Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
28.07.2023 | czas czytania: 6 | EPR | autor: Artefakt

Reklama komercyjna i reklama społeczna – co powinieneś o nich wiedzieć

Reklama komercyjna i reklama społeczna – co powinieneś o nich wiedzieć

Reklamy, których zadaniem jest nakłonienie do konkretnego produktu lub usługi, mogą przybierać różne formy. Jedne będą jawne, czyli takie, które wprost zachęcają do zakupu lub skorzystania z oferty, inne będą ukryte – czyli takie, gdzie przekaz reklamowy nie jest przedstawiony wprost. Oprócz tego istnieje jeszcze podział na reklamę komercyjną oraz reklamę społeczną – jakie są różnice oraz jakie ich podrodzaje wyróżniamy? O tym opowiem w niniejszym artykule.

Czym jest reklama komercyjna?

Reklama komercyjna jest przekazem reklamowym, którego zadaniem jest przyciągnięcie oraz zainteresowanie produktem bądź usługą jak największej liczby odbiorców. Tego typu reklama może przybierać formę filmu, pliku dźwiękowego lub grafiki. Jej celem jest również zwiększenie świadomości na temat marki, a nawet ludzi lub miejsc. Najprościej jednak rzecz ujmując, reklama komercyjna służy do generowania przychodów.

Reklama w Internecie

Jedną z form reklamy komercyjnej jest reklama w Internecie, która w XXI wieku stała się właściwie głównym medium i środkiem przekazu. Może przybierać przeróżne formy w zależności od tego, jakiego kanału będziemy używać. Co istotne, warto mieć na uwadze, że tak zwany attention span (w wolnym tłumaczeniu: rozpiętość uwagi), czyli umiejętność skupienia się na jednej informacji, nieco zanika, kiedy korzystamy z Internetu. Dlatego należy pamiętać, że reklama powinna być interesująca od samego początku. Mamy dosłownie sekundy, aby zaangażować odbiorcę i zainteresować go produktem lub chociażby samą reklamą.

Reklama w Internecie może przybierać wiele form – między innymi możemy wyróżnić:

  • wideo – reklamy tego typu możemy oglądać właściwie wszędzie – na Facebooku, Instagramie, YouTubie czy TikToku. W zależności od kanału, głównego celu czy też marki mogą mieć różne długości i dynamikę – od krótkich kilkusekundowych rolek na TikToku do nawet krótkometrażowych filmów na YouTubie, na przykład w postaci recenzji.
  • bannery – które możemy spotkać na Facebooku lub na odwiedzanych przez nas stronach internetowych. Często wyświetlają się poza głównym obszarem serwisu, na którym się znajdujemy. Najczęściej pokazują produkt oraz krótki tekst, zachęcający do kliknięcia i zapoznania się z nim.
  • posty w social mediach – tworzenie wpisów, na przykład na Facebooka lub Instagram, opisujących dany produkt lub usługę i zachęcających do skorzystania z oferty. Ta forma często zahacza również o influencer marketing, kiedy to twórca internetowy wstawia post na temat marki lub konkretnego produktu.

Reklama dźwiękowa

Reklama dźwiękowa najczęściej będzie emitowana w radio. Cena takiej reklamy różni się w zależności od długości jej trwania, stacji radiowej oraz godzin, w jakich ma być publikowana. Najczęściej mamy tylko kilkanaście, czasami kilkadziesiąt sekund, by zainteresować odbiorcę na tyle, aby następnie wyszukał nasz produkt, usługę lub markę. Reklama radiowa powinna być chwytliwa, a w jej treści często powinny występować ważne słowa kluczowe, dzięki którym słuchacz, nawet mimowolnie, będzie w stanie zapamiętać ważną dla nas nazwę – produktu lub firmy. Taka reklama może trafić również na różne programy streamingowe z muzyką, jak na przykład Spotify. Istnieją dwa modele rozliczeń subskrypcji tej aplikacji – darmowa oraz płatna. Różnica polega między innymi na tym, że w darmowej wersji będą puszczane reklamy.

Reklama telewizyjna

Reklama telewizyjna również jest reklamą wideo, jednak jej forma jest nieco inna niż tej w Internecie. Różni się również grupą odbiorców, do jakiej za jej pomocą trafiamy. Ona także może przybierać różne formy i być wyświetlana w specjalnym bloku reklamowym lub w trakcie programów i pomiędzy nimi. Lokowanie produktu w filmie czy serialu również jest reklamą telewizyjną. Polega na umieszczeniu w widocznym miejscu produktu z logo lub nazwą firmy, a czasami nawet na wymienieniu nazwy przez aktora.

Reklama drukowana i outdoorowa

Reklamy drukowane mogą mieć formę tekstów i grafik pojawiających się w czasopismach lub gazetach, a także ulotek. Mogą to być również wielkie banery, które mijamy na autostradzie lub na budynkach w miastach, plakaty na przystankach czy w środkach komunikacji miejskiej. To tak zwana reklama outdoorowa.

artefakt-oferta

Czym jest reklama społeczna?

Zadaniem reklamy społecznej jest oddziaływanie na poglądy czy postawy jej odbiorców na temat konkretnej kwestii. Może również służyć jako ostrzeżenie przed jakimś problemem. Często zawiera pochwałę dla dobrych zachowań lub krytykę tych złych, jak na przykład alkoholizm, narkomania czy przemoc.

Rodzaje reklamy społecznej

Reklama społeczna może wykorzystywać takie same formy jak reklama komercyjna, jednak jej cel jest inny. Generalnie możemy podzielić ją na trzy główne rodzaje:

  • reklama perswazyjna – której celem jest zmiana postawy lub poglądów odbiorców na temat konkretnego zjawiska
  • reklama informacyjna – która ma za zadanie przekazać odbiorcom informacje na temat jakiegoś problemu lub zjawiska
  • reklama angażująca – która ma zachęcić do działania na rzecz dobra publicznego.

Reklama komercyjna a społeczna – podsumowanie

Reklama komercyjna polega na generowaniu jak największych przychodów w porównaniu do kosztów. Celem reklamy społecznej jest natomiast informowanie bądź wywieranie wpływu na jej odbiorców. Można powiedzieć, że obie reklamy mają za zadanie wpłynąć na zachowanie konsumentów – jedna w kontekście głównie zakupowym, natomiast druga będzie dotykać konkretnych problemów społecznych. Znaczącą różnicą może być również ich budżet. Obsługa czy stworzenie reklamy komercyjnej często wymaga sporych nakładów. Reklama społeczna natomiast, ze względu na brak założonych korzyści finansowych, często ma niewielki budżet pochodzący z dotacji od osób chcących wesprzeć projekt. Ten typ reklam tworzą najczęściej niezależne organizacje, które powstały w celu zwalczania jakiegoś konkretnego problemu.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

badania marketingowe 04.08.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co to są badania marketingowe?

Zacznijmy od konkretu. Załóżmy, że Twoja firma chce wprowadzić nowy produkt na rynek. Inwestujesz w produkcję, marketing, sprzedaż. Ale czy masz pewność, że klienci tego właśnie chcą? Jeśli odpowiedź brzmi „nie do końca”, ten artykuł jest dla Ciebie. Oto jak badania marketingowe pomagają podejmować trafne decyzje, minimalizować ryzyko i zwiększać zyski. Zapoznaj się z naszymi cennymi wskazówkami i unikaj błędów w rozwoju swojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów 30.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów

Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

W jakim programie warto zrobić stronę internetową? 28.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

W jakim programie warto zrobić stronę internetową?

Czy wiesz, że aż 71% małych firm posiada stronę internetową?* Dla wielu z nich to podstawowe źródło pozyskiwania klientów. Jeśli jeszcze nie masz własnej witryny albo planujesz nową, z pewnością zadajesz sobie pytanie: w jakim programie warto zrobić stronę internetową? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez najlepsze opcje, od kreatorów po edytory kodu i platformy CMS, abyś mógł wybrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb biznesowych. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt