3 metody weryfikacji wdrożenia kodu śledzenia Google Analytics – Blog Artefakt

3 metody weryfikacji wdrożenia kodu śledzenia Google Analytics

/ Analityka
instalacja Google Analytics

Zbieranie danych przez Google Analytics wymaga poprawnej instalacji kodu śledzenia na stronie internetowej. Jak sprawdzić, czy aplikacja została poprawnie skonfigurowana? Do dyspozycji są trzy sposoby, by zweryfikować wdrożenie identyfikatora GA.

Gdzie powinien znajdować się kod śledzenia Google Analytics?

Kod śledzenia Google Analytics należy umieścić na początku albo na końcu sekcji HEAD na każdej podstronie serwisu (najnowsza wersja identyfikatora śledzenia powinna zostać wklejona zaraz po znaczniku <head>).

Tag śledzenia wygląda następująco:

<!– Globalny tag witryny (gtag.js) – Google Analytics –>

<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=GA_TRACKING_ID”></script>

<script>

window.dataLayer = window.dataLayer || [];

function gtag(){dataLayer.push(arguments);}

gtag(‚js’, new Date());

gtag(‚config’, ‚GA_TRACKING_ID’);

</script>.

 

W przypadku systemów CMS identyfikator śledzenia GA implementuje się bezpośrednio w kodzie źródłowym, najczęściej dodając go do pliku o nazwie typu header.php, który odpowiada za nagłówek, a tym samym sekcję <head>. Do dyspozycji są także wtyczki umożliwiające konfigurację Google Analytics bez konieczności zaglądania do kodu strony.

Szukanie identyfikatora UA- w kodzie strony

Otwórz w przeglądarce swoją stronę. Następnie wciśnij ctrl + U. W nowej karcie pojawi się kod źródłowy witryny. Korzystając z wyszukiwania (ctrl+ F), odnajdź sekcję <head>. Zweryfikuj, czy znajduje się tam skrypt Google Analytics. Możesz także od razu do wyszukiwarki wpisać wyrażenie UA- odpowiadające za kod śledzenia. Pamiętaj jedynie, aby potwierdzić, czy identyfikator GA został umieszczony w sekcji HEAD.

ga w kodzie strony

Google Tag Assistant – rozszerzenie do Chrome

Poprawność zainstalowania kodu śledzenia można także zweryfikować za pomocą wtyczki Google Tag Assistant do przeglądarki Chrome. Rozszerzenie pobierzemy ze strony Chrome Web Store. Aplikacja dostępna w wersji anglojęzycznej jest dość intuicyjna. By zweryfikować identyfikator GA, postępuj zgodnie z szybką instrukcją:

  1. Otwórz swoją stronę w przeglądarce.
  2. Poczekaj chwilę. Wtyczka automatycznie przeanalizuje stronę pod kątem implementacji tagu Google Analytics.
  3. Jeśli zaświeci się na zielono, potwierdzi poprawność konfiguracji GA. Kolory niebieski, żółty lub czerwony oznaczają problemy, z którymi można zapoznać się, klikając skrót Tag Assistant na pasku zadań.
Google Tag Assistant

Rozszerzenie Tag Assistant pozwala także na przeanalizowanie wielu podstron pod kątem poprawności zainstalowania googlowskich skryptów. W tym celu należy skorzystać z funkcji Record. Wtyczka przygotuje raport, w którym znajdziemy wszystkie problemy związane z instalacją identyfikatora śledzenia na poszczególnych podstronach serwisu.

Raporty Czas rzeczywisty w Google Analytics

W Google Analytics znajduje się raport Czas rzeczywisty, który pokazuje bieżącą aktywność użytkowników na stronie internetowej. By sprawdzić, czy kod śledzenia działa poprawnie, wystarczy zalogować się do panelu administracyjnego i w drugiej karcie przeglądarki otworzyć swoją stronę internetową. Jeśli w Czasie rzeczywistym pojawi się informacja o nowym wejściu, identyfikator GA został skonfigurowany zgodnie ze sztuką.

czas rzeczywisty GA

Poprawność kodu śledzenia można również zweryfikować, wysyłając ruch testowy. Aby to zrobić, przejdź do zakładki AdministracjaUsługa Informacje o śledzeniu Kod śledzenia. Tam znajdziesz przycisk Wyślij ruch testowy. Po jego kliknięciu jeśli wszystko działa poprawnie, liczba aktywnych użytkowników zwiększy się o jeden.

ruch testowy

Sprawdzenie poprawności konfiguracji Google Analytics jest ważne, ponieważ wszelkie błędy związane z wdrożeniem kodu śledzenia mogą spowodować zbieranie niepełnym danych o zachowaniach użytkowników w witrynie.

Również na naszym blogu
Google Trends to aplikacja pozwalająca śledzić zainteresowania użytkowników. Jak możesz ją...
Czy podglądasz działania swojej konkurencji? Jeśli nie nadrób zaległości i przeprowadź benchmarking...
Sprawdź naszą e-marketingową checklistę dla działalności usługowej. Zobacz, czy wykorzystujesz cały...
Zastanawiasz się, jak zachęcić użytkowników do wystawiania opinii i rekomendacji na Twojej stronie...
Google Analytics to doskonałe narzędzie do audytu treści i poprawy skuteczności strategii content...