Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
03.01.2022 | czas czytania: 5 | EPR | autor: Artefakt

Jak liczby wpływają na perswazję w treściach?

Jak liczby wpływają na perswazję w treściach?

Robert Lewandowski, by kupić najnowszego Rolexa, musi pracować… 5 godzin”, „3 warzywa, które warto jeść latem”, „Co piąty Polak kupuje podróbki”.

Co łączy Lewandowskiego, warzywa i podróbki? LICZBY! 5 godzin, 3 warzywa, co piąty Polak. To właśnie liczby zawładnęły światem marketingu. Oprócz nagłówków, pojawiają się w statystykach: 50 000 000 wyświetleń, wzrost o 350%, TOP5 w Google. Są wyznacznikiem popularności, wyjątkowości, a także mają jedną ważną cechę – urealnienie. Dzięki temu nie są jedynie kojarzone z matematyką – to potężne działanie na psychikę klientów i nieoceniony sposób na skuteczne działania marketingowe. Jest tylko jeden haczyk: żeby działały, trzeba ich mądrze używać!

Z tekstu dowiesz się, dlaczego lepiej podać 3 korzyści z zakupu produktu zamiast 4, dlaczego „1 na 5 klientów (…)” jest skuteczniejsze niż „20% klientów (…)”, co jest wyjątkowego w liczbie 7 oraz 10 i jak tę wiedzę wykorzystują największe firmy.

„Trójka czaruje, czwórka alarmuje”, czyli dlaczego w tekstach marketingowych podawać tylko 3 przykłady?

Większość przedsiębiorców jest przekonanych o wyjątkowości swoich produktów. Najchętniej wymieniliby wszystkie możliwe zalety, żeby tylko zachęcić potencjalnych konsumentów do zakupu. Tymczasem badania pokazują coś zupełnie innego! Okazuje się, że powiedzenie „less is more” działa nie tylko na co dzień, ale też w marketingu. Na ludzki mózg najlepiej działa liczba 3. Dlaczego? Daje poczucie pełni, skończoności i przede wszystkim – nie sprawia wrażenia nadmiaru. To też liczba, którą nasz mózg najlepiej zapamiętuje*.

Jeśli się chwilę zastanowimy, trójka jest wykorzystywana w wielu dziedzinach życia. W fizyce: 3 zasady dynamiki Newtona; w historii: „Veni, vedi, vici” („Przybyłem, zobaczyłem, zwyciężyłem”); w literaturze: trójpodział tekstu na wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Przykładów jest naprawdę wiele, ale lepiej pozostać przy trzech, prawda? 😉

Jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce?

  • Konstruując tekst staraj się podawać 3 zalety/przykłady.

Zobacz, jak wykorzystujemy to na naszym blogu:

Źródło: www.artefakt.pl/blog/epr/marketing-rekomendacyjny-na-czym-polega

  • Wymyślając slogan, spróbuj trzymać się zasady 3 słów.

Zobacz, jak robią to giganci:

Źródło: https://www.facebook.com/nike/photos/a.10150558176313445/10155753458198445

Źródło: pinterest.com, pinterest.com/pin/384565255655915898/

  • Na stronie internetowej zastosuj 3 ikony

Przykłady:

Źródło: https://www.artefakt.pl/pozycjonowanie-stron

Źródło: Pozycjonowanie stron

Czy warto trzymać się tej zasady zawsze i w każdym przypadku? Oczywiście, że nie! Niekiedy lepiej, żeby Twoi klienci poznali więcej szczegółów, a czasem wręcz przeciwnie – korzystniej będzie wyszczególnić jedną, kluczową zaletę. Jednak bogatszy o tę wiedzę, możesz świadomiej podchodzić do tworzenia tekstów reklamowych, wpisów na blogu czy postów w mediach społecznościowych.

Liczby w nagłówkach – dlaczego tak chętnie w nie klikamy?

Nagłówki zaczynające się liczbą są tak ciekawym tematem, że wspomnieliśmy o nich przy okazji artykułu o najciekawszych tytułów i śródtytułów na stronie internetowej.

Sprawdź wpis na blogu: Jak stworzyć chwytliwy nagłówek SEO?

Co ciekawe, wg Content Marketing Institute nagłówki zawierające liczby nieparzyste generują większy wskaźnik CTR, nawet o 20%**! Warto więc przetestować je na swojej stronie.

1, 7, 10 – zbiór najbardziej wyjątkowych (?) liczb

Istnieją pewne liczby, które w zamierzony sposób działają na ludzką psychikę. Do tego grona można zaliczyć liczbę 1 kojarzącą się w oczywisty sposób z początkiem. Gdyby się jednak głębiej zastanowić, jedynka oznacza zaszczytne pierwsze miejsce; może być symbolem niezależności, a także siły i determinacji.

Siódemka przez wielu uważana jest za szczęśliwą liczbę – lucky seven. Nic w tym dziwnego, skoro już od dziesiątek lat jesteśmy z nią „oswajani”. Liczba 7 jest szczególnie związana z religią: Bóg stworzył ziemię w 7 dni, istnieje 7 grzechów głównych i 7 archaniołów. W mitologii egipskiej bogowie byli chronieni przez 7 bóstw, a w religii islamskiej wierzy się w 7 piekieł. Także w naturze widać wiele powiązań z tą magiczną liczbą – 7 kontynentów, 7 cudów świata i 7 kolorów tęczy. A w bajkach… nawet Królewna Śnieżka miała swoich 7 krasnoludków. 🙂

Liczba 10 jest najprostszą z całego zestawu i całkowitą odwrotnością jedynki. Psychologowie uważają ją za skończoną i pełną, ale też za najbardziej racjonalną. Konstruując nagłówki warto zwrócić na nią uwagę. Internet jest zasypany „Dziesięcioma sposobami na…”, „Dziesięcioma największymi hitami kinowymi ostatnich lat” czy „Top 10 filmikami na TikToku ostatniego roku”.

Liczby czy procenty – co działa skuteczniej na wyobraźnię?

Czytając tekst, gdzie wskazany jest procent, trudniej wyobrazić sobie rzeczywisty stan rzeczy – przecież nie możemy zobaczyć 20 czy 80%. A jak wiadomo – odpowiednio skonstruowana treść powinna pomóc czytelnikom w łatwiejszym odbiorze. Co zrobić, by odbiorca nie czuł się zdezorientowany? Pisać obrazowo!

  • Gorzej: „80% klientów jest zadowolonych z naszych usług” Lepiej: „4 na 5 klientów jest zadowolonych z naszych usług”

Dlaczego? Mimo że oba zdania przekazują taką samą informację, odbiorca oczami wyobraźni szybciej będzie w stanie zobrazować sobie 4 zadowolonych klientów niż 80%.

  • Gorzej: „90% użytkowników nie przechodzi tego testu” Lepiej: „Ten test przechodzi tylko 10% użytkowników” Najlepiej: „Tylko 1 na 10 osób przechodzi ten test”

Dlaczego? W pierwszym przypadku może wystąpić obawa: „skoro tak wielu ludzi nie zdaje testu, może i ja polegnę?” Niepotrzebnie więc wprowadzimy czytelnika w zakłopotanie. Drugi przykład pozwala na poczucie wyjątkowości – „a nuż będę w wąskim gronie tych 10% osób!” Trzecie zdanie jest jednak najlepsze. Znowu – działamy na wyobraźnię i pokazujemy jak może plasować się na tle innych osób; pokazujemy skalę zdawalności.

Spójrz na przykłady:

Źródło: https://biznes.newseria.pl/komunikaty/energetyka/9-na-10-klientow-heg,b2015232269

Źródło: https://biuroprasowe.vmlyrpoland.com/89301-9-na-10-osob-lubi-nowe-danio

Liczby w tekstach – czy to zawsze się opłaca?

Pamiętajmy, że dobry tekst to nie tylko barwny język, branżowe słówka i garść wiedzy. Musimy dbać o rzetelność. Do uwiarygodnienia informacji służą właśnie liczby. Dlatego, nawet jeśli jesteś pewny swojej wiedzy, warto poprzeć ją odpowiednimi wynikami badań. Dla przykładu, kilka linijek wyżej przeczytałeś: „(…) wg Content Marketing Institute nagłówki zawierające liczby nieparzyste generują większy wskaźnik CTR, nawet o 20%!”. To samo zdanie mogłoby brzmieć: „Liczby nieparzyste generują większy wskaźnik CTR.” Które lepiej do Ciebie trafia? 🙂

Na koniec jeszcze mała wskazówka. Używaj liczb, gdy:

  • chcesz pokazać skalę danego problemu – podkreślić liczbami ważną informację
  • szukasz potwierdzenia swoich słów, np. badaniami czy opiniami ekspertów
  • wiesz, że to, co obiecałeś w nagłówku, faktycznie znajdzie się w tekście. Na przykład jeśli przygotowujesz artykuł o 5 sposobach na pozyskiwanie nowych klientów, trzymaj się tej liczby!

Pamiętaj przy tym wszystkim o umiarze – niech liczby będą tłem, ciekawostką, ale niech nie zawładną Twoim artykułem. Zbyt dużo danych – zwłaszcza w tekstach lifestylowych – może skutkować mniejszym zrozumieniem całości tekstu.

Źródła:

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

wykres z danymi 13.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co się sprzedaje w Polsce i dlaczego?

Polski rynek sprzedaży detalicznej rośnie w siłę. Największy wzrost sprzedaży dotyczył pojazdów samochodowych, motocykli i części (o 22%) oraz paliw (o 13,1%) . W e-commerce dominowały kategorie takie jak moda, kosmetyki, produkty farmaceutyczne oraz elektronika. Popularność zyskały również produkty ekologiczne i zdrowa żywność, co odzwierciedla zmieniające się preferencje konsumentów. Z tego artykułu dowiesz się, co się najlepiej sprzedaje w Polsce. Czytaj więcej
dane dla sklepu sportowego 12.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Reklama sklepu sportowego – jak skutecznie przyciągnąć aktywnych klientów?

W dobie rosnącej popularności zdrowego stylu życia i sportu, sklepy sportowe zyskują nowych klientów, ale jednocześnie konkurencja na rynku staje się coraz bardziej zacięta. Wielu właścicieli zadaje sobie pytanie: jak wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć osoby naprawdę zainteresowane aktywnością fizyczną? Cały sekret tkwi w dobrze przemyślanej reklamie, która trafia prosto w potrzeby i motywacje klientów, a więc tych, którzy szukają jakości, inspiracji i wsparcia w drodze do sportowych celów. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku zaplanować skuteczne działania promocyjne, które zwiększą ruch w sklepie i przełożą się na realny wzrost sprzedaży. Czytaj więcej
yoast seo 09.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Yoast SEO – jak ustawić meta tagi i poprawić widoczność w Google?

Chcesz, by Twoja strona lepiej widoczna była w Google, ale nie wiesz, od czego zacząć? Z pomocą przychodzi Yoast SEO. Jest to popularna wtyczka do WordPressa, która w prosty sposób pozwala ustawić meta tagi, czyli tytuły i opisy widoczne w wynikach wyszukiwania. To właśnie te elementy decydują o tym, czy użytkownik kliknie w Twoją stronę. Dzięki Yoast SEO możesz zadbać o nie bez znajomości kodu, korzystając z intuicyjnego edytora i gotowych zmiennych. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku zoptymalizować meta tagi i zwiększyć swoją szansę na wyższą pozycję w Google. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt