie. Pozostałe modele rozliczeń, np. CPM (koszt tysiąca wyświetleń), rzadko są rekomendowane naszym klientom.

Formy reklamy kontekstowej

Różnorodność form reklamy internetowej zwiększa się z roku na rok. Reklama kontekstowa występuje obecnie głównie w formie tekstowej i graficznej. Formą najczęściej wykorzystywaną przez reklamodawców są statyczne reklamy graficzne oraz reklamy tekstowe. Mniej popularnymi, choć skutecznymi formami są m.in. reklamy flashowe oraz reklamy wideo. Banery graficzne dostępne są w wielu różnych formatach i mogą być wyświetlane w różnych miejscach na stronach internetowych: z boku, na górze lub w przerwie między akapitami tekstu.

Metody kierowania kontekstowego

W sieci reklamowej Google (GDN) reklamy kontekstowe mogą być kierowane na słowa kluczowe lub tematy. Słowa kluczowe to wyrazy lub większe wyrażenia, które mają pojawić się na stronie, na której będzie wyświetlana reklama. Kierowanie na tematy powoduje, że reklamy wyświetlają się na stronach powiązanych z wybranymi przez reklamodawcę kategoriami tematycznymi.

Można również łączyć poszczególne metody kierowania i używać jednocześnie kierowania na tematy i słowa kluczowe lub tematy i wybrane miejsca docelowe. Jeśli np. reklamodawca chce dotrzeć do osób zainteresowanych piłką nożną może skierować reklamy na serwisy sportowe i ograniczyć wyświetlanie tylko do stron zawierających słowa kluczowe takie jak „piłka nożna”.

Grupę docelowych odbiorców kampanii kontekstowej można również ograniczać pod kątem demograficznym, wybierając odpowiednie kategorie wiekowe czy płeć odbiorców.

Dzięki zaawansowanym możliwościom kierowania kampanii kontekstowych w Google Display Network możliwe jest precyzyjne docieranie do interesujących nas grup docelowych i bieżące wykluczanie nieefektywnych miejsc docelowych i grup odbiorców.

Zalety kampanii kontekstowych w GDN

  • Szybkie dotarcie do dużej grupy odbiorców i generowanie ruchu na stronie,
  • Możliwość określenia tematyki stron, na których będą wyświetlać się reklamy,
  • Szczegółowe statystyki dotyczące miejsc, w których wyświetlają się reklamy,
  • Zaawansowane metody optymalizacji kampanii.

Ze względu na rosnące zaawansowanie kampanii kontekstowych warto korzystać z usług agencji interaktywnej w prowadzeniu kampanii kontekstowych.

 

Reklama displayowa na Youtube – ograniczenia.

Reklamy displayowe wyświetlają się po prawej stronie odtwarzacza wideo nad listą polecanych filmów. Oznaczone są kolorem żółtym. Po kliknięciu przez użytkownika, przenoszą go na stronę reklamodawcy, gdzie może on zapoznać się z ofertą.

Do tej pory reklamy displayowe wyświetlały się niezależnie od tego, jaką popularnością cieszył się dany kanał. Nie wszystkim reklamodawcom takie rozwiązanie odpowiadało, ponieważ zdarzały się sytuacje, że reklama pojawiała się obok obraźliwego lub kontrowersyjnego materiału wideo. Mogła na tym ucierpieć reputacja reklamodawcy.

Google postanowiło więc wprowadzić ograniczenie: reklamy displayowe nie będą wyświetlały się przy kanałach, których łączna liczba wyświetleń nie przekracza 10 tysięcy. W ten sposób filmy o niskiej jakości (cieszące się małą popularnością wśród internautów) mają zostać wykluczone z możliwości promocji treści.

Nowe zasady będą także chroniły przed wyświetlaniem reklam na kanałach, które tworzone są wyłącznie w celu zarabiania z systemu partnerskiego na YouTube. Właściciele tych kont często udostępniali skopiowane treści, nie martwiąc się o łamanie praw autorskich.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

wykres z danymi 13.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co się sprzedaje w Polsce i dlaczego?

Polski rynek sprzedaży detalicznej rośnie w siłę. Największy wzrost sprzedaży dotyczył pojazdów samochodowych, motocykli i części (o 22%) oraz paliw (o 13,1%) . W e-commerce dominowały kategorie takie jak moda, kosmetyki, produkty farmaceutyczne oraz elektronika. Popularność zyskały również produkty ekologiczne i zdrowa żywność, co odzwierciedla zmieniające się preferencje konsumentów. Z tego artykułu dowiesz się, co się najlepiej sprzedaje w Polsce. Czytaj więcej
dane dla sklepu sportowego 12.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Reklama sklepu sportowego – jak skutecznie przyciągnąć aktywnych klientów?

W dobie rosnącej popularności zdrowego stylu życia i sportu, sklepy sportowe zyskują nowych klientów, ale jednocześnie konkurencja na rynku staje się coraz bardziej zacięta. Wielu właścicieli zadaje sobie pytanie: jak wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć osoby naprawdę zainteresowane aktywnością fizyczną? Cały sekret tkwi w dobrze przemyślanej reklamie, która trafia prosto w potrzeby i motywacje klientów, a więc tych, którzy szukają jakości, inspiracji i wsparcia w drodze do sportowych celów. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku zaplanować skuteczne działania promocyjne, które zwiększą ruch w sklepie i przełożą się na realny wzrost sprzedaży. Czytaj więcej
yoast seo 09.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Yoast SEO – jak ustawić meta tagi i poprawić widoczność w Google?

Chcesz, by Twoja strona lepiej widoczna była w Google, ale nie wiesz, od czego zacząć? Z pomocą przychodzi Yoast SEO. Jest to popularna wtyczka do WordPressa, która w prosty sposób pozwala ustawić meta tagi, czyli tytuły i opisy widoczne w wynikach wyszukiwania. To właśnie te elementy decydują o tym, czy użytkownik kliknie w Twoją stronę. Dzięki Yoast SEO możesz zadbać o nie bez znajomości kodu, korzystając z intuicyjnego edytora i gotowych zmiennych. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku zoptymalizować meta tagi i zwiększyć swoją szansę na wyższą pozycję w Google. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt