Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
30.05.2022 | czas czytania: 6 | EPR | autor: Artefakt

Czym jest psychologia reklamy?

Czym jest psychologia reklamy?

Jedni mówią, że to zręczna manipulacja. Inni nazywają ją królową marketingu. Jedno jest pewne – psychologia reklamy, o której mowa, budzi wiele, często skrajnych emocji. Dzisiaj postaramy się jej przyjrzeć. Nie będziemy rozsądzać, kto ma rację w sporze między entuzjastami a sceptykami, ale być może pomożemy w jej lepszym zrozumieniu. Wszystko po to, żebyście po przeczytaniu artykułu mogli samodzielnie wyrobić sobie zdanie na jej temat.

Psychologia reklamy – co to takiego?

Zaczniemy od próby zdefiniowania psychologii reklamy. Jest to zadanie niełatwe, ponieważ nie ma jednej obowiązującej odpowiedzi na pytanie, czym ona jest. Wyczerpującej definicji nie znajdziemy ani w podręcznikach do marketingu, ani w słownikach. Mimo to istnieje kilka charakterystycznych cech psychologii reklamy, które pomogą nam ująć ją w pewne ramy. Jest to przede wszystkim zbiór informacji o konsumentach, czyli potencjalnych klientach.

Wiedza na temat odbiorców, ich preferencji, typowych zachowań czy skojarzeń pozwala na kreowanie skutecznego przekazu reklamowego w radiu, telewizji, internecie, w tym w mediach społecznościowych. Dane takie zbierane są na podstawie szczegółowej analizy grupy docelowej, badań rynkowych, obowiązujących trendów i psychologii właśnie, która jako nauka wnikliwie  przygląda się działaniom człowieka. Informacje dotyczące konsumentów należy jeszcze połączyć z wiedzą na temat technik manipulacyjnych, które wywołują konkretne reakcje lub emocje. Dopiero wówczas możemy mówić o klasycznej psychologii reklamy, która jest w rękach marek potężnym narzędziem do przewidywania zachowań odbiorców.

Psychologia reklamy w praktyce

Żeby jeszcze lepiej zrozumieć mechanizmy poruszanego zagadnienia, posłużymy się konkretnymi przykładami. Zapewne wielokrotnie zetknąłeś się z hasłami typu: „ostatnia szansa na zakup”, „tylko dzisiaj specjalny rabat dla Ciebie” lub „nie przegap okazji”. To właśnie jeden z bardziej reprezentatywnych i powszechnych chwytów wykorzystywanych przez marketingowców w celu nakłonienia konsumentów do zainteresowania się ofertą czy zakupu produktów.

Psychologia reklamy jest obecna na wielu poziomach. Można, jak w powyższych hasłach, sięgnąć po słowną perswazję, ale nie tylko! Sztaby opracowujące strategię marketingową dla największych marek mierzą znacznie wyżej i do kreowania przekazu wykorzystują także dźwięk, kolor, a nawet neuropsychologię. Nadrzędnym celem wszystkich wspomnianych praktyk jest natomiast skuteczne i trafne prognozowanie zachowań i reakcji odbiorców na reklamę.

Psychologia reklamy pozwala zaplanować kampanię w najdrobniejszym szczególe, zwiększając szansę na sukces. Starannie zaplanowana akcja e-mail marketingowa, przemyślane zestawienie kolorów na etykiecie produktu czy kojąca muzyka w tle w poczekalni u stomatologa – to wszystko ma sprawić, że będziemy kupować, interesować się i wracać po więcej.

Przeczytaj również: Jak wybrać kolory na stronę internetową? Psychologia kolorów w marketingu.

User experience a psychologia reklamy, czyli sztuka projektowania doświadczeń odbiorców

Bardzo ciekawy związek istnieje także między psychologią reklamy a projektowaniem doświadczeń użytkowników, czyli user experience. Z określeniem tym pewnie spotkałeś się wielokrotnie. UX jest obecnie jednym z mocniej zarysowujących się trendów w sieci. I tak jak w przypadku wielu działań marketingowych, tak i tutaj mamy do czynienia z silnym wpływem psychologii reklamy. User experience w praktyce oznacza budowanie przekazu poprzez warstwę słowną, układ strony, zastosowaną kolorystykę czy umiejętne wplatanie haseł typu call to action. Z UX nawiązującym do psychologii reklamy spotkasz się najczęściej w mediach społecznościowych.

Zobacz: Analiza nagrań zachowań użytkowników – idealny sposób na poprawę użyteczności strony?

Jak uczynić z psychologii reklamy skuteczne narzędzie marketingowe?

Podsumujmy teraz i uporządkujmy informacje, pokazując krok po kroku, jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne do budowania skutecznego przekazu. Co należy zrobić, żeby zwiększyć szansę na umiejętne i trafne wykorzystanie psychologii?

  • Przygotuj profil grupy docelowej z podziałem na wiek, płeć, wykształcenie czy miejsce zamieszkania.
  • Rób regularnie research i gromadź informacje na temat konsumentów, wykorzystując do tego badania, ankiety, a także własne obserwacje.
  • Dokładnie monitoruj zachowania odbiorców – możesz to zrobić poprzez śledzenie komentarzy, opinii, a także za pomocą dostępnych narzędzi analitycznych.
  • Sprawdzaj skuteczność wdrażanych działań, np. na podstawie ruchu na stronie, wzrostu czy spadku sprzedaży danego produktu.
  • Nie zapominaj o konkurencji – ta nigdy nie śpi. Podpatruj, jak psychologię reklamy wykorzystują inne marki, wyciągaj z tego wnioski i bazuj na ich doświadczeniu.

Psychologiczne mechanizmy reklamy

Czy psychologia reklamy jest sztuką zręcznej manipulacji przekazem zorientowaną na konkretne reakcje odbiorców? Bez wątpienia tak właśnie jest. Czy jest to praktyka naganna i etycznie godna potępienia? Wątpliwości jest tutaj sporo. Dopasowany przekaz reklamowy, odpowiadający na konkretne zapotrzebowanie użytkowników, może przecież ułatwić podjęcie właściwej decyzji zakupowej. Z drugiej strony, czy każdy z nas potrzebuje tego rodzaju zachęty opartej na sztuczkach i podprogowym przekazie? Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że psychologia reklamy towarzyszy nam na każdym kroku – zarówno online, jak i offline. Świadome wykorzystywanie manipulacyjnych technik, jak i „łapanie” się na nie powinno odbywać się za obopólną zgodą i ze zrozumieniem zasad gry.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów 30.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów

Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

W jakim programie warto zrobić stronę internetową? 28.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

W jakim programie warto zrobić stronę internetową?

Czy wiesz, że aż 71% małych firm posiada stronę internetową?* Dla wielu z nich to podstawowe źródło pozyskiwania klientów. Jeśli jeszcze nie masz własnej witryny albo planujesz nową, z pewnością zadajesz sobie pytanie: w jakim programie warto zrobić stronę internetową? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez najlepsze opcje, od kreatorów po edytory kodu i platformy CMS, abyś mógł wybrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb biznesowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt