Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie
04.02.2024 | czas czytania: 5 | Analityka | autor: Artefakt

Co zrobić, gdy spada współczynnik konwersji? Checklista

Co zrobić, gdy spada współczynnik konwersji? Checklista

Konwersja – co to znaczy?

Konwersja to pewne działanie wykonane przez internautę – potencjalnego klienta. Działanie to jest odpowiedzią na wprowadzanie wytycznych SEO czy kampanię reklamową w Internecie. Innymi słowy z konwersją mamy do czynienia wtedy, gdy klient wykona jakąś pożądaną przez przedsiębiorstwo czynność. Do takich czynności należą m.in.:

  • kliknięcie w baner reklamowy,
  • wysłanie zapytania,
  • wypełnienie formularza rejestracyjnego,
  • zarejestrowanie się na stronie,
  • zapisanie się do newslettera,
  • dokonanie zakupu produktu bądź usługi.

Wskaźnik konwersji – czym jest?

Wskaźnik konwersji pokazuje liczbę konwersji (aktywności użytkowników) w przeliczeniu na liczbę wszystkich odwiedzin na stronie. Dzięki wskaźnikowi konwersji dowiadujemy się więc, ile procent osób zainteresowało się oferowanymi na stronie produktami czy usługami.

Wskaźnik konwersji można bardzo prosto obliczyć:

  • należy podzielić liczbę konwersji przez liczbę użytkowników,
  • należy pomnożyć otrzymany wynik razy 100%.

Optymalizacja konwersji – co to jest?

Optymalizacja konwersji to szereg działań, których celem jest wzrost wskaźnika konwersji. Jest to niezwykle ważne zadanie dla każdego sklepu internetowego. Dzieje się tak dlatego, że im wyższy jest wskaźnik konwersji, tym większa staje się sprzedaż. Można więc odważnie, ale jednocześnie zgodnie z prawdą stwierdzić, że od wysokości współczynnika konwersji zależy funkcjonowanie sklepu internetowego i ogólny rozwój biznesu.

Więcej informacji o optymalizacji konwersji w artykule: Optymalizacja współczynnika konwersji.

Jak podnieść współczynnik konwersji?

Warto więc zastanowić się nad tym, co zrobić, aby poprawić konwersję w sklepie internetowym. Wymaga to podjęcia trzech podstawowych działań. Zostały one opisane poniżej.

Działanie 1: Pozyskaj dane dotyczące konwersji

Konwersję można zmierzyć za pomocą Google Analytics. Jest to znane narzędzie Google’a, które pozwala łatwo i szybko analizować statystyki ruchu i zachowania użytkowników na stronie internetowej. Google Analytics dostarcza wiedzy mówiącej m.in. o tym, ile osób odwiedziło Twoją stronę, ile osób dodało dany produkt do koszyka, ile osób ostatecznie nabyło produkt.

 Działanie 2: Wskaż główne problemy i cele

Google Analytics może np. wskazać, że głównym problem na stronie jest to, że użytkownicy dodają produkt do koszyka, ale nie dokonują zakupu. W takim przypadku Twoim głównym celem powinno być zbadanie, dlaczego tak się dzieje i poprawienie tego etapu na ścieżce zakupowej klienta. Najlepiej postawić sobie łatwo mierzalny i realny w realizacji cel – np. poprawa o 3% w skali tygodnia czy o 9% w skali miesiąca.

 

Działanie 3: Zoptymalizuj stronę

Kiedy znasz już statystyki i jasno określiłeś problemy oraz cele, pozostaje zająć się optymalizacją strony. Optymalizacja strony to szeroko pojęte polepszenie wyglądu strony, pojawiających się na niej treści i łatwości poruszania się po niej. Czasem poprawa drobnych elementów może znacząco wpłynąć  na wyniki konwersji.

 

Dlaczego konwersja spada? Co zrobić, gdy współczynnik konwersji spada?

Ciekawym zagadnieniem jest również to, dlaczego współczynnik konwersji spada. Może zdarzyć się tak w sytuacji, gdy strona zostanie jednorazowo zoptymalizowana i „pozostawiona sama sobie”. Bywa jednak i tak, że witryna jest stale optymalizowana, a mimo to wskaźnik konwersji jest coraz niższy. W takim przypadku należy przyjrzeć się kilku kwestiom i – w razie uzyskania niepokojących wyników – wprowadzić konieczne zmiany. Istnieje wiele sposobów na to, by poprawić wskaźnik konwersji. Poniżej przedstawiamy 10 najważniejszych z nich.

1. Prawdziwe informacje

Sprawdź: Czy wszystkie informacje na stronie są zgodne z prawdą? Czy jakieś informacje są zatajane przed klientami?

Wskazówka: Wszystkie treści umieszczone na stronie powinny być zgodne ze stanem faktycznym. Opis produktu niezgodny z samym produktem może spowodować, że klient, który zamówił produkt, już nigdy nie wróci do Twojego sklepu internetowego.

2. CTA (ang. call to action)

Sprawdź: Czy na Twojej stronie jest wystarczająca liczba przycisków CTA?

Wskazówka: CTA to szeroko pojęte wezwania do działania. Umieść na stronie krótkie wezwania, które skłonią użytkowników do interakcji. Wezwania te tworzy się zazwyczaj w trybie rozkazującym, np. „Kup teraz”, „Zapisz się”, „Czytaj dalej”, „Wypróbuj za darmo!”.

3. Formularze

Sprawdź: Czy widoczne na stronie formularze działają?

Wskazówka: Niedziałające lub niepoprawnie działające formularze powodują, że użytkownik nie może zadać nurtującego go pytania na temat produktu bądź usługi, a co za tym idzie – wychodzi ze strony, jednocześnie rezygnując z zakupu. Problemy z formularzami staraj się rozwiązywać natychmiastowo.

4. Płatności

Sprawdź: Czy płatności przebiegają bezproblemowo? Czy dajesz klientom wybór w kwestii dokonywania płatności?

Wskazówka: Pamiętaj o tym, że najdrobniejsze problemy w dokonaniu płatności mogą skutecznie zniechęcić klienta do zakupu. Użytkownik powinien móc wybrać spośród kilku proponowanych metod płatności. Mogą to być np. płatność kartą, blikiem czy gotówką dopiero przy odbiorze (opcja: „za pobraniem”).

 5. Polityka zwrotów produktów i usług

Sprawdź: Czy polityka zwrotów produktów i usług jest jasna i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów?

Wskazówka: Klienci powinni mieć pewność, że w sytuacji, gdy produkt będzie niezgodny z opisem czy nie spełni ich oczekiwań, będą mogli go szybko i łatwo zwrócić. Umieść informacje o polityce zwrotów w widocznym miejscu, zadbaj o to, aby była napisana prostym językiem. Zwiększa to sprzedaż i buduje zaufanie do serwisu – szczególnie wtedy, gdy klient po raz pierwszy korzysta z usług sprzedawcy.

6. Czytelność nagłówków

Sprawdź: Czy nagłówki nie wprowadzają użytkownika w błąd?

Wskazówka: Nagłówki powinny jasno mówić o tym, jakie informacje może pozyskać użytkownik, czytając treści na danej podstronie. Nagłówki sugerujące, że użytkownik dzięki lekturze artykułu znajdzie odpowiedź na dane pytanie, a kolejno niewspominanie o tej kwestii to działanie, które nie buduje zaufania do marki, a co za tym idzie – powoduje, że użytkownik ocenia stronę jako mało wartościową i szybko ją opuszcza.

7. Jakość tekstów

Sprawdź: Czy teksty zamieszczane na stronie są tworzone starannie?

Wskazówka: Teksty, które zamieszczasz na stronie, powinny być ciekawe, oryginalne, pozbawione błędów merytorycznych i językowych. Zadbaj też o umieszczanie odpowiednich słów i fraz kluczowych – to one przyciągną nowych użytkowników.

8. Jakość grafik, zdjęć, filmów

Sprawdź: Czy wszystkie pozatekstowe treści na stronie są wysokiej jakości?

Wskazówka: Grafiki, zdjęcia i filmy znajdujące się na Twojej stronie powinny cechować się wysoką jakością. Lepiej umieścić mniej wysokojakościowych treści niż więcej takich, które sprawią, że przedsiębiorstwo będzie odbierane jako niedbałe i nieprofesjonalne.

9. Regularność

Sprawdź: Czy treści są regularnie zamieszczane na stronie?

Wskazówka: Teksty, które pojawiają się na stronie, powinny być zamieszczane regularnie. Użytkownicy przyzwyczajają się wtedy do tego, że w danym dniu na Twojej stronie mogą znaleźć ciekawe i oryginalne treści. Regularnie więc zaglądają na witrynę, dzięki czemu wynik konwersji jest podtrzymywany.

10. Analiza oczekiwań i preferencji użytkowników

Sprawdź: Czy stale odpowiadasz na oczekiwania i preferencje użytkowników Twojego serwisu?

Wskazówka: Konwersja rosnąca bądź utrzymująca się na stałym, wysokim poziomie to wynik ciągłej optymalizacji. Powodem spadającej konwersji może być brak analizy nieustannie zmieniających się oczekiwań użytkowników. Zadbaj o to, by pozyskiwać opinie od użytkowników – pytaj o wygląd i przejrzystość strony, dogodność sposobów płatności, czytelność polityki zwrotów i inne kwestie, których poprawa może wpłynąć na wyniki konwersji, a co za tym idzie – na wzrost sprzedaży.

Testy A/B

Zagadnieniem wartym wspomnienia w kontekście konwersji są jeszcze testy A/B. Testy A/B to metoda badawcza polegająca na porównaniu ze sobą dwóch wersji strony internetowej po to, aby wybrać lepszą z nich. „Lepszą” stroną jest ta, która będzie realizować większą liczbę stawianych przed nią zadań. Do głównych zadań strony należy właśnie przedmiot tego artykułu, czyli konwersja. Testy A/B pozwalają na dobór takich nagłówków, fontów, czcionek czy kolorystyki, które będą odpowiadać oczekiwaniom użytkowników.[/vc_column_text]

Konwersja – czy warto ją optymalizować?

Dokładne sprawdzenie wyżej wymienionych kwestii, a kolejno zdefiniowanie i rozwiązanie problemów z całą pewnością pomoże zatrzymać spadające wskaźniki konwersji. Bieżące analizowanie tych kwestii daje też sporą szansę na podtrzymywanie wysokiej konwersji i jej stopniową poprawę. Zdecydowanie warto więc zadbać o konwersję na stronie i stale ją optymalizować. Zwiększenie konwersji w sklepie internetowym wymaga zaangażowania zarówno właściciela strony, jak i specjalistów branży SEO czy UX. Należy przy tym pamiętać, że wysokie wskaźniki konwersji nie są dane raz na zawsze. Właśnie dlatego ciągła optymalizacja konwersji jest koniecznym procesem dla każdego sklepu internetowego, który dąży do zwiększania sprzedaży i szeroko pojętego sukcesu biznesowego.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt