Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
13.01.2021 | czas czytania: | SEM | autor: Artefakt

Czy stosowanie nazw firm konkurencyjnych w kampaniach Google Ads jest legalne?

Czy stosowanie nazw firm konkurencyjnych w kampaniach Google Ads jest legalne?
W kampaniach PPC można zauważyć trend związany z używaniem przez niektóre firmy znaków towarowych konkurencji. Sytuacje te dotyczą najczęściej dwóch przypadków: wykorzystywania nazwy konkurencji w reklamie Google Ads oraz używania innych brandów jako słów kluczowych, na które ma wyświetlać się reklama. Obie metody postępowania budzą spore kontrowersje. Są już pierwsze wyroki sądów, które jednoznacznie określają, czy reklama na nazwę konkurencji jest legalna.

Reklama na brand konkurencji w praktyce

Kwestie związane z wykorzystywaniem konkurencyjnych nazw w kampanii SEM interesują wielu reklamodawców. Niektórzy sami rozważają takie działania, inni chcą wiedzieć, czy ich własne znaki towarowe mogą być używane przez konkurencyjne marki.

Przykładem takiego działania może być sytuacja, w której strona oferująca jedzenie na wynos z wielu lokali wykorzystuje nazwy swoich klientów w reklamie Google Ads. Jeśli któraś z tych restauracji nie korzysta z kampanii PPC, jej strona wyświetli się tylko w wynikach organicznych, a więc niżej niż promowany w Google serwis rezerwacyjny. Nietrudno domyślić się, że w tej sytuacji mniej osób odwiedzi stronę restauracji, przez którą można bezpośrednio zamówić posiłek. Zamiast tego klienci dokonają rezerwacji za pośrednictwem lepiej widocznego, zewnętrznego serwisu, któremu ta sama firma będzie musiała zapłacić prowizję.

Co o reklamie na brand konkurencji mówi prawo?

Tego, że spory o reklamy z nazwą konkurencyjnej marki, nie są błahostkami i nie należą do rzadkości, dowodzi wyrok Sądu Okręgowego w Rzeszowie. Uznał on, że używanie nazwy konkurencyjnego e-sklepu w kampanii PPC w celu przekierowania klientów na własną platformę sprzedażową stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Co ważne, wymiar sprawiedliwości orzekł, że pozwany nie jest zwolniony z odpowiedzialności nawet w sytuacji, gdy nie użył brandu innej marki świadomie, tylko skorzystał z automatycznych sugestii wyszukiwarki. Reklamodawca powinien bowiem wykluczyć sporne frazy z wyników kontekstowych. Sąd uznał winę nieuczciwego właściciela serwisu, nakazując publikację przeprosin oraz wpłatę 5 000 zł na cel charytatywny.

Google Ads a nieuczciwa konkurencja

Twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie podkreślają, że Google stosuje się do lokalnych przepisów w zakresie zwalczania nieuczciwej konkurencji oraz ochrony znaków towarowych. Firma zapewnia, że rozpatruje każdą skargę wnoszoną przez podmiot dysponujący prawami do znaku i w razie potrzeby nakłada na jego stosowanie odpowiednie ograniczenia. Jednocześnie właściciele wyszukiwarki podkreślają, że reklama na brand konkurencji nie może być publikowana bez zezwolenia właściciela znaku, nawet wtedy, gdy jej celem jest np. porównanie konkurencyjnych usług.

Nazwa firmy konkurencyjnej jako słowo kluczowe

W przypadku używania nazw innych firm jako słów kluczowych, stanowisko Google nie jest już tak jednoznaczne. Jeżeli reklama na nazwę konkurencji użytą w tej formie wprowadza w błąd lub jest myląca w inny sposób, wyszukiwarka może ograniczyć lub zablokować kampanię. W tym kontekście należy przywołać również orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 2011 roku, zgodnie z którym istnieje możliwość posługiwania się cudzym znakiem towarowym w handlu lub przemyśle, jednak pod warunkiem, że działania te nie wyczerpują znamion nieuczciwej konkurencji. Za taką uważa się np. sprzedaż podrabianych towarów znanych marek.

Czy warto reklamować się na nazwę konkurencji?

W przypadku pozycjonowania czy kampanii Google Ads nieuczciwa konkurencja często próbuje wykorzystywać potencjał marketingowy innych marek z tej samej branży do promocji własnych produktów. O ile zarówno Google, jak i sądy uznają, że reklama na brand konkurencji nie jest działaniem uczciwym, o tyle stosowanie nazw marek w formie słów kluczowych nie jest jednoznacznie zabronione. Jednak i w tym przypadku należy bardzo uważać, by wykorzystanie konkurencyjnych brandów nie zostało uznane za działanie na ich szkodę.

Co robić, by inni nie wykorzystywali Twojej nazwy w kampaniach Gogole Ads?

Najlepszy sposób na to, by chronić się przed łamiącą prawo konkurencją, stanowi zastrzeżenie nazwy firmy w odpowiednim Urzędzie Patentowym w Polsce lub na terenie Unii Europejskiej. Właściciel zarejestrowanego znaku towarowego ma prawo dochodzić swoich praw zarówno na drodze sądowej, jak i u właścicieli wyszukiwarki, w której wyświetlają się sporne reklamy. Bez świadectwa ochronnego nie ma możliwości zgłoszenia skargi poprzez specjalny formularz Google, ponieważ jedną z najważniejszych informacji do wypełnienia jest numer prawa ochronnego.

Warto pamiętać, że rejestracja znaku towarowego słownego nie daje pełnego monopolu na nazwę firmy w reklamach Gogole Ads. Identycznym fonetycznie znakiem towarowym może przecież posługiwać się wielu przedsiębiorców z różnych branż i jest to zgodne z prawem. Pod jedną nazwą może zatem działać sieć restauracji, producent pralek czy architekt. Dopóki nie następuje konflikt interesów lub wprowadzanie osób trzecich w błąd, takie sytuacje są możliwe i w pełni legalne.

Podsumowanie

Google Ads nie ogranicza używania znaków towarowych jako słów kluczowych. Problem zaczyna się w momencie, gdy nazwa marki pojawia się w treści reklamy konkurenta. Niedopuszczalne jest użycie jej z naruszeniem zasady uczciwej konkurencji. Takie reklamy będą usuwane z sieci Google.

Czy zastrzeżenie znaku towarowego zawsze wiążę się z brakiem możliwości reklamowania się na konkretną nazwę brandu w Google Ads? Niekoniecznie, ponieważ zgodnie z regulaminem Google Ads reklamodawca może używać znaku towarowego w tekście reklamy w przypadku gdy właściciel udzieli mu upoważnienia.

Czytaj więcej: https://support.google.com/adspolicy/answer/2562124

Może zdarzyć się sytuacja, że właściciel znaku towarowego słownego zablokuje reklamę na nazwę marki w reklamach Google Ads, pozbawiając innych przedsiębiorców możliwości reklamowania się na to konkretne słowo. W takim przypadku warto wysłać prośbę o sprawdzenie kampanii pod względem jej zgodności z zasadami reklam Google Ads. Jeżeli reklama jest przygotowana prawidłowo, firma Google umożliwi jej wyświetlanie.

Więcej informacji o znakach towarowych można znaleźć na oficjalnej stronie pomocy Google Ads: https://support.google.com/adspolicy/answer/6118

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt