Rozwój mediów społecznościowych otworzył przed użytkownikami nowe możliwości dzielenia się doświadczeniami. Oprócz tradycyjnego wrzucania postów zalogowani mogą udostępniać zdjęcia, zaangażować znajomych w zabawy i gry czy też podzielić się emocjami w czasie rzeczywistym. Możliwość relacjonowania wydarzeń „tu i teraz” dają transmisje live. Narzędzie to stanowi duże ułatwienie dla firm, pozwalając przedsiębiorcom pokazywać istotne wydarzenia lub też wchodzić w interakcje z obserwującymi z dowolnego miejsca. Jeżeli jesteś właścicielem firmy, a jeszcze nie dostrzegłeś potencjału, który drzemie w relacjach na żywo, artykuł ten nie tylko skłoni Cię do wypróbowania tego narzędzia promocji, ale także pozwoli lepiej poznać funkcje umożliwiające nadawanie na poszczególnych platformach social media.
Transmisje live a zaangażowanie odbiorców
Kanały przesyłania strumieniowego w czasie rzeczywistym to dziś funkcjonalność dostępna na wielu mediach społecznościowych. Korzystanie z tego narzędzia pozwala na budowanie więzi z odbiorcami oraz zwiększenie aktywności fanów na profilu. Statystyki pokazują, że transmisja live na Facebooku stanowi najbardziej angażującą treść na portalu – pozwala na zdobycie nawet trzykrotnie większego zaangażowania niż standardowy film. Co ciekawe, zapisane relacje mają też dużo więcej wyświetleń i lepsze zasięgi niż zwykłe nagrania. Choć dane robią wrażenie, samo dotarcie do potencjalnych klientów to nie wszystko, co zapewnia nadawanie na żywo. Właściwe wykorzystanie dostępnych w aplikacjach możliwości, dobre przygotowanie i charyzma pomogą Ci zainteresować obserwujących, nawiązać interakcję, a tym samym zwiększyć sprzedaż usług lub produktów.
Live streaming – jak się do tego zabrać?
Strach przed wystąpieniami to najczęstszy powód, dla którego niektórzy rezygnują z wykorzystania relacji live w strategii firmy, odpuszczając tym samym możliwość nawiązania kontaktu z ludźmi. Niestety, w przypadku nagrań na żywo tego aspektu nie da się obejść – jedyną drogą do sukcesu, pozwalającą z czasem przekroczyć granicę wstydu jest praktyka. By oswoić się z kamerą przed debiutem, zacznij od nagrań bez streamowania. Po zakończeniu filmowania przeanalizuj dokładnie video, starając się podejść do tematu krytycznie – zwróć uwagę na błędy i pomyśl, co możesz zrobić lepiej. Zobacz, jak robią to inni – być może ktoś stanie się dla Ciebie inspiracją do stworzenia wysokiej jakości contentu.
Istnieje kilka porad, które pomogą Ci stworzyć wartościową, interesującą dla użytkowników treść.
- Po pierwsze, przygotuj scenariusz. Stanowi on najważniejszy element transmisji live – pozwoli uporządkować myśli i zapobiegnie pominięciu istotnych kwestii. Unikaj jednak czytania z kartki – wygląda to mało profesjonalnie.
- Po drugie, nie przesadzaj z wyluzowaniem. Postaraj się znaleźć złoty środek tak, by nagranie cechowała naturalność, ale by odbiorcy odnieśli wrażenie, że wiesz, co mówisz.
- Po trzecie, pomyśl jak przykuć uwagę już na początku. Dzięki temu ci, którzy zdecydują się śledzić streaming, zostaną na dłużej.
- W końcu: wchodź w interakcje. Niech relacja nie będzie zwykłym filmikiem, a okazją do spotkania z odbiorcami oraz do ich poznania. Powitaj dołączających, odpowiadaj na komentarze i pytania, które pojawiają się w trakcie emisji. Jeżeli masz taką możliwość, w opisie nagrania postaraj się napisać kilka słów o tym, co zamierzasz omówić.
Jak dobrać właściwy kanał do relacji na żywo?
Kwestia doboru kanałów social media do profilu działalności to kluczowa sprawa, którą należy uwzględnić w strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Jeżeli już zdecydowałeś się na właściwe platformy, zapoznaj się z funkcjami, które oferują poszczególne aplikacje. W przypadku transmisji na żywo warto wiedzieć, że narzędzie to może się nieco różnić w zależności od platformy.
Facebook i live streaming
Facebook to medium społecznościowe, na którym użytkownicy najczęściej decydują się na streaming. Emisja może odbywać się za pomocą komputera (również stacjonarnego), ale także wszystkich urządzeń mobilnych. Chcąc rozpocząć nagrywanie, należy kliknąć pole do publikowania postów, gdzie rozwija się menu. Po wybraniu opcji relacjonowania na żywo, mamy możliwość dodania opisu oraz zmiany ustawień prywatności – w przypadku stron firmowych dostosowanie preferencji jest jednak mocno ograniczone.