Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Jak tworzyć angażujące opisy na Instagramie?

/ EPR
jak tworzyć opisy na instagram

Wszyscy wiedzą, że ładne zdjęcie lub grafika mają szansę przyciągnąć obserwujących na Instagramie, a nawet zdobyć polubienia. Efektowna fotografia to jednak nie wszystko – aby wejść w interakcję z fanami, przykuć ich uwagę produktami, a co za tym idzie, zwiększyć sprzedaż, należy skupić się na stworzeniu wartościowego opisu, który przyczyni się do wzrostu zaangażowania.

Co wpływa na widoczność postów na Instagramie?

Chcąc zwiększyć popularność konta, przed przystąpieniem do działania warto poznać podstawy funkcjonowania Instagrama. Jak każdy kanał social media, również ta platforma posiada specyficzny schemat, pozwalający klasyfikować posty według określonych zasad tak, by zapewnić użytkownikom możliwie najciekawsze dla nich publikacje.

Tym, co warunkuje wyświetlanie na Insta, jest przede wszystkim aktywność każdego posiadacza konta. Nie mniejszą rolę odgrywa tutaj opis pod zdjęciem, jego długość oraz unikalność. Instagram stale monitoruje działania obserwujących, mierząc czas, który poświęcają oni na przeczytanie tekstu, oceniając zaangażowanie pod wpisami, a także licząc udostępnienia w relacjach lub wiadomości wysłane za pośrednictwem Direct Message. Wysokie wskaźniki interakcji zwiększają widoczność opublikowanych postów.

Czym kierować się, pisząc tekst pod fotografią, aby osiągnąć jak najlepszy efekt? Prezentujemy wskazówki, które pomogą Ci poprawić zasięgi na Insta.

Podejdź do tematu marketingowo

Nie jest tajemnicą, że Twoje działania w sieci powinny opierać się na przemyślanej strategii. Zaczynając planowanie, skup się na swoich odbiorcach. Sięgnij do statystyk, gdzie kryją się podstawowe informacje o obserwujących profil użytkownikach. Ważne, by komunikację na profilu skierować do konkretnej grupy – choć z pewnością zależy Ci na jak najszerszym gronie klientów, chcąc pozostać uniwersalnym, stracisz autentyczność.

Zanim przystąpisz do tworzenia postów, odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Ile lat mają Twoi odbiorcy?
  • Czy większość stanowią kobiety, czy mężczyźni?
  • Gdzie mieszkają fani?
  • Które treści wzbudziły największe zainteresowanie na profilu?

Na podstawie tych informacji ustal sposób komunikowania się z fanami.

Równie istotną kwestię stanowi spójność w komunikacji. Jeżeli stawiasz dopiero pierwsze kroki w biznesie, określ tożsamość marki i trzymaj się swoich założeń. Kreowanie wizerunku na Instagramie jest dość łatwe, jednak pamiętaj o konsekwencji w działaniach.

Choć spontaniczne publikacje często mogą zdobyć popularność, ważne, aby Twoje posty pojawiały się zgodnie z wcześniej ustalonym planem. Zastanów się nad celem swoich działań w sieci. Niekoniecznie chodzi o szczegółowy grafik – wystarczy ogólna koncepcja.

Zacznij pisać

W mediach społecznościowych często nie ma czasu na dłuższą refleksję. Tworząc posty i trzymając się harmonogramów, nie zawsze poczujesz twórczy impuls. Niekiedy zdarza się, że treść, którą stworzysz, nie przyniesie Ci upragnionej satysfakcji, jednak pamiętaj, że Instagram oferuje możliwość edycji wpisu. Poprawki i szlifowanie tekstu to codzienność w pracy każdego copywritera, dlatego nie zniechęcaj się – z biegiem czasu Twój warsztat pisarski z pewnością się poprawi.

Jak rozpocząć pisanie? Od najważniejszej informacji! Powszechnie wiadomo, że przeciętny człowiek czyta jedynie zajawkę artykułów. Wie to także Instagram, wyświetlając zaledwie 3 linijki tekstu. Jeżeli pragniesz dłużej zatrzymać użytkownika na profilu, zacznij od sedna. Dzięki temu zainteresujesz odbiorcę, przekażesz mu istotne wiadomości w pigułce, co zwiększy Twoje szanse na udostępnienia oraz komentarze pod wpisem.

Zachęć do dyskusji

Choć to jak zaczniesz opis, ma duże znaczenie, ważniejszy jest sposób, w jaki go zakończysz. Postaraj się, by Twój post nie miał formy wpisu do pamiętnika, ale stanowił zaproszenie do dyskusji lub innego rodzaju akcji. Instagram, jak każdy portal społecznościowy, pozwala użytkownikom na reakcje, a pokazanie, że marka liczy się ze zdaniem swoich klientów, znacznie zmienia jej postrzeganie. Dzięki zastosowaniu call to action obserwujący poczują się ważni, chętniej się wypowiedzą, a Ty szybko zauważysz wzrost wskaźnika zaangażowania.

Wymienia się trzy główne sposoby zastosowania CTA na Insta:

  • zachęta do napisania komentarza pod postem,
  • pytanie,
  • prośba o wyrażenie opinii na dany temat.

Wśród częstych sposobów pomagających skłonić użytkowników do działania, pojawia się także namowa do kliknięcia linku zawartego w polu Bio, obejrzenia relacji czy udostępnienia zdjęcia. CTA warto zawrzeć w każdym poście. Unikaj jednak monotonii, starając się zróżnicować formy zachęcania do danych czynności.

Bądź na czasie

Zastanówmy się, jak powinien wyglądać „środek” wpisu i czego przede wszystkim powinien dotyczyć. Po pierwsze, postaraj się skupić na aktualnych tematach. Bez względu na kanał unikalna, świeża treść zawsze przyciąga odbiorców. W tym wypadku również sprawdza się Real Time Marketing. Szybka i błyskotliwa reakcja na aktualne wydarzenia znacząco wpływa na aktywność użytkowników, co widać po liczbie komentarzy pod udanymi kampaniami popularnych, jak również mniej znanych marek.

Zachowaj umiar w hashtagach

Zwieńczeniem dopracowanego posta są hashtagi, które na Instagramie pomagają dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. By ich stosowanie przyniosło oczekiwany efekt, śledź aktualne trendy – dodawaj te dotyczące Twojego wpisu, ale zwróć także uwagę na ich ilość. Kiedyś popularną praktykę stanowiło wzbogacenie treści nawet kilkunastoma frazami. Dziś takie działania nie tylko nie zwiększają efektywności, ale mogą odstraszyć odbiorców, utrudnić odbiór komunikatu lub nawet sprawić, że Twoje akcje zostaną przez Instagrama uznane za spam.

Nim użyjesz danego słowa, upewnij się, że nie widnieje ono na liście hashtagów zbanowanych. Wykorzystanie jednego z nich grozi ucinaniem zasięgów lub nawet zablokowaniem konta.

Dbaj o wygląd postów

Możliwości formatowania tekstu na Instagramie wciąż pozostają mocno ograniczone, jednak odpowiednia edycja zdecydowanie ułatwi odbiór każdemu czytelnikowi. Jeżeli dodajesz obszerny wpis, zadbaj o to, by odbiorca mógł się z nim łatwo zapoznać. Choć maksymalna długość publikacji w opisie pod zdjęciem to 2 200 znaków ze spacjami (ten limit obejmuje hasztagi), warto podzielić treść na akapity, oddzielając je kropkami, a także wzbogacić post emotikonami. Częstą praktyką jest również dodawanie hashtagów na samym dole wpisu, a czasem nawet w komentarzu.

Idealny post na Insta metodą prób i błędów

Powyższe zasady z pewnością ułatwią Ci stworzenie odpowiedniego podpisu do fotografii na Instagramie, jednak nie tworzą one gotowego przepisu na sukces. Nawet zastosowanie się do wszystkich reguł nie daje gwarancji natychmiastowego powodzenia. Aby Twoje treści były angażujące, obserwuj otoczenie, monitoruj trendy i trenuj swój warsztat pisarski. Jedynie praktyka oraz mierzenie efektów pozwoli na skuteczne doskonalenie wpisów, a także osiągnięcie zamierzonych efektów.

Najnowsze artykuły na blogu:
Chciałbyś przeprowadzić rebranding w swojej firmie? Zapoznaj się z 6 wskazówkami, jak zrobić to...
Opinie produktów i gwiazdki pojawiające się na stronie internetowej zachęcają niezdecydowanych...
Dobry wizerunek firmy przynosi wiele korzyści, w tym sprzedażowych. Sprawdź, jakich 6 błędów...
Chcesz zaangażować pracowników w aktywność na firmowych mediach społecznościowych? Podpowiadamy,...
Zacząłeś prowadzić firmowy blog i zastanawiasz się, w jakim stylu powinny być publikowane teksty?...