Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
09.03.2020 | czas czytania: 5 | SEM | autor: Artefakt

Marketing automation – jak go wykorzystać w e-commerce?

Marketing automation – jak go wykorzystać w e-commerce?

Marketing Automation skutecznie pomaga zwiększyć lojalność klientów sklepu internetowego, poprawić wyniki sprzedaży oraz współczynnik konwersji. Jest polecanym narzędziem zarówno dla dużych sklepów internetowych, jak i niewielkich e-sklepików. Na czym konkretnie polega automatyzacja marketingu? Jakie przynosi korzyści i w jaki sposób możesz ją wykorzystać w e-commerce? Na te pytania odpowiadamy w naszym artykule.

Marketing automation – co to jest?

Automatyzacja marketingu polega na prowadzeniu różnorodnych działań promocyjnych z wykorzystaniem oprogramowania wykonującego „ręczną pracę” za specjalistów. Najczęściej opiera się przede wszystkim na wysyłaniu przez platformę spersonalizowanych komunikatów do konkretnych odbiorców zgodnie z ustalonym harmonogramem albo określonymi regułami Narzędzia do marketing automation łączą się zazwyczaj z innymi systemami, np. służącymi do zarządzania relacjami z klientami.

Rozwiązania automatyzujące działania marketingowe sprawdzają się praktycznie we wszystkich branżach i firmach o różnej skali działalności – wielkich sklepach internetowych oraz niewielkich e-commersach. Marketing automation daje możliwość dokładnego zaplanowania komunikacji z klientami poprzez prowadzenie spersonalizowanych mailingów, reklam graficznych, powiadomień web push. Dostępne na rynku narzędzia umożliwiają precyzyjną analizę zebranych danych, czego efektem jest przede wszystkim możliwość przesyłania określonych komunikatów i kreacji do ściśle określonej grupy docelowej. Zaletą systemów marketingu automatycznego jest też zazwyczaj prostota obsługi, pozwalająca na tworzenie zaawansowanych kampanii.

Automatyzacja marketingu na ratunek porzuconym koszykom

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Baymard Institute, blisko 70% użytkowników dodających produkty do koszyka porzuca go, nie dokonując zakupu. To oznacza, że na 100 klientów, którzy rozpoczęli proces zakupowy, aż 70 opuszcza stronę, nie finalizując transakcji.  Gdy podsumujemy, jakie wydatki ponieśliśmy na pozyskanie klienta (pozycjonowanie, kampanie Google Ads, social media marketing itp.), z pewnością stracimy optymizm, patrząc na powyższe dane.

Na ratunek porzuconym koszykom w sklepach internetowych przychodzi właśnie marketing automation. Wykorzystując platformy CRM takie jak np. SALESmanago, edrone czy iPresso sklepy internetowe otrzymują możliwość przesłania klientom spersonalizowanych ofert i komunikatów, wspierających  proces decyzyjny i kierujących konsumentów do ostatniego kroku finalizującego transakcję. Jak to działa?

  • Za pomocą plików cookies system identyfikuje oraz zapisuje w bazie zachowania konkretnych użytkowników na stronie.
  • Jeśli klient zapisał się do newslettera i wyraził zgody na otrzymywanie spersonalizowanych komunikatów marketingowych, aplikacja może przesyłać mu dopasowane do jego zachowań wiadomości wspierające konwersje.
  • porzucając koszyk zakupowych tuż przed dokonaniem płatności, system może przesłać maila przypominającego o dokończeniu zamówienia lub proponującego inne sposoby zapłaty za zakupy (raty, płatności odroczone itd.).
  • Powrót użytkownika na stronę dostarcza kolejnych danych do analizy zachowania, uruchamiając kolejne ścieżki komunikacji.

Całą strategię komunikacji z potencjalnymi klientami, powracającymi użytkownikami, niezdecydowanymi internautami każdy marketer może przygotować samodzielnie. Narzędzia automatyzujące działania marketingowe do dyspozycji oddają również testy A/B, pozwalające zweryfikować skuteczność poszczególnych komunikatów lub formy dotarcia do percepcji użytkowników (maile, kupony rabatowe, powiadomienia push, remarketing).

Marketing automation na każdym etapie procesu zakupowego

Marketing automation jest polecanym rozwiązaniem nie tylko w przypadku porzuconych koszyków. Narzędzia, które się na nim opierają,  można wykorzystać na każdym etapie procesu zakupowego m.in. do:

  • Zaprezentowania cech produktów i korzyści z nich płynących, np. maile edukacyjne, wideoporadniki, recenzje użytkowników,
  • Przekonania niezdecydowanego użytkownika do zakupu – kupony rabatowe, zniżki, informacje o darmowej wysyłce,
  • Wsparcia na poszczególnych etapach finalizacji zamówienia – pomaganie w wypełnianiu formularzy, dostarczanie informacji o czasie i terminie dostawy, proponowanie innych warunków realizacji zamówienia,
  • Zachęcenia klientów do ponownych zakupów – maile z informacjami o produktach powiązanych, uzupełniających, obniżkach, promocjach itp.,
  • Poproszenia do zapisu na newsletter, by jeszcze bardziej zintensyfikować prowadzone działania marketingowe.

Skuteczność narzędzi marketing automation  wynika ze starannie opracowanej strategii, której istotnym elementem jest podzielenie użytkowników na różne grupy. Segmentację można przeprowadzić, biorąc pod uwagę np. poziom zaangażowania klienta, ścieżkę, jaką obiera w sklepie, produkty, które przegląda. W zależności od przynależności użytkownika do danej kategorii system automatycznie wyśle konkretny komunikat, który został przygotowany z myślą o wspieraniu konwersji.

Do jakich grup można kierować komunikaty, wykorzystując narzędzia marketingu automatycznego? Poza użytkownikami, którzy porzucili koszyk, nie kończąc zakupów, warto wyodrębnić również m.in.:

  • osoby dodające wiele produktów do „listy ulubionych”,
  • internautów, którzy zapisali się do newslettera, ale nie robiąc zakupów w sklepie,
  • klientów, którzy od dłuższego czasu nie odwiedzali serwisu.

Z punktu widzenia wspierania procesu generowania konwersji  warto dotrzeć z indywidualnym przekazem do aktywnych użytkowników, którzy np. w ciągu ostatnich 2-3  miesięcy przynajmniej 10 razy oglądali produkty z konkretnej kategorii. Wysłanie do nich komunikatu z rabatem na interesujący ich asortyment znacznie zwiększa szanse na dokonanie zakupu. Równie istotne są wiadomości reaktywujące do klientów, którzy od dawna nic nie kupili w naszym sklepie. Mail polecający wybrane towary albo oferujący zniżkę to dobry sposób przypomnienia o istnieniu naszej marki i zachęcenie do powrotu do e-sklepu. Nie wolno zapominać również o konsumentach zaangażowanych oraz często kupujących. Nie można koncentrować się tylko na pozyskaniu nowych klientów, równie ważne jest utrzymanie obecnych, lojalnych kupujących, przygotowując dla nich specjalne promocje, programy lojalnościowe czy inne atrakcje.

Buduj lojalność klienta dzięki rozwiązaniom do automatyzacji marketingu

Narzędzia oparte o marketing automation pomagają również budować lojalność klientów. Maile o spersonalizowanej treści, imienne zwroty do użytkowników, kupony z rabatami udzielanymi w dniu urodzin, podpytywanie o zadowolenie z użytkowania zakupionych produktów zwiększają przekonanie użytkownika, że firma się o nich troszczy. Czując się dopieszczeni, chętniej powrócą do sklepu internetowego, zamiast ryzykować dokonanie zakupów w innym serwisie, o którym nic jeszcze nie wiedzą.

Automatyzacja marketingu może przynieść naprawdę sporo korzyści. Wzrost konwersji, poprawa jakości obsługi klienta, dbałość o stałe utrzymanie relacji z klientami będą skutkowały nie tylko wzrostem przychodów, ale wzrostem wartości budowanej przez nas marki. Warto przyjrzeć się konkretnym systemom wspierających automatyzację zadań promocyjnych, wybierając oprogramowanie spełniające wszystkie nasze potrzeby.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt