Consent Mode V2 – sprawdź, co się zmienia w zakresie przetwarzania danych

| czas czytania: 6 min | SEM
consent mode

Czy wiesz, że nadchodzą ważne zmiany w zakresie zbierania zgód, prywatności użytkowników i marketingu online? 6 marca 2024 roku to data graniczna – od tego momentu obowiązuje Digital Markets Act. Jeśli promujesz swoją ofertę w Google, na Facebooku czy TikToku, sprawdź, jak nowe zasady wpłyną na Twoją działalność w internecie.

Jak zbiera się zgody?

Zacznijmy od początku. Właściciele stron internetowych mają obowiązek zapytać nowych użytkowników, czy zgadzają się na zbieranie o nich informacji i wykorzystywanie ich do celów statystycznych oraz marketingowych. Zazwyczaj taka prośba ma formę baneru, który pojawia się, kiedy internauta po raz pierwszy odwiedza daną witrynę. Baner zawiera informację o polityce prywatności i daje użytkownikowi możliwość wyboru jednej z opcji:

  1. wyrażenia zgody na przetwarzanie jego danych,
  2. dostosowanie zgód do własnych preferencji,
  3. odrzucenie zgód (w tej sytuacji zbierane są tylko dane niezbędne do działania strony).

W przypadku gdy użytkownik wyrazi zgodę na zbieranie o nim danych, tworzy się plik cookie. Kiedy internauta po raz kolejny odwiedzi daną stronę, plik rozpozna go jako powracającego i na przykład automatycznie uzupełni dane w formularzu zamówienia.

Warto wiedzieć!

Zgodnie z RODO zgoda użytkownika jest ważna, jeśli ten wyraził ją dobrowolnie, konkretnie, świadomie i jednoznacznie.

Już 6 marca wchodzi w życie kluczowy dokument – Digital Markets Act, który ma niebagatelny wpływ na proces zbierania zgód.

baner

Co to jest Digital Markets Act (DMA)?

Digital Markets Act to akt o rynkach cyfrowych, którego wprowadzenie oznacza egzekwowanie od właścicieli stron internetowych respektowania praw użytkowników internetu. Po pierwsze, to konsekwencja wprowadzenia w 2018 roku nowej ustawy o ochronie danych osobowych, znanej jako RODO. Zmieniła ona w znacznym stopniu sposób, w jaki firmy mogą przetwarzać dane osobowe – przede wszystkim muszą mieć na to zgodę użytkowników. Po drugie, nowy akt ma związek z dyrektywą o prywatności i łączności elektronicznej, czyli ePrivacy. Dyrektywa ta określa zasady związane z dostępem do danych znajdujących się na urządzeniu użytkownika, czyli plików cookie przeglądarki, oraz w jaki sposób wolno je przechowywać. Celem obu wspomnianych dokumentów było zwiększenie bezpieczeństwa danych w internecie.

Z kolei DMA ma sprawić, że rynek reklamy będzie bardziej konkurencyjny, a także określa obowiązki tzw. cybergigantów. Firmy te – określane jako gatekeepers – to:

  • Alphabet (czyli Google, YouTube),
  • Amazon,
  • Apple,
  • ByteDance (TikTok),
  • Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger),
  • Microsoft (LinkedIn).

Ich obowiązkiem jest zapewnienie, aby dane przekazywane przez właścicieli stron internetowych były zdobywane w zgodzie z regulacjami dotyczącymi prywatności, czyli tylko w przypadku zgody użytkownika. Skutkiem naruszenia zasad DMA będą kary finansowe w wysokości nawet 10% rocznych obrotów firmy. Konsekwencje poniosą gatekeepers, więc ich zadaniem jest dopilnowanie, aby ich obecni i przyszli klienci pozyskiwali zgody według obowiązujących przepisów.

W związku z DMA gatekeeperzy, w tym Google, musieli wprowadzić zmiany w produktach i usługach. Tak pojawił się tryb zgody V2, czyli zaktualizowana wersja dotychczasowego trybu zgody, dopasowana do wymagań, jakie obowiązują zgodnie z Digital Markets Act.

Co to jest tryb zgody?

Tryb zgody, czyli Consent Mode, to rozwiązanie Google. Informuje o rodzaju wyrażonej przez użytkownika zgody, co powoduje odpowiednie działanie tagów, które przekazują dane na temat użytkownika do narzędzi, np. Google Analytics czy Google Ads. Jeśli użytkownik wyrazi zgodę, tagi prześlą odpowiednie dane. Jeśli zgoda będzie częściowa, uruchomienie tagów będzie ograniczone i dostosowane do wybranego przez internautę zakresu zgód. W przypadku braku zgody tagi nie zostaną uruchomione.

zbieranie zgód

Co DMA oznacza dla firm?

Google komunikuje, że w interfejsie API trybu zgody V2 dodano niezbędne parametry do obsługiwania konkretnej zgody użytkownika na dane wysyłane do Google. Są to:

  • ad_user_data – informuje, czy dane użytkownika mogą być wykorzystywane w celach reklamowych,
  • ad_personalization – wskazuje, czy mamy zgodę na wyświetlanie użytkownikowi spersonalizowanych reklam.

Co musisz zrobić jako właściciel strony internetowej? To zależy!

Sytuacja nr 1

Działasz zgodnie z obowiązującym prawem, na stronie masz wdrożony właściwy baner cookie, uruchomiony tryb zgody oraz skonfigurowane tagi. W tej sytuacji wystarczy, jeśli upewnisz się, że Twoja platforma do zarządzania zgodami uwzględnia nowe parametry „ad_user_data” i „ad_personalization”.

Sytuacja nr 2

Jeśli masz wątpliwości co do dostosowania do regulacji prawnych, banera cookie, trybu zgody czy tagów, musisz zweryfikować firmowe podejście do polityki prywatności i natychmiast wprowadzić zmiany.

Jeśli nie wdrożysz Consent Mode V2, w nie będziesz mógł korzystać z kampanii remarketingowych, list odbiorców do kierowania reklam (audiences), a także wpłynie to na algorytmy ustalania stawek, czyli zarządzanie budżetem reklamowym stanie się mniej efektywne.

Consent Mode V2 – korzyści

Wiesz już, że tryb zgody jest potrzebny do określenia, jak możesz wykorzystywać dane użytkowników do celów reklamowych. Ale to nie wszystko! Kiedy użytkownicy nie wyrażą zgody na ciasteczka analityczne i reklamowe, nie możesz przeanalizować ich w Google Analytics i Google Ads. Ale dzięki implementacji trybu zgody V2 możesz zdobyć te brakujące dane, nie łamiąc zasad prywatności. Mimo że użytkownicy nie wyrazili zgody, Google nadal zbiera zanonimizowane i zagregowane dane, które mają wpływ na efektywność kampanii.

Co to jest Consent Management Platform?

Kwestia zgód jest kluczowa dla każdego biznesu działającego online. W zbieraniu i zarządzaniu zgodami pomóc może specjalna platforma, która zdejmie z przedsiębiorstwa ciężar tego zadania. Consent Management Platform (CMP) to użyteczne narzędzie dla właścicieli witryn internetowych. Generuje gotowy baner z treścią zgody i wszelkimi niezbędnymi informacjami na temat wykorzystania pozyskanych danych osobowych. Wyrażone zgody użytkowników są przechowywane na platformie i zarządzane z jej poziomu. To rozwiązanie dla firm, które nie chcą (lub nie mogą) rozwijać własnego oprogramowania rozwiązującego kwestię zbierania zgód zgodnie z obowiązującym prawem.

Wybierając tego typu platformę, warto sprawdzić, które z nich są partnerami Google. Mamy wtedy gwarancję, że narzędzie jest dostosowane do aktualnych regulacji prawnych – w tym do Digital Markets Act. Co więcej, platformy te umożliwiają szybką i łatwą implementację trybu zgody dzięki integracji z interfejsem API zgody Google.

Do grona partnerów Google należą:

  • Cookiebot,
  • Cookie First,
  • Cookie Information A/S,
  • CookieScript,
  • CookieYes,
  • Commanders Act,
  • Complianz,
  • Consentmanager,
  • Didomi,
  • Iubenda,
  • OneTrust,
  • Osano,
  • Sirdata,
  • Termly,
  • Usercentrics.

W przypadku gdy firma ma już albo chce stworzyć własne narzędzie do zbierania zgód i zarządzania nimi, konieczne będą konsultacje z prawnikami na temat zmian w regulacjach.

DMA – przygotuj się na zmianę!

Jeśli nadal chcesz korzystać z narzędzi dostarczanych przez gatekeeperów i prowadzić skuteczne działania reklamowe online, sprawdź, czy jesteś gotowy na DMA. Przeanalizuj swój baner zgody oraz działanie trybu zgody i skonfiguruj je zgodnie z nowymi zasadami. Bez tego Twoje kampanie nie przyniosą oczekiwanych efektów.