Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
30.05.2022 | czas czytania: 6 | EPR | autor: Artefakt

Czym jest psychologia reklamy?

Czym jest psychologia reklamy?

Jedni mówią, że to zręczna manipulacja. Inni nazywają ją królową marketingu. Jedno jest pewne – psychologia reklamy, o której mowa, budzi wiele, często skrajnych emocji. Dzisiaj postaramy się jej przyjrzeć. Nie będziemy rozsądzać, kto ma rację w sporze między entuzjastami a sceptykami, ale być może pomożemy w jej lepszym zrozumieniu. Wszystko po to, żebyście po przeczytaniu artykułu mogli samodzielnie wyrobić sobie zdanie na jej temat.

Psychologia reklamy – co to takiego?

Zaczniemy od próby zdefiniowania psychologii reklamy. Jest to zadanie niełatwe, ponieważ nie ma jednej obowiązującej odpowiedzi na pytanie, czym ona jest. Wyczerpującej definicji nie znajdziemy ani w podręcznikach do marketingu, ani w słownikach. Mimo to istnieje kilka charakterystycznych cech psychologii reklamy, które pomogą nam ująć ją w pewne ramy. Jest to przede wszystkim zbiór informacji o konsumentach, czyli potencjalnych klientach.

Wiedza na temat odbiorców, ich preferencji, typowych zachowań czy skojarzeń pozwala na kreowanie skutecznego przekazu reklamowego w radiu, telewizji, internecie, w tym w mediach społecznościowych. Dane takie zbierane są na podstawie szczegółowej analizy grupy docelowej, badań rynkowych, obowiązujących trendów i psychologii właśnie, która jako nauka wnikliwie  przygląda się działaniom człowieka. Informacje dotyczące konsumentów należy jeszcze połączyć z wiedzą na temat technik manipulacyjnych, które wywołują konkretne reakcje lub emocje. Dopiero wówczas możemy mówić o klasycznej psychologii reklamy, która jest w rękach marek potężnym narzędziem do przewidywania zachowań odbiorców.

Psychologia reklamy w praktyce

Żeby jeszcze lepiej zrozumieć mechanizmy poruszanego zagadnienia, posłużymy się konkretnymi przykładami. Zapewne wielokrotnie zetknąłeś się z hasłami typu: „ostatnia szansa na zakup”, „tylko dzisiaj specjalny rabat dla Ciebie” lub „nie przegap okazji”. To właśnie jeden z bardziej reprezentatywnych i powszechnych chwytów wykorzystywanych przez marketingowców w celu nakłonienia konsumentów do zainteresowania się ofertą czy zakupu produktów.

Psychologia reklamy jest obecna na wielu poziomach. Można, jak w powyższych hasłach, sięgnąć po słowną perswazję, ale nie tylko! Sztaby opracowujące strategię marketingową dla największych marek mierzą znacznie wyżej i do kreowania przekazu wykorzystują także dźwięk, kolor, a nawet neuropsychologię. Nadrzędnym celem wszystkich wspomnianych praktyk jest natomiast skuteczne i trafne prognozowanie zachowań i reakcji odbiorców na reklamę.

Psychologia reklamy pozwala zaplanować kampanię w najdrobniejszym szczególe, zwiększając szansę na sukces. Starannie zaplanowana akcja e-mail marketingowa, przemyślane zestawienie kolorów na etykiecie produktu czy kojąca muzyka w tle w poczekalni u stomatologa – to wszystko ma sprawić, że będziemy kupować, interesować się i wracać po więcej.

Przeczytaj również: Jak wybrać kolory na stronę internetową? Psychologia kolorów w marketingu.

User experience a psychologia reklamy, czyli sztuka projektowania doświadczeń odbiorców

Bardzo ciekawy związek istnieje także między psychologią reklamy a projektowaniem doświadczeń użytkowników, czyli user experience. Z określeniem tym pewnie spotkałeś się wielokrotnie. UX jest obecnie jednym z mocniej zarysowujących się trendów w sieci. I tak jak w przypadku wielu działań marketingowych, tak i tutaj mamy do czynienia z silnym wpływem psychologii reklamy. User experience w praktyce oznacza budowanie przekazu poprzez warstwę słowną, układ strony, zastosowaną kolorystykę czy umiejętne wplatanie haseł typu call to action. Z UX nawiązującym do psychologii reklamy spotkasz się najczęściej w mediach społecznościowych.

Zobacz: Analiza nagrań zachowań użytkowników – idealny sposób na poprawę użyteczności strony?

Jak uczynić z psychologii reklamy skuteczne narzędzie marketingowe?

Podsumujmy teraz i uporządkujmy informacje, pokazując krok po kroku, jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne do budowania skutecznego przekazu. Co należy zrobić, żeby zwiększyć szansę na umiejętne i trafne wykorzystanie psychologii?

  • Przygotuj profil grupy docelowej z podziałem na wiek, płeć, wykształcenie czy miejsce zamieszkania.
  • Rób regularnie research i gromadź informacje na temat konsumentów, wykorzystując do tego badania, ankiety, a także własne obserwacje.
  • Dokładnie monitoruj zachowania odbiorców – możesz to zrobić poprzez śledzenie komentarzy, opinii, a także za pomocą dostępnych narzędzi analitycznych.
  • Sprawdzaj skuteczność wdrażanych działań, np. na podstawie ruchu na stronie, wzrostu czy spadku sprzedaży danego produktu.
  • Nie zapominaj o konkurencji – ta nigdy nie śpi. Podpatruj, jak psychologię reklamy wykorzystują inne marki, wyciągaj z tego wnioski i bazuj na ich doświadczeniu.

Psychologiczne mechanizmy reklamy

Czy psychologia reklamy jest sztuką zręcznej manipulacji przekazem zorientowaną na konkretne reakcje odbiorców? Bez wątpienia tak właśnie jest. Czy jest to praktyka naganna i etycznie godna potępienia? Wątpliwości jest tutaj sporo. Dopasowany przekaz reklamowy, odpowiadający na konkretne zapotrzebowanie użytkowników, może przecież ułatwić podjęcie właściwej decyzji zakupowej. Z drugiej strony, czy każdy z nas potrzebuje tego rodzaju zachęty opartej na sztuczkach i podprogowym przekazie? Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że psychologia reklamy towarzyszy nam na każdym kroku – zarówno online, jak i offline. Świadome wykorzystywanie manipulacyjnych technik, jak i „łapanie” się na nie powinno odbywać się za obopólną zgodą i ze zrozumieniem zasad gry.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt