Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
18.08.2020 | czas czytania: 5:00 min | EPR | autor: Artefakt

Jak oceny produktów wpływają na decyzje zakupowe klientów?

Jak oceny produktów wpływają na decyzje zakupowe klientów?

Recenzje są częścią każdej działalności internetowej. Konsumenci oceniają w sieci funkcjonalność produktów, jakość obsługi, szybkość dostawy oraz wiele innych elementów budujących renomę danej firmy. Przedstawiamy kilka statystyk, które dowodzą, że opinie mają wyjątkową moc w procesie generowania konwersji. Podpowiadamy również, w jaki sposób można wykorzystać je do zwiększania przychodów.

Kto czyta recenzje produktów?

Badania pokazują, że większość kupujących w sieci wykorzystuje opinie użytkowników, aby określić, jakie produkty lub usługi nabyć. W 2017 r. klienci czytali średnio siedem recenzji, zanim zaufali danej firmie. Według statystyk zebranych przez Fan & Fuel 94% konsumentów korzysta z podstawowych ocen wystawionych przez innych ludzi (źródło: fanandfuel.com/no-online-customer-reviews-means-big-problems-2017). Z kolei jeśli chodzi o szczegółowe informacje dotyczące konkretnych produktów, Spiegel Research Center pokazuje, że 95% kupujących czyta recenzje przed dokonaniem zakupu (źródło: spiegel.medill.northwestern.edu/_pdf/Spiegel_Online%20Review_eBook_Jun2017_FINAL.pdf).

Podobne wyniki dotyczą poszukiwania usług lokalnych, takich jak oferty restauracji, kawiarni i barów, a także usług kosmetycznych czy medycznych. Prawidłowe pytanie powinno więc brzmieć: kto nie sprawdza opinii w internecie? To grupa użytkowników stanowiąca znaczną mniejszość internetowej społeczności. Samo informowanie klientów o dostępności produktu lub usługi już nie wystarczy. Konsumenci pragną wiedzy z pierwszej ręki. Korzystają na tym też marki, które dzięki opiniom mogą doskonalić strategie marketingowe oraz dopracowywać poszczególne elementy oferty.

Jaki wpływ mają opinie konsumentów na popularność oferty firmy?

Recenzje nie tylko mogą ułatwiać klientom podjęcie decyzji zakupowej, ale również wzmacniać wiarygodność firmy. Konsumenci uważają, że osoby, które publikują opinie o produktach, są autentyczne i bezstronne. Oceny zachęcają do podejmowania interakcji z marką, co ostatecznie prowadzi do zwiększenia przychodów. Na jakiej podstawie można wysnuć takie wnioski?

Według badań BrightLocal 68% kupujących online jest bardziej skłonnych do interakcji z firmami, które mają pozytywne recenzje, a 93% na podstawie dostępnych ocen ustala, czy dana marka cieszy się dobrą reputacją. Statystyki pokazują, że aż 92% konsumentów wahało się przed dokonaniem zakupu, jeśli produkt lub usługa nie posiadały recenzji (źródło: brightlocal.com/learn/local-consumer-review-survey/#q1)! Według Speigel Research Center produkty z ocenami są o 270% częściej kupowane niż produkty bez nich. W przypadku droższych dóbr prawdopodobieństwo zakupu wzrasta nawet do 380%.

Czy negatywne recenzje mogą zwiększyć sprzedaż?

Nawet najlepsze firmy nie otrzymują wyłącznie pozytywnych opinii na temat swoich produktów. W każdym sklepie internetowym pojawi się w końcu klient, który będzie niezadowolony z poziomu obsługi, zbyt długiego czasu oczekiwania na dostawę, czy wady fabrycznej towaru. Takie osoby w pewien sposób wyświadczają przedsiębiorcom przysługę. Konsumenci coraz częściej podważają recenzje, które skupiają się w 100% na zaletach danego produktu. Wiele osób zdaje sobie sprawę z nielegalnych praktyk niektórych sprzedawców polegających na pozyskiwaniu fałszywych pięciogwiazdkowych ocen. Gromadzenie całkowicie pozytywnych recenzji może więc paradoksalnie zaszkodzić firmie. Konsumenci oczekują od marek uczciwości, chcą czytać każdą opinię – dobrą oraz złą i mieć możliwość porównania wrażeń poszczególnych klientów firmy.

Według badania przeprowadzonego przez Northwestern University ocena, która najlepiej działa na konsumentów, mieści się w przedziale 4,2-4,5 w pięciopunktowej skali (źródło: spiegel.medill.northwestern.edu/_pdf/Online%20Reviews%20Whitepaper.pdf). Każda wartość  poniżej lub powyżej tego zakresu może zmniejszać sprzedaż. Nieprzychylne opinie klientów to doskonała wskazówka do tego, w jaki sposób ulepszać swój produkt lub usługę. Jeśli konkretna wada powtarza się w kilku recenzjach, właściciel firmy powinien błyskawicznie znaleźć rozwiązanie problemu. Negatywne komentarze stwarzają także możliwość poprawy wizerunku.

Dlaczego warto dodać oceny gwiazdkowe do swojej strony internetowej?

Nie tylko rozbudowane recenzje klientów skupiające się na zaletach i wadach produktów mogą prowadzić do zwiększenia sprzedaży. Bardzo dużą siłę ma opinia wyrażona w postaci gwiazdek na pięciopunktowej skali. Badania pokazują, że firmy, które uzyskują ocenę gwiazdkową od 3,5 do 4,5, zarabiają rocznie nawet o 30% więcej niż konkurencja niestosująca tego typu recenzji lub osiągająca słabsze gwiazdkowe wyniki. Znaczenie ma również liczba opinii. Sklepy posiadające ponad 200 ocen określonych produktów czy usług osiągają o 54% wyższe roczne przychody niż średnia w branży (źródło: womply.com/impact-of-online-reviews-on-small-business-revenue).

Jak wykorzystać gwiazdki w swojej działalności?

Doskonałym rozwiązaniem jest umieszczenie ocen gwiazdkowych na stronie internetowej w taki sposób, by wyświetlały się one na liście wyników wyszukiwania (czyli w tzw. SERP-ach). To element graficzny, który przyciąga wzrok, zwiększając tym samym liczbę odwiedzin na stronie. Nawet jeśli serwis na początku znajduje się na niższej pozycji w wyszukiwarce, dzięki gwiazdkom może generować więcej ruchu i tym samym zostać uznany przez Google jako szczególnie wartościowy.

Oceny gwiazdkowe będą widoczne w wynikach wyszukiwania, gdy wdrożymy je za pomocą mikrodanych, wpisanych w kod HTML. W przypadku systemu WordPress do implementacji ocen gwiazdkowych można wykorzystać odpowiednie wtyczki. Rozwiązanie to prezentuje w wyszukiwarce nie tylko element graficzny, ale także informacje o średniej ocenie i liczbie opinii. Sprawdza się w przypadku różnego rodzaju sklepów, dostawców usług czy nawet blogów, pełniąc funkcję recenzji danego artykułu.

Podsumowanie

Ocena jest jednym z najpotężniejszych narzędzi do zwiększania sprzedaży, z którego może korzystać każda firma. Marki bardzo zyskują na opiniach wystawianych w sieci. Pomagają one przedsiębiorcom wprowadzać zmiany w ofercie firmy, przyciągają nowych klientów, zwiększają współczynniki konwersji, promują markę i mają wpływ na pozycjonowanie. Warto więc zadbać nie tylko o pozyskiwanie ocen, ale również o ich odpowiednią ekspozycję w mediach społecznościowych czy na stronie firmy. Nawet najlepszy copywriter nie stworzy tak przekonującego opisu produktu lub usługi, jak recenzja napisana przez autentycznego, zadowolonego klienta.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

indeksacja strony w Google 13.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?

Inwestując w stronę internetową, oczekujesz jednego — żeby klienci mogli ją znaleźć w Google. Jednak nawet najlepiej zaprojektowana witryna nie przyniesie efektów, jeśli nie została zaindeksowana. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać indeksowanie strony i wiedzieć, jak działa proces indeksowania w wyszukiwarce. W tym artykule wyjaśnimy, jak krok po kroku sprawdzić stan indeksacji strony w Google, jak przyspieszyć indeksowanie strony, co może blokować roboty indeksujące oraz jak korzystać z narzędzi takich jak Google Search Console czy Index Checker. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt