Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Atrakcyjne zdjęcia produktowe – o czym należy pamiętać przy fotografii produktowej?

/ SEM
fotografia produktowa

Mówi się, że klienci kupują oczami. Po części to prawda, ponieważ szacuje się, że zdecydowana większość populacji to wzrokowcy. Zdjęcia w e-sklepie odgrywają więc kluczową rolę w procesie zakupowym, przekonując do dokonania konwersji. Z tego względu każdy właściciel e-commersowego biznesu powinien zaopatrzyć swoją stronę w dobrej jakości fotografie. Jak ująć w kadrze asortyment, by zdjęcie sprzyjało sprzedaży? Oto kilka wskazówek fotografii produktowej.

Wpływ zdjęć na odbiorcę

Niedbale wykonana fotografia produktowa może zniechęcić klientów do dokonania zakupu. W opinii wielu stanowi odzwierciedlenie nastawienia sprzedawcy do konsumentów, świadcząc o jego braku dbałości o ofertę. Dopracowane ujęcie pokazuje, że właściciel sklepu podchodzi do odbiorców profesjonalnie i zależy mu na zdobyciu ich zaufania. Co więcej, pliki graficzne wpływają na estetykę witryny – niechlujna grafika z całą pewnością zaburzy wygląd strony. Ponadto odpowiednio wykonane zdjęcia pozwalają dokładniej zapoznać się z produktem, co stanowi przecież niezwykle istotną kwestię w momencie, gdy nie można zobaczyć towaru „na żywo”.

Dobre zdjęcie powinno przede wszystkim oddziaływać na emocje odbiorcy, skłaniając go do nabycia artykułu. Należy mieć na uwadze fakt, że kupujący dość często pomijają opis produktu, skupiając się jedynie na wyglądzie towarów z oferty. Nawet najbardziej dopracowany tekst nie jest w stanie pobudzić wyobraźni i przemówić do klienta w taki sposób, jak zrobi to fotografia.

Sprzęt czy umiejętności?

Panuje powszechne przekonanie, że do wykonania dobrego zdjęcia produktowego należy mieć profesjonalny sprzęt. Rzeczywiście jest on niezwykle pomocny. Czasem nawet mimo drogiego aparatu okazuje się, że zdjęcia są kiepskiej jakości lub nie przekonują klientów do zakupu. W kwestii fotografii produktowej ważną rolę odgrywają zarówno umiejętności osoby robiącej sesję, jej doświadczenie, jak i wiedza o tym, w jaki sposób ciekawie zaprezentować towary. Nie oznacza to, że jedynie profesjonaliści potrafią ująć w kadrze przedmiot tak, by zachęcał do zakupu. Zadanie to zrealizować może każdy, poświęcając odpowiednią ilość czasu i uwagi oraz stosując się do kilku wskazówek. Co więcej, do przygotowania dobrego zdjęcia wystarczy zwykły smartfon.

Dobra fotografia produktowa, czyli jaka?

Pragnąc przyciągnąć odbiorców, warto zwrócić szczególną uwagę na sposób prezentowania produktów. Poniżej prezentujemy najważniejsze zasady, do których należy się stosować, wykonując fotografię produktową.

Po pierwsze – czystość

Choć kwestia ta wydaje się oczywista, wielu sprzedawców zapomina, by zadbać o czystość zarówno produktu, jak i otoczenia, w którym będzie fotografowany asortyment. Brudne towary lub niechlujne tło z pewnością nie skłonią klienta do dokonania zakupu w sklepie.

Po drugie – tło

Tło, na którym należy wykonać zdjęcia towarów, to temat częstych dyskusji. Wielu profesjonalistów uważa, że w fotografii produktowej nie ma miejsca na twórcze zabiegi. Mimo to niektóre sklepy internetowe decydują się na zaprezentowanie oferty w oryginalnej scenografii. Przeważnie jednak wybór pada na jednolite białe tło, zwane packshotem. Zdecydowanie się na jeden z wariantów zależy przede wszystkim od charakteru firmy, estetyki strony biznesowej, a także samej inwencji osoby podejmującej decyzję.

W przypadku packshotów fotografowie najczęściej sięgają po biały stół bezcieniowy lub namiot. Inwestycja w takie akcesoria może jednak mocno nadwyrężyć budżet, dlatego część osób decyduje się na znacznie tańszą alternatywę – zwykły brystol. Po odpowiednim zagięciu arkusza można uzyskać efekt niemal równie dobry jak w przypadku profesjonalnego sprzętu. Z kolei stawiając na czarne tło, należy pamiętać, że zdjęcia na nim wykonane mogą być nieco trudniejsze w późniejszej obróbce. Decydując się na bogatsze kompozycje, trzeba pamiętać, by scenografia bądź inne przedmioty widniejące na fotografii nie przyćmiły samego produktu – w końcu to on powinien odgrywać główną rolę na zdjęciu.

Po trzecie – ułożenie

Kadrowanie to jeden z najważniejszych aspektów podczas fotografowania. Chcąc maksymalnie zaakcentować walory produktu, ułóżmy go w centrum, unikając zasłaniania. Dzięki temu pokażemy towar z jak najlepszej strony, a także ułatwimy klientowi jego ocenę. W przypadku sklepów odzieżowych należy pamiętać, by ubranie zostało zaprezentowane na sylwetce – zdjęcia spodni, swetrów czy spódnic wykonane na płasko z całą pewnością nie odzwierciedlą np. tego, jak np. układa się materiał.

Po czwarte – światło

W fotografii wiele zależy od światła. Samo wykonywanie zdjęć opiera się na rejestrowaniu obrazu właśnie z jego pomocą. Dlatego też niezależnie od sprzętu czy tła warto zadbać o odpowiednie warunki, dzięki czemu uzyskamy efekt głębi, ukazując wszelkie ważne cechy produktu.

Najlepsze ujęcia można wykonać z pomocą profesjonalnych lamp z oświetleniem ciągłym. Mają one jedną, ważną zaletę – pozwalają na pełną kontrolę nad światłem i cieniem, dzięki czemu łatwo uzyskamy rezultat, na którym nam zależy. Drugie, równie popularne rozwiązanie to wykorzystanie lamp błyskowych zapewniających nieco większą moc niż ich ciągłe odpowiedniki. Bez względu na wariant, na który się zdecydujemy, wykorzystując sztuczne źródło światła, trzeba pamiętać o zapewnieniu optymalnej jasności z każdej strony. Dlatego też poleca się wykorzystanie co najmniej 3 lamp.

W przypadku braku dostępu do profesjonalnego sprzętu dobrym rozwiązaniem okaże się światło dzienne. Niekoniecznie musi oznaczać to zdjęcia w plenerze – wystarczy znaleźć miejsce blisko okna, upewniając się, że promienie słoneczne nie są zbyt mocne. Mając do dyspozycji jedno, naturalne źródło światła, należy użyć blendy, czyli ekranu odblaskowego. Dzięki niej zredukujemy kontrasty pomiędzy oświetlonymi a zacienionymi elementami fotografowanego przedmiotu. Choć cena takiego akcesorium jest relatywnie niska, ekran można wykonać samodzielnie, stosując np. kartkę papieru, kawałek styropianu lub folię aluminiową.

Po piąte – ostrość

Ruszone zdjęcia potrafią skutecznie zepsuć cały efekt. Aby uniknąć efektu rozmazania, fotografowie używają statywów fotograficznych. Jeżeli jednak nie posiadamy trójnoga, zadbajmy o właściwą pozycję ciała lub wykorzystajmy to, co mamy pod ręką. Dzięki podłożeniu pod aparat sterty książek zapewnimy odpowiednią stabilizację sprzętu, a zdjęcia zyskają właściwą ostrość.

Po szóste – kilka ujęć

Klient rozważający zakup pragnie zapoznać się z produktem z każdej strony. Podczas sesji pamiętajmy, by uchwycić przedmiot także z boku i z tyłu, a nawet w różnych okolicznościach. Jedno ujęcie może nie przekonać odwiedzającego sklep do nabycia artykułu z oferty. Fotografując, najlepiej trzymać się określonego ułożenia kadru – jeżeli poprzednie zdjęcia wykonano w kompozycji horyzontalnej, zrezygnujmy z uwieczniania obrazów pionowo.

Po siódme – postprodukcja

Choć techniki fotografowania stanowią niezwykle istotny aspekt, nie należy zapominać o obróbce zdjęcia. Nie oznacza to bynajmniej fotomontażu – chodzi raczej o to, by uwydatnić najważniejsze cechy produktu. Ujęcia przed edycją rzadko wiernie odwzorowują barwy. Poprawiając grafiki, zwracajmy szczególną uwagę na kolory i cienie, porównując efekt na ekranie z rzeczywistym wyglądem artykułu. Należy skupić się przede wszystkim na balansie bieli, kontraście i jasności. Nie zapominajmy o dostosowaniu rozmiaru i proporcji – każde ujęcie powinno posiadać taki sam format. Ułatwi to w późniejszym czasie publikację obrazu na stronie oraz optymalizację zdjęcia pod SEO.

Dobre zdjęcie to większa sprzedaż

Na idealną fotografię produktową składa się wiele czynników, a jej wykonanie bywa pracochłonne. Nie należy się jednak zrażać – dobre zdjęcie to inwestycja, której efekty można zauważyć bardzo szybko. Dzięki wysokiej jakości ujęciom skutecznie zyskasz zainteresowanie klientów, a także poprawisz wyniki sprzedażowe.

Najnowsze artykuły na blogu:
Chcesz zaangażować pracowników w aktywność na firmowych mediach społecznościowych? Podpowiadamy,...
Zacząłeś prowadzić firmowy blog i zastanawiasz się, w jakim stylu powinny być publikowane teksty?...
Marketing konwersacyjny wykorzystuje rozmowę z klientem do generowania konwersji. W jaki sposób?...
Doradzamy, jak zachować work-life balance, pracując zdalnie. 13 wskazówek od copywriterów...
Reklama online zyskuje czy traci w dobie koronawirusa? Przedstawiamy trendy i prognozy na temat...