Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
02.03.2021 | czas czytania: 5:00 min | Analityka | autor: Artefakt

Jak zatrzymać traffic bot w Google Analitycs?

Jak zatrzymać traffic bot w Google Analitycs?

Google Analytics to darmowe i bardzo popularne narzędzie, które pomaga marketerom w analizie ruchu na stronie czy zachowań użytkowników. W dzisiejszym świecie cyfryzacji bez tych danych nie można podejmować skutecznych decyzji biznesowych. Nic zatem dziwnego, że GA jest szalenie popularne, a wiele serwisów korzysta z kodu śledzenia do zbierania dużej ilości informacji.

Ruch spamerski a traffic bot

Aby dane, na podstawie których podejmujemy decyzję, były użyteczne, muszą one być zbierane prawidłowo. Wstępna konfiguracja nowej usługi w Google Analytics wymaga kilku lub kilkunastu zmian, aby wykluczyć dane, które będą zaburzały faktyczny obraz naszej witryny. Jednym z takich ulepszeń jest zaznaczenie opcji wykluczenia ruchu wszystkich znanych robotów Google. Jest to checkbox, który należy zaznaczyć w ustawieniach widoku danych. Skąd on się wziął? Historycznie, a dokładniej w 2016 roku, Google Analytics był atakowany przez ruch botów, które generowały bardzo duże skoki ruchu w jeden lub dwa dni, co później utrudniało rzetelną analizę danych. Czytaj więcej: SPAM w Google Analytics – jak się bronić?

Wdrożenie wykluczenia zadziałało dobrze i przez kilka lat problem ten właściwie nie występował. Jednak pod koniec stycznia i na początku lutego 2021 roku, zauważyliśmy wzrost aktywności botów, które przebiły się przez ten filtr. Ruch wygenerowany przez boty możemy zauważyć w źródłach pozyskiwania ruchu i kryją się pod nazwami, takimi jak:

  • /bottraffic.live
  • /trafficbot.live
  • /bottraffic.live
  • /trafficbot.live
  • /bot-traffic.xyz
  • /bot-traffic.xyz

i podobnymi.

Co zrobić, aby bronić się przed ruchem spamerskim tzw. traffic bot? Przede wszystkim zimplementować segment niestandardowy lub utworzyć nowy filtr niestandardowy, o czym piszemy w dalszej części artykułu.

Jak sprawdzić w GA ruch traffic bot?

Aby sprawdzić w Google Analitycs, czy witrynę atakuje spamerski ruch, należy wejść w zakładkę Zachowanie, rozwinąć Wszystkie strony i wybrać Strony docelowe lub Wszystkie strony. Drugą metodą sprawdzenia, czy traffic bot odwiedził stronę, jest wybranie widoku Pozyskiwanie > Cały ruch > Źródło/Medium i włącznie segmentu Ruch bezpłatny.

Jak rozpoznać czy źródło ruchu jest podejrzane? Pierwszą oznaką jest nazwa  – bottraffic.live, bot-traffic.xyz, trafficbot.live, bot-traffic.icu itp. Jeżeli masz wątpliwości dotyczące domeny, warto sprawdzić ją w wyszukiwarce Google lub na Twitterze. Zazwyczaj spamerzy są szybko identyfikowani i łatwo ich odszukać. Unikaj bezpośredniego odwiedzania strony, która może zainfekować komputer wirusem czy innym złośliwym oprogramowaniem. Po rozpoznaniu traffic bot usuń go z raportów i zablokuj, zgodnie ze wskazówkami opisanymi poniżej.

Jak zapobiegać spamowi w Google Analytics?

Aby wyeliminować problem spamu, przede wszystkim warto zainstalować najnowszą, 4 wersję, Google Analytics. Jeśli jeszcze z niej nie używasz, na naszym blogu znajdziesz informację o tym, jak ją skonfigurować. Zobacz: Google Analytics 4 – jak będzie wyglądała analityka przyszłości? Wszystko wskazuje na to, że najbardziej aktualna wersja GA ma wystarczająco skuteczne zabezpieczenie, a ruch generowany przez roboty jest automatycznie wykluczany.

Jak usunąć ruch typu SPAM ze statystyk GA?

W starszych wersjach Google Analytics przede wszystkim warto skorzystać z dwóch rozwiązań:

  • segmentu niestandardowego – do usunięcia już istniejących danych ze statystyk Google Analytics,
  • filtrów niestandardowych – do zablokowania ruchu generowanego przez boty w przyszłości.

W internecie można także znaleźć inne porady dotyczące usuwania spamu za pomocą np. listy wykluczonych witryn, .htaccess czy wtyczek WordPress. Nie są to jednak działania rekomendowane.

Segment niestandardowy

Aby usunąć ruch spamowy ze wszystkich raportów (również historycznych) należy użyć segmentu niestandardowego. Jak utworzyć segment niestandardowy w GA? Otwórz widok Raporty, a następnie kliknij Dodaj segment.

 

Następnie kliknij + Nowy segment.

Wybierz kartę Zaawansowane > Warunki po lewej stronie. W otwartym oknie w pierwszej kolejności wpisz nazwę segmentu np. Wszyscy użytkownicy (traffic bot). Nazwa może być dowolna, ale warto podkreślić funkcję, jaką pełni segment, aby w przyszłości łatwiej go rozszyfrować.

W kolejnym kroku postępuj zgodnie z grafiką oraz poniższym schematem:

  • Sesje > Wyklucz
  • Rozmiar przeglądarki > zawiera > wzorzec filtra 1 (np. bot-traffic)
  • LUB
  • Sesje > Wyklucz
  • Rozmiar przeglądarki > zawiera > wzorzec filtra 2 (np. bottraffic) itd.

Po zapisaniu wszystkich wzorców filtra, zapisz segment. Nowy segment możesz znaleźć na liście w grupie Niestandardowe, a także udostępnić innym użytkownikom tego samego widoku Google Analytics.

 

Filtr niestandardowy

Filtr niestandardowy to rozwiązanie, które zapobiega włączaniu ruchu spamerskiego do przyszłych raportów. Dodanie nowego filtra niestandardowego powoduje filtrowanie ruchu, zanim trafi do widoku Google Analytics. Zazwyczaj służy do wyłączenia subdomeny lub określonej witryny ze statystyk, ale z powodzeniem może służyć do filtrowania każdego niechcianego ruchu. Warto pamiętać, że sposób ten działa tylko i wyłącznie dla przyszłego ruchu i nie usuwa historycznych wartości z narzędzia GA. Do tego służy opisana wyżej metoda segmentu niestandardowego.

Pierwszym krokiem jest przygotowanie wzorca filtra, który będzie wykluczać ruch z konkretnych źródeł odesłania. W przypadku wielu domen możesz stworzyć go poprzez oddzielenie witryn pionowymi kreskami | oznaczającymi wyrażenie „lub”:

bot-traffic|bottraffic|trafficbot

Pamiętaj, aby nie zaczynać i nie kończyć wyrażenia pionową kreską, ponieważ wykluczysz wszystkie źródła odesłania. Wykluczanie pojedynczych i wielu stron odsyłających niesie ryzyko blokowania dobrych źródeł pozyskiwania ruchu, których danych nie da się w przyszłości odzyskać. Zbyt ogólny i pasujący do wielu wyników filtr może sprawić, że będziesz miał lukę w przyszłych statystykach. Na szczęście w przypadku traffic bot sprawa jest całkiem prosta.

Przed rozpoczęciem filtrowania niestandardowego wejdź do zakładki Administracja, następnie Widok oraz Filtr. W następnej kolejnosci dodaj nowy filtr niestandardowy. W pole filtru wpisz wzorzec filtru bot-traffic|bottraffic|trafficbot (patrz wyżej).

Zanim wdrożysz filtr do Google Analytics, należy go przetestować. Zalecamy najpierw utworzyć filtr w widoku testowym GA, a jeśli wszystko działa poprawnie, dodać go do głównego widoku narzędzia.

Podsumowanie

Jak widać, problem ruchu spamerskiego w Google Analytics nie jest zjawiskiem nowym. Mimo nakładanych filtrów z dużym prawdopodobieństwem będzie pojawiać się w przyszłości, dlatego warto być uważnym i śledzić nagłe skoki ruchu na stronie. Jeżeli zauważyłeś w swoim GA nienaturalnie zwiększony ruch na przełomie stycznia czy lutego 2021 roku sprawdź, czy nie byłeś atakowany przez tzw. traffic boty, czyli nowy rodzaj ruchu spamerskiego. Aby pozbyć się go ze wszystkich statystyk, zastosuj przede wszystkim metody segmentu niestandardowego i filtra niestandardowego. Pamiętaj, że zmiany w narzędziu Google Analytics nastąpią po około 24 godzinach.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt