Reklamy, których zadaniem jest nakłonienie do konkretnego produktu lub usługi, mogą przybierać różne formy. Jedne będą jawne, czyli takie, które wprost zachęcają do zakupu lub skorzystania z oferty, inne będą ukryte – czyli takie, gdzie przekaz reklamowy nie jest przedstawiony wprost. Oprócz tego istnieje jeszcze podział na reklamę komercyjną oraz reklamę społeczną – jakie są różnice oraz jakie ich podrodzaje wyróżniamy? O tym opowiem w niniejszym artykule.
Czym jest reklama komercyjna?
Reklama komercyjna jest przekazem reklamowym, którego zadaniem jest przyciągnięcie oraz zainteresowanie produktem bądź usługą jak największej liczby odbiorców. Tego typu reklama może przybierać formę filmu, pliku dźwiękowego lub grafiki. Jej celem jest również zwiększenie świadomości na temat marki, a nawet ludzi lub miejsc. Najprościej jednak rzecz ujmując, reklama komercyjna służy do generowania przychodów.
Reklama w Internecie
Jedną z form reklamy komercyjnej jest reklama w Internecie, która w XXI wieku stała się właściwie głównym medium i środkiem przekazu. Może przybierać przeróżne formy w zależności od tego, jakiego kanału będziemy używać. Co istotne, warto mieć na uwadze, że tak zwany attention span (w wolnym tłumaczeniu: rozpiętość uwagi), czyli umiejętność skupienia się na jednej informacji, nieco zanika, kiedy korzystamy z Internetu. Dlatego należy pamiętać, że reklama powinna być interesująca od samego początku. Mamy dosłownie sekundy, aby zaangażować odbiorcę i zainteresować go produktem lub chociażby samą reklamą.
Reklama w Internecie może przybierać wiele form – między innymi możemy wyróżnić:
- wideo – reklamy tego typu możemy oglądać właściwie wszędzie – na Facebooku, Instagramie, YouTubie czy TikToku. W zależności od kanału, głównego celu czy też marki mogą mieć różne długości i dynamikę – od krótkich kilkusekundowych rolek na TikToku do nawet krótkometrażowych filmów na YouTubie, na przykład w postaci recenzji.
- bannery – które możemy spotkać na Facebooku lub na odwiedzanych przez nas stronach internetowych. Często wyświetlają się poza głównym obszarem serwisu, na którym się znajdujemy. Najczęściej pokazują produkt oraz krótki tekst, zachęcający do kliknięcia i zapoznania się z nim.
- posty w social mediach – tworzenie wpisów, na przykład na Facebooka lub Instagram, opisujących dany produkt lub usługę i zachęcających do skorzystania z oferty. Ta forma często zahacza również o influencer marketing, kiedy to twórca internetowy wstawia post na temat marki lub konkretnego produktu.