Reklama komercyjna i reklama społeczna – co powinieneś o nich wiedzieć

| czas czytania: 6 min | EPR
typy-reklam

Reklamy, których zadaniem jest nakłonienie do konkretnego produktu lub usługi, mogą przybierać różne formy. Jedne będą jawne, czyli takie, które wprost zachęcają do zakupu lub skorzystania z oferty, inne będą ukryte – czyli takie, gdzie przekaz reklamowy nie jest przedstawiony wprost. Oprócz tego istnieje jeszcze podział na reklamę komercyjną oraz reklamę społeczną – jakie są różnice oraz jakie ich podrodzaje wyróżniamy? O tym opowiem w niniejszym artykule.

Czym jest reklama komercyjna?

Reklama komercyjna jest przekazem reklamowym, którego zadaniem jest przyciągnięcie oraz zainteresowanie produktem bądź usługą jak największej liczby odbiorców. Tego typu reklama może przybierać formę filmu, pliku dźwiękowego lub grafiki. Jej celem jest również zwiększenie świadomości na temat marki, a nawet ludzi lub miejsc. Najprościej jednak rzecz ujmując, reklama komercyjna służy do generowania przychodów.

Reklama w Internecie

Jedną z form reklamy komercyjnej jest reklama w Internecie, która w XXI wieku stała się właściwie głównym medium i środkiem przekazu. Może przybierać przeróżne formy w zależności od tego, jakiego kanału będziemy używać. Co istotne, warto mieć na uwadze, że tak zwany attention span (w wolnym tłumaczeniu: rozpiętość uwagi), czyli umiejętność skupienia się na jednej informacji, nieco zanika, kiedy korzystamy z Internetu. Dlatego należy pamiętać, że reklama powinna być interesująca od samego początku. Mamy dosłownie sekundy, aby zaangażować odbiorcę i zainteresować go produktem lub chociażby samą reklamą.

Reklama w Internecie może przybierać wiele form – między innymi możemy wyróżnić:

  • wideo – reklamy tego typu możemy oglądać właściwie wszędzie – na Facebooku, Instagramie, YouTubie czy TikToku. W zależności od kanału, głównego celu czy też marki mogą mieć różne długości i dynamikę – od krótkich kilkusekundowych rolek na TikToku do nawet krótkometrażowych filmów na YouTubie, na przykład w postaci recenzji.
  • bannery – które możemy spotkać na Facebooku lub na odwiedzanych przez nas stronach internetowych. Często wyświetlają się poza głównym obszarem serwisu, na którym się znajdujemy. Najczęściej pokazują produkt oraz krótki tekst, zachęcający do kliknięcia i zapoznania się z nim.
  • posty w social mediach – tworzenie wpisów, na przykład na Facebooka lub Instagram, opisujących dany produkt lub usługę i zachęcających do skorzystania z oferty. Ta forma często zahacza również o influencer marketing, kiedy to twórca internetowy wstawia post na temat marki lub konkretnego produktu.
reklama-w-internecie

Reklama dźwiękowa

Reklama dźwiękowa najczęściej będzie emitowana w radio. Cena takiej reklamy różni się w zależności od długości jej trwania, stacji radiowej oraz godzin, w jakich ma być publikowana. Najczęściej mamy tylko kilkanaście, czasami kilkadziesiąt sekund, by zainteresować odbiorcę na tyle, aby następnie wyszukał nasz produkt, usługę lub markę. Reklama radiowa powinna być chwytliwa, a w jej treści często powinny występować ważne słowa kluczowe, dzięki którym słuchacz, nawet mimowolnie, będzie w stanie zapamiętać ważną dla nas nazwę – produktu lub firmy. Taka reklama może trafić również na różne programy streamingowe z muzyką, jak na przykład Spotify. Istnieją dwa modele subskrypcji tej aplikacji – darmowa oraz płatna. Różnica polega między innymi na tym, że w darmowej wersji będą puszczane reklamy.

Reklama telewizyjna

Reklama telewizyjna również jest reklamą wideo, jednak jej forma jest nieco inna niż tej w Internecie. Różni się również grupą odbiorców, do jakiej za jej pomocą trafiamy. Ona także może przybierać różne formy i być wyświetlana w specjalnym bloku reklamowym lub w trakcie programów i pomiędzy nimi. Lokowanie produktu w filmie czy serialu również jest reklamą telewizyjną. Polega na umieszczeniu w widocznym miejscu produktu z logo lub nazwą firmy, a czasami nawet na wymienieniu nazwy przez aktora.

Reklama drukowana i outdoorowa

Reklamy drukowane mogą mieć formę tekstów i grafik pojawiających się w czasopismach lub gazetach, a także ulotek. Mogą to być również wielkie banery, które mijamy na autostradzie lub na budynkach w miastach, plakaty na przystankach czy w środkach komunikacji miejskiej. To tak zwana reklama outdoorowa.

artefakt-oferta

Czym jest reklama społeczna?

Zadaniem reklamy społecznej jest oddziaływanie na poglądy czy postawy jej odbiorców na temat konkretnej kwestii. Może również służyć jako ostrzeżenie przed jakimś problemem. Często zawiera pochwałę dla dobrych zachowań lub krytykę tych złych, jak na przykład alkoholizm, narkomania czy przemoc.

Rodzaje reklamy społecznej

Reklama społeczna może wykorzystywać takie same formy jak reklama komercyjna, jednak jej cel jest inny. Generalnie możemy podzielić ją na trzy główne rodzaje:

  • reklama perswazyjna – której celem jest zmiana postawy lub poglądów odbiorców na temat konkretnego zjawiska
  • reklama informacyjna – która ma za zadanie przekazać odbiorcom informacje na temat jakiegoś problemu lub zjawiska
  • reklama angażująca – która ma zachęcić do działania na rzecz dobra publicznego.

Reklama komercyjna a społeczna – podsumowanie

Reklama komercyjna polega na generowaniu jak największych przychodów w porównaniu do kosztów. Celem reklamy społecznej jest natomiast informowanie bądź wywieranie wpływu na jej odbiorców. Można powiedzieć, że obie reklamy mają za zadanie wpłynąć na zachowanie konsumentów – jedna w kontekście głównie zakupowym, natomiast druga będzie dotykać konkretnych problemów społecznych. Znaczącą różnicą może być również ich budżet. Obsługa czy stworzenie reklamy komercyjnej często wymaga sporych nakładów. Reklama społeczna natomiast, ze względu na brak założonych korzyści finansowych, często ma niewielki budżet pochodzący z dotacji od osób chcących wesprzeć projekt. Ten typ reklam tworzą najczęściej niezależne organizacje, które powstały w celu zwalczania jakiegoś konkretnego problemu.