Reklama kontekstowa to forma reklamy internetowej, która dopasowuje przekaz reklamowy do tematyki strony internetowej, na której się wyświetla. Oznacza to, że np. reklama odzieży damskiej będzie wyświetlać się na stronach z poradami modowymi. Takie dopasowanie reklamy do treści oglądanych przez użytkownika ma na celu zwiększenie efektywności działań marketingowych, poprzez docieranie do osób, które są aktualnie zainteresowane danym tematem. Jest to jedna z najbardziej popularnych obecnie form reklamy online, która bardzo precyzyjnie dociera do pożądanych odbiorców.
Przykład reklamy kontekstowej biura podróży na stronie z ofertami noclegów:
Jak to działa?
Kampanie kontekstowe mogą być realizowane w różnych sieciach reklamowych. W Polsce najpopularniejsza jest Google Display Network, czyli sieć stron internetowych udostępniających przestrzeń reklamową w systemie Google AdSense i DoubleClick. Na rynku działają jednak również inne sieci, takie jak Adkontekst czy OnetKontekst. Najczęściej reklama kontekstowa rozliczana jest w modelu płatności za kliknięcie (CPC). Pozwala to osiągnąć szeroki zasięg reklamy przy ponoszeniu kosztów tylko w przypadku, kiedy użytkownik rzeczywiście zainteresuje się reklamą i w nią kliknie. Pozostałe modele rozliczeń, np. CPM (koszt tysiąca wyświetleń), rzadko są rekomendowane naszym klientom.
Formy reklamy kontekstowej
Różnorodność form reklamy internetowej zwiększa się z roku na rok. Reklama kontekstowa występuje obecnie głównie w formie tekstowej i graficznej. Formą najczęściej wykorzystywaną przez reklamodawców są statyczne reklamy graficzne oraz reklamy tekstowe. Mniej popularnymi, choć skutecznymi formami są m.in. reklamy flashowe oraz reklamy wideo. Banery graficzne dostępne są w wielu różnych formatach i mogą być wyświetlane w różnych miejscach na stronach internetowych: z boku, na górze lub w przerwie między akapitami tekstu.
Metody kierowania kontekstowego
W sieci reklamowej Google (GDN) reklamy kontekstowe mogą być kierowane na słowa kluczowe lub tematy. Słowa kluczowe to wyrazy lub większe wyrażenia, które mają pojawić się na stronie, na której będzie wyświetlana reklama. Kierowanie na tematy powoduje, że reklamy wyświetlają się na stronach powiązanych z wybranymi przez reklamodawcę kategoriami tematycznymi.
Można również łączyć poszczególne metody kierowania i używać jednocześnie kierowania na tematy i słowa kluczowe lub tematy i wybrane miejsca docelowe. Jeśli np. reklamodawca chce dotrzeć do osób zainteresowanych piłką nożną może skierować reklamy na serwisy sportowe i ograniczyć wyświetlanie tylko do stron zawierających słowa kluczowe takie jak „piłka nożna”.
Grupę docelowych odbiorców kampanii kontekstowej można również ograniczać pod kątem demograficznym, wybierając odpowiednie kategorie wiekowe czy płeć odbiorców.
Dzięki zaawansowanym możliwościom kierowania kampanii kontekstowych w Google Display Network możliwe jest precyzyjne docieranie do interesujących nas grup docelowych i bieżące wykluczanie nieefektywnych miejsc docelowych i grup odbiorców.
Zalety kampanii kontekstowych w GDN
- Szybkie dotarcie do dużej grupy odbiorców i generowanie ruchu na stronie,
- Możliwość określenia tematyki stron, na których będą wyświetlać się reklamy,
- Szczegółowe statystyki dotyczące miejsc, w których wyświetlają się reklamy,
- Zaawansowane metody optymalizacji kampanii.
Ze względu na rosnące zaawansowanie kampanii kontekstowych warto korzystać z usług agencji interaktywnej w prowadzeniu kampanii kontekstowych.