Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
29.01.2024 | czas czytania: 5 | Analityka | autor: Artefakt

Co to jest mikrokonwersja i jak ją mierzyć?

Co to jest mikrokonwersja i jak ją mierzyć?

Konwersja – działania pożądane przez właściciela strony

Niedawno pisaliśmy artykuł poświęcony konwersji. Wyjaśnialiśmy w nim, że w uproszczeniu konwersja to działanie użytkownika strony pożądane przez właściciela tej witryny. Do takich działań należą przede wszystkim pozyskanie klienta i dokonanie przez niego zakupu. Informacje dotyczące konwersji zdecydowanie pomagają wyjść na wprost oczekiwaniom użytkowników, czyli ulepszyć daną stronę internetową i uprościć proces zakupowy, a co za tym idzie – zwiększyć sprzedaż.

Wysoki wskaźnik konwersji – czy to wystarcza?

Zdarza się jednak, że wskaźniki konwersji nie są w stanie udzielić odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania dotyczące działań użytkowników w serwisie. Dzieje się tak przede wszystkim w przypadku przyswajania treści pisanych. Jak więc widać, wysoki wskaźnik konwersji to nie wszystko. Właśnie dlatego warto także, poza główną konwersją, czyli tzw. makrokonwersją, badać mikrokonwersję. Dzięki jej zbadaniu można poznać szczegółowe zachowania użytkowników naszej strony, co składa się na pozyskanie wartościowego materiału służącego do optymalizacji serwisu.

Co to jest makrokonwersja?

Makrokonwersje są jeszcze nazywane dużymi konwersjami lub po prostu konwersjami. Do ich głównych celów – jak wspomnieliśmy na początku artykułu – należą takie kwestie jak:

  • pozyskanie klienta,
  • sprzedanie produktu.

Jednak aby doszło do pozyskania klienta bądź sprzedania produktu, należy zadbać o wiele innych, tylko pozornie błahych rzeczy – to właśnie one są rozumiane jako mikrokonwersja.

Co to jest mikrokonwersja?

Mikrokonwersje – analogicznie do makrokonwersji – są jeszcze nazywane małymi konwersjami. Są to niewielkie, pojedyncze działania użytkownika, które składają się na makrokonwersje. Należą do nich m.in. takie czynności jak:

  • odwiedzenie konkretnej podstrony,
  • kliknięcie konkretnego przycisku w serwisie,
  • ściągnięcie pliku udostępnianego przez serwis,
  • zapisanie się do newslettera,
  • skorzystanie z wyszukiwarki dostępnej na stronie,
  • skorzystanie z filtracji dostępnej na stronie,
  • zostawienie komentarza,
  • zareagowanie na komentarz,
  • dodanie opinii,
  • dodanie oceny,
  • dodanie produktu do koszyka,
  • udostępnienie treści przez media społecznościowe takie jak np. Facebook,
  • skontaktowanie się z firmą przez: formularz na stronie, wiadomość e-mail, live chat, telefon itp.

Mikrokonwersje a pułapki w Google Analytics

Metryki Google Analytics pozwalają sprawdzić:

  • jaki jest średni czas wizyty użytkownika w całym serwisie,
  • ile średnio czasu użytkownik spędził na konkretnej podstronie,
  • jaki procent artykułu został „przeskrolowany” (czyli najprawdopodobniej przeczytany) przez użytkownika,
  • jaka jest liczba wejść w linki wewnętrzne zamieszczone na stronie,
  • jaka jest liczba wyświetleń materiału wideo zamieszczonego na stronie.

Informacje te są oczywiście bardzo wartościowe, jednak średni czas wizyty na stronie i jej podstronach nie zawsze jest miarodajny. Może okazać się np., że użytkownik, który spędził dużo czasu na danej podstronie, kompletnie nie zapoznał się z treściami na niej zawartymi. Z czego to wynika? Możliwości są co najmniej dwie.

1. Badanie działań użytkownika w serwisie dzięki metrykom Google Analytics

Użytkownik mógł spędzić dużo czasu w serwisie, „skacząc” z podstrony na podstronę i nie zapoznając się z zawartością żadnej nich. W takim przypadku metryki Google Analytics – jeśli naszą konwersją jest określona liczba podstron odwiedzona w trakcie sesji – wskazują na wysoki wynik konwersji. Nie przekłada się to jednak na realne działania użytkownika, bo nie wiemy, w jakim stopniu zaangażował się np. w treści na stronie.

2. Badanie działań użytkownika na podstronie serwisu dzięki metrykom Google Analytics

Użytkownik mógł spędzić dużo czasu na konkretnej podstronie serwisu tylko dlatego, że… odszedł do komputera – odebrał telefon, poszedł zrobić obiad, zaczął oglądać serial w telewizji. I tu po raz kolejny metryki Google Analytics zawodzą, wskazując na wysoką konwersję, która nie jest jednoznaczna z podjęciem jakichkolwiek działań użytkownika na stronie i która nie generuje wysokich wyników sprzedaży.

Makro i mikrokonwersje – dlaczego warto je mierzyć?

Skuteczne mierzenie zaangażowania klienta w treści publikowane na stronie polega więc nie tylko na monitorowaniu makrokonwersji, ale także – a nawet przede wszystkim – mikrokonwersji. To jej optymalizacja pozwala wpłynąć na to, co jest głównym celem każdego właściciela strony internetowej, czyli na duży ruch na stronie i na dużą liczbę pożądanych reakcji użytkowników. Dbałość o dużą konwersję i małą konwersję pozwala:

  • zrozumieć zachowania użytkowników strony,
  • dobrze zoptymalizować proces zakupowy,
  • na bieżąco sprawdzać, co działa, a co nie,
  • łatwo, szybko i – co najważniejsze – skutecznie reagować na potrzeby użytkowników.

Takie regularne działania znacząco przyczyniają się do sukcesu serwisu, marki i całego przedsiębiorstwa. Troszczmy się więc o konwersję – zarówno tę dużą, jak i małą.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

ustawa o dostępności 30.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | Aktualności

Ustawa o dostępności stron internetowych a SEO

Czy Twoja firma jest gotowa na nową erę internetu, gdzie dostępność cyfrowa nie jest jedynie formalnością, lecz narzędziem do zwiększenia widoczności w Google? Od momentu, gdy ustawa o dostępności cyfrowej weszła w życie, Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło szeroko zakrojone działania mające na celu monitoring dostępności stron oraz standaryzację treści cyfrowych. Dziś temat dostępności strony stał się ważny nie tylko dla sektora publicznego, ale i dla firm prywatnych. W artykule wyjaśniamy, jak regulacja dostępności cyfrowej przekłada się na SEO oraz jak przygotować stronę, by spełniała wymagania i zwiększała swój potencjał w wyszukiwarce. Czytaj więcej
Google Tag Manager 23.06.2025 | czas czytania: 5 min | Analityka

Google Tag Manager – narzędzie do wprowadzania zmian w kodzie strony

Zainstalowanie Google Tag Managera ułatwia pracę zarówno marketingowcom, jak i programistom. Osoby zajmujące się analizą danych bez ingerencji w kodzie strony mogą wdrażać kody śledzące. Czytaj więcej
Dane liczbowe z sitemapy 20.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Co to jest Sitemapa i jak ją stworzyć?

Nie masz pewności, czy Twoja strona jest dobrze widoczna dla Google? Możliwe, że brakuje jej ważnego elementu np. mapy witryny, czyli tzw. Sitemap. To nic innego jak specjalny plik, który ułatwia wyszukiwarkom indeksowanie wszystkich podstron serwisu. Brzmi technicznie? Spokojnie: stworzenie Sitemapy jest prostsze, niż myślisz. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, czym dokładnie jest Sitemapa, dlaczego warto ją mieć i jak ją szybko przygotować, nawet bez zaawansowanej wiedzy technicznej. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt