Promocja lokalnego biznesu na Instagramie. Jak robić to dobrze?

| czas czytania: 5 min | EPR
promocja lokalnego biznesu instagram

Wzrost konkurencji na rynku, łatwość w założeniu działalności oraz stale zmieniające się oczekiwania nabywców to czynniki, które mogą powodować trudności w dotarciu niewielkich i rozwijających się firm do odbiorców. Pozyskiwanie klientów nieraz okupione jest mozolną walką o zaufanie oraz długotrwałe budowanie rozpoznawalności marki. W tym celu pomocnym narzędziem okazują się media społecznościowe. Profil w social mediach nie tylko pozwoli publikować ważne informacje dotyczące prowadzonego biznesu, ale także skróci dystans między Tobą a Twoimi obserwującymi.

Choć posiadanie konta firmowego na portalach społecznościowych to w dzisiejszych czasach standard, część biznesów może mieć problem z dopasowaniem kanałów do charakteru prowadzonej działalności. Jak sytuacja wygląda na Instagramie? Czy Twoja marka skorzysta na tym medium, czy może lepiej z niego zrezygnować?

Dla kogo Instagram okaże się dobrym pomysłem?

Z biegiem czasu granica pomiędzy przedsiębiorstwami, którym opłaca się prowadzenie Instagrama a tymi, które powinny odpuścić posiadanie profilu w tej aplikacji, zatarła się. Coraz więcej niewielkich marek decyduje się na komunikację na tej platformie, publikując zdjęcia i grafiki. Jakie firmy najwięcej zyskają?

Serwis okaże się pomocnym narzędziem dla biznesów, w których klienci kupują oczami. Sprawdzi się szczególnie w przypadku sklepów odzieżowych, restauracji, salonów kosmetycznych czy samochodowych. Zrezygnować z portalu mogą natomiast właściciele kancelarii czy biur rachunkowych, przede wszystkim dlatego, że ich branża wymaga zastosowania formalnego tonu wypowiedzi. Instagram natomiast pozwala użytkownikom na pewną swobodę w postach.

Instagram – liczba obserwujących, polubienia czy może zasięgi?

Jeżeli zdecydujesz się już na założenie konta na Instagramie, działania konkurencji mogą wydawać się poprzeczką trudną do przeskoczenia. Przebicie się przez komunikację dużych marek i dotarcie do odbiorców to dla lokalnego przedsiębiorstwa nie lada wyzwanie, szczególnie gdy widzimy, że mocne brandy mają grupę kilkuset tysięcy obserwujących. Czy widok kilkucyfrowej liczby fanów powinien demotywować?

Szerokie grono obserwujących na Instagramie, choć rzecz jasna również wpływa na popularność profilu, nie gra najważniejszej roli. Na popularność konta składa się znacznie więcej czynników –  tym, co generuje ruch i sprzyja konwersji, jest zaangażowanie odbiorców. Poniżej podpowiadamy, jakie działania powinieneś podjąć, aby zaistnieć wśród instagramowych gigantów.

Angażuj się, podkreślając swoją lokalność

Właściciele lokalnych  biznesów, chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, powinni uważnie monitorować aktywność użytkowników, którzy znajdują się w ich bliskim otoczeniu. Reblogowanie postów czy relacji związanych z marką nie tylko sprawi, że osoby je publikujące poczują się zauważone. Dzięki takiej aktywności inni docenią Twój wysiłek, a firma zyska wizerunek bardziej „ludzkiej”.

Ponadto rozważ udzielanie się w lokalnej społeczności. Aby zyskać uznanie wśród mieszkańców znajdujących się w Twojej okolicy, sam zaangażuj się w to, co dzieje się w sąsiedztwie. Obserwuj instagramowiczów, komentuj, odpowiadaj na wypowiedzi i reaguj na ich posty.  Wchodząc w interakcję, sprzyjasz budowaniu relacji z potencjalnymi klientami.

Po trzecie: hashtagi. Stanowią one podstawowe narzędzie Instagrama i pomagają w łatwy sposób trafić do zainteresowanych danym tematem. Aby poszerzyć zakres działania firmy, wykorzystuj te pozwalające określić obszar, w którym prowadzisz biznes.

Pamiętaj, by zawsze oznaczać lokalizację postów. To pomoże klientowi znaleźć siedzibę Twojego przedsiębiorstwa w łatwy sposób. Jeżeli zdecydujesz się na wybranie nie konkretnego punktu na mapie, a orientacyjnego obszaru w pobliżu firmy, zwiększysz szansę na odkrycie marki przez osoby przeglądające treści, którym również przypięto daną lokalizację.

Dbaj o spójność na wielu płaszczyznach

Instagram to kanał, który różni się od pozostałych mediów społecznościowych. Przede wszystkim interakcja z klientami przebiega w nieco innych sposób. Użytkownicy nie mogą tak łatwo rozpoczynać dyskusji, a o większości elementów pojawiających się na profilu decyduje właściciel konta. Mimo że medium nie sprzyja budowaniu sieci kontaktów w takim stopniu jak na przykład Facebook, warto pamiętać o ujednoliceniu komunikacji.

Każdy portal społecznościowy powinien być postrzegany jako rozszerzenie naszej działalności w sieci. Odbiorcy, którzy śledzą Cię na różnych kanałach, z pewnością zauważą każde odstępstwo – aby uniknąć nieporozumień z klientami i budować pozytywny wizerunek, zwróć szczególną uwagę na to, by treści, które publikujesz na różnych kanałach, były spójne. Wykorzystuj ten sam ton w komunikacji, twórz grafiki zbliżone do siebie stylem czy kolorami. Zrezygnuj jednak z duplikowania wpisów – na każdym z social mediów obowiązują nieco inne zasady. Instagram pozwala na  większą swobodę niż przykładowo LinkedIn. Ten sam komunikat w niezmienionej formie na wielu platformach niesie ze sobą ryzyko zniechęcenia czy znudzenia klienta.

Bądź na bieżąco

Sprawne poruszanie się po social mediach wymaga ciągłego odświeżania wiedzy. Internet stale się rozwija, a informacje szybko ulegają dezaktualizacji. Aby nie pozostać w tyle, śledź najnowsze trendy i wykorzystuj je na swoje potrzeby. Inspiruj się postami influencerów, obserwuj działania konkurencji i monitoruj aktywność innych użytkowników.

Interesuj się tym, co ważne dla odbiorców

Popularną praktyką w przedsiębiorstwach jest uruchamianie kampanii bożonarodzeniowych w grudniu. Dzięki świątecznym kreacjom marki z powodzeniem angażują odbiorców. Podobne działania pokazują, że jako firma, interesujemy się istotnymi dla naszych klientów rzeczami. Dlatego też dobrze zawsze pozostawać zorientowanym w aktualnych wydarzeniach – sprawdzaj, co dzieje się w okolicy i uczestnicz w eventach.

Szybka reakcja gwarancją sukcesu

Bardzo modne, a co więcej niezwykle skuteczne na portalach społecznościowych rozwiązanie to wykorzystanie w komunikacji Real Time Marketingu (RTM). Dzięki metodzie nawet niewielka firma może zyskać duży rozgłos, zaangażować odbiorców i zapaść w pamięć internautów. Ta taktyka opiera się na tworzeniu oryginalnego, błyskotliwego lub zabawnego contentu, odnoszącego się do aktualnych wydarzeń, które zyskały popularność w sieci. RTM wymaga szybkiej reakcji na pojawiające się trendy, jednak aby nie zaszkodzić wizerunkowi firmy, upewnij się, że potrafisz robić to umiejętnie  – w internecie krąży bardzo wiele nieudanych kreacji, a niektóre z nich tak zakorzeniły się w pamięci ludzi, że znacząco wpłynęły na postrzeganie marki.

Przyciągaj wartościową treścią

Tak jak wszędzie indziej, również na Instagramie liczy się content. Na co należy zwracać szczególną uwagę podczas udostępniania treści?

Postaw na jakość

Choć zdecydowana większość użytkowników Instagrama do wykonywania zdjęć publikowanych na profilu wykorzystuje aparat w swoim smartfonie, profile biznesowe powinny zadbać o publikowanie grafik lepszej jakości. Traktuj kanał jako swoją wizytówkę – platforma ta skupia się głównie na treściach wizualnych, dlatego warto zainwestować w sprzęt pozwalający na robienie fotografii lub nakręcanie filmów w wysokiej jakości.

Angażuj fanów

Tworząc opisy do postów staraj się zaangażować odbiorców. Dopasuj swój język komunikacji do grupy docelowej, a najważniejsze do przekazania informacje postaraj się zawrzeć w pierwszych linijkach tekstu. Choć emotikony w Internecie są mile widziane, używaj ich z umiarem. Zbyt wiele uśmiechniętych buziek może utrudnić odbiór lub po prostu zirytować czytającego. Na koniec pamiętaj o CTA – zapytaj innych użytkowników o zdanie lub zachęć do komentarza. By dodatkowo zwiększyć widoczność postu, zastosuj odpowiednio dobrane hashtagi.

Testuj funkcjonalności aplikacji

Staraj się wykorzystywać cały potencjał medium. Instagram oferuje coraz więcej funkcji, które pozwalają budować więź z obserwującymi. Regularnie udostępniaj relacje (Instagram Stories) – aplikacja daje możliwość wrzucania zdjęć, filmów lub prowadzenia transmisji na żywo, które fani mogą odczytać jedynie przez kolejną dobę. W Stories możesz również pozwolić innym zadawać pytania, zaprosić ich do głosowania czy nawet zorganizować quiz. Od jakiegoś czasu na platformie istnieje także opcja IGTV – dzięki niej na profilu umieścisz filmy dłuższe niż minuta.

Śledź postępy

Nieodłącznym elementem każdej strategii marketingowej jest ewaluacja. Badanie skuteczności swoich działań w sieci pomoże Ci udoskonalić komunikację, tworzyć lepsze kreacje i zwiększyć zaangażowanie odbiorców. Internet należy do bardzo dynamicznych mediów, dlatego też gusta użytkowników ulegają ciągłym przemianom.

Analizując wskaźniki zaangażowania, zwróć uwagę na posty, które cieszyły się największą popularnością. Postaraj się dociec, dlaczego treści przyciągnęły taką publikę lub czemu wygenerowały dużą liczbę komentarzy. Cenną wskazówką okaże się także ankieta wśród fanów – zapytaj obserwujących, co skłoniło ich do śledzenia profilu.

Promocja lokalnego biznesu na Instagramie – podsumowanie

Wybór odpowiedniego kanału do komunikacji z odbiorcami może okazać się kluczem do sukcesu bez względu na wielkość przedsiębiorstwa. Jeżeli prowadzisz mały biznes i zdecydujesz się na konto na Instagramie, skup się przede wszystkim na lokalnych działaniach. Aktywność Twoich obserwujących na firmowych profilu pomoże Ci zwiększyć rozpoznawalność, zbuduje pozytywne skojarzenia z marką, a także pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji.