Artykuły sponsorowane – czym są i jak je tworzyć

| czas czytania: 6 min | EPR
artykul-sponsorowany

Często, kiedy chcemy zgłębić dane zagadnienie lub znaleźć odpowiedź na nurtujące nas pytanie, pierwszym ruchem jest sięgnięcie po telefon i znalezienie rozwiązania w internecie. Najszybszym źródłem informacji staje się wyszukiwarka Google, ponieważ po wpisaniu prostego hasła dostajemy dużą liczbę wyników dokładnie odpowiadających na nasze pytanie. Jak w sieci pojawiają się takie treści? Gdzie w sieci publikowane są wartościowe artykuły? Jak stworzyć taki artykuł? 

Wyniki wyszukiwania odpowiadające na proste pytanie pojawiają się w różny sposób w przestrzeni internetowej. Mogą to być fora, które są dialogami między użytkownikami poruszającymi dane zagadnienie, mogą to być blogi tworzone przez miłośników jakiejś dziedziny, a mogą to być również artykuły sponsorowane.  

Czym są artykuły sponsorowane? 

Artykuł sponsorowany jest reklamą stworzoną w formie treści blogowej, która ma na celu promocję danego produktu czy producenta. W treści umieszczone są odnośniki do strony klienta, które w postaci linków kierują do konkretnego produktu czy usługi. Treści takie można umieszczać na stronach, które publikują artykuły związane z poradami i ciekawymi nowinkami związanymi z daną dziedziną. Ważne jest, by rozróżniać treści sponsorowane od treści ofertowych.  

Czym różni się artykuł sponsorowany od treści ofertowej?  

Opis oferty skupia się tylko na rozwiązaniach i produktach dostarczanych przez jednego producenta lub na zaletach jednego produktu. Szczegółowo opisuje ofertę i zachęca do zakupu bądź skorzystania z usługi. Opis ofertowy pojawia się na stronach producenta lub jest umieszczony pod konkretnym produktem. Zawiera wszelkie parametry, zalecenia i zalety danego towaru czy usługi. Nie ma w nim miejsca na promowanie innych rozwiązań lub produktów, ponieważ takie działanie zmniejszałoby prawdopodobieństwo konwersji na stronie producenta. Celem opisu jest zasugerowanie, że dane rozwiązanie czy towar to najlepsze rozwiązanie w danej dziedzinie. 

przykład-opis-produktu

źródło: https://paperplans.pl/produkt/notes-w-kropki-hot-as-black/

Natomiast artykuł sponsorowany zazwyczaj zachowuje formę poradnika, który odpowiada na pytanie użytkowników. Treść jest stworzona tak, by odnosić się bezpośrednio do najczęstszych fraz wpisywanych w przeglądarkę. Internauci chętniej korzystają z treści, która wygląda jak artykuł miłośnika czy znawcy tematu niż z reklamy danego produktu. Jest to spowodowane świadomością tego, że reklamy naginają rzeczywistość, a obietnice producenta nie zawsze pokrywają się z produktem. To sprawia, że użytkownicy mniej chętnie ufa reklamowym treścią. Natomiast artykuł, który pojawia się na tematycznym blogu i opisujący różne rodzaje rozwiązania staje się bardziej wiarygodny, ponieważ zamiast jednego idealnego produktu dostajemy dawkę wiedzy i możliwości jej wykorzystania. Naturalny wygląd treści zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownicy zaufają i skorzystają z określonych porad. Artykuł sponsorowany jest połączeniem subtelnej reklamy i poradnika blogowego, dlatego wykorzystuje korzyści związane z przedstawieniem konkretnego produktu i dostarczenie wiedzy użytkownikowi na dany temat. Jego celem jest pozyskanie potencjalnego klienta, który jeszcze bezpośrednio nie trafił na stronę oferującą rozwiązanie zagadnienia. 

czym-jest-artykul-sponsorowany

źródło: https://nano.komputronik.pl/n/najpopularniejsze-platformy-vod-co-zamiast-netflixa/

Co daje nam artykuł sponsorowany? 

Poprzez artykuły sponsorowane firmy mogą trafić do szerszego grona odbiorców. Dzięki temu, że użytkownik treści wejdzie w link prowadzący do strony producenta, może zapoznać się z produktami czy usługami, które odpowiadają na potrzeby zawarte w artykule. Takie działanie zbliża firmy do oczekiwanej konwersji, takiej jak zakup produktu czy skorzystanie z usługi.  

Również dzięki treściom sponsorowanym można rozbudować linkowanie zewnętrzne, które jest jednym z czynników pomagających w optymalizacji i pozycjonowaniu strony. Im więcej stron z dobrą jakością prowadzi poprzez linki do strony producenta, tym lepiej prezentuje się profil linkowy. Warto więc zadbać o posiadanie pewnej puli artykułów.  

Gdzie publikować artykuł sponsorowany? 

Artykuły sponsorowane warto umieszczać na stronach, gdzie można znaleźć potencjalnych klientów danej usługi czy produktu. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo, że odbiorca treści wejdzie w link w poszukiwaniu rozwiązania. 

Najprostszą drogą do publikowania artykułów sponsorowanych jest umieszczenie ich na domenach, które zajmują się udostępnianiem treści sponsorowanych. Można je znaleźć poprzez pośredniczące platformy, które udostępniają listy takich domen i pomagają w sprawnej publikacji. Najpopularniejszymi są WhitePress czy Linkhouse. Wystarczy dostarczyć materiały do artykułu, wybrać domenę, na której będzie widniała dana treści, i opłacić publikację. Warto wybierać domeny mające wysokie parametry, najlepiej wyższe niż domena producenta, której linki znajdują się w artykule. Dzięki temu można wspomagać parametry strony producenta. Domena, na której publikowany jest artykuł, musi być tematycznie zgodna z treścią sponsorowaną. Zwiększy to prawdopodobieństwo konwersji, ponieważ osoby poszukujące na przykład bloga o sadzeniu roślin w danym momencie nie są zainteresowane artykułem dotyczącym rankingu najlepszych telewizorów w 2022 roku.  

Sprawdź webinar: Skuteczny linkbuilding – jakich linków potrzebuje Twoja domena?

zapytaj-o-oferte

Temat artykułu sponsorowanego – jak wybrać?  

Temat artykułu sponsorowanego powinien być odpowiedzią na pytanie wpisywane w wyszukiwarkę Google. Im bardziej dopasowane jest do odpowiedzi na zagadnienie, tym większe jest prawdopodobieństwo, że użytkownik wejdzie w dany artykuł.  

Przykład: Jeśli użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę zapytanie „Jak usunąć plamy z buraka?”, to temat, jaki go zainteresuje, powinien brzmieć: „7 sposobów na uporczywe plamy z buraka. Podpowiadamy jak je usunąć”. Natomiast użytkownik może być mniej zainteresowany artykułem pod tytułem „5 trudno usuwalnych plam z ubrań”. Dlaczego? Ponieważ nie szuka informacji o trudnych do usunięcia plamach, a o metodzie pozbycia się takich zabrudzeń. Dobór tematu artykułu jest bardzo ważny, ponieważ zazwyczaj odbiorca wybiera materiał do przeczytania po samym tytule. Jeśli treść nie będzie miała związku z wpisanym pytaniem, użytkownik nie wejdzie w link umieszczony w artykule, a nawet nie przejdzie do strony, na której treść się znajduje.  

7-sposobow-na

źródło: www.google.pl 

Budowa artykułu sponsorowanego

Artykuł sponsorowany powinien zawierać w sobie wszystkie elementy podstawowego artykułu. Oprócz wyżej wymienionego tytułu, który bezpośrednio odpowie na potrzeby użytkownika, trzeba zadbać również o krótką zajawkę. Jest to element artykułu, który wprowadza czytelnika do treści i ma za zadanie zainteresować i wprowadzić go w omawiane zagadnienie. Taki wstęp musi być konkretny i chwytliwy, tak by zachęcić użytkownika do zapoznania się z treścią.  

Dodatkowym elementem może być spis treści, który pojawia się po krótkim wstępie. Element ten warto wypunktować i w skrócie pokazać użytkownikowi, czego będą dotyczyły kolejne rozdziały artykułu.  

Artykuł powinien być podzielony na akapity i nagłówki. Dzięki temu użytkownik zostanie w jasny sposób poprowadzony przez treść. Podział ma za zadanie ustrukturyzować artykuł i spójnie wyjaśnić każde zagadnienie, jakie powinno być poruszone, by wyczerpać dany temat. Nagłówki są też dobrym miejscem na prowadzenie słów kluczowych, które pozwalają wypozycjonować artykuł tak, by trafił do najwyższych wyników wyszukiwania. To na podstawie słów kluczowych wyszukiwarka wie, że dany temat jest odpowiedzią na pytanie wpisane przez użytkownika. Na bazie często wyszukiwanych fraz możemy stworzyć strukturę nagłówków, by w pełni opisywały poruszane zagadnienie. Słowa kluczowe są odpowiedzią na pytanie: „Jaki temat artykułu poruszyć, by użytkownik chciał skorzystać z treści?”. 

Dobór linków do artykułu 

Wybór linków, tak jak fraz, powinien być poprzedzony odpowiednim rozeznaniem. Warto wprowadzać linki odpowiadające na potrzeby potencjalnych klientów oraz prowadzące do usług czy produktów, które firma chce sprzedać. Warto umieszczać linki prowadzące do podstrony, która jest najbliższa efektywnej konwersji.  

Przykład: Jeśli firmie najbardziej zależy na sprzedaży kursu językowego, to link umieszczony w artykule powinien prowadzić do oferty z kursem, a nie do artykułu na blogu, który opisuje, jak ważna jest znajomość języków w życiu zawodowym. Umieszczanie linka, który nie jest bliski konwersji, jest ryzykiem, że do konwersji nie dojdzie. Użytkownicy chętniej korzystają z najszybszej drogi do celu, więc najpewniejszym rozwiązaniem jest podanie celu jak na tacy. Jeśli jednak firmie zależy na podniesieniu reputacji i zaistnieniu jako wartościowa marka, można wykorzystać link do takiego artykułu.  

Trzeba jednak pamiętać, by gospodarować rozsądnie linkami w artykułach sponsorowanych. Warto skupić się na sprecyzowaniu głównego celu, który powinien odpowiadać na pytanie „W czym ma mi pomóc publikacja linku w artykule sponsorowanym?”. Kiedy określi się już konkretne założenie, wtedy można zaplanować, jakie linki powinny trafić do artykułów.