Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
07.01.2024 | czas czytania: 5 | SEM | autor: Artefakt

Czym są archetypy brandu?

Czym są archetypy brandu?

Tworzenie własnej marki w dzisiejszych czasach jest bardzo wymagającym zadaniem nie tylko ze względu na sporą konkurencję na rynku, ale również trudność w przyciągnięciu uwagi klienta. Jednym z zabiegów marketingowych mających ułatwić znalezienie grupy docelowej oraz sformułować tożsamość brandu stanowi określenie archetypu marki. Sprawdź, jak go znaleźć i jak z niego korzystać.

Czym jest archetyp marki?

Archetyp to bazowy wzorzec osobowości, który składa się z charakterystycznych cech. Dzięki przyporządkowaniu konkretnych zachowań do osoby możemy sprawnie i łatwo uporządkować otaczającą nas rzeczywistość. Pomagają nam w dokonywaniu oceny oraz dokonywaniu wyborów, upraszczając cały proces decyzyjny. Ze względu na fakt, że w kontekście marketingowym archetypy określają charakter oraz wzorzec brandu, powinniśmy ich używać podczas tworzenia tożsamości naszej firmy.

Aby dobrze określić archetyp przedsiębiorstwa, musimy zastanowić się, jaka jest nasza marka, a także nadać jej osobowość. Przypisując brandowi konkretne cechy, niejako ożywiamy ją w oczach klientów i personalizujemy ją, nadając jej „ludzką twarz”. W archetypie warto zawrzeć też cele, misję firmy (o ile istnieje) oraz wartości, którymi się kierujemy.

Teoria archetypów w marketingu

Archetypy w brandingu zaczęły być powszechnie używane po wydaniu książki Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes autorstwa Margaret Mark i Carol S. Pearson, w której opisały archetypy jako sposób budowania skutecznego wizerunku marki. Zdaniem autorek przedsiębiorcy powinni skupić się na wydobywaniu z brandu tego, co najlepsze oraz wzbraniać się przed wszechobecnym szumem informacyjnym. Tożsamość firmy musi być spójna, a przy tym korespondować z komunikatem wysyłanym do odbiorców. Tego typu wiadomości odbieramy na wielu poziomach; mogą to być reklamy, projekt logo, konta w social mediach czy dobór kolorów na stronie internetowej. Tworząc komunikację, marka powinna zwracać uwagę, czy przekaz odpowiada założonemu archetypowi.

Autorki wspominają również o konieczności pokazania potencjalnym klientom historii marki oraz przedstawienia spójnej opowieści obrazującej, dlaczego dana firma istnieje. Takie działania wspomagają tworzenie więzi z klientem opierającej się na wartościach, które są dla nas ważne. Łącząc wszystkie wymienione aspekty, brand dzięki swoim działaniom około marketingowym może „wejść” w życie odbiorców i wzbogacać je nie tylko o swoje produkty, ale też o doświadczenia.

Rodzaje i typy marketingowych archetypów

Margaret Mark oraz Carol S. Pearson na podstawie wieloletnich badań wyłoniły aż 12 podstawowych archetypów. Autorki stwierdziły, że ludzka osobowość opiera się głównie na dwóch cechach dotyczących naszego zachowania. Pierwsza z nich dotyczy naszych predyspozycji do stabilizacji i kontrolowania sytuacji lub podejmowania ryzyka. Druga to chęć niezależności oraz samorealizacji w stosunku do kontaktów z ludźmi i przynależności do grupy. Wszystkie archetypy wyróżnione poniżej różnią się od siebie stosunkiem do tych czterech czynników.

  1. Twórca

To archetyp składający się z cech przypisywanym artystom m.in. kreatywność, talent, ale też innowacyjność. Korzystają z niego marki, dzięki którym możemy rozwiać się artystycznie i wyrażać swoje emocje, np. Lego, Instagram czy Nikon.

  1. Władca

Dla marek utożsamiających się z tym archetypem najważniejsza jest stabilność oraz bezpieczeństwo. Ten typ cieszy się autorytetem wśród innych firm głównie ze względu na renomę i wysoki status. Władcę wybierają marki opierające swoją działalność na zdobywaniu wiedzy, organizacji czy ochronie. Przykładem mogą być: Microsoft, Mercedes czy Hugo Boss.

  1. Opiekun

Archetyp opiekuna wyraża działania zakładające chęć niesienia pomocy innym. Kojarzy się z rodzicami, którzy dla swojego dziecka gotowi są na wiele poświęceń. Ten typ występuje najczęściej w przypadku marek kosmetycznych, medycznych, ale też instytucji rządowych. Często korzystają z niego także agencje ubezpieczeniowe. Firmy czerpiące z tych cech to m.in. UNICEF, Facebook i Gerber.

  1. Niewinny

W tym przypadku fundament stanowi bezpieczeństwo oraz dobroć. Niewinny to archetyp optymistyczny, pomagający odczuwać przyjemne emocje oraz doświadczenia. Firmy bazujące na tym typie zapewniają komfort i dobre samopoczucie. Wśród nich znajdziemy Coca-Colę, Mc Donald’s, a także Dove.

  1. Mędrzec

Dążenie do odnalezienia prawdy to cecha archetypu mędrca, który opiera się na wartościach mających ułatwić zrozumienia świata. To domena przedsiębiorstw informacyjnych czy naukowych zajmujących się prowadzeniem badań lub przekazywaniem wiedzy. Największy nacisk kładzie się w tym przypadku na wiarygodność. Marki określające się tym archetypem to Discovery, Adobe czy Harvard.

  1. Odkrywca

To typ szukający odpowiedzi na zadane lub niezadane pytania. Podstawową wartością jest indywidualizm oraz chęć wyrażania siebie. Ten archetyp wybierają marki, które pozwalają poczuć się wolnym i niezależnym, np. Starbucks, NASA czy Levis.

  1. Buntownik

Łamanie schematów, reguł czy konwencji to jedne z założeń archetypu buntownika. To idealny typ dla brandów oferujących niestandardowe rozwiązania lub wyróżniających się na tle konkurencji. Wśród firm obecnych na rynku buntownikami są Apple, Converse czy Smirnoff.

  1. Czarodziej

Archetyp zachęcający do sięgania po to, co pozornie nieosiągalne, dlatego jest często używany przez marki zajmujące się technologią. Choć z pozoru założenia czarodzieja mogą wydawać się nie do zrealizowania, jednak dąży do spełnienia swojej obietnicy. Przykładem firm mogą być Disney, Pixar, Red Bull.

  1. Bohater

Wzór firmowej osobowości zakładający pokonywanie przeciwieństw losu i udowadnianie własnej wartości dzięki ryzykownym metodom. Osiągane sukcesy motywują oraz inspirują do podejmowania nawet z pozoru niebezpiecznych zadań. Przedsiębiorstwa używającego tego archetypu to Nike czy Michel Jordan.

  1. Wielbiciel

Oddziaływanie na zmysły i wzbudzanie w nas potrzeby luksusu to cechy archetypu wielbiciela, z którego korzystają marki jubilerskie, kosmetyczne czy modowe. Jeżeli pragniemy podkreślić dbałość o estetykę oraz piękno, to warto na tym typie oprzeć nasz wizerunek. Znani wielbiciele to Chanel, Ferarri, Victoria’s Secret.

  1. Błazen

To archetyp zakładający radosny styl wypowiedzi oraz skupienie się na towarzyskim aspekcie codzienności.  Komunikacja marki zakłada unikanie poważnych lub kontrowersyjnych kwestii, które mogłyby doprowadzić do kryzysu wizerunku. Mimo że pozornie nie jest to często wybierany archetyp, to jednak umiejętnie zastosowany i wcielony w życie pozwala osiągnąć zadowalające efekty. Wesołkami wśród marek są Doritos, Lays czy Pepsi.

  1. Towarzysz

Ostatnim omawianym typem jest towarzysz, nazywany też zwykłym człowiekiem. Opiera swoje działania na przynależności do grupy. To typ nielubiący wychodzić przed szereg. Stanowi model towarzyszący w naszych działaniach każdego dnia. Dlatego korzystają z niego przedsiębiorstwa wytwarzające towary codziennego użytku takie jak: IKEA, Kit Kat czy Wrangler.

Archetypy w marketingu – podsumowanie

Wymienione archetypy stanowią jedną z kilku metod tworzenia tożsamości marki. Pomagają w określeniu celu oraz misji przedsiębiorstwa, jednocześnie klarując potencjalnego odbiorcę tworzonych dóbr. To nie tylko przekłada się na wyższe zyski, ale też na lepszą i bardziej ukierunkowaną komunikację z klientem. Nie przejmuj się, jeżeli Twoja firma nie pasuje idealnie do danego archetypu – z powiedzeniem możemy oprzeć się o kilka z nich. Tak samo jak ludzi, wielu biznesów nie da się łatwo sklasyfikować. Budowanie osobowości brandu to proces długofalowy, wymagający podjęcia działań na wielu płaszczyznach. Dlatego dajmy sobie czas na rozwój wizerunku naszej marki.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

strona na fb 13.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | social media

Jak stworzyć stronę na FB krok po kroku? Przewodnik dla początkujących

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak założyć stronę firmową na Facebooku, która naprawdę przyciąga klientów? Wielu przedsiębiorców tworzy fanpage bez strategii, czego efektem jest profil, który ma kilka polubień i żadnego zapytania ofertowego. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak utworzyć stronę biznesową na Facebooku, ustawić wszystkie jej główne elementy i prowadzić ją tak, by działała jak skuteczne narzędzie marketingowe. Po tej lekturze będziesz wiedzieć, jak prowadzić firmowy fanpage w sposób profesjonalny, zwiększając rozpoznawalność marki i sprzedaż, bez przepalania budżetu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt